Lijf & Lijn alle pijlers

In gewicht aankomen spieren of niet

16-01-2019 08:53 14 berichten
Afgelopen jaar ben ik een dikke 11 kilo afgevallen. Ik ben 1.66 lang en woog tegen de 70 kilo. Ik ben gaan wandelen, opletten op mijn eten etc. Na de zomer woog ik vast tussen de 58-59 kilo. Erg blij mee.
Sinds die tijd ben ik meer gaan hardlopen en ren nu meestal 3 keer per week tussen de 10 en 15 km en ben nog in opbouw.
Wat me nu de laatste 1,5 maand is opgevallen is dat ik twee kilo ben aangekomen. Is dit de spieropbouw waar men het wel eens over heeft. Omdat ik een goed gewicht had ben ik wel soepeler met eten geworden. Ik heb ook geen zin om vanwege twee kilo de rest van mijn leven te lijnen. Aparte is ook nog dat ik wel van mijn omgeving hoor dat ik juist nog magerder ben geworden, smaller lijk terwijl de weegschaal iets anders zegt
Alle reacties Link kopieren
je kan beter omvang meten (buik, benen, heupen) etc dan gewicht wegen.

Waarschijnlijk door het trainen heb je waarschijnlijk meer spiermassa, botmassa en bloed gekregen. Dus 2 kilo zwaarder lijkt me niet zo'n probleem. Zeker omdat jij je er goed bij voelt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik een goed gewicht had ben ik wel soepeler met eten geworden

Dat lijkt mij de meest voor de hand liggende verklating.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het niet. Dat zal je werkenderweg moeten leren. Ikzelf weeg me elke dag, en valt het mee dan eet ik wat onbezorgder dan wanneer het tegenvalt; dan houd ik een balansdag. Als ik blijf aankomen dan ga ik zelfs over tot het wegen, opschrijven en tellen van de calorieën. Meestal blijk ik dan grotere porties te zijn gaan eten en teveel extraatjes, zoals een dikkere plak kaas, teveel noten, teveel kwark, een krentenbol tussendoor waardoor ik een beetje boven mijn gewoonlijke 1850 kcal uitkom.

Hardlopen doe ik alleen maar als ik uitgesproken haast heb, maar ik loop vrij veel.

Overigens geeft het lichaamsgewicht niet precies het juiste gewicht aan; zo heb ik anderhalve maand lang kennelijk een kilo teveel vocht vastgehouden, die binnen een dag opeens weer verdween. De reden is niet duidelijk en op zich maakt dat niet uit want ik heb een poosje een meevallertje gehad wat nu weer afgelopen is.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Staar je niet blind op wat de weegschaal aangeeft. Of het vet of spieren zijn? Geen idee. Maar is dat belangrijk? Blijf kritisch naar jezelf in de spiegel kijken en doe waar jij je prettig bij voelt.
Alle reacties Link kopieren
2 kilo spiermassa in 1,5 maand is nagenoeg onmogelijk. Zeker bij alleen hardlopen. Misschien houd je vocht vast of is er iets anders aan de hand.
Alle reacties Link kopieren
Valt me overigens op dat heel succesvolle duursporters vrij vaak aan de dunne kant zijn. In ieder geval wel prettiger voor de gewrichten die toch al vrij veel te verduren hebben en je gebruikt dan minder calorieën omdat je minder spierkracht nodig hebt om een magerder lichaam vooruit te stuwen.

Afbeelding
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Het lagere gewicht was ook veel beter voor mijn gewrichten merkte ik zelf. Is toch tien kilo wat je minder meedraagt als je rent.

Qua eten. Tot en met de zomer zat ik echt op dieetvoer. Veel groentes weinig koolhydraten mager vlees of vis.
Toen ben ik normaler gaan eten, weereens pasta, brood, wat aardappelen. Maar de kilo’s zijn eigenlijk pas later erbij gekomen

Ik ben tevreden met hoe ik eruit zie het is meer dat ik niet weer zoals in het verleden die tien kilo sluipend eraan wil laten komen.
Wat wel is dat ik al anderhalve maand een hardnekkige slijmbeursontsteking heb. Maar lijkt me niet dat dat een reden kan zijn.

Eigenlijk van de zotte dat ik oorzaken ben aan het zoeken waarom ik 2 kilo ben aangekomen :-$
er is altijd een rebound van afvallen en schommelingen in gewicht zijn ook normaal, dat kan ook maar zo 2 kilo zijn. wel vind ik dat je vanaf 0 naar drie keer in de week 10-15 km hardlopen binnen een half jaar veel te onzorgvuldig hebt opgebouwd. het is wachten op blessures
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het juiste gewicht opnieuw vaststellen voor de spiegel en dat gewicht dan vasthouden.

Je kan het ook op zijn beloop laten en als je te dik bent geworden een paar weken of maanden gaan lijnen. Dat laatste patroon zie ik het vaakste. Ikzelf zou daar onrustig van worden. Ik wil graag vaste regels aan mezelf opleggen anders dobber ik maar wat rond.

Ikzelf vind een confectiemaat als richtlijn het handigste. Vroeger zat ik altijd tussen twee maten in en dat gebeurt nu minder vaak.
retrostar wijzigde dit bericht op 16-01-2019 10:01
0.93% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
S-Meds schreef:
16-01-2019 09:58
er is altijd een rebound van afvallen en schommelingen in gewicht zijn ook normaal, dat kan ook maar zo 2 kilo zijn. wel vind ik dat je vanaf 0 naar drie keer in de week 10-15 km hardlopen binnen een half jaar veel te onzorgvuldig hebt opgebouwd. het is wachten op blessures
Absoluut niet van nul naar 10-15 km
Ik loop al jaren was alleen er wat lui en laks in en kwam niet verder dan een km of 5. Een jaar geleden ben ik veel gaan wandelen en lid geworden van een fitness centrum. Zo gaan afvallen en spieren opgebouwd en na de zomer mijn hardlopen echt gaan oppakken.
lisbeth schreef:
16-01-2019 10:01
Absoluut niet van nul naar 10-15 km
Ik loop al jaren was alleen er wat lui en laks in en kwam niet verder dan een km of 5. Een jaar geleden ben ik veel gaan wandelen en lid geworden van een fitness centrum. Zo gaan afvallen en spieren opgebouwd en na de zomer mijn hardlopen echt gaan oppakken.
dan nog is het een te ferme opbouw
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik weet vrij zeker van niet. Om als vrouw een paar kilo spiermassa aan te maken moet je keihard aan krachtsport doen en zelfs dan is de kans klein dat dit het resultaat is.

Door hardlopen maak je cortisol aan..stresshormonen misschien kom je daardoor aan. Kort en heftig trainen zoals HIIT zorgt eerder voor vetreductie/afvallen dan duursport. Van duursport wordt bijna niemand mooier.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven