Lijf & Lijn alle pijlers

Is dik zijn je eigen schuld?

16-10-2020 16:27 1787 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met het risico op een verhitte discussie (gevoelig onderwerp) vraag ik toch naar jullie mening, omdat ik er benieuwd naar ben.

Vandaag hadden ik en een familielid het over het coronavirus (het zal ook eens iets anders zijn). Hij gaf aan dat hij de overbelasting van de zorg deels te wijten is aan de ongezonde manier van leven van mensen. Obese mensen lopen immers meer risico en dat zijn er nogal wat.

Toen kwam het uiteindelijk uit op een discussie of dik zijn je eigen schuld is of niet. Hij beweert van wel. Ieder pontje gaat door het mondje (zijn woorden).

Ik vind dat het veel genuanceerder ligt. Overgewicht kan met van alles te maken hebben. Ik weet er alles van, heb obesitas gehad en nu nog overgewicht. Ik vond het ook vrij rechtlijnig.

Ik ben nu wel benieuwd naar wat het Viva forum hiervan vindt. Tot in hoeverre is overgewicht je eigen schuld?
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
16-10-2020 16:51
Eens. Het komt erg goed uit om de eigen verantwoordelijkheid voor van alles uit te vergroten.
En vrijbrief voor asociaal gedrag onder het mom van 'tough love', je wijst iemand netjes erop hoe hij of zij er zelf voor gezorgd heeft in die situatie te komen. En ziet het als een enorm goede eigenschap dat jij dit niet hebt.
En zo hoef je je nergens druk om te maken.
Je ziet het met schulden, een laag inkomen, overgewicht, ouderdomsklachten, corona.
Een complex verhaal door een deskundige is veel te ingewikkeld.
Dit dus.
Alle reacties Link kopieren
Tijgerprintje2 schreef:
16-10-2020 18:44
Vast mosterd, maar is veilig on te zeggen dat het je eigen schuld is als je dik bent. Dat geeft controle aan de mensen die (nog) niet te dik zijn. Feit is dat het niet zo makkelijk is. Mensen hebben maar weinig controle over hun eigen leven. Toen ik dat leerde accepteren, werd ik milder voor anderen.
Ja, dat ook. Je hebt niet alles onder controle, dus dat geldt ook voor anderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in mijn jeugd altijd te dik geweest, ben rond mijn 14 begonnen met afvallen wat omsloeg naar een eetprobleem en daarna ben ik altijd blijven kutten met een gezond eetpatroon. Mijn probleem was dat ik altijd, maar dan ook altijd kon eten. Dat verzadigingsgevoel had ik gewoon niet, dat moment waarop je kunt zeggen "ik heb eigenlijk wel gewoon genoeg gehad". Wat ik ten tijde van mijn lagere gewicht nooit snapte is dat ik echt veel minder at dan leeftijdsgenoten die wel een gezond gewicht hadden. Als ik een tijdje zo at kwam ik meteen weer aan.

Het bizarre is dat ik sinds ik de pil slik die sluimerende trek niet meer heb. Ik kan naar een reep chocolade kijken en denken, nah nu geen zin in. Of dat door de pil komt weet ik niet, maar ik vond het wel opmerkelijk. Ik weet niet of ik ook wat afgevallen ben ten gevolge daarvan want ik wil geen weegschaal in huis.

Dus mijns inziens ligt het wel wat genuanceerder dan alleen maar veel eten = dik worden.
Alle reacties Link kopieren
Sinds ik thuis werk, vanaf maart, is het makkelijker om bij te houden wat ik eet want ik kan alles makkelijk wegen. Grootste eye opener voor mij was dat ik veel te weinig eiwit binnen kreeg. Dus dat probeer ik beter te doen de afgelopen paar maanden en dat blijkt ook te helpen tegen een deel van het honger gevoel.
doornroosje9 schreef:
16-10-2020 17:03
Nee. Want het is niet alleen lichamelijk, ook psychisch. Als het zo makkelijk was, was niemand dik.
Idd doornroosje!
Ik had altijd een "goed" gewicht.
Tot mijn kleinkindje overleed, ze was amper 3 maanden oud.
Ze lag op een ochtend dood in haar wiegje.....
Toen ben ik beginnen te "troost-eten" en ja; ik ben nu ongeveer 15kg te zwaar geworden.
Vandaag, 16 oktober is het trouwens de verjaardag van mijn engeltje. Ze zou vandaag 2j geworden zijn.
Ik ben dus te dik geworden door het immens verdriet, door de rouw, door mezelf te troosten met eten
en ja; ik voel me daar schuldig om.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat mensen met (ernstig) overgewicht niet te dik zijn geworden omdat ze 'gewoon' teveel eten. Lichamelijke oorzaken en/of psychische oorzaken. Eten kan een verslaving zijn, gebruikt worden om te verdoven, verstoppen, etc... Ik heb een onderzoek gelezen dat bijvoorbeeld een deel van de mensen met ernstig overgewicht seksueel misbruik of mishandeling hebben meegemaakt. Te zwaar zijn is (onbewust) een beschermingsmechanisme. Je valt minder op, een letterlijke beschermlaag, mensen hebben lagere verwachtingen van je...

Dus ja, technisch is het zo dat overgewicht meestal komt door teveel eten. Maar dat het dan iemand zijn eigen schuld is vind ik echt te makkelijk. Dan ga je compleet voorbij aan de achterliggende oorzaken. Logischerwijs lukt het mensen ook niet om blijvend af te vallen wanneer de achterliggende oorzaken niet worden aangepakt. Obesitas is de rook dat uit het huis komt, niet het vuur.
Alle reacties Link kopieren
Allang wetenschappelijk bewezen : dik zijn is niet je eigen schuld.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook overgewicht, en heb een behoorlijk gecompliceerd leven gehad, daardoor te maken gekregen met depressies, zelfmoordneigingen, angststoornissen e.d. Als ik goed in mijn vel zit vind ik gezond eten, weinig alcohol drinken, voldoende sporten veel makkelijker dan wanneer het mentaal minder gaat. Dan boeit dat hele eten me niet en trek ik gewoon een zak chips / reep chocola / koekjes open.

Voor mij is gezond eten en dergelijke onlosmakelijk verbonden met goed voor mezelf zorgen en er zijn periodes in mijn leven dat ik helemaal niet voor mezelf wil zorgen.
Nee dik zijn is niet altijd je eigen schuld. Er zijn al genoeg boeken verschenen waarin dat wordt uitgelegd.

Waar ik wel over val is dat, ook hier op het topic, schrijven dat mensen een te langzaam werkende schildklier hebben of in de overgang zitten en daardoor dik zijn geworden.

Mensen die een te langzaam werkend schildklier hebben krijgen schildkliermedicatie dus dat is geen argument om dikker te blijven. Met de overgang weten vrouwen vaak dat ze dikker worden maar nemen de moeite niet om te lezen waarom en wat men kan veranderen. De meeste artikelen die daarover gaan worden als kwakzalverij, niet wetenschappelijk bewezen etc bestempeld of de schrijver heeft geen universitaire opleiding gedaan maar alleen een HBO opleiding dus dat kan niet kloppen...

Je hoeft geen honger te lijden alleen anders eten.

FYI: ik heb Hashimoto en in de overgang en heb al vanaf m’n 20 tigste min of meer het zelfde gewicht en heb nooit honger.
Ik zeg niet dat mijn overgewicht door mijn trage schildklier komt maar dat mijn schildklier te traag werkt is per toeval ontdekt en wie weet hoe lang ik het al heb.
TsumTsum schreef:
16-10-2020 19:28
Ik zeg niet dat mijn overgewicht door mijn trage schildklier komt maar dat mijn schildklier te traag werkt is per toeval ontdekt en wie weet hoe lang ik het al heb.
Krijg jij dan geen medicatie? Een te trage schildklier kan enorme klachten opleveren.

Jij bent niet de enige die haar overgewicht op de schildklier gooit. Echt niet.
Ik was altijd superslank maar at meer dan mijn zus met overgewicht. Als ik de hoeveelheden at die zij at, zou ik de hele dag honger hebben. Nu eet ik nog meer dan voorheen en ben gewoon slank. Dus zo simpel ligt het allemaal niet met dat pondje en mondje.
herfst100 schreef:
16-10-2020 18:58
Ik denk dat mensen met (ernstig) overgewicht niet te dik zijn geworden omdat ze 'gewoon' teveel eten. Lichamelijke oorzaken en/of psychische oorzaken. Eten kan een verslaving zijn, gebruikt worden om te verdoven, verstoppen, etc... Ik heb een onderzoek gelezen dat bijvoorbeeld een deel van de mensen met ernstig overgewicht seksueel misbruik of mishandeling hebben meegemaakt. Te zwaar zijn is (onbewust) een beschermingsmechanisme. Je valt minder op, een letterlijke beschermlaag, mensen hebben lagere verwachtingen van je...

Dus ja, technisch is het zo dat overgewicht meestal komt door teveel eten. Maar dat het dan iemand zijn eigen schuld is vind ik echt te makkelijk. Dan ga je compleet voorbij aan de achterliggende oorzaken. Logischerwijs lukt het mensen ook niet om blijvend af te vallen wanneer de achterliggende oorzaken niet worden aangepakt. Obesitas is de rook dat uit het huis komt, niet het vuur.
Ik denk dat er inderdaad mensen zijn die door lichamelijke of psychische oorzaken, die heel uiteenlopend kunnen zijn, teveel eten. Maar ik denk dat de overgrote groep toch gewoon niet weet wat gezond en gebalanceerd eten is, hoeveel je moet eten, hoe vaak, etc. Niet kunnen koken, denken dat ze geen groente lusten, denken dat een kant-en-klaarmaaltijd even gezond is als een zelfgemaakte, etc. Ik ken echt genoeg van dat soort types. Een kennis van mij denkt ook dat een croissant net zo gezond is als een boterham want het is toch ook een 'broodproduct'.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij is begin dit jaar een vitamine b12-tekort geconstateerd. In de aanloop daarnaar had ik constant honger, ook als ik aantoonbaar genoeg gegeten had. Je kunt wel 'weten' dat je genoeg hebt, maar als je constant hongersignalen krijgt dan kun je die niet blijven negeren zonder er heel veel stress van te krijgen. Nu krijg ik injecties en stop ik gewoon met eten zonder dat daar wilskracht aan te pas komt. Aan het geleidelijk opkomend hongergevoel merk ik dat het tijd wordt voor de volgende b12-dosis.

Ik denk dat mensen die vanzelf kunnen stoppen met eten hun eigen wilskracht schromelijk overschatten. Ja, je kunt kiezen of je iets gezonds eet of troep, maar tegen een constant hongergevoel legt je wilskracht het vroeg of laat af. Dus ook als je op gewicht moet blijven door altijd minder te eten dan waar je lichaam om 'vraagt'. En die vraag is dus niet bij iedereen goed afgesteld, waardoor de een vanzelf stopt na het avondeten en de ander dan nog visioenen van de inhoud van de koelkast en de voorraadkast krijgt.
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of mensen vinden dat (te) dun zijn je eigen schuld is? Zou er bijna een topic voor willen openen. :proud:
Alle reacties Link kopieren
PietjeBello schreef:
16-10-2020 19:48
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of mensen vinden dat (te) dun zijn je eigen schuld is? Zou er bijna een topic voor willen openen. :proud:
Tuurlijk is dat altijd en alleen maar je eigen schuld :mrgreen: ...

Moet je maar meer vreten.


*idioot-modus uit*
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
16-10-2020 19:49
Tuurlijk is dat altijd en alleen maar je eigen schuld :mrgreen: ...

Moet je maar meer vreten.


*idioot-modus uit*
Haha ja helaas zijn er mensen die dit ook echt denken. “Gewoon wat meer eten”, “jij kan wel een biefstukje gebruiken” etc. Ik ben zelfs een keer apart genomen door mijn stagebegeleider en die had de diagnose anorexia bij mij gesteld. Uhh....
Het-groepje schreef:
16-10-2020 16:51
Eens. Het komt erg goed uit om de eigen verantwoordelijkheid voor van alles uit te vergroten.
En vrijbrief voor asociaal gedrag onder het mom van 'tough love', je wijst iemand netjes erop hoe hij of zij er zelf voor gezorgd heeft in die situatie te komen. En ziet het als een enorm goede eigenschap dat jij dit niet hebt.
En zo hoef je je nergens druk om te maken.
Je ziet het met schulden, een laag inkomen, overgewicht, ouderdomsklachten, corona.
Een complex verhaal door een deskundige is veel te ingewikkeld.

Psychische problemen ook. Wordt vaak ook als een 'keuze' gezien. Ieder probleem dat een mens kan hebben eigenlijk (uitgezonderd kinderen misschien). Deze manier van denken ontslaat je van alle plichten om voor elkaar te zorgen.
VivaYfke schreef:
16-10-2020 19:31
Krijg jij dan geen medicatie? Een te trage schildklier kan enorme klachten opleveren.

Jij bent niet de enige die haar overgewicht op de schildklier gooit. Echt niet.
Je schildklier heeft nu eenmaal invloed op je gewicht. En de rest van je lichaam op welk eten wel of niet goed bij je valt.
Kun jij wel een slap smoesje vinden, maar dat us dan voor jou persoonlijk.
Niet iedereen heeft als prio nummer 1 gewicht. Niet iedereen heeft gewicht als enige issue in zijn of haar leven.

Dat jij je gewicht ondanks issues op orde hebt is heel fijn voor je, maar laat mensen gewoon met rust.
PietjeBello schreef:
16-10-2020 19:48
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of mensen vinden dat (te) dun zijn je eigen schuld is? Zou er bijna een topic voor willen openen. :proud:
O nee. Een vriend van me moest echt de hele dag door eten, anders zakten zijn broeken af en zag hij er heel uitgemergeld uit.
Alle reacties Link kopieren
Slanke mensen eten ook veel, alleen worden er niet dik van. En sommige mensen worden al dik van een hap lucht. Het is gewoon heel oneerlijk verdeeld.

Eten is 24/7 voor handen, het is allemaal super lekker, lekkere snacks kosten maar heel weinig. En ja, sommige mensen eten liever een zak chips dan avondeten. Tja, maar een ander doet weer iets anders wat niet zo goed is. Het is zo makkelijk om naar dikke mensen te wijzen.
Het-groepje schreef:
16-10-2020 19:53
Je schildklier heeft nu eenmaal invloed op je gewicht. En de rest van je lichaam op welk eten wel of niet goed bij je valt.
Kun jij wel een slap smoesje vinden, maar dat us dan voor jou persoonlijk.
Niet iedereen heeft als prio nummer 1 gewicht. Niet iedereen heeft gewicht als enige issue in zijn of haar leven.

Dat jij je gewicht ondanks issues op orde hebt is heel fijn voor je, maar laat mensen gewoon met rust.
Last ik mensen dan niet met rust? Lees even de eerste 2 regels van het eerste stukje wat ik schreef.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
16-10-2020 16:48
Mee eens. Ook altijd dat ‘vroeger zag je geen dikke mensen’. Nee, vroeger kon je niet 24/7 eten kopen. En was eten bereiden flink wat werk en niet altijd voldoende voorhanden. Het waren vroeger echt niet allemaal gedisciplineerde mensen, toendertijd was alcohol nog het grootste maatschappelijke probleem in de categorie ‘eigen schuld’.
Dit is ZO waar! Kijk naar een oudere NLse film als Turks Fruit en je ziet dat je bijv niks nada noppes op het station kan kopen. Of elders op straat. Tegenwoordig wordt je doodgegooid met allemaal ongezond eten, bovendien begint de indoctrinatie als jong bij kleine kinderen. En ook: zelfs zaken die hulpvaardig moeten zijn, zijn dat lang niet altijd. Bijv. op de pot pindakaas staat: 1 portie is x-aantal kcal. Als je dan verder zoekt hoeveel gram 1 portie is, en die schamele 15 gram op je hammetje smeert, dan zie je dat je pas met 3 (!) porties je brood een beetje normaal belegd hebt. Dus zelfs als je op probeert te letten, kan je makkelijk de mist ingaan.

Ik heb zelf overgewicht gehad en dat kwam “gewoon“ door te veel eten en alcohol en ongeveer 0 beweging. Maar ik weet daardoor ook hoe moeilijk het is en dat er echt een knop om moet en hoeveel je moet leren over wat normale porties zijn etc.
Alle reacties Link kopieren
Enerzijds maken we het dus mogelijk dat er een miljarden industrie wordt opgezet om ons meer te laten eten en anderzijds zijn we verbaas dat een aantal decennia later de helft van de bevolking te zwaar is. Echt krom he, er kan gewoon gekozen worden voor belastingtarieven die vers en gezond eten goedkoper maken dan ongezonde “vulling” waar je niks aan hebt. Overigens is gewoon AVG met gekookte aardappel, prei erbij en een stukje kipfilet hartstikke gezond en relatief goedkoop. Alle chips koek kazen bier wijn nootjes etc is pas duur. Merk het ook aan onze bonnetjes hoor.
Backpack10 schreef:
16-10-2020 20:00
Slanke mensen eten ook veel, alleen worden er niet dik van. En sommige mensen worden al dik van een hap lucht. Het is gewoon heel oneerlijk verdeeld.

Eten is 24/7 voor handen, het is allemaal super lekker, lekkere snacks kosten maar heel weinig. En ja, sommige mensen eten liever een zak chips dan avondeten. Tja, maar een ander doet weer iets anders wat niet zo goed is. Het is zo makkelijk om naar dikke mensen te wijzen.
Nou dat is niet helemaal zo. Ik ken verschillende dames die hun hele leven hebben ingericht op slank zijn.
Die eten puur om er goed uit te zien, gezond en slank. Te weinig eten zorgt voor een uiterlijk dat ze niet willen, ongezond en weinig ook, dus dan maar op de gezonde toer.
Die hebben van die gekke sylvie meis uitspraken als: ik heb op vakantie elke dag een ijsje met hoorntje gegeten, en wijzen dan giechelend op een niet bestaande vetrol die eraf moet.
Dat us gewoon een keuze die ik niet kan maken, ik heb naast fysiek nogal wat issues gewoon die prioriteit niet.
Het is in mijn geval niet zo dat ik enorm veel gelukkiger was toen ik 25 kg slanker was, of meer in trek bij mannen ofzo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven