Lijf & Lijn alle pijlers

Kan ik een haartransplantatie verantwoorden?

17-10-2019 00:48 101 berichten
Hallo allemaal,


Ik heb al erg lang last van haarverlies. Het liefst had ik daar jaren geleden al wat aan willen laten doen. Ik had er een aantal jaar terug in principe wel het geld voor maar voor mijn gevoel kon ik het niet verantwoorden omdat ik toen nog met een enorme studieschuld zat (en nog steeds). Ik heb het er wel eens met wat mensen over gehad. Iemand zei toen dat het misschien beter was het niet te doen. Dat was niet zozeer vanwege de schuld maar omdat ik me er waarschijnlijk niet beter door van zou gaan voelen. Mijn overige problemen zouden er nl. niet mee worden opgelost. Het blije gevoel zou slechts tijdelijk zijn, dacht ze. Daar zat ergens wel wat in maar door de jaren heen ben ik alleen maar ongelukkiger geworden door mijn haarverlies. Ik vind dat echt het allerergste wat me is overkomen. Ik was vroeger altijd zo ijdel, alles moest goed zitten. Ik had me nooit kunnen bedenken dat ik ooit zo over straat zou gaan (wat ik liever ook niet doe). Ik heb uiteindelijk besloten het nog maar niet te doen en het geld te gebruiken als aflossing. Het was een flinke afweging tussen aflossen of iets voor mezelf doen maar vond het aflossen toen belangrijker, had immers toen meer haar dan nu en dacht nog wel wat tijd te hebben.

Nu een aantal jaar later is mijn haar flink slechter geworden. Ik vrees dat ik volgend jaar echt kaal ben en dat wil ik absoluut niet. Alles afscheren wil ik niet maar zo laten ziet er ook niet uit. Het is echt niet leuk meer nu :( Ik heb er nu helaas het geld niet voor maar wil er echt iets aan laten doen. Stel dat ik het bij elkaar krijg, dan blijft die schuld maar wat langer staan, heb er inmiddels toch een afbetaalregeling voor en heb in de afgelopen jaren ook het nodige afgelost. Ergens denk nu ook dat ik maar eens verder moet met mijn leven want anders doe ik echt bijna niks van wat ik zou willen doen en blijft die schuld maar een obstakel wat dingen tegenhoudt. Aan de andere kant wil ik ook zsm aflossen wat betekent dat ik zo'n bedrag (als ik het had) beter kan investeren ipv uitgeven. Het is altijd zo'n dilemma waar ik continu over pieker.

Wat denken jullie? Stel dat ik het geld bij elkaar krijg, kan ik dan een haartransplantatie verantwoorden? Het is toch een behoorlijk bedrag. Als ik geen schuld had, had ik er niet eens over nagedacht en was ik al lang klaar geweest. Maar uitstellen betekent weer dat ik op nog latere leeftijd pas weer kan genieten van het leven (het duurt ongeveer een jaar tot je het eindresultaat ziet).
Alle reacties Link kopieren
Haartransplantatie gaat je problemen niet oplossen. Sterker nog, het gaat je financiële situatie alleen maar slechter maken.

Omdat een haartransplantatie iets concreets is, je ziet resultaat. Het is relatief makkelijk, je betaalt en de arts doet het werk. Zo te lezen ben je ongelukkig met jezelf. Je wilt weer terug naar de tijd dat je wel vertrouwen had en je gelukkig voelde. Alleen zit dit niet in een dikke haardos.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
ChristianeF schreef:
17-10-2019 08:21
Het schijnt een hormonaal iets te zijn, je lichaam maakt teveel androgenen.aan waadoor je je haar verliest. Er zijn uitwendige middelen voor.

Het lijkt mij wanneer jouw lichaam dus teveel androgenen aanmaakt een haartransplantatie op den duur weggegooid geld is? Als ik jou was zou ik mij hier eens in verdiepen.
Nee, een haartransplantatie is blijvend. Ze nemen haarzakjes van een gedeelte op je hoofd waar je vrijwel altijd haar hebt, zoals de onderste haarrand bij de nek. Dat blijft dan dus altijd groeien. Ik heb een collega met een haartransplantatie die hij al zo’n 20 jaar heeft. Mooi vind ik het niet en ik zag het zelf meteen toen ik hem leerde kennen, maar het zit er nog wel. Misschien zijn de technieken inmiddels verbeterd hoor.

Die oliën zullen echt niet helpen tegen genetische kaalheid van mannen. Welk artikel je ook aandraagt.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
17-10-2019 08:45
Nee, een haartransplantatie is blijvend. Ze nemen haarzakjes van een gedeelte op je hoofd waar je vrijwel altijd haar hebt, zoals de onderste haarrand bij de nek. Dat blijft dan dus altijd groeien. Ik heb een collega met een haartransplantatie die hij al zo’n 20 jaar heeft. Mooi vind ik het niet en ik zag het zelf meteen toen ik hem leerde kennen, maar het zit er nog wel. Misschien zijn de technieken inmiddels verbeterd hoor.

Die oliën zullen echt niet helpen tegen genetische kaalheid van mannen. Welk artikel je ook aandraagt.
Wow dat wist ik niet. Ik dacht dat het haar van de transplantatie niet kon groeien en uiteindelijk zou uitvallen en opnieuw zou moeten worden gedaan.
Sjulia schreef:
17-10-2019 08:51
Wow dat wist ik niet. Ik dacht dat het haar van de transplantatie niet kon groeien en uiteindelijk zou uitvallen en opnieuw zou moeten worden gedaan.
Nee, het haar groeit daarna gewoon op een andere plek op het hoofd.

Ik ken ook iemand die als kind ernstig verwond raakte aan zijn hand. En toen hebben ze huid van zijn lies gebruikt om zijn hand te herstellen. En in de puberteit kreeg hij schaamhaar op zijn hand!
Alle reacties Link kopieren
Tegen mannelijke kaalheid zijn gewoon pillen. Een pil per dag en bij de meeste mannen stopt/vertraagt dan de haaruitval en er groeit dan zelfs haar terug.

En je krijgt er geen hoge stem van en je hebt in de meeste gevallen nog gewoon zin in seks.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
17-10-2019 09:03
Tegen mannelijke kaalheid zijn gewoon pillen. Een pil per dag en bij de meeste mannen stopt/vertraagt dan de haaruitval en er groeit dan zelfs haar terug.

En je krijgt er geen hoge stem van en je hebt in de meeste gevallen nog gewoon zin in seks.
Hoe heten die pillen dan?
Hormonen?
Alle reacties Link kopieren
Wat retrostar zegt,

Hier ook een man met een vergelijkbaar probleem. Vanaf mijn eind tienerjaren inhammen (waar ik niet echt een probleem mee had). Nu ik de dertig al een tijdje gepasseerd ben begon ik te merken dat bovenop 'de zon inmiddels begon door te komen'.

Het probleem zit hem in de erfelijke gevoeligheid van de haarzakjes voor DHT, een omzettingsproduct van testosteron dat sterke androgene effecten heeft. Middelen als Finasteride en Dutasteride blokken gedeeltelijk tot nagenoeg volledig (Dutasteride) DHT en na een paar maanden gebruik zou haarverlies moeten afnemen of, voor een deel onder ons, het haar kunnen teruggroeien.

Ik heb zelf een recept voor 5 mg finasteride, en met een pillensnijder van de apotheek snij ik deze in 8 stukjes. dus iets meer dan 0.5 mg, wat al een werkzame dosis is. Ik gebruik het middel helaas nog te kort (2,5 maand) om effect te merken.
Er zitten mogelijk bijwerkingen aan, maar zelf heb ik hier niet echt last van (libido was iets verlaagd maar lijkt zich al weer te herstellen) en ondanks verhalen op internet, laten veel studies zien dat de meeste mannen hier weinig tot geen last van hebben. Met deze dosering zit ik qua kosten zo rond de 25 euro per jaar.
1 mg is overigens standaardosering voor fin, maar ik probeer het eerst met 0.5mg.

https://www.farmacotherapeutischkompas. ... _alopecia_

https://www.farmacotherapeutischkompas. ... utasteride

Overigens denk ik dat wil je echt wat aan je haarverlies doen, dat je sowieso deze middelen zal moeten gebruiken, want ik neem aan dat ze bij een haartransplantatie niet het hele gebied implanteren, dus de overige haren die gevoelig zijn voor DHT zullen anders blijven uitvallen.
pinda86 wijzigde dit bericht op 17-10-2019 09:42
0.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen verstand van haartransplantaties, maar wat betreft het wel of niet kunnen verantwoorden: als je gewoon netjes je maandbedrag aan DUO betaalt en je hebt daarnaast geld over voor een haartransplantatie dan mag dat toch gewoon? Ik vind het echt grote onzin dat je eerst die hele schuld moet aflossen. De regel bij DUO is dat je er vijftien jaar over mag doen, dan mag je daar dus ook gewoon gebruik van maken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
katana87 schreef:
17-10-2019 01:09
Ik ben overigens man hoor ;)

Ik vind mannen zonder haar helemaal niet onaantrekkelijk, sterker nog...

Maar als jij dit wilt doen, zou ik het gewoon doen.
Susan schreef:
17-10-2019 09:41
Ik heb geen verstand van haartransplantaties, maar wat betreft het wel of niet kunnen verantwoorden: als je gewoon netjes je maandbedrag aan DUO betaalt en je hebt daarnaast geld over voor een haartransplantatie dan mag dat toch gewoon? Ik vind het echt grote onzin dat je eerst die hele schuld moet aflossen. De regel bij DUO is dat je er vijftien jaar over mag doen, dan mag je daar dus ook gewoon gebruik van maken.
Even loepen leert ons dat de schuld van TO niet bij Duo is maar bij een bank en dat die gunstige voorwaarden niet van toepassing zijn. Hij betaalt fors rente en van kwijtschelding zal geen sprake zijn ( tenzij ie in de Wsnp komt, en dan heeft ie veel meer problemen dan een bos haar kan oplossen). En schulden vinden vrouwen idd veel onaantrekkelijker dan een kaal hoofd.

Loepen leert ook dat TO heel onzeker is en depressieve neigingen heeft. Denk ook dat ie teveel aan dat haar ophangt en dat het hem vies zal tegenvallen als blijkt dat ie na een haartransplanntatie nog net zo weinig succes heeft bij de vrouwen als kaal. Dus geld aan een therapeut lijkt me in zijn geval beter besteed. En dan die schuld en dan eventueel het haar.
Je bent te gefocust op je haar. Een mens is meer dan zijn uiterlijk. Ontwikkel je goede eigenschappen dat zal je zelfbeeld goed doen. Het is overdreven om je kaalheid het ergste te noemen wat je is overkomen.
Je hebt een flinke schuld en niet bij Duo. Een heel groot gedeelte van je maandelijkse inkomsten gaan daar naartoe daar wil je toch geen extra schuld bovenop?
Je geeft aan het geld nu niet te hebben en bij elkaar moet zien te krijgen, waar begin je aan?

Een man zonder haar is altijd nog aantrekkelijker dan een man met flinke schuld.
Je gaat je met een extra lening alleen maar meer in de problemen brengen.

Wie zegt dat door je hormonen dit haar ook niet gaat uitvallen met de tijd?

Leren accepteren dat dit een gevolg is van verkeerde keuzes in het verleden. Kun je dit niet al een, zoek dan hulp zodat je jezelf weer leert waarderen.
Een haartransplantatie heeft geen zin bij vrouwen is mij verteld. Ik heb hetzelfde probleem, en je ziet er nog niks van gelukkig (ik wel) maar daar moet ik inmiddels mijn best voor doen. Heel traject doorlopen bij de dermatoloog, helaas, niets aan te doen het zijn je genen. Ik kon een middeltje krijgen dat ik 2x per dag met handschoenen aan moest opbrengen en dat zou de haaruitval mogelijk stoppen en heel misschien wat haar doen teruggroeien. Maar bij stoppen met dat middel valt dat haar ook weer uit.

Voor zover ik nu heb uitgezocht zijn er geen middelen tegen vrouwelijke kaalheid.
Oh en die pillen voor mannen die mogen vrouwen niet.
Bernarda-Alba schreef:
17-10-2019 10:50
Je bent te gefocust op je haar. Een mens is meer dan zijn uiterlijk. Ontwikkel je goede eigenschappen dat zal je zelfbeeld goed doen. Het is overdreven om je kaalheid het ergste te noemen wat je is overkomen.
Dat is makkelijk zeggen. Ik ben een vrouw en ik vind het wel oprecht afschuwelijk. Inmiddels heb ik het een soort van geaccepteerd omdat men het van buitenaf (nog) niet ziet, maar het heeft me heel wat tranen en angsten opgeleverd. Ik had altijd een dikke bos lang blond haar, het idee dat ik met een kaal hoofd eindig vind ik zeker wel heel beangstigend. Zeker omdat dat bij vrouwen niet normaal is, en zeker niet geaccepteerd. Dan maar opppervlakkig.
Oh to is een man. Dan kan een haartransplantatie wel
Iedereen heeft plus en minkanten de kunst is om zien wat jou goede kanten zijn. En die te ontwikkelen.
En een beetje accepteren dat verlies ook bij het leven hoort.
Ik lees een ontzettende onzekerheid dat je liever niet over straat gaat..
Maak een lijst van mannen die je bewondert en bedenk hoe het zou zijn wanneer die alleen maar bezig waren met hun haar en de deur niet uitkwamen. Hun wereld en de onze zou ellendig zijn.
Susan schreef:
17-10-2019 09:41
Ik heb geen verstand van haartransplantaties, maar wat betreft het wel of niet kunnen verantwoorden: als je gewoon netjes je maandbedrag aan DUO betaalt en je hebt daarnaast geld over voor een haartransplantatie dan mag dat toch gewoon? Ik vind het echt grote onzin dat je eerst die hele schuld moet aflossen. De regel bij DUO is dat je er vijftien jaar over mag doen, dan mag je daar dus ook gewoon gebruik van maken.
Maar het gaat om een lening bij de bank.
Malinois schreef:
17-10-2019 11:01
Een haartransplantatie heeft geen zin bij vrouwen is mij verteld. Ik heb hetzelfde probleem, en je ziet er nog niks van gelukkig (ik wel) maar daar moet ik inmiddels mijn best voor doen. Heel traject doorlopen bij de dermatoloog, helaas, niets aan te doen het zijn je genen. Ik kon een middeltje krijgen dat ik 2x per dag met handschoenen aan moest opbrengen en dat zou de haaruitval mogelijk stoppen en heel misschien wat haar doen teruggroeien. Maar bij stoppen met dat middel valt dat haar ook weer uit.

Voor zover ik nu heb uitgezocht zijn er geen middelen tegen vrouwelijke kaalheid.
TO is een man
@Malinous
Het is absoluut niet mijn bedoeling om het verlies van een mooie haardos oppervlakkig te noemen, hoor.
Ik kan daarover meepraten want ik een heb een half kaal hoofd gehad doordat ik was aangevallen door mijn dronken jaloerse alcoholiste zus. En ik herken ook dat gevoel van de deur niet uitdurven. En ik weet hoe het voelt als mensen wel naar je kijken. Als je kind zich voor je schaamt en vraagt of je een pruik wilt dragen. Die domme meid bij de kapster die zo moest lachen toen ik mijn hoofddoek uitdeed...
Pruiken, lotions, kaalscheren, been there, got that and have the t-shirt.
En het is ook niet mijn bedoeling om gevoelens van kaler wordende mannen oppervlakkig te noemen. Want minder erg want geen vrouw. Onzekerheid is net zo erg voor een man.
Maar ik zou zeggen : zet het in perspectief. Het is niet je zicht of gehoor. Het hoeft je niet te belemmeren om een leuk leven te hebben.
Ik heb mezelf erg lelijk gevonden. Maar deze ervaring heeft mijn beeld van mooi of lelijk ook erg veranderd. Ik had het eens met een pruikenmaakster hierover. Ze zei dat kwetsbaarheid ook mooi is. Begreep ik toen niet. Maar ik zeg nu kwetsbaarheid is ook een kracht.
Die schuld is eigenlijk niet het belangrijkste. Het gaat erom of het je kaalheid echt oplost. Bij een haartransplantatie denk ik aan een oplossing van een kale plek. Hoe dat zit kan zo'n chirurg je wel vertellen. Als het werkt zou ik het doen. Maar ik lees ook een ontzettende onzekerheid over je haar. Je denkt dat het je haar is die jou tegen houd om van het leven te genieten. Ik denk dat het je onzekerheid is. Just my two cents.
Alle reacties Link kopieren
Als hier gesproken werd over een hangende borst links en een normale borst rechts, zou iedereen het advies hebben gegeven voor een borst-correctie (ookal maakt ons mannen dat niet heel veel uit)

Maar ik herken het in die zin, dat ik soms ook moeite heb met geld-voor-mezelf uitgeven... Maar jij verdient het, dus waarom jezelf zo beknotten... Je leeft nu !

Besef dat een haartransplantatie niet zaligmakend is.
Blijf die studieschuld af betalen en zorg dat je niet meer geld uitgeeft dan je je kunt veroorloven. Maar ik lees uit je topic dat dat wel snor zit.

Aan de andere kant: een vriend van me was al bijna kaal op zijn 20ste.
Hij grapt altijd dat het haar, na zijn geboorte, dus maar heel even erop gezeten heeft, en hij leeft geen minuut minder gelukkig.

Maar ik zeg: doen!
Alle reacties Link kopieren
daddy_gijs schreef:
17-10-2019 14:26
Als hier gesproken werd over een hangende borst links en een normale borst rechts, zou iedereen het advies hebben gegeven voor een borst-correctie (ookal maakt ons mannen dat niet heel veel uit)

Maar ik herken het in die zin, dat ik soms ook moeite heb met geld-voor-mezelf uitgeven... Maar jij verdient het, dus waarom jezelf zo beknotten... Je leeft nu !

Borsten zijn nooit gelijk, dus ik betwijfel of iedereen hier een correctie zou aanraden. Ik in ieder geval niet.

Daarnaast heeft hij een hoge schuld waar hij veel rente over betaalt, dus selectief zijn met waar je je geld aan uitgeeft lijkt me juist een heel goed idee voor deze TO.
chocolol wijzigde dit bericht op 17-10-2019 17:33
0.14% gewijzigd
daddy_gijs schreef:
17-10-2019 14:26
Als hier gesproken werd over een hangende borst links en een normale borst rechts, *knip*


Euuhhh.. ..ik wil er toch even op wijzen dat hangende borsten ook echt heel normaal zijn!
TO, ik zou echt eerst je schuld aflossen, die blijft steeds maar als een donkere wolk boven je hoofd hangen. Denk dat het al een positieve boost geeft als die weg is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven