Lijf & Lijn alle pijlers

Kletstopic: weer energiek en fit!

30-12-2016 11:57 634 berichten
Wie kletst er mee om 2017 weer energiek en fit te worden? Dus (meer) sporten, gezond(er) eten, meer in beweging zijn en je gewoon lekker in je vel zitten? Misschien ben je net als ik op zoek naar motivatie en steun. Nou, dan ben je hier op de juiste plek!

Het gaat niet perse om afvallen, maar als dat (ook) je doel is, schrijf ook gerust mee. Er wordt alleen geen tabel bijgehouden.

Je bent van harte welkom!

quote: Bumba1985 schreef op 15 februari 2017 @ 22:28:

@valediaansnoepje al eens aan een wake up light gedacht? Werkt hier perfect!

Die heb ik al, maar omdat de kat graag door het raam naar buiten kijkt heb ik een slaapmasker op, zodat ik geen last heb van het licht van de lantaarnpaal die voor m'n raam staat. Met als resultaat dat ik het licht van de wake up light ook niet zie

Mijn ouders hebben de kat gehaald nadat ik m'n wake up light had, anders had ik 'm misschien niet gekocht.

Soms word ik uit mezelf (of van een geluidje ofzo) om half 7 wakker en doe ik m'n slaapmasker af. Dan gaat het beter.
quote:Valeriaansnoepje schreef op 16 februari 2017 @ 08:34:

[...]

Die heb ik al, maar omdat de kat graag door het raam naar buiten kijkt heb ik een slaapmasker op, zodat ik geen last heb van het licht van de lantaarnpaal die voor m'n raam staat. Met als resultaat dat ik het licht van de wake up light ook niet zie

Mijn ouders hebben de kat gehaald nadat ik m'n wake up light had, anders had ik 'm misschien niet gekocht.

Soms word ik uit mezelf (of van een geluidje ofzo) om half 7 wakker en doe ik m'n slaapmasker af. Dan gaat het beter.

Hm, dat is wel lastig dan inderdaad.

En als je dan de wekker om half 7 zet als reminder om je slaapmasker af te zetten en dan alsnog daarna nog een half uurtje dutten met de wake up light? (Hoop dat je het niet als bemoeien ziet, ik probeer met je mee te denken. Omdat ik zelf ook zo'n moeite heb met opstaan en ik merk gewoon dat het zoveel fijner is met die lamp!)
Alle reacties Link kopieren
Vind het geen suf verhaal, het gaat om loslaten.

Heel ander voorbeeld maar misschien hetzelfde: Ik ben iemand die veel spullen bewaart. Wel beetje problematisch, al heb ik hier een zolder én een berging waardoor het soort van uit het zicht is.

We hadden een oefening bij een cursus, een oefening in loslaten. Het heette Sinterklaasviering maar je moest eigenlijk iets wegdoen van jezelf, om een ander blij mee te maken. En het idee was dat het een beetje pijn moest doen, categorie sieraden van exen, bijv.

Ik wilde eerst wat oude CD's doen in een leuk mapje. Leuk voor de ander om te krijgen en ik weet natuurlijk ook wel dat alles gewoon op spotify staat.

Toen dacht ik: Nee dat was niet de bedoeling. Heb een boek weggedaan waaraan ik zelf heb meegeschreven. Het stond vol met foto's, was iets van mijn oude werk. Het was me dierbaar maar tegelijk vond ik het een rotding want ben vervelend weggegaan op oude werk.

Dat boek heb ik weggegeven. Iemand speelde op de piano 'How could anyone ever tell you that you're anything less than beautyfull' en ik heb gehuild, terwijl ik naar het boek keek.

Toen we weg zouden gaan uit die ruimte zei iemand dat ik zo trilde. Ja zei de docent, dat is de emotie.

Daarna werd het makkelijker om andere dingen weg te doen. Omdat eerste keer loslaten nog moeilijk is.

Hoop dat de overeenkomst duidelijk is anders is dit gewoon een vaag verhaal over Sinterklaas

Moeilijk hoor met je man. Kan me voorstellen dat je zelf wilt bepalen hoe en wat maar dat hij je ook wil 'helpen'. Hoe voel je je nu?
Je kunt méér.
Ik snap de vergelijking wel, hoor! Soms kunnen dingen je heel veel doen, dat blijkt wel in elk geval.

Ik vind het opzich wel fijn hoor, dat mijn man zich er tegenaan bemoeit. Dat doe ik ook bij hem. We willen ook graag gezonder leven en allebei afvallen. Het echte keerpunt kwam ongeveer anderhalve maand geleden, toen we samen getuige waren van een reanimatie. Dit heeft heel veel indruk op ons allebei gemaakt en sindsdien is de knop wel echt om. Het is gewoon superbelangrijk om goed voor onszelf te zorgen.

Maargoed, het is een proces met vallen en opstaan... Ik zou willen dat ik zo iemand was die bijvoorbeeld 1 stukje chocolade kan nemen en er dan mee kan stoppen. Maar dat zit er voor mij gewoon niet in. En dat accepteren is soms best moeilijk, helaas.
Ja... en ook gewoon bij mij een beetje het idee dat je geen spullen weg doet met betekenis. En bij jou dat je geen lekker eten door de plee spoelt.

En dat het loslaten dan echt iets losmaakt.

Had thuis ook heel veel tijdschriften waar ik 'aan gehecht was' en die heb ik in de weken daarna ook weggegooid. Is ook onzin omdat allemaal te bewaren maar ze waren voor mij uit een bepaalde periode.

Leren loslaten...

Heftig die reanimatie. Ja soms drukt zoiets je wel met de neus op de feiten.
Je kunt méér.
quote:Bumba1985 schreef op 16 februari 2017 @ 08:54:

[...]

Hm, dat is wel lastig dan inderdaad.

En als je dan de wekker om half 7 zet als reminder om je slaapmasker af te zetten en dan alsnog daarna nog een half uurtje dutten met de wake up light? (Hoop dat je het niet als bemoeien ziet, ik probeer met je mee te denken. Omdat ik zelf ook zo'n moeite heb met opstaan en ik merk gewoon dat het zoveel fijner is met die lamp!)

Mijn innerlijke chagrijn zou dat inderdaad zo zien, maar die probeer ik af te richten, dus dat is helemaal niet erg

Het is wel een goed idee. Helaas heb ik ouders om rekening mee te houden. Als ik het licht niet zie, moet ik er geluid bij aanzetten en daar worden zij ook wakker van. Beetje lullig als zij wakker worden van een alarm dat alleen bedoeld is als reminder om m'n slaapmasker af te doen.

Een andere oplossing is het rolluik helemaal naar beneden, maar dan komt de kat niet meer in m'n kamer kijken en dat vind ik altijd gezellig 's nachts
Haha, zelf weten hoor
Moon-Alisa: Nadat ik jouw verhaal las over loslaten, heb ik de knoop doorgehakt en heb ik een dierbaar kledingstuk weggedaan. Het was niet meer te repareren, maar er was een (hele leuke!) tijd waarin je me er in kon uittekenen. Hopelijk volgen er nog veel meer dingen, want het is wat aan de volle kant hier in huis

Toen las ik Bumba's bericht en toen heb ik een stuk chocolade weggegooid. Ik eet het om de verkeerde redenen, dus het moet weg.
quote:Bumba1985 schreef op 16 februari 2017 @ 14:44:

Haha, zelf weten hoor Ja erg hè, ik heb overal een antwoord op waarom het niet kan of lukt
anoniem_649548ce5a867 wijzigde dit bericht op 16-02-2017 16:52
Reden: Quote toegevoegd
% gewijzigd
Nou, ik ben net weer de fout in gegaan met snoepen, dus dat weggooien schiet ook maar deels op. Ik word gewoon zo ontzettend moe van het hele dagen thuis zitten met een peuter. En dan heb ik nog een superlief kereltje die echt wel goed luistert, maar constant alles wil weten en vragen....

Ik heb het eigenlijk gewoon gehad met mijn 'dieet'. Ik ben gewoon een zoetekauw, misschien moet ik dat gewoon accepteren ofzo? Ik ben nu alleen maar de hele dag aan slecht eten aan het denken, namelijk. En daar word ik superchagerijnig van.
Bumba, zou je geen zoete dingen als tussendoortjes kunnen plannen op vaste tijden? Dan weet je dat je om X uur een stukje chocolade gaat eten en denk je er misschien minder aan buiten die tijden.

Ik heb last van mijn knieën. Ik denk van in de verkeerde houding lunges doen bij de bodypump. Een mede-bodypumper zei tegen me dat mijn benen verder uit elkaar moeten. Dus ik doe het blijkbaar al een maand fout.

Ik sla de spinningles van morgen maar over denk ik. Ik beland liever niet bij de fysiotherapeut omdat ik koppig door blijf gaan.
Ja, misschien is dat wel een idee. Het enige probleem is dat ik geen mate kan houden. Dus als ik bijvoorbeeld kleine chocolaatjes in huis haal, dan eet ik ze ook in 1 keer op. Het is bij mij dus 'alles of niets'. En dat is best lastig. Maargoed, ik blijf gewoon elke keer nadat ik de fout in ben gegaan opnieuw beginnen en dan gaat het allemaal maar wat langzamer...

Vervelend dat je zo'n last van je knie hebt. Bij lunges moet je inderdaad niet je benen te dichtbij elkaar hebben staan. Wist ik ook niet. Net zoals ik niet wist dat squats meer met je kont naar achteren zijn. Ik maakte er meer knie-buigingen van Squats blijven hier een enorme uitdaging, elke les weer lijk ik wel te zijn vergeten hoe het ook alweer moest. Ik doe enorm mijn best maar iedere les staat de instructrice weer achter me dat ik het anders moet doen. Best frustrerend
Ken je fruit toffee's? Geen chocolade, maar wel zoet en na een paar heb ik het ook wel gezien. Ze zijn van het merk Melle of iets wat erop lijkt.

Ze zitten in een zakje met de smaken citroen, aardbei en sinaasappel. En ernaast liggen de drop toffee's.

Squats doe ik gelukkig wel goed denk ik. Mijn angst met dat soort lessen is dat de instructeur dan de hele tijd naast me staat omdat ik alles fout blijf doen, en dat dan iedere les. Dat ik gewoon zo'n kluns ben dat het nooit goed gaat
Valeriaansnoepje, wat irritant dat je overal rekening mee moet houden :O Is het niet mogelijk om je kat gewoon buiten je kamer te laten?

Mijn huisgenootjes horen mijn wekker ook, want het is hier heel gehorig, maar ja daar kan ik niets aan doen. Ik hoor op mijn vrije dagen ook hun wekker. Die van mij gaat alleen vaak iets vroeger, soms al om 6.00. Niet leuk voor hen, maar we kunnen er niet veel aan doen

Ik vind die wake-up-light trouwens wel fijn, maar het deed niet zoveel wonderen als ik had gehoopt. Opstaan is nog steeds vreselijk en ik verslaap me nog steeds regelmatig. Ik heb er zelfs een topic over geopend een jaar terug.

Moon-Alisa: oh spullen wegdoen ben ik ook zo slecht in. Laatst rigoreus bezig geweest. Ik kon niet eens meer lopen door mijn kamertje, zoveel spullen stonden er. Ik heb te weinig ruimte voor de spullen die ik heb (bijna alles staat in mijn slaapkamer van 8m2 en een klein beetje staat nog bij mijn ouders). Dus ik ben ook spullen weg gaan doen. Vre-se-lijk. Ik moest heel streng zijn, vond dat heel moeilijk. Nu is het nog steeds vol en ligt de vloer alsnog bezaaid, maar ik kan in elk geval weer naar mijn bed lopen Maar meer wegdoen gaat ook niet, want dan zou ik kleren wegdoen die ik nog draag of spullen die ik gebruik? Dus maar hopen dat vriend en ik snel een appartement vinden.

Bumba, ik heb dat snaaien ook een poos gehad. En als ik dan moest werken (ik ben gastouder bij een vast gezin) deed ik het ook, vaak uit vermoeidheid en verveling. Ik heb mezelf nu aangeleerd om gewoon door de dag heen meer te eten, waardoor ik ook minder behoefte heb aan zoetigheid en andere slechte dingen. Alleen 's avonds is het nog moeilijk.

En wat ik zelf doe: ik haal het gewoonweg niet in huis. Alleen chocolade, daar maak ik een uitzondering voor.
Ik heb de hele dag zoveel honger. Het slaat nergens op. Ik heb nu even van 3 dagen ingevoerd bij myfitnesspal hoeveel ik heb gegeten, maar ik zit gewoon op 2700-2800-2450 calorieën. Als je bedenkt dat ik maar een klein meisje ben weet je dat dat dus heel veel is. Maar ik word gewoon alsnog 's nachts wakker met buikpijn van de honger
@lunaleeflang: zeker weten dat het honger is? Ik had namelijk ook zo'n 'honger', maar dat bleek maagpijn te zijn, veroorzaakt door medicatie...
Bumba1985: ik weet wel echt dat het honger is, want het is precies het honger-gevoel zoals ik dat al mijn hele leven ken, mijn maag knort ook Ik word ook echt duizelig en licht in mijn hoofd ervan, nu heb ik sowieso een vrij lage bloeddruk, maar dat ebt altijd wel weg als ik heb gegeten.

Ik vind het alleen zo gek, want ik sport eigenlijk niet. Ik beweeg op zich vrij veel, omdat ik alles lopend of fietsend doe. Bij mijn werk beweeg ik vrij regelmatig (maar ik werk niet zoveel) en ik doe 2x per week yoga. Ik ben klein van stuk, weeg weinig en dan toch zoveel eten. Ik begrijp het gewoon niet. Tot een paar weken terug, had ik juist vaak moeite met voldoende eten.
Hai allen, ik ben er weer. Weer enigszins fit, alleen nog wat verkouden. Maar voel me goed genoeg om weer te werken dus dat is fijn.

Bumba, herkenbaar. Vind de dagen thuis ook lang en vaak vermoeiend en alles is binnen handbereik. Scheelt wel dat ik het vaak gewoon niet koop en dan maar een extra boterham eet, of een tosti maak. Is dat voor jou ook een optie?

Luna, lijkt me ook gek maar misschien heeft je lijf het nodig? Ik zie het van dag tot dag wel eens verschillen, misschien is het bij jou ook zo? Misschien gewoon even de weegschaal er bij nemen en kijken wat die zegt na een paar weken meer eten.

Ik ga vandaag het sporten weer oppakken. Helaas heb ik me zo beroerd gevoeld dat ik de yoga heb moeten laten schieten. Het eten geef ik nog tot maandag. Het gaat nu niet geweldig, voel me nog best vermoeid en dan vind ik goede keuzes maken des te lastiger. Zondag hebben we ook een verjaardag en als het voor mijn neus staat kan ik me ook lastig beheersen. Dus ik 'gun' het mezelf even. Ga dadelijk even een gezond boodschappenlijstje maken en even een 'oppak plan' maken, even de punten zichtbaar maken die ik belangrijk vind.

Ben ook bezig met de slaapkamer, wil er een terugtrek-plaats van maken. Met de kinderen nog beneden zal het lastig worden, dan hoor ik nog alles en ontspan ik ook niet bepaald, maar in de avonduren als ze eenmaal slapen kan het wel. Dan heeft man ook even beneden voor zichzelf en gezien zijn huidige mentale toestand is dat ook geen slecht idee. Maandag krijgen we weer ons loon dus kan ik een nieuw dekbed aanschaffen (verpest in de droger ) en heb ook een mooi overtrek gezien. Paar planten er bij, schapenvachtje naast het bed en ik ben 'good to go'.
Fijn dat je je weer iets beter voelt Fleet!

En als het nu nog niet top gaat, zou ik het hele gezonde eten even laten zitten. Zorg gewoon goed voor je lichaam en doe wat wel lukt. Dat komt dan wel weer als je weer helemaal beter bent.

Wat betreft verjaardagen: ik vind dat ook lastig, maar mijn moeder moet van zichzelf kiezen. Of taart, of hapjes. Niet en-en. Voor haar werkt het. Maar goed, dan moet je alsnog discipline hebben

En wat een leuk idee van je slaapkamer! Klinkt heerlijk. Zo zou ik graag een kamer willen waar ik ruimte heb om mijn yoga-oefeningen te doen. Zou ik dan ook een rustige ruimte van maken met veel licht, zachte stoffen en planten. Mag zelfs in de slaapkamer zijn. Dus hoop dat dat in mijn volgende huis mogelijk is

Een weegschaal heb ik niet, maar ik meet mezelf wel vrij regelmatig. En ik weeg me soms bij een vriendin, daar staat hij gewoon in de badkamer.
Goed idee van je moeder, of taart of hapjes. Ik zou de keuze wel lastig vinden, aangezien je niet van tevoren weet welke hapjes er zullen zijn
Oja, ik weet het inmiddels vaak wel. Mensen kiezen toch vaak voor dezelfde hapjes elke verjaardag. Ik weet inmiddels precies bij wie ik voor taart en bij wie ik voor hapjes zou kiezen. Of voor allebei

Ik kom er net achter dat mijn iPhone gewoon mijn stappen heeft bijgehouden. WOW. Superinteressant! Ik heb afgelopen 4 maanden gemiddeld 7.700 stappen per dag gezet. Niet slecht, al zit ik dus niet aan de 10.000. Ik merk wel dat ik over het algemeen vrij hoog zit, maar er zitten dagen bij waarbij ik amper buiten kom en dan zit ik onder de 1.000 en die halen het gemiddelde flink omlaag. Ik loop gemiddeld 6,6km per uur Ik wist wel dat ik snel liep, maar zo snel! En dat met mijn korte beentjes haha. Zelfs traplopen houdt dat ding bij, ik kom aan gemiddeld 9 verdiepingen per dag. Logisch aangezien ik in een bovenwoning woon.
Yesss, ik was wakker om 7:00 uur!

Heb in bed nog een beetje voor me uit zitten staren, wat mindfullness oefeningen gedaan en gelezen. (Het gaat me nog te ver om ook meteen uit bed te komen op een zaterdag, dat komt misschien later nog.)

Luna: de kat buiten mijn kamer houden doe ik liever niet, mijn moeder is allergisch. Er is altijd de kans dat 'ie weg moet. Daarom heb ik ook al zo'n 100+ foto's gemaakt, voor het geval dat om een soort collage mee te kunnen maken.
Ik heb juist lekker 'uitgeslapen' tot 8 uur. Nu ligt mijn man nog even op bed. We wisselen elkaar af in het weekend, want ons zoontje slaapt tot 6 uur / half 7, ongeacht welke dag het is...

Ik ga straks weer bodypumpen Zin in!
Hallo allen,

Ik heb het forum even gemeden. Ik had een heftige week en heb het daarom erg rustig gehouden.

Ik ben niet supergoed bezig volgens mij. Paar emo eet/schrans buien gehad afgelopen week. Wel paar keer gewandeld en probeer het eten verder vers en gezond te houden. Ik ga wel op tijd naar bed en ben in de ochtend dan wel uitgerust. Een paar uurtjes later wel weer moe, dus ik ben niet heel actief.

Ik heb de komende week een paar sociale verplichtingen waar ik erg tegen op zie.

Ik ben het liefst rustig thuis in mijn cocon maar ik kan hier echt niet onderuit.

Mijn dochter gaat gelukkig al wel naar school Fleet. Ze is al acht. Thuis met een dreumes zou ik nu echt heel zwaar vinden.
Leuk dat mijn loslaat-verhaal anderen ook inspireert.

Ik droomde vannacht dat ik verhuisd was. Ik ging bij een gezin in huis wonen in een chique dorp en had daar één kamer voor mezelf.

Ik kon mijn spullen niet meenemen en vroeg me af of ik mijn oude huis moest aanhouden puur voor de spullen, of dat ik alles weg moest doen.

Ik denk echt dat het symbolisch was. Mijn manager woont in een chique dorp en misschien ging ik in mijn droom wel bij haar wonen. Natuurlijk is dat in het echt niet aan de orde. Wel is het zo dat ons werk gaat verhuizen, dat ik nu een stap kan zetten binnen het bedrijf om aan te geven dat ik meer wil leren. Ik ben op werkgebied beetje 12 ambachten 13 ongelukken geweest, veel losse dingen gedaan.

Misschien gaf mijn droom aan dat ik nu moet gaan voor de nieuwe dingen die op mijn pad komen en niet meer blijven zeggen dat ik de cultuursector/Vluchtelingenwerk/kunstsector allemaal eigenlijk leuker vond. Gewoon gaan voor wat er nu is en de kansen die ik nu heb.

Ok, dus loslaten

Verder ben ik donderdag bij een activiteit geweest waar veel foto's gemaakt werden. Ik kijk dan dan terug en denk... tja... Dat jasje in XXL zit ook niet top, gewoon omdat ik veel buik heb op het moment en veel 'voorgevel'. Mijn haar kan eigenlijk ook wel leuker... Dan thuis denk je: t Ziet er best leuk uit allemaal, maar dan op de foto, in alle houdingen, is het toch niet echt vlot.

Heb best lang haar maar het wordt dan ook zwaar. En heb nooit echt een kapper gevonden die het echt leuk knipt. Gewoon hop, de puntjes, maar niet iemand die echt kijkt naar de slag etc. Onlangs ontmoette ik iemand die kapster is en misschien moet ik het bij haar eens proberen. Gewoon zeggen dat ze ervan mag maken wat ze wil, als ze maar goed kijkt naar hoe het valt.

Vandaag ben ik echt heel moe. Misschien nog ff thuis wat met de kettlebell. Morgen 14 km wandelen.
Je kunt méér.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven