Lijf & Lijn alle pijlers

Koolhydraatarm het nieuwe jaar in!

28-12-2017 11:52 1352 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,

Ik heb met mezelf de deal gemaakt dat ik in 2018 terug start met koolhydraatarm eten. Enerzijds omdat ik -18 kg kwijt wil, anderzijds om mijn energie terug te vinden. Ik heb hier in het verleden super resultaten mee geboekt, maar door omstandigheden ben ik hier helaas mee gestopt. Tijd om de draad terug op te pikken!

Het lijkt me leuk om ervaringen te delen, recepten uit te wisselen, en er gewoon een leuk klets-topic van te maken. Wie doet er met me mee?!


Groetjes,
Bea
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vandaag een boerenkoolsoepje gemaakt. Lekker!
Case-je schreef:
18-01-2018 14:31
Bij de Aldi hebben ze vegetarische spread (staat bij de sandwich spread) in potjes. Koolhydraten per 100 g: 4,3 waarvan suikers : 3,2 g.
Of is dat ook nog te veel suikers?
Ja, die heb ik staan en is niet te hachelen, ook teveel KHD.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
18-01-2018 14:37
Ja, die heb ik staan en is niet te hachelen, ook teveel KHD.
Dan zou ik hem maar weggooien :proud:
girasole3 schreef:
18-01-2018 14:30
Ik haal mijn vleeswaren bij de slager. kipfilet, rosbief, rookvlees etc etc allemaal gegarandeerd suikervrij.
Tonijn-, eier- of zalmsalade maak ik zelf, net als filet americain.
Mijn slager is me een half uur van dienst geweest om te zoeken naar suikervrij vleeswaar en ook bij hem, een keurslager, is het nagenoeg niet te vinden.
Case-je schreef:
18-01-2018 14:38
Dan zou ik hem maar weggooien :proud:
Tja, het potje staat in de koelkast verdwaald te zijn. :)


Heb wel een site gevonden die het heeft uitgezocht en het is de Jumbo die veel vleeswaar verkoopt dat suikervrij is, dus daar ga ik vanmiddag eens eventjes langs.

https://www.ziektevrijleven.nl/suikervrije-producten/
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
18-01-2018 14:40
Tja, het potje staat in de koelkast verdwaald te zijn. :)


Heb wel een site gevonden die het heeft uitgezocht en het is de Jumbo die veel vleeswaar verkoopt dat suikervrij is, dus daar ga ik vanmiddag eens eventjes langs.

https://www.ziektevrijleven.nl/suikervrije-producten/
Goede tip! Ik ga ook naar de Jumbo straks!
-
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
18-01-2018 14:38
Mijn slager is me een half uur van dienst geweest om te zoeken naar suikervrij vleeswaar en ook bij hem, een keurslager, is het nagenoeg niet te vinden.
Iets van suiker zal er wel omheen zitten ivm het verhogen van de houdbaarheid. Maar er zijn nog een paar slagers die zelf portioneren en hun vlees dus heel uitzoeken. De braden ook zelf hun ham en rookvlees ed. Op de albert cuyp zit er eentje maar ze zijn met een lampje te zoeken omdat het eigenlijk niet meer mag.
Ook de keurslager haalt zijn hammetje kant en klaar in plastic verpakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik kom bij een ambachtelijke slager die alle vleeswaren zelf maakt. Kost wat meer, maar het smaakverschil is groot.
Mensen komen er van heinde en verre naar toe. Geldt ook voor mij; zit in mijn oude woonplaats en éen keer in de zoveel tijd rijd ik er speciaal naar toe (40 km enkele reis) om weer een voorraadje in te slaan.
Cateautje schreef:
18-01-2018 14:01
Ik eet 1 of 2 tarweboterhammen per dag en als het er maar 1 is, dan eet ik noten in plaats van de tweede boterham.

Ik ben naarstig op zoek naar een alternatief voor kaas op brood. De meeste soorten beleg is gespiked met suiker en dat mag ik niet. Wie heeft een idee?
Plakken rettich met peper en zout )plus optionele tuinkers)
lara1978 schreef:
18-01-2018 12:07
Je kunt hier eens kijken om op weg te komen: [url]https://www.gobento.nl/beginnen/[url].

Ik durf bijna niets meer te zeggen, want straks ben ik weer te extreem, maar het komt neer op het volgende:
- geen (of anderen zeggen: weinig) tarwe
- geen toegevoegde suikers
- je koolhydraten voornamelijk uit groenten halen en niet uit bewerkte producten.
- ik hou maximaal 5 kh per 100 gram aan (maar dat doet niet iedereen).
O, dat is lief.
Maar ik doe niet mee aan dieet.
Ik dacht dat het om een gezondere manier van eten ging.

Dacht ook veel deskundig advies te kunnen vinden.
Verder heb ik wel interesse om "ongezonde" gerechten om te vormen tot wat wel gezond is.

Smaakmakers zijn verraderlijke verborgen houders van wat ongezond is.
Ongezond noem ik alles wat vulling is en geen voedingswaarde heeft.

Ik heb een tijd te weinig koolhydraten binnen gekregen.
Maar ondertussen ben ik over gestapt naar zo gevarieerd mogelijk.
In smaakmakers worden vaak verslavende stoffen gebruikt. Ook in groenten en fruit aanwezig, maar in verwaarloosbare hoeveelheden.

Zo heb ik gezocht naar recepten voor broodbeleg.
Vanmorgen tomaat op brood gegeten met een beetje gedroogde basilicum. Met een flinterdun laagje mayonaise is dat zalig.
Maar gewoon magere kwark (of variant er van: geleerd van iemand die de ziekte van Pfeifer had) op het brood heb je een basis voor een groentespread. Wortel geraspt kan er ook meer. Daar kan je ook augurkjes uit zo'n potje aan toevoegen. Of gewoon komkommer met knoflook, kruiden en wat citroen. (zoek naar recepten voor raïta. en dan kap ik er mee.

Want ik krijg tijdens het typen heel veel inspiratie. :)
Maar toch bedankt voor de tip.
Case-je schreef:
18-01-2018 14:38
Dan zou ik hem maar weggooien :proud:
Potje bewaren om zelf gemaakt in te doen. :)
De meeste salades die op brood kunnen. Die kan je een paar dagen bewaren, maar zonder conserveringsmiddelen niet zo lang.
Voorbeeld van wat lekker is op brood. Alternatief voor zuivel is makkelijk te vinden.
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... e-tzatziki
https://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=9308
Komkommer kan je vervangen door heel veel andere groenten (of combinatie ervan). Alles wat niet mag zoek je iets wat er op lijkt en wel mag.
De komkommer doe ik gewoon compleet er door. Is hetzelfde idee als banaan om iets dikker te maken voor een wat vastere structuur.
Alles wat rauw en gekookt gegeten kan worden.

Ik heb voor de komende tijd genoeg inspiratie opgedaan. Ik ga iets van appelazijn of zo kopen voor het zure smaakje. )

EDIT: Met een staafmixer in zo'n potje (als die past) kan je dat vrij snel maken. Wel meteen afspoelen na gebruik. Dan blijft dat leuker.
Makreel op water is ook lekker, maar ik weet niet daar suiker aan is toegevoegd.
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 18-01-2018 16:07
Reden: EDIT.
25.38% gewijzigd
Cateautje schreef:
18-01-2018 14:17
In vleeswaar, tonijnsalade en pindakaas zit suiker, dat is juist waar ik mee worstel, het zit bijna overal in die troep.
Avocado kan ik 1 dag eten en dan staat het me alweer tegen. Heb er nu eentje liggen die weg kan.
Zelf maken. Ik maak zelf tonijnsalade door een blikje tonijn te mengen met wat mayo en kruiden naar smaak.
In goedkoop vleeswaar zit inderdaad vaak extra suiker en zetmeel. In duurdere vleeswaren niet.

Pff, excuus voor mijn boze bui. Er gaan privé wat dingen niet goed en die irritaties werkten door. :-[
Salami of cervelaat bevat weinig khd, 0,2 gr per 100 gr
Alle reacties Link kopieren
Saoghail schreef:
18-01-2018 15:54
Zelf maken. Ik maak zelf tonijnsalade door een blikje tonijn te mengen met wat mayo en kruiden naar smaak.
In goedkoop vleeswaar zit inderdaad vaak extra suiker en zetmeel. In duurdere vleeswaren niet.

Pff, excuus voor mijn boze bui. Er gaan privé wat dingen niet goed en die irritaties werkten door. :-[
Troost je, we hebben allemaal wel eens een rotdag. Het is je vergeven hoor :mrgreen: Mijn hond vocht net uit het niets met een andere hond (ben ik niet gewend van hem), toen ik met ze het park in ging ging het opeens superhard regenen, ik werd onverwachts ongesteld (in mn favoriete ondergoed), en net valt een boete op mat.
Man man, wat een dag.
-
Zoiets? Maar alleen op suiker gelet. Makreel is lekker met augurkjes, bijvoorbeeld.
https://www.ah.nl/producten/product/wi3 ... ebloemolie
https://www.ah.nl/producten/product/wi2 ... et-naturel
Maar in vele varianten te koop. https://www.ah.nl/zoeken?rq=makreel&searchType=global
Het gaat om het basis idee. Succes er mee.
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 18-01-2018 16:40
19.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Saoghail schreef:
18-01-2018 15:54
Zelf maken. Ik maak zelf tonijnsalade door een blikje tonijn te mengen met wat mayo en kruiden naar smaak.
In goedkoop vleeswaar zit inderdaad vaak extra suiker en zetmeel. In duurdere vleeswaren niet.

Pff, excuus voor mijn boze bui. Er gaan privé wat dingen niet goed en die irritaties werkten door. :-[
Laat dit nou juist heel vaak andersom zijn :D
De goedkopere knak/bockworst bv is puurder dan de duurdere variant. Net als leverworst en salades. De goedkope kerrie salade van de aldi (toen) was puur, die van joma 2 x zo duur en daar zit van alles in.
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
18-01-2018 16:29
Troost je, we hebben allemaal wel eens een rotdag. Het is je vergeven hoor :mrgreen: Mijn hond vocht net uit het niets met een andere hond (ben ik niet gewend van hem), toen ik met ze het park in ging ging het opeens superhard regenen, ik werd onverwachts ongesteld (in mn favoriete ondergoed), en net valt een boete op mat.
Man man, wat een dag.
Daar word je niet vrolijk van :hug:
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
18-01-2018 14:17
In vleeswaar, tonijnsalade en pindakaas zit suiker, dat is juist waar ik mee worstel, het zit bijna overal in die troep.
Avocado kan ik 1 dag eten en dan staat het me alweer tegen. Heb er nu eentje liggen die weg kan.
En jij klaagde over streng? :D
De "suikers" in de pindakaas zijn gewoon de suikers die van nature in de pinda zitten Iig die van calve bv Die van ah bevat iets meer maar die puur natuur weer minder. Buitenlandse pindakazen bevatten vaak wel toegevoegde suiker , skippy bv. Ook gewone vleeswaren valt heel erg mee hoor. Als je daar over valt , yorkham 1 gr , dan ben je wel heel obsessief bezig
nina1966 schreef:
18-01-2018 16:47
En jij klaagde over streng? :D
De "suikers" in de pindakaas zijn gewoon de suikers die van nature in de pinda zitten Iig die van calve bv Die van ah bevat iets meer maar die puur natuur weer minder. Buitenlandse pindakazen bevatten vaak wel toegevoegde suiker , skippy bv. Ook gewone vleeswaren valt heel erg mee hoor. Als je daar over valt , yorkham 1 gr , dan ben je wel heel obsessief bezig
Ik heb diabetes en let daar niet op voor mijn lol. Ik eet al brood met 26 gram KHD en een grote berg groente elke avond en dan eet ik ook nog tussendoortjes om de boel aan de praat te houden. Ik krijg dagelijks zo'n 35/40 gram KHD binnen en dat mag niet meer worden, anders kom ik aan en moet ik aan de medicijnen.
Je keert en draait en nu ben ik ineens obsessief. Wat een egotrip zeg.
Volgens mij maakte Nina een grapje. Of zie ik dat verkeerd?
Alle reacties Link kopieren
jazekerenof schreef:
18-01-2018 09:24
Die van Nina: Amandelmeel, eiwit en sesamzaad.
Oei, die heb ik dan gemist. Ik ga weer eens alles doorspitten :facepalm: . Want ik wil kijken of het voor mij te doen is om deze mee naar werk te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit overigens met een klein dillema: op vrijdag is bij ons frietdag. En daar wordt niet vanaf geweken. Man en kinderen zijn anders een weekend compleet van slag (echt waar :$ ). Nu vind ik het geen probleem om de frietjes te bakken, maar ik wordtel een beetje met wat ik zal eten. Vandaag even gekeken naar groentefriet (snel op terugweg van werk de winkel in gesprongen), maar daar zitten ontzettend veel koolhydraten in. Dus jammer, maar helaas. Inspiratie is even helemaal op en morgen moet ik ook nog tot half 6 werken waardoor ik gewoon geen zin heb om nog uitgebreid iets voor mijzelf klaar te maken. Ik heb al gescrold door de internetpagina’s met recepten, maar ze zijn het net niet. Ligt er ook misschien aan dat ik al sinds vanochtend zeurderige hoofdpijn heb en al 2 dagen slecht heb geslapen. Wie heeft een leuk kha-alternatief voor mij?
ruma1999 schreef:
18-01-2018 20:54
Ik zit overigens met een klein dillema: op vrijdag is bij ons frietdag. En daar wordt niet vanaf geweken. Man en kinderen zijn anders een weekend compleet van slag (echt waar :$ ). Nu vind ik het geen probleem om de frietjes te bakken, maar ik wordtel een beetje met wat ik zal eten. Vandaag even gekeken naar groentefriet (snel op terugweg van werk de winkel in gesprongen), maar daar zitten ontzettend veel koolhydraten in. Dus jammer, maar helaas. Inspiratie is even helemaal op en morgen moet ik ook nog tot half 6 werken waardoor ik gewoon geen zin heb om nog uitgebreid iets voor mijzelf klaar te maken. Ik heb al gescrold door de internetpagina’s met recepten, maar ze zijn het net niet. Ligt er ook misschien aan dat ik al sinds vanochtend zeurderige hoofdpijn heb en al 2 dagen slecht heb geslapen. Wie heeft een leuk kha-alternatief voor mij?
Je kan patatjes bakken van zoete aardappel, daar zitten veel minder koolhydraten in dan in aardappel.
Alle reacties Link kopieren
ruma1999 schreef:
18-01-2018 20:54
Ik zit overigens met een klein dillema: op vrijdag is bij ons frietdag. En daar wordt niet vanaf geweken. Man en kinderen zijn anders een weekend compleet van slag (echt waar :$ ). Nu vind ik het geen probleem om de frietjes te bakken, maar ik wordtel een beetje met wat ik zal eten. Vandaag even gekeken naar groentefriet (snel op terugweg van werk de winkel in gesprongen), maar daar zitten ontzettend veel koolhydraten in. Dus jammer, maar helaas. Inspiratie is even helemaal op en morgen moet ik ook nog tot half 6 werken waardoor ik gewoon geen zin heb om nog uitgebreid iets voor mijzelf klaar te maken. Ik heb al gescrold door de internetpagina’s met recepten, maar ze zijn het net niet. Ligt er ook misschien aan dat ik al sinds vanochtend zeurderige hoofdpijn heb en al 2 dagen slecht heb geslapen. Wie heeft een leuk kha-alternatief voor mij?
Lekker biefstukje met champignons en knoflook met sperzieboontjes uit de diepvries.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven