Lijf & Lijn alle pijlers

Koolhydraatarm het nieuwe jaar in!

28-12-2017 11:52 1352 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,

Ik heb met mezelf de deal gemaakt dat ik in 2018 terug start met koolhydraatarm eten. Enerzijds omdat ik -18 kg kwijt wil, anderzijds om mijn energie terug te vinden. Ik heb hier in het verleden super resultaten mee geboekt, maar door omstandigheden ben ik hier helaas mee gestopt. Tijd om de draad terug op te pikken!

Het lijkt me leuk om ervaringen te delen, recepten uit te wisselen, en er gewoon een leuk klets-topic van te maken. Wie doet er met me mee?!


Groetjes,
Bea
Alle reacties Link kopieren
Ik word een beetje simpel van mijn gewicht. Het lijkt wel of ik op een trampoline sta: ik kom steeds op een bepaald gewicht en veer dan weer omhoog, weer terug naar dat gewicht en weer omhoog..... dat gaat nu al 1,5 week zo.

Zou niet weten wat ik nog beter zou kunnen doen. Gisteren ook helemaal goed gegeten, niks raars en toch vanmorgen weer omhoog.
Als ik bijna op mijn streefgewicht zou zijn, is het misschien nog te verklaren, maar dat is niet het geval.

Eén positief puntje was dat ik gisteren echt een *&#% dag had met een vreselijke opstandige puber. Normaal gesproken DE trigger om van alles en nog wat te gaan eten; maar daar had ik helemaal geen last van.
djengaz schreef:
19-01-2018 10:16
Ik zat eens even te kijken naar amandelmeel. Heb het nog nooit gekocht en werk eigenlijk weinig met meel maar zie hier wel lekkere dingen voorbij komen.
Maar wat een verschil aan khd zeg per merk. BV Koopmans zelfrijzend is 32 khd en Molensteen amandelmeel (ah) 6 khd. Nogal een verschil! Nu zit er bij Koopmans een hoop troep bij en bij Molensteen is het enige wat op de ingredientenlijst staat amandelen... En Koopmans is ook nog eens 1 euro duurder :facepalm:

Maar ik ga vanmiddag naar de AH en ga voor vanavond ook eens die crackers maken, klinkt lekker!
Ja stom he.

Als je bij de AH shopt heb ik nog een tip. Dingen Dingen als sesamzaad, lijnzaad en zonnebloempitten kun je bij de bakartikelen kopen, maar als je verderop kijkt bij de natuurvoeding en glutenvrije voeding daar staat het ook, maar dan goedkoper.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb amandelmeel gehaald bij een natuurvoedingswinkel; bio amandelmeel van Molensteen / Hermus; 8,8 khd per 100 gram.
Het was wel heel erg duur: € 9,95 per 500 gram.

Ik vind het wel raar dat er blijkbaar zoveel verschil zit tussen het ene merk en het andere merk. Het is duidelijk dat het ene amandelmaal niet het andere is!
Alle reacties Link kopieren
jazekerenof schreef:
19-01-2018 07:47
Hoe ik ze maak:
10 gram sesamzaad
90 gram Amandelmeel
1 eiwit

Oven voorverwarmen op 175 graden.
Dit goed mengen en op een bakplaat, tussen twee stukken bakpapier uitrollen. Zo dun mogelijk. Bv 1 a 2 mm. Met een mes al stukken snijden.
15 min in de oven. Die aan de rand worden sneller bruin, dus die haal er dan alvast uit, de rest breek ik los en verdeel ik wat meer over de plaat. Wel bij blijven. Ik laat ze dan nog wat garen tot ze bruin zijn
Ze zijn goed hé! Bij toeval omdat er te weinig amandelmeel was maar een handje sesam er door. Wel netjes dat je de gewichten genoteerd hebt, ik doe het altijd uit de losse pols.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
19-01-2018 09:57
Met 18 gram koolhydraten per 100 gram is de zoete aardappel nog steeds geschikt voor een KHA dieet voor mensen die zo'n 50 gram koolhydraten per dag eten. Ook de glycemische index is groen, dus laag, dat is op elke index terug te vinden, groen is goed,terwijl de gewone aardappel zich in het rood bevindt.
Het is inderdaad niet geschikt voor mensen die op het randje ketogeen opereren.

Het is een heerlijk gerecht dus zeker geen treden om het niet eens te proberen.
Nee dus. De helft van je dagelijkse hoeveelheid uit één product halen is NIET gezond. Gevarieerd eten betekent dat je het verdeelt.
Een enkel keertje is prima net zoals met een wijntje, een keer een gewone aardappel of een allinson boterham. Maar propaganderen dat het zo goed is is gewoon niet waar. Jij bekijkt het vanuit je diabeten visie, niet vanuit afvallen Want volgens je eigen zeggen doe je dat al een tijdje niet meer en je weet niet waar het aan zou liggen Nou als ik je zo lees weet ik het wel.
Alle reacties Link kopieren
Saoghail schreef:
19-01-2018 08:52
Die crackers zijn geniaal. Ga er vandaag weer een zooitje maken.
Lekker om tussendoor even te knabbelen met kaas.
Let wel op de hoeveelheid want te veel van één ding is nooit goed.
En je leert niet je foute gewoontes af. Vergeet ook je groente en eiwitten niet.
Alle reacties Link kopieren
Saoghail schreef:
19-01-2018 10:05
Een paar dagen geleden was ik weer tetug op -5 en gister zelf 7 ons daaronder. We zitten weer op de goede weg!
Dit weekend ga ik wel met familie brunchen. Ik hoop dat er iets geschikts bijzit en anders maar een niet-kha maaltijd.
Acht wat zalm, sla of gebakken ei is er vast wel. En anders de keuken gewoon even om wat eitjes vragen.
Alle reacties Link kopieren
djengaz schreef:
19-01-2018 10:16
Ik zat eens even te kijken naar amandelmeel. Heb het nog nooit gekocht en werk eigenlijk weinig met meel maar zie hier wel lekkere dingen voorbij komen.
Maar wat een verschil aan khd zeg per merk. BV Koopmans zelfrijzend is 32 khd en Molensteen amandelmeel (ah) 6 khd. Nogal een verschil! Nu zit er bij Koopmans een hoop troep bij en bij Molensteen is het enige wat op de ingredientenlijst staat amandelen... En Koopmans is ook nog eens 1 euro duurder :facepalm:

Maar ik ga vanmiddag naar de AH en ga voor vanavond ook eens die crackers maken, klinkt lekker!
Niet doen! Amandelmeel is echt gewoon gemalen amandelen!!! dus 5 gr khd per 100 gr.
Gewoon bij de natuurwinkel halen of zelf malen.

edit Even gekeken die molensteen is prima En ja amandelen zijn duur. Als je ze in spanje haalt kost een kilo tussen de 8 en 11 euro (ligt aan de oogst) maar ja dan zit je weer aan een ticket vast :D
anoniem_170687 wijzigde dit bericht op 19-01-2018 11:03
11.71% gewijzigd
nina1966 schreef:
19-01-2018 10:58
Let wel op de hoeveelheid want te veel van één ding is nooit goed.
En je leert niet je foute gewoontes af. Vergeet ook je groente en eiwitten niet.
Nee hoor, ik eet er hooguit twee per dag. En ze hebben bij mij het formaat van een melbatoastje.
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
19-01-2018 10:19
Ik word een beetje simpel van mijn gewicht. Het lijkt wel of ik op een trampoline sta: ik kom steeds op een bepaald gewicht en veer dan weer omhoog, weer terug naar dat gewicht en weer omhoog..... dat gaat nu al 1,5 week zo.

Zou niet weten wat ik nog beter zou kunnen doen. Gisteren ook helemaal goed gegeten, niks raars en toch vanmorgen weer omhoog.
Als ik bijna op mijn streefgewicht zou zijn, is het misschien nog te verklaren, maar dat is niet het geval.

Eén positief puntje was dat ik gisteren echt een *&#% dag had met een vreselijke opstandige puber. Normaal gesproken DE trigger om van alles en nog wat te gaan eten; maar daar had ik helemaal geen last van.
Een hele natuurlijke reactie. Je lijf wil het volume van de cellen niet kwijt dus waar het vet kwijtraakt vullen de cellen zich met water. Volhouden! Je zou eens hele andere producten kunnen proberen als je een beetje in hetzelfde vastzit kwa menu Maar je zal zien dat als je volhoud je ineens een hoop kwijt bent. Gemiddeld valt een mens een pond per week af op de top. Soms is dat 2 kilo en sta je een tijd stil soms een paar weken niets en ben je ineens 2 kilo kwijt. Dat gemiddelde moet je per jaar bekijken.
Maar als je volhoud zul je zeker afvallen.
Alle reacties Link kopieren
Saoghail schreef:
19-01-2018 11:01
Nee hoor, ik eet er hooguit twee per dag. En ze hebben bij mij het formaat van een melbatoastje.
Das niks :D
Je hebt iig wat lekkers als er een keer toastjes zijn op de zaterdagavond.
nina1966 schreef:
19-01-2018 11:07
Das niks :D
Je hebt iig wat lekkers als er een keer toastjes zijn op de zaterdagavond.
Precies. Dan eet ik er een hoop meer weg, maar dat is natuurlijk niet dagelijks.
.... Geen zin in discussie. Geen tijd voor en het verandert toch niets. Veel vet = ONGEZOND!!!!!!

EDIT: Ik heb een PB gestuurd aan cateautje. Ik kan haar aanpak wel voor een groot deel volgen.
De post is niet besteed aan de eenzijdige discussie en reacties die hier gegeven worden.

Met wat moeite lukt een Privé bericht wel.

Het is geen compleet en sluitend verhaal, maar wie verder denkt dan één enkel kookboek en denkwijze.
Die kan er met een bepaalde basiskennis en de instelling "gezonder en mer verantwoord" kan er iets van toegevoegde waarde op maat worden toegevoegd. Of niet, maar dat is een deel wat ik niet ken. Is ook geen tijd voor.

Wie leert koken en zelf creatief wil zijn of worden op dat gebied. Die is goed en ook leuk bezig.
Die frites en een alternatief zoeken. Het zou een leuke topic kunnen worden. :idee:
Maar .... het hoeft niet. Kans op meer verrassende ideeën is er misschien wel.
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 19-01-2018 12:28
Reden: Beter een typfout en stijlfout dan een denkfout. Discus werpen is elkaar aftroeven.
79.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nina, ik ga zeker volhouden en zal inderdaad eens wat andere dingen gaan proberen. Ik twijfel of ik wel genoeg vet binnen krijg; daarom heb ik gisteren 2x een rolletje ham met roomkaas genomen en een halve vetbom. Even maandag afwachten en anders ga ik maar eens precies opschrijven wat ik eet op een dag. Dat zal ik hier dan posten, zodat degenen met al meer ervaring met hopelijk kunnen helpen.

Heb net de amandelmeel crackers gemaakt en gegeten. Ik vind ze wel duidelijk minder vullen dan de vezelcrackers die ik normaal gesproken maak.
Ik heb er nu 3 op; met rookvlees en met roomkaas.

Gisteravond heb ik een kiprecept gemaakt uit het GOK boek; daarbij heb ik haricots vert gegeten en bloemkoolpuree. Had nog wat bloemkool over en heb de puree eens geprobeerd. Ik vond het erg lekker!

Voor vanavond moet ik nog even inspiratie op doen.

Binnenkort gaan wij 5 dagen weg; dat wordt ook een uitdaging qua eten.
Hee, Waar is Beatrix Potter? Ik zie nu dat het haar topic is. Dacht even.....
Veel vet is ongezond en net als alcohol en roken heeft het een foute invloed op stofwisseling. Dat is wetenschappelijk en al in de vorige eeuw aangetoond.
:)
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
18-01-2018 23:14
Maar tarwe is de grootste boosdoener Dat ga je dus proberen als je enigszins op gewicht bent. Twee boterhammen vullen lang niet zo als een salade met dezelfde hoeveelheid khd en er zitten nagenoeg geen voedingsstoffen in brood.
Om te beginnen en je lijf goed af te laten vallen is brood dus de eerste paar weken (al naar gelang hoeveel je af wil /moet vallen) gewoon beter van niet.
Dat ben ik volledig met jee eens, maar voordat ik als "extreem" word bestempeld heb ik er maar bijgezet dat sommigen wel tarwe eten... (maargoed, volgens mij zitten wij sowieso op 1 lijn wat betreft het hele kha gebeuren).
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
19-01-2018 10:19
Ik word een beetje simpel van mijn gewicht. Het lijkt wel of ik op een trampoline sta: ik kom steeds op een bepaald gewicht en veer dan weer omhoog, weer terug naar dat gewicht en weer omhoog..... dat gaat nu al 1,5 week zo.

Zou niet weten wat ik nog beter zou kunnen doen. Gisteren ook helemaal goed gegeten, niks raars en toch vanmorgen weer omhoog.
Als ik bijna op mijn streefgewicht zou zijn, is het misschien nog te verklaren, maar dat is niet het geval.

Eén positief puntje was dat ik gisteren echt een *&#% dag had met een vreselijke opstandige puber. Normaal gesproken DE trigger om van alles en nog wat te gaan eten; maar daar had ik helemaal geen last van.
Op zich is dat hartstikke normaal. Je zou nog wel kunnen kijken of je op bepaalde dagen ongemerkt wat meer zout binnen krijgt en dus vocht vasthoudt.
Alle reacties Link kopieren
djengaz schreef:
18-01-2018 22:48
De AH online heeft deze groentefriet: https://www.ah.nl/producten/product/wi3 ... oentefriet. 4,5 khd per 100 gram.
Ik heb bij de AH in mijn stad gekeken maar kon hem daar niet vinden, kan ook zijn dat ik niet goed gekeken heb want ik dacht dat het diepvries was maar volgens mij is het verse groentefriet.
Ik krijg ze nooit knapperig, dus ik heb het opgegeven.... Ben benieuwd wat de truuk nou eigenlijk is.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
19-01-2018 09:57
Met 18 gram koolhydraten per 100 gram is de zoete aardappel nog steeds geschikt voor een KHA dieet voor mensen die zo'n 50 gram koolhydraten per dag eten. Ook de glycemische index is groen, dus laag, dat is op elke index terug te vinden, groen is goed,terwijl de gewone aardappel zich in het rood bevindt.
Het is inderdaad niet geschikt voor mensen die op het randje ketogeen opereren.

Het is een heerlijk gerecht dus zeker geen treden om het niet eens te proberen.
Ook als je 50 gram kh aanhoudt per dag zit je wel heel snel aan je maximum met 18 gram kh/100 gram. Zonde, want die kh kun je beter uit groenten halen.
PB is misschien toch niet aangekomen. Tekst ben ik kwijt. Die wilde ik in een apart document plaatsen om eventueel later nog te structureren.
Het is de ruwe vorm van een stukje basiskennis over voeding in het algemeen.
Alle reacties Link kopieren
@Lara en Nina: ik vind jullie input heel erg fijn. Zoals bv het aantal koolhydraten van zoete aardappel en pastinaak. Ik heb daar nooit naar gekeken, omdat ik meer gefocust was op de GI. Nu ik steeds meer lees, snap ik ook wel waarom ik met suikervrij (en dus zeer zeker ook tarwevrij) eten niet zoveel afviel als verwacht. Ik merk dat ik toch behoorlijk koolhydraatvol at.

Nu is het voor mij op mijn lange werkdagen wel moeilijk om van mijn stevig ontbijt af te komen: havermoutpap. Nu ik nagerekend heb hoeveel khd daarin ziiten, kan ik daar wel iets beter mee dealen, maar ik vind het zo lekker en het vult enorm tot aan mijn lunchpauze (overbrugging van 8.00 - 13.00 ). Dus hier moet ik nog mijn weg in vinden.

Gisteren heb ik wel (vanwege gebrek aan tijd) lijnzaadcrackers gekocht bij de Appie (super raw food). 11 Gram khd per 100 gram, en vandaag 4 stuks (=62 gram = 6,8 gr khd) meegenomen voor de lunch op werk, met beetje boter en gerookte zalm belegd. Daarbij wel nog 2 gekookte eitjes gegeten. Want het moet tot ongeveer 18.00 uur zorgen voor geen al te sterk hongergevoel.

Voor vanavond heb ik besloten om kipfilet te kruiden en samen met sperzieboontjes in spek gewikkeld (nog van kerst over van de Appie) te eten. Bizar dat het eigenlijk zo makkelijk kan zijn. Zoete aardappelfriet vind ik nu geen optie, gezien de hoeveelheid khd en het feit dat ik vanochtend mijn havermoutpap heb gegeten. daarnaast vind ik ze ook niet bijzonder lekker, blijft een slappe, kleffe hap.
Pumps_italiaans schreef:
19-01-2018 12:10

Veel vet is ongezond en net als alcohol en roken heeft het een foute invloed op stofwisseling. Dat is wetenschappelijk en al in de vorige eeuw aangetoond.
:)
Ik rook en drink niet en eet niet veel vet. Dus mijn stofwisseling moet wel top zijn :-D
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
19-01-2018 10:32
Ik heb amandelmeel gehaald bij een natuurvoedingswinkel; bio amandelmeel van Molensteen / Hermus; 8,8 khd per 100 gram.
Het was wel heel erg duur: € 9,95 per 500 gram.

Ik vind het wel raar dat er blijkbaar zoveel verschil zit tussen het ene merk en het andere merk. Het is duidelijk dat het ene amandelmaal niet het andere is!
Sinds ik suiker(beperkt) leef, heb ik standaard amandelmeel in huis. Het is inderdaad bizar duur. Gelukkig heb je er niet zo heel veel van nodig...
Ik haal heel veel bij AH, die van Smaakt vind ik erg lekker.
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
19-01-2018 10:19

Eén positief puntje was dat ik gisteren echt een *&#% dag had met een vreselijke opstandige puber. Normaal gesproken DE trigger om van alles en nog wat te gaan eten; maar daar had ik helemaal geen last van.
Hier ook zo één... Zit in eindexamenjaar, heeft volgende week proefwerkweek en ligt alleen maar lui op de bank. Gisteren weer stevige ruzie gehad en ik was er helemaal klaar mee. En ook ik had niet de neiging om te gaan snoepen :yes:
En dan te bedenken dat ik dit nog 3 keer mag gaan meemaken :facepalm: .... Alhoewel de jongste (= een meisje) mij heeft beloofd om nooit te gaan puberen (en ik heb het opgenomen :proud: ).
Gerookte zalm is ruim 3 gram zout in 100 gram.
Noorse zalmfilet 0 gram zout

Hoe minder zout hoe gezonder

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven