Lijf & Lijn alle pijlers

Licht en vet

12-05-2020 12:53 115 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi
Ik ben een vrouw van 28 jaar.
Ik ben redelijk licht in gewicht, een bmi van 19.
Toch zie ik er niet zo uit, ik sport niet en eet redelijk gezond.
Kan het zijn dat ik weinig spieren heb een veel vet?
Hoe kan ik slank worden en een normaal gewicht behouden, is dat überhaupt mogelijk in mijn geval of is dit gewoon hoe ik eruit zie? Lijkt me niet want het voelt en ziet er wel echt uit als gewoon overtollig vet.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
12-05-2020 13:07
Vet rond je organen met een BMI van 19?

TO, eet en snoep je gewoon of let je op je voeding?
Haha nee niet organen vooral bovenarmen en bovenbenen, ik heb ook wel een klein buikje.
Ik neem wel is een lekkere snack, verder eet ik gewoon gezond
doornroosje9 schreef:
12-05-2020 13:09
Nee, het lichte gewicht betekent gewoon dat je te licht bent. Klaar. Ben je excuses aan het zoeken waardoor je lichter mag zijn?
Dit gevoel krijg ik ook.
Alle reacties Link kopieren
drominique schreef:
12-05-2020 13:09
To kun je niet een plaatje plakken vergelijkbaar met jouw lichaam en een plaatje van wat je graag zou willen?
Dat is veel makkelijker advies geven.
Zal even zoeken
Een te laag vetprecentage is niet goed.

Ook lijkt het me stug dat je last hebt van hangend vet op buik en benen als je BMI 19 is.

Het enige wat je kan doen is sporten om je lichaam te tonen en genoeg eten.
Alle reacties Link kopieren
Kokoro schreef:
12-05-2020 13:09
Dit gevoel krijg ik ook.
Nee zeker niet! Meer een manier hoe ik het kan verhelpen om iets minder vet te hebben en toch op gezond gewicht te blijven.
Boefje180 schreef:
12-05-2020 13:09
Haha nee niet organen vooral bovenarmen en bovenbenen, ik heb ook wel een klein buikje.
Ik neem wel is een lekkere snack, verder eet ik gewoon gezond

Wat is voor jou gezond eten?
doornroosje9 schreef:
12-05-2020 13:07
Vet rond je organen met een BMI van 19?

TO, eet en snoep je gewoon of let je op je voeding?

Ja, dat kan. BMI zegt in principe niks over je vetpercentage en spierpercentage, alleen over de verhouding tussen je gewicht en je lengte.

Hier wordt het duidelijk uitgelegd: https://www.anderzorg.nl/prikbord/i-am- ... h-ongezond
Boefje180 schreef:
12-05-2020 13:10
Nee zeker niet! Meer een manier hoe ik het kan verhelpen om iets minder vet te hebben en toch op gezond gewicht te blijven.
Dan is er echt maar 1 manier: Krachttraining met adequate intake.
Alle reacties Link kopieren
Boefje180 schreef:
12-05-2020 13:09
Haha nee niet organen vooral bovenarmen en bovenbenen, ik heb ook wel een klein buikje.
Ik neem wel is een lekkere snack, verder eet ik gewoon gezond
Dat vet rond organen was een reactie op iemand anders.

Je weet dat een buikje heel normaal is voor een vrouw? Dat je meestal een abnormaal laag vetpercentage moet hebben om een strakke/gespierde buik te hebben?

Wat is gezond volgens jou? En wat is een lekkere snack? En hoeveel is 'wel eens'?
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar dit. Mensen die zelf niet smal gebouwd zijn kunnen zich hier vaak bijzonder slecht in inleven zoals ook blijkt uit bovenstaande reacties. Mijn BMI is ook meer richting de ondergrens van wat een gezond BMI is, maar ik heb wel degelijk een vetmassa die best wel lager zou mogen om gezonder te zijn (om even te vergelijken: een aantal jaar geleden was ik 10 kg lichter, en zat mijn verpercentage op de 23%. 10kg aan vet erbij (want ik ben alleen maar inactiever geworden, spiermassa is ook minder) is dan niet gezond te noemen, ook al is mijn BMI nog dik in orde en zie ik er in kleding slank uit. Een goede vriendin van mij is net zo groot als ik, maar wat breder gebouwd (lees: niet irritant smal zoals ik;)). Zij is zwaarder, heeft een grotere kledingmaat, en toch ziet zij er veel slanker uit, want: hogere spiermassa, lager vetpercentage, breder lichaam om vet over te verdelen.

En ja, het kan dus dat je veel vet hebt voor iemand met jouw postuur. BMI is een richtlijn, en deze richtlijn gaat uit van een gemiddeld postuur en gemiddelde spiermassa. Een compleet afgetrainde bodybuilder heeft volgens BMI overgewicht, een smal gebouwde vrouw met weinig spiermassa kan volgens BMI ondergewicht hebben, terwijl beide personen mogelijk prima vetpercentages hebben.
Alle reacties Link kopieren
Boefje180 schreef:
12-05-2020 13:10
Nee zeker niet! Meer een manier hoe ik het kan verhelpen om iets minder vet te hebben en toch op gezond gewicht te blijven.
Door te trainen. Door je spieren te ontwikkelen zodat je een gespierd buikje hebt, in plaats van gewoon maar een buikje.
Maar laat je tegelijkertijd niet gek maken door insta en photoshop op internet!
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
https://myprogresspics.com/4819/female- ... ches-160cm


Linker plaatje, zo zie ik er nu uit maar dan ben ik iets langer en zwaarder
Alle reacties Link kopieren
Maolmoire schreef:
12-05-2020 13:12
Heel herkenbaar dit. Mensen die zelf niet smal gebouwd zijn kunnen zich hier vaak bijzonder slecht in inleven zoals ook blijkt uit bovenstaande reacties. Mijn BMI is ook meer richting de ondergrens van wat een gezond BMI is, maar ik heb wel degelijk een vetmassa die best wel lager zou mogen om gezonder te zijn (om even te vergelijken: een aantal jaar geleden was ik 10 kg lichter, en zat mijn verpercentage op de 23%. 10kg aan vet erbij (want ik ben alleen maar inactiever geworden, spiermassa is ook minder) is dan niet gezond te noemen, ook al is mijn BMI nog dik in orde en zie ik er in kleding slank uit. Een goede vriendin van mij is net zo groot als ik, maar wat breder gebouwd (lees: niet irritant smal zoals ik;)). Zij is zwaarder, heeft een grotere kledingmaat, en toch ziet zij er veel slanker uit, want: hogere spiermassa, lager vetpercentage, breder lichaam om vet over te verdelen.

En ja, het kan dus dat je veel vet hebt voor iemand met jouw postuur. BMI is een richtlijn, en deze richtlijn gaat uit van een gemiddeld postuur en gemiddelde spiermassa. Een compleet afgetrainde bodybuilder heeft volgens BMI overgewicht, een smal gebouwde vrouw met weinig spiermassa kan volgens BMI ondergewicht hebben, terwijl beide personen mogelijk prima vetpercentages hebben.
O kijk, dankjewel!
Alle reacties Link kopieren
Maolmoire schreef:
12-05-2020 13:12
Heel herkenbaar dit. Mensen die zelf niet smal gebouwd zijn kunnen zich hier vaak bijzonder slecht in inleven zoals ook blijkt uit bovenstaande reacties. Mijn BMI is ook meer richting de ondergrens van wat een gezond BMI is, maar ik heb wel degelijk een vetmassa die best wel lager zou mogen om gezonder te zijn (om even te vergelijken: een aantal jaar geleden was ik 10 kg lichter, en zat mijn verpercentage op de 23%. 10kg aan vet erbij (want ik ben alleen maar inactiever geworden, spiermassa is ook minder) is dan niet gezond te noemen, ook al is mijn BMI nog dik in orde en zie ik er in kleding slank uit. Een goede vriendin van mij is net zo groot als ik, maar wat breder gebouwd (lees: niet irritant smal zoals ik;)). Zij is zwaarder, heeft een grotere kledingmaat, en toch ziet zij er veel slanker uit, want: hogere spiermassa, lager vetpercentage, breder lichaam om vet over te verdelen.

En ja, het kan dus dat je veel vet hebt voor iemand met jouw postuur. BMI is een richtlijn, en deze richtlijn gaat uit van een gemiddeld postuur en gemiddelde spiermassa. Een compleet afgetrainde bodybuilder heeft volgens BMI overgewicht, een smal gebouwde vrouw met weinig spiermassa kan volgens BMI ondergewicht hebben, terwijl beide personen mogelijk prima vetpercentages hebben.
Begrijp ik het goed en zit je NU richting ondergrens van gezond BMI? En een aantal jaren geleden was je nog 10kg lichter? Dus serieus ondergewicht?

En nee, dat is niet puur vet wat erbij gekomen is, als je lichaamsgewicht 10kg stijgt op zo'n laag gewicht, dan komt er ook vocht bij natuurlijk. En die 10kg aankomen was hard nodig, als ik je goed lees.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Deels met je eens Maolmoire, ik val ook in de BMI 18,5 maar met een te hoog vetpercentage. Maar TO heeft het niet over vetpercentage, dat lijkt ze niet te weten. Ze heeft het over 'hangend vet' zien. Dat is op een BMI van 19 toch wat onwaarschijnlijk, klinkt wat zorgelijk, en daar komen de reacties vandaan.
Alle reacties Link kopieren
*TanteSjaan* schreef:
12-05-2020 13:11
Wat is voor jou gezond eten?
Genoeg kcal met af en toe (lees: 2 a 3 x in de week) wat lekkers
Alle reacties Link kopieren
Boefje180 schreef:
12-05-2020 13:13
https://myprogresspics.com/4819/female- ... ches-160cm


Linker plaatje, zo zie ik er nu uit maar dan ben ik iets langer en zwaarder
Meisje toch...
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Boefje180 schreef:
12-05-2020 13:13
https://myprogresspics.com/4819/female- ... ches-160cm


Linker plaatje, zo zie ik er nu uit maar dan ben ik iets langer en zwaarder
En je zou dan graag richting het rechter-plaatje willen?
Alle reacties Link kopieren
Koffiehagedis schreef:
12-05-2020 13:16
Deels met je eens Maolmoire, ik val ook in de BMI 18,5 maar met een te hoog vetpercentage. Maar TO heeft het niet over vetpercentage, dat lijkt ze niet te weten. Ze heeft het over 'hangend vet' zien. Dat is op een BMI van 19 toch wat onwaarschijnlijk, klinkt wat zorgelijk, en daar komen de reacties vandaan.
Ik bedoel wel vetpercentage, ik bedoel gewoon het vet wat op je lichaam zit en niet erin
Alle reacties Link kopieren
Boefje180 schreef:
12-05-2020 13:16
Genoeg kcal met af en toe (lees: 2 a 3 x in de week) wat lekkers
Je telt calorieën? Hoeveel calorieën mag je van jezelf en wat is 'wat lekkers'?
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
drominique schreef:
12-05-2020 13:16
En je zou dan graag richting het rechter-plaatje willen?
Jaaa
Alle reacties Link kopieren
Boefje180 schreef:
12-05-2020 13:17
Ik bedoel wel vetpercentage, ik bedoel gewoon het vet wat op je lichaam zit en niet erin
Weet je wat een vetpercentage is, en dat dat opgemeten moet worden, niet aan de buitenkant duidelijk zichtbaar is..?
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
12-05-2020 13:17
Je telt calorieën? Hoeveel calorieën mag je van jezelf en wat is 'wat lekkers'?
Ong rond de 1900/2000 en wat lekkers is gewoon paar blokjes chocolade of een plakje cake
En waar zit op het linkerplaatje dan het hangende vel waar je het over hebt??

Dat meiske is op het linkerplaatje al hartstikke slank.
Alle reacties Link kopieren
Koffiehagedis schreef:
12-05-2020 13:18
Weet je wat een vetpercentage is, en dat dat opgemeten moet worden, niet aan de buitenkant duidelijk zichtbaar is..?
Ja maar dat doe je toch met een huidplooi meting, en dat pak je toch aan de buitenkant? Als je droog bent kan je amper iets pakken, bij mij kan je wel veel pakken dus neem ik aan dat mn vetpercentage hoog is vergeleken mijn gewicht

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven