Lijf & Lijn alle pijlers

Low carb advies gezocht

11-02-2017 22:49 382 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Sinds een krappe 3 weken begonnen met low carb eetpatroon.

(Geen aardappels, brood, rijst, pasta).

Alleen twijfel ik aan m'n voedingspatroon.

Hopelijk is hier iemand met ervaring.

Overzicht:

Ontbijt 150-200 gram Turkse yoghurt met verschillende zaden en noten

Tussendoor: een klein handje nootjes

Lunch: omelet van 2 eieren met groente

T: vaak niet

Diner: salade of groentes met vlees of vis

Verder drink ik water of groene thee. Aantal keer per week 1-2 glazen cola light.

Het gaat bij mij voornamelijk om m'n buik.

Is dit een goed schema?

Of andere tips?

Bedankt alvast
Het is gewoon echt niet nodig om voedingsgroepen te schrappen, dat is wat hier gezegd wordt.
Life is short. Eat dessert first.
Ik zou advies zoeken van een diëtiste.

Low carb is denk ik niet voor iedereen geschikt, maar is zeker niet zo slecht als hierboven geschreven is. Simpelweg koolhydraten weglaten en niet vervangen door vetten is in ieder geval wel crashen en zou ik zeker niet doen.

Ik eet ook low carb high fat, op doktersadvies vanwege medische klachten. Mijn huisarts zei letterlijk:"het blijkt steeds duidelijker dat niet iedereen koolhydraten even goed kan verwerken". Rond dezelfde tijd kreeg mijn vader (behoorlijk overgewicht, diabetes type II, hoogste dosis medicijnen, nog net niet hoeven spuiten) een nieuwe huisarts die hem ook doorverwees naar een diëtiste voor een low carb high fat dieet.

Ruim een half jaar later ben ik van mijn klachten af en een paar kilo lichter (hoefde niet veel af te vallen). Mijn vader is veel kilo's afgevallen, heeft veel minder medicijnen nodig voor zijn diabetes en kan wellicht op korte termijn helemaal van die medicijnen af en heeft intussen geen medicijnen meer nodig voor zijn bloeddruk. We zijn beide inderdaad buikvet kwijtgeraakt, hebben geen honger en bloedtesten zijn prima.

We zullen waarschijnlijk de rest van ons leven zo moeten blijven eten, maar voelen ons beide veel beter en hebben er daarom ook totaal geen moeite mee.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
quote:doornroosje9 schreef op 12 februari 2017 @ 09:43:

Het is gewoon echt niet nodig om voedingsgroepen te schrappen, dat is wat hier gezegd wordt.

Dat doet TO ook niet als ze wel gewoon goed zuivel, groente en fruit eet. En soms wat volkoren ergens. Daar zitten ook koolhydraten in.

En verder weet jij dat helemaal niet, je kan daar echt geen uitspraak over doen.

Vind echt dat TO beter een dieetiste in kan schakelen maar echt vind ook dat sommige reacties ook echt overdreven zijn.
Aanvulling: ik eet gewoon eiwitten en ben geen spiermassa kwijtgeraakt.

De eerste weken ging het sporten inderdaad minder (was ik voor gewaarschuwd), maar na 2 of 3 weken ging het juist beter dan voorheen. Had ik eerlijk gezegd van tevoren ook niet verwacht. Was er eerst best sceptisch over, net als de meesten hier.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
quote:somana schreef op 12 februari 2017 @ 01:17:

Dat klopt, overal zitten koolhydraten in maar in aardappelen, brood, pasta, koek, snoep, frisdrank ed zitten in 1x zoveel suikers dat je bloedsuiker ontregelt raakt. Je lichaam kan niet in 1 x zoveel suikers wegwerken.

Wie zich prima voelt met zijn eigen eetgewoontes is dat toch goed? Ik voel mij ook goed met mijn eetgewoontes.Werkt misschien voor jou maar al die andere mensen zijn jou niet en ik denk niet echt dat jij een voedingsachtergrond hebt er is niets mis met aardappels, rijst, en brood, er word zoveel aangepraat tegen woordig van alles ga je dood alles is giftig alles is slecht voor je en wat voor onzin nog meer. Doe wat jij denkt dat bij jou werkt maar kraak niemand af die wel gewoon alles eten. Er is niet bewezen dat een diabeet geen koolhydraten mag grootste onzin geen enkele voedingsdeskundig of dietiste zal dit beamen. In groente en fruit zit niet voldoende om alles binnen te krijgen wat je nodig hebt en ook niet zoals to schreef sport en geen langzame koolhydraten eet verlies je ook nog spiermassa. dat is niet wat je wilt en je hart ook niet. Diabeten eten ook alles eigenlijk maar minder dan iemand die dat niet heeft en je laat snelle koolhydraten staan niet de langzame ik werk met heel veel diabeten en heb dit al vaak genoeg gezien.

Ik heb suikerziekte en mijn huisarts heeft mij geadviseerd om koolhydraatbeperkt te eten. Als een huisarts dat zegt ga ik ervan uit dat minder koolhydraten eten dus gewoon kan zonder schade aan mijn lichaam te brengen. Dit dieet is de enige reden waarom ik nog geen insuline hoef te spuiten maar het nog steeds met pillen afkan. Ik vindt al die reacties die dit dieet bestempelen als ongezond en gevaarlijk nogal kort door de bocht.
Creativity is intelligence having fun
quote:Kirby schreef op 12 februari 2017 @ 10:32:

Ik heb suikerziekte en mijn huisarts heeft mij geadviseerd om koolhydraatbeperkt te eten. Als een huisarts dat zegt ga ik ervan uit dat minder koolhydraten eten dus gewoon kan zonder schade aan mijn lichaam te brengen. Dit dieet is de enige reden waarom ik nog geen insuline hoef te spuiten maar het nog steeds met pillen afkan. Ik vindt al die reacties die dit dieet bestempelen als ongezond en gevaarlijk nogal kort door de bocht.Iemand met diabetes en een gezond persoon met elkaar vergelijken is nog korter door de bocht.
Ooit van pre diabetes gehoord? Dan ben je nog gezond, hebt geen diabetes maar als je geen actie onderneemt is de kans groot diabetes doorzet. Nog steeds is de trend dat steeds meer jonge mensen diabetes ontwikkelen door hun levensstijl. Je kan daar je kop voor in het zand steken of zelf actie ondernemen. Tuurlijk als je normaal en gezond eet zal je gewicht normaal zijn maar dat wil niet zeggen dat je ook gezond bent. Ook slanke mensen kunne diabetes krijgen en wordt het misschien wel later opgemerkt omdat slank nog steeds staat voor gezond.

Ieder voor zich zou ik zeggen. Ik praat niemand om zoals hierboven wordt beweerd, ik geef mijn eigen ervaring door met mijn manier van eten. Ieder lijf is anders en ik persoonlijk functioneer beter met minder koolhydraten. Mijn familie met diabetes zijn gewoon slanke mensen. Ik heb overgewicht maar wel met nu prachtige bloedsuikerwaardes ipv licht verhoogd wat ik eerst had.

Voor iedereen die het een belachelijke levensstijl vindt: prima en geniet lekker van jullie broodje. Ik heb er geen last van. Ik zie liever iemand die geniet op zijn eigen manier en zo gelukkig is dan iemand die altijd en eeuwig worstelt met zijn gezondheid, gewicht en eetgewoontes.
quote:Fee-de-Goede schreef op 12 februari 2017 @ 08:33:

Ik haal mijn complexe koolhydraten gewoon uit zuivel, fruit en groente. En heel soms een boterham of een klein bakje pasta. Heel soms.

Ik vind TO niet zo slim dat ze zonder begeleiding zo strak regime gaat hanteren maar ik vind meeste van de antwoorden hier ook echt overdreven. Niet iedereen heeft die 2000 kc nodig op een dag en niet ieder lichaam werkt hetzelfde. Echt niet.

Denk niet dat TO nog terug komt maar ik hoop dat ze anders even een dieetiste belt.welke complexe koolhydraten zitten er in zuivel?
quote:doornroosje9 schreef op 12 februari 2017 @ 09:41:

[...]

Ben je ook minder gaan snoepen?Ik ben anders gaan snoepen.
quote:somana schreef op 12 februari 2017 @ 11:36:

Ooit van pre diabetes gehoord? Dan ben je nog gezond, hebt geen diabetes maar als je geen actie onderneemt is de kans groot diabetes doorzet. Nog steeds is de trend dat steeds meer jonge mensen diabetes ontwikkelen door hun levensstijl. Je kan daar je kop voor in het zand steken of zelf actie ondernemen. Tuurlijk als je normaal en gezond eet zal je gewicht normaal zijn maar dat wil niet zeggen dat je ook gezond bent. Ook slanke mensen kunne diabetes krijgen en wordt het misschien wel later opgemerkt omdat slank nog steeds staat voor gezond.

Ieder voor zich zou ik zeggen. Ik praat niemand om zoals hierboven wordt beweerd, ik geef mijn eigen ervaring door met mijn manier van eten. Ieder lijf is anders en ik persoonlijk functioneer beter met minder koolhydraten. Mijn familie met diabetes zijn gewoon slanke mensen. Ik heb overgewicht maar wel met nu prachtige bloedsuikerwaardes ipv licht verhoogd wat ik eerst had.

Voor iedereen die het een belachelijke levensstijl vindt: prima en geniet lekker van jullie broodje. Ik heb er geen last van. Ik zie liever iemand die geniet op zijn eigen manier en zo gelukkig is dan iemand die altijd en eeuwig worstelt met zijn gezondheid, gewicht en eetgewoontes.de grote Trigger voor diabetes is overgewicht, niet koolhydraten. als je zogenaamd pre diabeet bent dan snap ik die cola helemaal niet, ook zoetstoffen zetten je alvleesklier aan tot het maken van insuline.
De Nederlandse Diabetes Federatie adviseert zelf koolhydraatbeperkte voeding.

http://gripopkoolhydraten ... n-als-effectieve-voeding/

Fijn voor degenen die 'gewoon' dagelijks koolhydraat-rijk kunnen eten. Dat wil niet zeggen dat dat voor iedereen gezond of goed is.

Grip op Koolhydraten is een prettige low carb manier van eten.
quote:clemance schreef op 12 februari 2017 @ 11:42:

Fijn voor degenen die 'gewoon' dagelijks koolhydraat-rijk kunnen eten. Dat wil niet zeggen dat dat voor iedereen gezond of gezond is.

Grip op Koolhydraten is een prettige low carb manier van eten.voor mensen met diabetes ja, mensen met diabetes hebben een probleem met hun insuline. als je diabetes hebt moet je dus uitkijken met koolhydraten. net zo als wanneer je hart en vaatziekten hebt je uit moet kijken met verzadigd vet. dat betekent niet dat je het niet mag eten maar met mate. Als je gezond bent is er geen enkele reden om koolhydraten of vet te vermijden
@Somana, je eerste zin klopt al niet. Met pre-diabetes ben je niet gezond.
quote:SpringDing schreef op 12 februari 2017 @ 11:45:

@Somana, je eerste zin klopt al niet. Met pre-diabetes ben je niet gezond.het is niet echt wat, je valt in de risicogroep. Iedereen met overgewicht valt in de risicogroep voor diabetes
quote:clemance schreef op 12 februari 2017 @ 11:42:

Fijn voor degenen die 'gewoon' dagelijks koolhydraat-rijk kunnen eten. Dat wil niet zeggen dat dat voor iedereen gezond of goed is.

Grip op Koolhydraten is een prettige low carb manier van eten.heb je het advies gelezen? Want bij deze manier van eten worden gewoon koolhydraten zoals volkoren brood, volkoren pasta en zilvervliesrijst aanbevolen
quote:S-Meds schreef op 12 februari 2017 @ 11:46:

[...]

het is niet echt wat, je valt in de risicogroep. Iedereen met overgewicht valt in de risicogroep voor diabetesJa precies, maar het is dus onzin om te zeggen 'als je gezond bent moet je ook minder koolhydraten eten want misschien heb je pre-diabetes zonder dat je het door hebt'. (Er even vanuitgaand dat we het hebben over iemand met een normaal gewicht).
quote:somana schreef op 12 februari 2017 @ 11:39:

[...]

Ik ben anders gaan snoepen.Zou dat niet bijgedragen hebben tot het afvallen/gezonder worden? En niet brood of aardappelen?
Life is short. Eat dessert first.
' Hyperinsulinemie en insulineresistentie zijn voorbodes voor diabetes 2.

Bloedwaardes kunnen normaal zijn terwijl de insulinewaardes niet-normaal zijn.

In feite hebben veel mensen door veel en vaak koolhydraten te eten last van sterk schommelende bloedsuikerschommelingen door een de te hoge dosis insuline afgifte (hyperinsulinemie) ten gevolge van de steeds ongevoeliger wordende cellen (=insulineresistentie).

Met als gevolg diverse lichamelijke ongemakken.

Koolhydraatbeperking is dé remedie tegen hyperinsulinemie. '
quote:S-Meds schreef op 12 februari 2017 @ 11:42:

[...]

de grote Trigger voor diabetes is overgewicht, niet koolhydraten. als je zogenaamd pre diabeet bent dan snap ik die cola helemaal niet, ook zoetstoffen zetten je alvleesklier aan tot het maken van insuline.Ik heb nergens iets gezegd over zoetstoffen en cola.
quote:doornroosje9 schreef op 12 februari 2017 @ 11:49:

[...]

Zou dat niet bijgedragen hebben tot het afvallen/gezonder worden? En niet brood of aardappelen?Mijn hele veranderde eetwijze heeft eraan bijgedragen.
quote:SpringDing schreef op 12 februari 2017 @ 11:49:

[...]

Ja precies, maar het is dus onzin om te zeggen 'als je gezond bent moet je ook minder koolhydraten eten want misschien heb je pre-diabetes zonder dat je het door hebt'. (Er even vanuitgaand dat we het hebben over iemand met een normaal gewicht).Als je gezond bent eet je toch gewoon alles? Misschien moet ik het anders formuleren: met pre diabetes heb je licht verhoogde waardes die wel al gevolgen kunnen hebben maar waarvan nog gezegd wordt dat je die naar beneden kan halen met je levensstijl veranderen zodat je geen medicatie hoeft te gebruiken.
Welvaartsziekten hebben niks te maken met koolhydraten, maar alles met teveel en ongezond. Snoep, frisdrank en junkfood in overvloed.

Mensen weten wel waar ze dik en ziek van zijn geworden. En dat zijn echt niet 2-3 aardappelen op het bord of een volkoren boterham. Je wordt dik en ziek van al die koekjes, chips, frisdrank, alcohol, kaasplankjes, toetjes uit de fabriek tjokvol suiker en E-nummers, heel de dag door iets in je mond stoppen, etc etc.

Mensen weten niet meer wat maat houden is. Vroeger kreeg je 3 bescheiden maaltijden op een dag en op zondag iets lekkers bij de koffie. En dat was het.

Die overdaad is waar het mis gaat. Schrap al die extra's, eet 3 gematigde maar volledige en gezonde maaltijden, geen calorieen in je drinken, en je valt vanzelf af.
quote:somana schreef op 12 februari 2017 @ 11:57:

[...]

Als je gezond bent eet je toch gewoon alles? Misschien moet ik het anders formuleren: met pre diabetes heb je licht verhoogde waardes die wel al gevolgen kunnen hebben maar waarvan nog gezegd wordt dat je die naar beneden kan halen met je levensstijl veranderen zodat je geen medicatie hoeft te gebruiken.

Maar je weet over het algemeen niet wanneer je dat hebt.

Het is veel makkelijker om gewoon met een normaal eetpatroon wat je de rest van je leven aan kan houden, af te gaan vallen wanneer je zodanig overgewicht hebt dat je wel eens in de gevarenzone kan zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven