Lijf & Lijn alle pijlers

Low carb advies gezocht

11-02-2017 22:49 382 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Sinds een krappe 3 weken begonnen met low carb eetpatroon.

(Geen aardappels, brood, rijst, pasta).

Alleen twijfel ik aan m'n voedingspatroon.

Hopelijk is hier iemand met ervaring.

Overzicht:

Ontbijt 150-200 gram Turkse yoghurt met verschillende zaden en noten

Tussendoor: een klein handje nootjes

Lunch: omelet van 2 eieren met groente

T: vaak niet

Diner: salade of groentes met vlees of vis

Verder drink ik water of groene thee. Aantal keer per week 1-2 glazen cola light.

Het gaat bij mij voornamelijk om m'n buik.

Is dit een goed schema?

Of andere tips?

Bedankt alvast
quote:clemance schreef op 12 februari 2017 @ 11:50:

' Hyperinsulinemie en insulineresistentie zijn voorbodes voor diabetes 2.

Bloedwaardes kunnen normaal zijn terwijl de insulinewaardes niet-normaal zijn.

In feite hebben veel mensen door veel en vaak koolhydraten te eten last van sterk schommelende bloedsuikerschommelingen door een de te hoge dosis insuline afgifte (hyperinsulinemie) ten gevolge van de steeds ongevoeliger wordende cellen (=insulineresistentie).

Met als gevolg diverse lichamelijke ongemakken.

Koolhydraatbeperking is dé remedie tegen hyperinsulinemie. 'En als je het advies van de diabetes federatie had gelezen had je geweten dat volkoren brood en volkoren pasta en rijst een belangrijk onderdeel zijn van dat dieet.
quote:SpringDing schreef op 12 februari 2017 @ 12:02:

[...]

Maar je weet over het algemeen niet wanneer je dat hebt.

Het is veel makkelijker om gewoon met een normaal eetpatroon wat je de rest van je leven aan kan houden, af te gaan vallen wanneer je zodanig overgewicht hebt dat je wel eens in de gevarenzone kan zitten.Ik weet dus wel dat ik in de gevarenzone zit. Ik heb de mogelijkheid om zelf dagcurves te prikken, familie insulineafhankelijk type 1, overgewicht dus ik hou er rekening mee. Ik moest dus wel ergens beginnen.
quote:somana schreef op 12 februari 2017 @ 12:08:

[...]

Ik weet dus wel dat ik in de gevarenzone zit. Ik heb de mogelijkheid om zelf dagcurves te prikken, familie insulineafhankelijk type 1, overgewicht dus ik hou er rekening mee. Ik moest dus wel ergens beginnen.

Waarom schrap je dan niet alle koek, snoep e.d en zorg je dat je daardoor af gaat vallen?

Bij 'ergens beginnen' is brood, rijst, aardappel ed schrappen nou niet het meest voor de hand liggend lijkt me.
quote:S-Meds schreef op 12 februari 2017 @ 12:04:

[...]

En als je het advies van de diabetes federatie had gelezen had je geweten dat volkoren brood en volkoren pasta en rijst een belangrijk onderdeel zijn van dat dieet.Ik heb een dieetlijst gekregen toen de diabetesdiagnose werd gesteld, en die lijst komt van diezelfde federatie en wat daar allemaal op staat is dusdanig onverantwoord dat het me krap een jaar zou kosten om dood neer te vallen, dus ik ben niet onder de indruk van je bewering.
quote:Cateautje schreef op 12 februari 2017 @ 12:11:

[...]

Ik heb een dieetlijst gekregen toen de diabetesdiagnose werd gesteld, en die lijst komt van diezelfde federatie en wat daar allemaal op staat is dusdanig onverantwoord dat het me krap een jaar zou kosten om dood neer te vallen, dus ik ben niet onder de indruk van je bewering.deze lijst komt niet van mij, carenza voerde hem aan als bewijs dat koolhydraten slecht zijn en dat de DF dat ook vindt. Welnu de DF heeft gewoon volkoren brood en volkoren pasta op de eetlijst staat. Overigens is dit wel een goede lijst, samengesteld door artsen. VInd ik geloofwaardiger dan wat forummer X van Forum Y beweert
quote:S-Meds schreef op 12 februari 2017 @ 12:15:

[...]

deze lijst komt niet van mij, carenza voerde hem aan als bewijs dat koolhydraten slecht zijn en dat de DF dat ook vindt. Welnu de DF heeft gewoon volkoren brood en volkoren pasta op de eetlijst staat. Overigens is dit wel een goede lijst, samengesteld door artsen. VInd ik geloofwaardiger dan wat forummer X van Forum Y beweert

Op die lijst staat ook ontbijtkoek, toffee, caramel, snoep, Turks fruit, wine gums, lange vingers en speculaas.

Dit staat in het groene vak en mag ik dus volgens hen gewoon dagelijks eten. Beetje vreemd dus.
quote:SpringDing schreef op 12 februari 2017 @ 12:10:

[...]

Waarom schrap je dan niet alle koek, snoep e.d en zorg je dat je daardoor af gaat vallen?

Bij 'ergens beginnen' is brood, rijst, aardappel ed schrappen nou niet het meest voor de hand liggend lijkt me.

Dat was mijn eerste stap ook, en waar dat een paar jaar geleden nog wel werkte, werkt dat nu helaas niet meer bij mij.

Vermoeidheid en constante honger bleven bij dat eetpatroon, ook na een lunch van 4 of 5 volkorenboterhammen. Dat werkt dus echt niet voor iedereen.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
quote:SpringDing schreef op 12 februari 2017 @ 12:10:

[...]

Volgens mij heb ik ongeveen 5 pagina's terug ook geschreven dat ik soms best geniet van een frietje. Een gewone aardappel vond ik vroeger nog te nassen maar tegenwoordig vind ik het een meelbal en het eten niet waard. Dat krijg ik eigenlijk ook steeds meer met patat.

Koolhydraatarm is iets anders dan koolhydraatvrij he? Lijkt wel of vele reacties gebaseerd zijn op koolhydraatvrij.

Daarnaast heb je nog het ketogeendieet die ik wel gevolgd heb vanwege het snelle afvallen maar dat gaat zo ver dat het voor mij niet leefbaar is als levensstijl. Dan let je zelfs op de koolhydraten in een scheutje ketchup. Ik eet dus nu koolhydraatarm/beperkt. Ik eet dus gewoon mee in een restaurant maar kies wel bewuster.
quote:somana schreef op 12 februari 2017 @ 12:21:

[...]

Volgens mij heb ik ongeveen 5 pagina's terug ook geschreven dat ik soms best geniet van een frietje. Een gewone aardappel vond ik vroeger nog te nassen maar tegenwoordig vind ik het een meelbal en het eten niet waard. Dat krijg ik eigenlijk ook steeds meer met patat.

Koolhydraatarm is iets anders dan koolhydraatvrij he? Lijkt wel of vele reacties gebaseerd zijn op koolhydraatvrij.

Daarnaast heb je nog het ketogeendieet die ik wel gevolgd heb vanwege het snelle afvallen maar dat gaat zo ver dat het voor mij niet leefbaar is als levensstijl. Dan let je zelfs op de koolhydraten in een scheutje ketchup. Ik eet dus nu koolhydraatarm/beperkt. Ik eet dus gewoon mee in een restaurant maar kies wel bewuster.Eens!
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Solana, waarom zoveel moeite doen om je te verdedigen? Het is hetzelfde als tegen een migraine-patiënt zeggen: 'stel je niet zo aan, neem gewoon een paracetamolletje en ga wat meer aan yoga doen.'

Dit werkt voor jou, dus prima toch?
quote:malibu82 schreef op 12 februari 2017 @ 12:21:

[...]

Dat was mijn eerste stap ook, en waar dat een paar jaar geleden nog wel werkte, werkt dat nu helaas niet meer bij mij.

Vermoeidheid en constante honger bleven bij dat eetpatroon, ook na een lunch van 4 of 5 volkorenboterhammen. Dat werkt dus echt niet voor iedereen.Als ik 3 boterhammen eet lig ik na een uur in diepe slaap op de bank of ik blijf gapen. Idd krijg ik letterlijke knorhonger terwijl ik verstandelijk weet dat dat nog niet kan. Heb ik nu allemaal geen last meer van en eet heerlijk van mijn groenteomelet of kipsalade of mok verse goed gevulde tomatensoep zonder vermicelli uiteraard.
quote:somana schreef op 12 februari 2017 @ 12:29:

[...]

Als ik 3 boterhammen eet lig ik na een uur in diepe slaap op de bank of ik blijf gapen. Idd krijg ik letterlijke knorhonger terwijl ik verstandelijk weet dat dat nog niet kan. Heb ik nu allemaal geen last meer van en eet heerlijk van mijn groenteomelet of kipsalade of mok verse goed gevulde tomatensoep zonder vermicelli uiteraard.onderschat de invloed van je brein niet. als je denkt dat je in slaap valt van brood dan gebeurt dat ook
quote:clemance schreef op 12 februari 2017 @ 12:24:

Solana, waarom zoveel moeite doen om je te verdedigen? Het is hetzelfde als tegen een migraine-patiënt zeggen: 'stel je niet zo aan, neem gewoon een paracetamolletje en ga wat meer aan yoga doen.'

Dit werkt voor jou, dus prima toch?Ik voel het niet als verdedigen hoor. Ik vertel graag hoe ik eet en lees graag hoe een ander eet. Ik voel niet de behoefte om anderen te zeggen hoe ze moeten eten. ik zeg ook elke keer ieder voor zich. Als je je goed voelt met brood, pasta ed is dat helemaal prima. Ik voel ook niet de behoefte om anderen te overtuigen van mijn etensstijl, ik leg wel dingen uit. Ik krijg wel het idee dat anderen mij(en evt anderen)de koolhydraten willen aanpraten maar daar ben ik gelukkig niet zo gevoelig voor.
quote:Cateautje schreef op 12 februari 2017 @ 12:20:

[...]

Op die lijst staat ook ontbijtkoek, toffee, caramel, snoep, Turks fruit, wine gums, lange vingers en speculaas.

Dit staat in het groene vak en mag ik dus volgens hen gewoon dagelijks eten. Beetje vreemd dus.ja zou ik ook zeggen. Maar ik ken die lijst niet. Carenza toverde hem uit de hoge hoed
quote:S-Meds schreef op 12 februari 2017 @ 12:36:

[...]

onderschat de invloed van je brein niet. als je denkt dat je in slaap valt van brood dan gebeurt dat ookZijn het de koolhydraten niet dan is het het brein wel.
quote:S-Meds schreef op 12 februari 2017 @ 12:37:

[...]

ja zou ik ook zeggen. Maar ik ken die lijst niet. Carenza toverde hem uit de hoge hoed

Interessante discussie hier.. vanwege zwangerschapsdiabetes volg ik nu sinds een aantal weken ook een koolhydraatbeperkt dieet. Dat betekent voor mij dat ik alle voeding invoer in een app en per eetmoment zorg dat ik niet boven een max aantal koolhydraten kom.

In de praktijk betekent dat dat ik dagelijks brood, aardappels of volkorenpasta eet, alleen kleinere hoeveelheden dan dat ik gewend was. Fruit ook veel beperkter (max 2 stuks per dag), maar wel meer groenten.

Juist het schrappen van een hele productgroep lijkt me niet haalbaar, daarbij is het zeker omdat ik zwanger ben wel nodig om te voorkomen dat ik teveel vet binnen krijg. Daarvoor moet je echt bij iedere maaltijd wel een substantieel deel aan koolhydraten innemen. Mijn dagcurves zijn sinds dit dieet perfect.

Het low carb dieet wat hierboven door een aantal beschreven is, zou voor mij te beperkt zijn en ook niet op lange termijn vol te houden.
Niet een hele rare lijst hoor, bij snoep staat immers: met mate en ze noemen het ook snoep dus je weet dat het liever niet is, maar als je dan moet snoepen doe dan dit of dat. Zo lees ik het.
quote:S-Meds schreef op 12 februari 2017 @ 12:56:

Niet een hele rare lijst hoor, bij snoep staat immers: met mate en ze noemen het ook snoep dus je weet dat het liever niet is, maar als je dan moet snoepen doe dan dit of dat. Zo lees ik het.Het is in het algemeen de bedoeling dat je alles met mate eet en drinkt, dus dat zegt me niks en als ik dit met mate zou eten, dan zit ik binnen de kortste keren aan de medicijnen, dus overdenk je mening nog eens, want je kan het misschien wel altijd met de wetenschap eens zijn, maar pas er voor niet zelf meer na te denken.
quote:Nikkie1983 schreef op 12 februari 2017 @ 12:54:

Interessante discussie hier.. vanwege zwangerschapsdiabetes volg ik nu sinds een aantal weken ook een koolhydraatbeperkt dieet. Dat betekent voor mij dat ik alle voeding invoer in een app en per eetmoment zorg dat ik niet boven een max aantal koolhydraten kom.

In de praktijk betekent dat dat ik dagelijks brood, aardappels of volkorenpasta eet, alleen kleinere hoeveelheden dan dat ik gewend was. Fruit ook veel beperkter (max 2 stuks per dag), maar wel meer groenten.

Juist het schrappen van een hele productgroep lijkt me niet haalbaar, daarbij is het zeker omdat ik zwanger ben wel nodig om te voorkomen dat ik teveel vet binnen krijg. Daarvoor moet je echt bij iedere maaltijd wel een substantieel deel aan koolhydraten innemen. Mijn dagcurves zijn sinds dit dieet perfect.

Het low carb dieet wat hierboven door een aantal beschreven is, zou voor mij te beperkt zijn en ook niet op lange termijn vol te houden.Als je idd veel waarde hecht aan de aardappel, pasta, brood, rijst ed kan dit een lastig iets zijn.
quote:Cateautje schreef op 12 februari 2017 @ 12:59:

[...]

Het is in het algemeen de bedoeling dat je alles met mate eet en drinkt, dus dat zegt me niks en als ik dit met mate zou eten, dan zit ik binnen de kortste keren aan de medicijnen, dus overdenk je mening nog eens, want je kan het misschien wel altijd met de wetenschap eens zijn, maar pas er voor niet zelf meer na te denken.ik zie niks raar aan die lijst. Als je moet snoepen, wat je natuurlijk niet moet doen dan is het een feit dat een evergreen beter is dan een gevulde koek. Er staat nergens dat je winegums moet eten he? Er staat dat ze beter zijn dan een candybar
quote:S-Meds schreef op 12 februari 2017 @ 13:11:

[...]

ik zie niks raar aan die lijst. Als je moet snoepen, wat je natuurlijk niet moet doen dan is het een feit dat een evergreen beter is dan een gevulde koek. Er staat nergens dat je winegums moet eten he? Er staat dat ze beter zijn dan een candybarIk heb een kennis die zich trouw aan deze lijst heeft gehouden. Ze heeft het een paar jaar afgekunt met medicijnen slikken, nu moet ze spuiten en ruikt naar zoete urine, dus nee dank je. Blijf jij maar fijn een adept, dan blijf ik wel zelf nadenken.
(Geen aardappels, brood, rijst, pasta).

Alleen twijfel ik aan m'n voedingspatroon.

Hopelijk is hier iemand met ervaring.

Overzicht:

Ontbijt 150-200 gram Turkse yoghurt met verschillende zaden en noten

Tussendoor: een klein handje nootjes

Lunch: omelet van 2 eieren met groente

T: vaak niet

Diner: salade of groentes met vlees of vis

Verder drink ik water of groene thee. Aantal keer per week 1-2 glazen cola light.

Cola echt minderen. Verder zou je wat rood fruit bij je ontbijt kunnen nemen als frambozen, bessen, bramen etc. (ook in de diepvries te krijgen)

Als lunch kun je prima een keer een omelet nemen maar ik zou wat vaker een salade doen met lekker vette vis, spekjes oid. Goede dressing met olie.

(vetten heb je echt nodig)

Eitjes kunnen tussendoor bv.

Verder prima eigenlijk en met wat vetten er in kom je prima aan de 1600 of 1800 calorieën of wel meer.

Roerei als ontbijt en de yoghurt tussendoor kan ook natuurlijk. Zorg dat je per dag minimaal 300 gr groente binnen krijgt, gaat heel snel als je dat over de dag verdeelt. Je schrijft niet overal de hoeveelheden bij namelijk.

Neem ook eens wat kaas, niet meer dan 100 gr per dag maar goed voor je calcium inname.
quote:Cateautje schreef op 12 februari 2017 @ 12:42:

[...]

[afbeelding]

[afbeelding]Dat is redelijk ouderwets, er is heel wat achterhaald tegenwoordig Gelukkig zijn steeds meer artsen aan de kant van khd beperken wat diabetes betreft.
quote:nina1966 schreef op 12 februari 2017 @ 13:31:

[...]

Dat is redelijk ouderwets, er is heel wat achterhaald tegenwoordig Gelukkig zijn steeds meer artsen aan de kant van khd beperken wat diabetes betreft.

Ja, ik vernam van een verpleegkundige op dit gebied dat de diabetesfederatie hopeloos achterloopt en dat de meeste huisartsen dergelijke lijsten niet meer geven aan hun patiënten.

Ik volg nu ook een low carb dieet en ben al 6 kilo afgevallen, voel me veel fitter en heb nooit honger, sterker, ik moet mezelf bedenken dat het tijd is om te eten. Dit is echt een dieet dat ik de rest van mijn leven vol kan houden.

Nou ben ik nooit een grote eter geweest en heb nooit de 2000 calorieën gehaald, dus het zit al in mijn systeem. Er wordt veel gediscussieerd over calorieinname, maar het heeft zich ook bewezen dat de meeste 100 jarigen ook altijd kleine eters zijn geweest, dus wat is nou waar.

Nou hoef ik geen 100 te worden, maar het zegt wel veel, zeker in het kader van het feit dat er zo verschrikkelijk veel mensen ziek zijn en voortijdig overlijden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven