Lijf & Lijn alle pijlers

Medisch afvallen, wel of niet doen?

02-06-2026 22:22 35 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben samen met mijn vrouw die zwanger is veel kilos aangekomen. Nu de kleine al 1 jaar is heb ik als man nog steeds overgewicht 20kg. Ik heb alles geprobeerd maar door te weinig slapen en stress op werk lukt het me niet om af te vallen. Ik zie om mij heen veel reclame over medisch afvallen. Iets met prikjes. Heeft iemand hier ervaring mee?

Doen

Totaal aantal stemmen: 39

Niet aan beginnen (69%)
Wel ervaring mee (31%)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja dat is een prikpen, dus een beetje een raar antwoord.

En met 1 of 2 pennen van 0.25 of 0.5 val je al minstens 5 kilo af. Ik tenminste al binnen 1 maand. Er zullen weinig huisartsen zijn die een pen voorschrijven voor maar 5 kilo afvallen. Ben benieuwd hoe je er dan aan bent gekomen? Via een online kliniek?

Als je maar 5 of 10 kilo kwijt hoeft, dan zou ik zeker niet aan Ozempic beginnen. Ik heb zelf een bmi van 40+ en minstens 40 kilo overgewicht, dan wil de huisarts wel Ozempic voorschrijven, maar ik moet ook een GLI traject erbij volgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou in de situatie van deze man geen medicatie adviseren. Eerst maar eens een goed voedingspatroon aanleren. Daar lijkt weinig ruimte cq motivatie voor te zijn op dit moment. Als man al in aanmerking komt voor deze afvalmedicatie is het maar de vraag hoe effectief dit is. Als het voedingspatroon niet veranderd wordt, de stress niet wordt aangepakt zal na stoppen met gebruik het gewicht er zo weer aanzitten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Phlox24 schreef:
03-06-2026 17:17
Ik zou in de situatie van deze man geen medicatie adviseren. Eerst maar eens een goed voedingspatroon aanleren. Daar lijkt weinig ruimte cq motivatie voor te zijn op dit moment. Als man al in aanmerking komt voor deze afvalmedicatie is het maar de vraag hoe effectief dit is. Als het voedingspatroon niet veranderd wordt, de stress niet wordt aangepakt zal na stoppen met gebruik het gewicht er zo weer aanzitten.

Wat een hoop aannames op basis van nauwelijks info van de beste man zelf.
Trust me... Nobody cares.
Alle reacties Link kopieren Quote
Harderwijk2021 schreef:
03-06-2026 15:09
Helemaal eens met deze post. Slaapproblemen, stress, overgang, er worden altijd allerlei dingen aangevoerd waarom afvallen niet zou lukken.
Maar inderdaad, het meer gaan bewegen en gezonder gaan eten (èn vooral weten wát je eet) zou een heleboel verbetering kunnen gaan geven.
Ben in de overgang (blijvend) 15 kilo afgevallen en heb mezelf een volledig andere levensstijl aangeleerd. Het is een kwestie van dingen structureel veranderen en gaan doen, ook als je geen zin hebt. Dan worden dingen vanzelf een gewoonte.
Ligt eraan wat hij met ‘stress’ bedoelt. De alledaagse stress (werk-gezin-drukte) is geen sterk excuus, nee. Maar grote stress en grote problemen kunnen wel degelijk zorgen voor gebrek aan ruimte voor zoiets futiels (in vergelijking met de grote problemen) als willen afvallen.

Ik ben meestal gedisciplineerd en sport veel, let op mijn calorieën, zet braaf mijn stappen en kook elke dag. Nu ik grote stress heb, valt dat allemaal weg. Niet meer belangrijk, want gezond en bewust leven kost tijd en energie en die heb ik nu nodig voor andere dingen. Ik zie nu pas in dat gezond en bewust leven een luxe is, iets wat je je kunt veroorloven omdat je verdere leven wel min of meer op rolletjes loopt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Claire45 schreef:
03-06-2026 18:21
Ligt eraan wat hij met ‘stress’ bedoelt. De alledaagse stress (werk-gezin-drukte) is geen sterk excuus, nee. Maar grote stress en grote problemen kunnen wel degelijk zorgen voor gebrek aan ruimte voor zoiets futiels (in vergelijking met de grote problemen) als willen afvallen.

Ik ben meestal gedisciplineerd en sport veel, let op mijn calorieën, zet braaf mijn stappen en kook elke dag. Nu ik grote stress heb, valt dat allemaal weg. Niet meer belangrijk, want gezond en bewust leven kost tijd en energie en die heb ik nu nodig voor andere dingen. Ik zie nu pas in dat gezond en bewust leven een luxe is, iets wat je je kunt veroorloven omdat je verdere leven wel min of meer op rolletjes loopt.
Dat kan, dat jij dat zo ervaart. En wie weet geldt dat voor meer mensen zo. Uiteraard is het hele leven lastiger in tijden van grote stress, heftige gebeurtenissen en grote problemen. Logisch. Goed voor jezelf zorgen voelt dan nauwelijks als een prioriteit. Dat snap ik helemaal.
Toch vind ik je laatste conclusie wel erg ver gaan. Dat je dus eigenlijk alleen maar gezond kunt leven als je leven op rolletjes loopt. Mwah, dat vind ik dan weer niet. Maar goed, dat is wellicht een meningsverschil over nuance.
Alle reacties Link kopieren Quote
Harderwijk2021 schreef:
03-06-2026 16:34
Ozempic slikken? Er is toch geen pil variant? Dacht dat het alleen via injectie kon?
Je hebt gelijk. Ik bedoelde injecties inderdaad. Er is geen pil.
Alle reacties Link kopieren Quote
zomerkoninkje schreef:
03-06-2026 21:00
Je hebt gelijk. Ik bedoelde injecties inderdaad. Er is geen pil.

Naja, die is er wel. Rybelsus
Trust me... Nobody cares.
Alle reacties Link kopieren Quote
Claire45 schreef:
03-06-2026 18:21
Ligt eraan wat hij met ‘stress’ bedoelt. De alledaagse stress (werk-gezin-drukte) is geen sterk excuus, nee. Maar grote stress en grote problemen kunnen wel degelijk zorgen voor gebrek aan ruimte voor zoiets futiels (in vergelijking met de grote problemen) als willen afvallen.

Ik ben meestal gedisciplineerd en sport veel, let op mijn calorieën, zet braaf mijn stappen en kook elke dag. Nu ik grote stress heb, valt dat allemaal weg. Niet meer belangrijk, want gezond en bewust leven kost tijd en energie en die heb ik nu nodig voor andere dingen. Ik zie nu pas in dat gezond en bewust leven een luxe is, iets wat je je kunt veroorloven omdat je verdere leven wel min of meer op rolletjes loopt.

Zo ervaar ik het niet. Mn nieuw aangeleerde gezonde levensstijl, inclusief de dagelijkse stappen, geven me juist rust.
Ook in tijden van grote stress ben ik ermee doorgegaan. Het dan niet doen, gaf me juist een extra klote gevoel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Itsnojoke schreef:
03-06-2026 18:32
Dat kan, dat jij dat zo ervaart. En wie weet geldt dat voor meer mensen zo. Uiteraard is het hele leven lastiger in tijden van grote stress, heftige gebeurtenissen en grote problemen. Logisch. Goed voor jezelf zorgen voelt dan nauwelijks als een prioriteit. Dat snap ik helemaal.
Toch vind ik je laatste conclusie wel erg ver gaan. Dat je dus eigenlijk alleen maar gezond kunt leven als je leven op rolletjes loopt. Mwah, dat vind ik dan weer niet. Maar goed, dat is wellicht een meningsverschil over nuance.
Ja, of het zegt iets over mijn zelfdiscipline :) Blijkbaar kost het me toch enige moeite (en tijd, aandacht, bewustzijn) om te doen wat goed voor me is. Mijn leven hoeft niet perfect te zijn natuurlijk, dat is het ook nooit, maar soms gebeurt er zo veel en word ik opgeslokt door de stress, en dan zijn al die ‘goede gewoontes’ dus het eerste wat ik loslaat. Dan voelt het als een luxe om daar tijd en aandacht voor te hebben. Aan de andere kant weet ik dat ik me mentaal sterker voel als ik fysiek fit ben, daarom pak ik die goede gewoontes meteen weer op als mijn leven weer wat rustiger is. Maar op zich denk ik dus dat veel mensen het moeilijk vinden om in tijden van tegenslag gedisciplineerd te blijven. Om die reden beginnen veel mensen op zulke momenten weer met roken of drinken: even stoom afblazen met slechte gewoontes. Beetje fatalistisch misschien, maar ook wel weer begrijpelijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja sorry, ik begrijp dat dus juist niet. Maar iedereen is anders uiteraard.
Als ik veel stress in mn leven heb , waar ik geen invloed op heb, hou ik juist vast aan de structuur waar ik wèl invloed op heb. Als ik dat óók nog loslaat dan, geeft me dat nog veel meer onrust. Ga ook nooit extra snaaien als ik stress heb. Tegenovergestelde misschien eerder.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven