Lijf & Lijn alle pijlers

Menstruatie cup problemen

13-07-2017 22:58 217 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een diva cup en het bevalt me goed! Maar ik heb nog wel last van lekken... En het vervelendste is dat als ik wakker word meteen naar de wc moet. Het loopt er gewoon bij langs. Het klinkt misschien een beetje raar, maar het 'pruttelt' daar dan ook. Ik vind het heel vervelend. Heeft iemand advies?!
Ik heb destijds de organicup besteld. Die was vrij gemiddeld en ik had ook geen idee. Voor mij is ie prima. Benieuwd hoe het je bevalt.
Ok, de post was al geweest dus ik kon het pakje (dat door de brievenbus kon, handig!) al van de mat rapen en ik zit nu met een menstruatiecup in mijn handen. Door wat youtube-filmpjes was ik al voorbereid op het 'OMG, best wel groot!' effect. Ja, best wel groot, ook als je hem 2x dubbelvouwt. Want je moet hem vouwen voor je hem inbrengt. Ook 2x dubbelgevouwen is ie flink dikker dan een flinke tampon. En een tampon is bovendien wat handiger van vorm om in te brengen. De cup blijft een beetje een V met dus de grote kant boven. Een omgekeerde V is vast handiger, maar ja.

Goed, ik ben geen mietje (toch?) en ga het maar eens proberen.

Tot zo!
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Hij zit en ik ben niet bezig geweest van 1237 tot 1259 om dat zover te krijgen hoor. :)

Het ging eigenlijk best makkelijk. Ik moest wel even flink duwen, niet dat ie erin glijdt of zo. En hij hoeft inderdaad niet zo diep, je kunt met je vingers makkelijk bij het tuutje aan de onderkant.

Hij klapte in 1e instantie niet uit, maar bleef 1x dubbelgevouwen. Dat heb ik maar even zo gelaten, wat rondgelopen en gecheckt. Volgens mij zit ie nu goed. Het lukt mij niet om diep genoeg te voelen om na te gaan of ie echt netjes helemaal rond is nu.

Voel ik hem zitten? Ja, maar niet op een irritante manier, meer een 'er zit daar iets meer dan normaal gesproken'.

Nu ben ik een flinke pot thee aan het zetten om zo dadelijk te kunnen uitproberen of plassen wel gewoon gaat met de cup in. Ik ben nogal een theeleut, dus dat is wel een vereiste. :)
Hm, ik lees nu natuurlijk pas de gebruiksaanwijzing: ik had hem voor 1e gebruik moeten desinfecteren en ik heb hem alleen even met warm water en zeep gewassen. Nou ja, ik neem aan dat ik daar niks van krijg.
Eruit doet pijn! Dat kan natuurlijk aan mijn onhandigheid en onervarenheid met de cup liggen, maar AU! Ik heb hem er trouwens 2x uit gehaald: 1x na een half uurtje om hem toch maar even te desinfecteren en de 2e keer na een paar uur omdat ik hem steeds meer en onplezierig voelde zitten, wat natuurlijk ook allerlei redenen kan hebben. Misschien zat ie toch niet helemaal goed, misschien was het psychisch door het idee van "Er zit een best wel groot ding in mijn lijf! :O En ik voel het ook nog! O_O ". Misschien heb ik een voor mijn lijf verkeerde maat. En heel misschien is een cup wel niks voor mijn lijf.

Maar ik geef het nog niet op hoor, ik probeer het gewoon later nog een keertje.
HoneyLemon schreef:
16-07-2017 22:34
Kan het niet laten om nog even te reageren.. ik lees her en der dat eroverheen plassen als steriliserend wordt bestempeld. Ik heb juist ergens gelezen dat urine steriel is.. TOT je het uitplast. Dus al na een seconde is het niet steriel meer.
Cherubijn schreef:
17-07-2017 20:20
Plas is overigens niet steriel dus je doet een nutteloos kunstje

Al eeuwen gebruikt om wonden te ontsmetten: http://www.welingelichtekringen.nl/wete ... r-pee.html

SAS Survival handboek: https://books.google.nl/books?id=MhMwAg ... nd&f=false

"Normal urine is both anti-viral and anti-bacterial, making it a potentially ideal treatment for cuts, abrasions, wounds, and skin infections of any kind." (in ieder geval niet 'slechter' dan water om de cup mee af te spoelen) http://www.wisegeek.org/why-do-they-say ... youknowout

"Veel vrouwen urineren over hun cup alvorens deze weer in te brengen. Normaalgesproken is urine steriel." (website over moon cups)
patsy--stone wijzigde dit bericht op 18-07-2017 18:35
18.86% gewijzigd
You can never have too many hats, gloves and shoes
@Tonkje, er past (met wat moeite) ook een babyhoofd doorheen dus zo groot is zo'n cup nou ook weer niet. ;-)
Bij eruit halen ook een klein beetje 'persen' wil ook helpen. En eerst het vacuum doorbreken, misschien trek jij terwijl hij nog vacuum zit?
Misschien gaat het beter als je wel ongesteld bent, minder droog, en wie weet is alles dan ook soepeler, geen idee.
Het zat hem niet in het vacuum, want ik wriemelde de cup prima naar buiten tot het laatste stukje. Misschien moet ik hem in een iets andere hoek proberen naar buiten te trekken. Al is trekken niet helemaal het goede woord.
tonkje schreef:
18-07-2017 19:21
Het zat hem niet in het vacuum, want ik wriemelde de cup prima naar buiten tot het laatste stukje. Misschien moet ik hem in een iets andere hoek proberen naar buiten te trekken. Al is trekken niet helemaal het goede woord.

Dat had ik eerst ook. Ik denk dat het idd aan de hoek ligt, want nu gaat het ding er altijd vlotjes in en uit.
tonkje schreef:
16-07-2017 12:01
Ok, omdat ik geen Aaf wil zijn vol met vooroordelen over de menstruatiecup heb ik er zojuist eentje besteld.

Wel enigszins op hoop van zegen, want ze hadden nogal wat modellen en maten en zelfs flexibliteiten. Maar met de opties die ik had gekozen (flexibiliteit: sport, want ik denk dat ik een hoge spierspanning heb, hoe weet je zoiets?) + (maat:M leek me wel een veilige keus) + (steeltje: knopje. Helemaal geen tuutje eraan leek me een beetje eng, maar een uitgebreide steel ook, knopje dan maar) kwam ik uit op een paarse en paars vind ik een prima kleur (of gaat dat vloeken met bloedrood?) dus dat is vast een goed voorteken.

De redenen waarom ik er tot nu toe nooit aan ben begonnen waren deze:

- kliederboel
Het lijkt me dat je de cup meestal zult legen terwijl je op het toilet zit. Onder de douche lijkt me fijner, maar ja, ik douche 1x per dag. Het eruit halen is wat onhandiger dan bij een tampon - geen touwtje en als je er 1tje hebt met een steeltje mag je daar vooral niet aan trekken - , maar je moet wat friemelen met je vingers in je vagina om het vacuum te verbreken en dan haal je hem eruit.
Ik verwacht dat ik daarbij ga knoeien, maar misschien valt dat reuze mee.
Wat als ie helemaal vol is en je houdt hem een beetje scheef? Je moet er ook een beetje in knijpen (om het vacuum te verbreken) en dan zie ik al voor me dat er een golf bloed over de rand gaat. Zoiets.

Eigenlijk valt dat heel goed mee. Soms gaat er wat bloed over de rand. Tja. Gelukkig belandt dat allemaal in het toilet en daarna was je je handen. Maar ik heb niet vaker bloed aan m'n handen dan bij tampons. Bovendien kruipt het bij tampons onder je nagels en stinkt het.

- kraan in toilet noodzaak
Omdat ik dus wel enig geklieder verwacht, ga ik hem alleen legen op een toilet waar een kraan in het toilethokje zit. Nee, ik ga niet met een fles water naar de wc. Dus niet op mijn werk, niet tijdens het uitgaan en bij sommige vrienden ook niet.
Maar als ie inderdaad 12 uur mee kan, hoeft dat geen bezwaar te zijn.

Dat is een nadeel, maar je went er snel aan. Als ik ergens naar toe ga waar er misschien geen kraantje op het toilet is dan leeg ik 'em snel nog effe thuis of op m'n werk (daar is gelukkig wel een kraantje in elk toilet). Met tampons en maandverbanden heb je het nadeel dat er overal een vuilbakje moet zijn en dat je een voorraad moet bijhebben. Dat laatste was ik barslecht in.

- waarschijnlijk toch ook tampons nodig
Maar soms bloed ik heel erg (tampon lekt binnen 1 uur door) en op zulke momenten zal het ook eerder gaan knoeien lijkt me, dus ik vrees dat ik niet 100% de cup zal gaan gebruiken. Hoewel ik me op die binnen 1 uur doorlekken momenten vaak ook erg beroerd voel en waarschijnlijk thuis zal zijn, waar ik gelukkig een toilet heb met wastafel erbij.

.Het schijnt veel meer op te vangen dan tampons, maar op een heftige dag kan ik het geen hele werkdag (10u) volhouden zonder de cup te legen. Als je geen kraantje hebt in de toiletten op je werk kan je wel een maandverband gebruiken voor het geval je lekt. .

- je voelt hem zitten
Uit de omschrijving begrijp ik dat de cup lager moet zitten dan een tampon. Als ik een tampon niet goed (= ver genoeg) inbreng voel ik die zitten, erg onplezierig. Dus dit zou weleens het grootste bezwaar kunnen zijn.

Een tampon die slecht zit doet veel meer pijn dan zo'n cup. Die cups zijn een zacht materiaal.

- niet goed blijft zitten
Op de website waar ik hem besteld heb stond ook dat je moet controleren of ie nog wel goed zit, bijvoorbeeld als je naar het toilet bent geweest. Sprak me ook heel erg niet aan, maar ik heb de meest stugge besteld. Die blijft vast beter op zijn plek dan een cup van wat soepeler materiaal. Je wil toch niet dat ie tijdens een rondje hardlopen van zijn plek raakt en gaat lekken!

Dus nee, eigenlijk zie ik het nog steeds niet erg zitten, maar als het wel een fijn ding blijkt te zijn, dan is het wel milieuvriendelijk natuurlijk.
Net als vele anderen hier heb ik uit nieuwsgierigheid een cup (diva cup) uitgeprobeerd en voor mij is het ook een hallelujah moment geweest, ik had dit veel eerder willen weten. Er werd hier ergens gevraagd over hele heftige menstruaties en of de cup dan ook goed werkt. Ik weet niet of ik onder heel heftig val (hoewel het me enigzins verbaasde hoeveel bloed ik per menstruatie aan het riool doneer o_o ) het is een kwestie van uitzoeken. Ik ben er inmiddels achter dat ik uit de 7 dagen, 2 dagen heb waarbij ik de cup iedere 8 uur moet legen en soms loopt de cup op 1 van die zware nachten 's nachts over en gebruik ik inderdaad een extra maandverband.
Dus kwestie van uitproberen en na een keer of 2 heb je door welke dagen je beter wat vaker kan legen.
CobraYM schreef:
18-07-2017 20:24
Dus kwestie van uitproberen en na een keer of 2 heb je door welke dagen je beter wat vaker kan legen.
Volgt jouw menstruatie altijd hetzelfde patroon dan? Dat wil ik ook!

Nu heb ik dat al helemaal niet meer - overgang - maar voorheen ook niet. Of dan denk je het een beetje te weten en dan heb je ineens een maand die totaal anders is.
tonkje schreef:
18-07-2017 20:41
Ik slik de pil en het verschilt enigzins maar over het algemeen is het voorspelbaar genoeg om het met de cup te anticiperen.
Met maandverband en tampons was het veel meer gedoe en ik was gerust tijdens de zware dagen iedere 2 uur aan het verwisselen.
Lilapie:
Als je geen kraantje hebt in de toiletten op je werk kan je wel een maandverband gebruiken voor het geval je lekt.

Maar ik gruwel van maandverband. Het zit niet lekker, gaat frommelen en is vies.
Dan denk ik dat ik liever tampons neem.

Een tampon die slecht zit doet veel meer pijn dan zo'n cup. Die cups zijn een zacht materiaal.

Ik vind hem best hard! Maar nu heb ik ook de stugge variant genomen, want dat leek me voor mij geschikter.
Maar misschien bij nader inzien toch niet: ik bleef de cup gisteren voelen en dat werd echt irritant, ik kreeg zo'n naar zeurderig gevoel in mijn buik. Misschien dat ie tegen mijn baarmoedermond aanzat?
tonkje schreef:
18-07-2017 19:21
Dit is inmiddels gelukt: iets andere hoek en hij glijdt er aardig makkelijk uit.
tonkje schreef:
18-07-2017 20:41

Nu heb ik dat al helemaal niet meer - overgang - maar voorheen ook niet. Of dan denk je het een beetje te weten en dan heb je ineens een maand die totaal anders is.
Nou, mijn regelmatige patroon wil je ook niet hoor... korte cyclus dus veel vaker ongesteld.

Voor jou is een cup misschien wel extra handig dan, ik heb in mijn leven zooooooooveel tampons verspild omdat ik dacht dat ik misschien ongesteld zou worden die dag en ik bv. een uur met de trein moest en dacht: ik doe maar voor de zekerheid alvast een tampon in. Zooooooveel die er dan weer wit uit kwamen. Slecht voor het milieu, slecht voor mijn portemonnee, en het is volgens mij ook veel slechter voor je lijf, al die materialen van een tampon (plus de pluisjes die achterblijven). En je moet ze dus altijd bij je hebben, meerdere, vooral op vakantie zo'n gedoe... want ik gebruikte ook nog meerdere maten, voor zware en lichte dagen... En uiteindelijk had ik wel harde doosjes waar ze dan nog redelijk lang goed in bleven (eerst ook vaak geplette tampons in tas), maar uiteindelijk komt er toch ook wat vuil in die doosjes en ondanks het plasticje vond ik de tampons er dan toch niet meer helemaal betrouwbaar schoon eruit zien. Dus ook op die manier veel verspild en weggegooid. Herkenbaar?

Nu hoef ik gewoon alleen maar die cup altijd in mijn tas te hebben en klaar is clara. En als ik hem uit voorzorg in doe maar toch nog niet ongesteld blijk te worden, niks aan de hand.
Ik wil er ook een gaan proberen. Ik heb n koperspiraal en soms dagen heftig ongesteld waardoor beppy's niet werken en ik ben t gepluis en gelek van tampons zo zat.

Welke maat meluna moet ik bestellen? Ik ben 35 en 1x vaginaal bevallen.
Ik ga denk ik voor de classic.
Been there, done that, got the T-shirt.
Apatura, zoek eerst even af of het wel kan als je een spiraaltje hebt. Ik kan me niet herinneren hoe dat ook alweer zat en ik ben nu te lui om het voor je op te zoeken. ;-)
Je moet uitkijken dat je niet aan de draadjes trekt. Maar ik wil van tampons af omdat ze daar aan blijven haken :O
Ik weet waar ze zitten en waar ik op moet letten.
Been there, done that, got the T-shirt.
Ik weet niet hoe ver die touwtjes van een spiraaltje hangen, maar ik kan me niet voorsfellen dat een cup dwarszit. Bij het inbrengen duw je ze misschien iets omhoog langs de de wanden van je vagina. Bij het uithalen verbreek je het vacuüm en heb ik niet het idee dat je de cup echt strak langs de wanden weer omlaagtrekt en zo spanning op de draadjes kan zetten..
patsy--stone schreef:
19-07-2017 20:13
Apatura, zoek eerst even af of het wel kan als je een spiraaltje hebt. Ik kan me niet herinneren hoe dat ook alweer zat en ik ben nu te lui om het voor je op te zoeken. ;-)
Dat kan gewoon samen, alleen even goed opletten dat het vacuüm verbroken is als je de cup er uit haalt zodat je het spiraaltje niet per ongeluk verplaatst. Alleen lijkt mij dat toch al een stuk prettiger, met of zonder spiraal.
Ik weet nog wel dat ik niet wist dat je baarmoedermond hoger of lager hing afhankelijk van je cyclus. Met tampons merkte ik wel eens dat de ene keer het inbrengen pijnlijker was dan de andere.

En na de eerste keren gebruik van mn cup was ik er heilig van overtuigd dat ik m'n cup zo hard uit me had proberen te trekken dat ik mezelf een verzakking bezorgd had! Zie dat maar te googlen.. 🤣
Enthousiaste gebruikster meldt zich :-)
Leuk om de ervaringen te lezen en toch ook heel wat vooroordelen, al snap ik ook best dat een cup niet iets voor iedereen is, maar ik zou zeggen, probeer m! Ook ik baal dat ik niet eerder wist dat deze dingen bestonden. Het heeft bij mij echt mijn ongesteldheden een stuk aangenamer gemaakt....
Ik heb juist erg zware menstruaties (gebruik nu ook medicatie om het bloedverlies wat te verminderen), en kon de eerste twee dagen amper de deur uit. Moest een tampon en een maandverband hebben en die elke 30 minuten vervangen. De cup kan veel meer hebben, al betekent dat voor mij in de eerste dagen wel elke 2 uur de cup vervangen, maar dat is natuurlijk een enorme vooruitgang. Ik voel mij veel relaxter en rijer. En, iets wat ik ook bemerkt heb, de menstruatiekrampen zijn wat minder, iets wat meer vrouwen rapporteren bij de cup.

Geklieder? Net zoveel als met tampons wat mij betreft.
Lekken? Af en toe, maar dat is altijd omdat ie niet goed zit, of omdat de cup volzit. Ik gebruik daarom de cup met maandverband, wat meestal de hele dag droog blijft. maar af en toe niet. Maar ik heb ook nooit een tampon kunnen dragen zonder maandverband, dan lekte ik ook door.
Lastig te leren? Dat wel....het kostte mij wel drie cyclussen om echt wat handiger te worden. Nu gebruik ik de cups sinds 2-3 jaar en gaat het automatisch.
Omspoelen "en plein public"? Nee, natuurlijk niet....dat doe ik dus niet! Gelukkig op mijn werk een fonteintje in het toilet, dus geen probleem. Anders een flesje water. En, je kan m ook leegkiepen en weer inbrengen.
Op de lichtere dagen is de cup echt een verademing. Dan leeg ik m niet vaker dan 1x per 12 uur. Wat een vrijheid!

Ik heb nu wel twee cups. Ik wissel af tussen beiden, de een is wat steviger, de ander wat slapper, de ene periode past de een beter bij mij, de andere keer de ander, weet niet precies wat het is. Door wat af te wisselen vind je de perfecte.
Inmiddels heb ik wat meer proefgedraaid en nu begin ik er handiger in te worden:

- inbrengen: flink frommelen en wat duwen, want de cup is ook 2x dubbel best groot en werkt niet echt mee of zo. Bepaald niet ergonomisch gevormd voor een plezierige en gemakkelijke inbrengervaring.

- eruit halen: vooral zorgen dat je het laatste stukje in de goede hoek doet want anders AU!
Ik let er nu nog niet op of ie niet al te gekanteld is en dus bloed er allemaal uit zou knoeien. Dan komt straks wel als ik hem in het echt ga proberen.

- terwijl ie zit: ik voel hem inmiddels niet/nauwelijks meer, dus ik weet hem nu kennelijk ook precies goed te plaatsen.
Die keer dat het echt zeer deed, zat ie of niet goed of het zat gewoon tussen mijn oren. Want ik blijf het een best groot en zit dat echt in mijn vagina :O ding vinden.

Ik ben er vannacht mee gaan slapen omdat ik benieuwd was of ie dan in de ochtend nog netjes op zijn plek zou zitten. Bij mij wel, maar ik had ergens gelezen van iemand bij wie de cup 's ochtends vaak naar boven was gekropen.
Wat me wel opviel is dat de cup heel erg ovaal en afgeplat was toen ik hem eruit haalde, bepaald niet rond. Maar zolang ie niet helemaal plat gedrukt wordt lijkt me dat geen probleem toch?
Je vagina is ook niet echt rond, dus dat is niet erg. Bij mij zit er zelfs als ie goed zit een soort deukje in. Heb je de punch down fold geprobeerd? Dan is ie kleiner om in te brengen. Ik vouw m nu gewoon dubbel zeg maar, gaat ie prima naar binnen. Eerst lukte dat niet goed, geen idee waarom.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven