Lijf & Lijn alle pijlers

Met een hoge BMI toch een borstverkleining.

26-06-2022 19:22 161 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allemaal,

Ben toch nieuwsgierig of dit mogelijk is. Zijn er dames die ondanks een hoge BMI in aanmerking zijn gekomen voor een borstverkleining?

De reden dat ik dit vraag is omdat dit zo'n wens van mij is. Ik heb cupH85. Van boven draag ik 44, van beneden 38/40. Flinke verschil in de maten dus! Ik val erg moeilijk af bij mijn borsten en sukkel hier al jaren mee. Khdarm, calorieën tellen, allerlei diëten, ik heb het allemaal gehad.

Als je mijn lichaam zou zijn zou je niet zeggen dat ik 95 kg weeg. De meeste schatten het op 75/80 maar dat komt door mijn taille die wat slanker is, mijn armen die normaal zijn, mijn benen zien er (al zeg ik het zelf) prima uit inclusief mijn billen maar het zijn de borsten die mijn bovenlijf zo vreselijk domineren.

Ik heb dit verhaal al vaker bij de arts voorgelegd en die heeft het dan over verzekeren, vergoedingen etc etc. Ik bel mijn zorgverzekeraar en leg het verhaal voor. "Wij vergoeden enkel als je bmi onder de 30 ligt". De mijne zit nu op 34. Wat is de reden dat jullie dit dan doen? Omdat de kans op complicaties wel groot is, en iets met een ic.

Dus ik heb het opgezocht en de reden (als ik wat ervaringen mag geloven) is de reden dat ze dat eisen omdat er geen IC aanwezig is in klinieken. Ik wilde het hier laten doen omdat je dan sneller aan de beurt bent. Prima, dan doe ik het wel bij een ziekenhuis en wacht ik wel wat langer, als het maar gebeurt. Maar ook dat mag niet!

En hoever is een BMI formule nu betrouwbaar? Deze gaat van het gewicht uit maar weegt toch niet je spiermassa, vocht, vetmassa??

Gewicht verliezen gaat hier wel langzaam, maar ik wil die bvk zo vreselijk graag :(

Iemand ervaringen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien gaat sparen sneller dan gewicht verliezen?
Of kan het dan nog steeds niet bij een kliniek vanwege dat IC / BMI verhaal?
Alle reacties Link kopieren Quote
Het maakt niet uit, wat wij eerlijk vinden.
Of dat BMI betrouwbaar is
Je mot naar die 30, anders geen operatie, misschien via een diëtist?
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je aangegeven dat je nekklachten ed. krijgt vanwege je cupmaat of heb je het alleen gehad over je silhouet met de dokter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het gaat er niet alleen om of dat er een IC aanwezig is of niet, maar je loopt gewoon een veel groter risico op complicaties. En dan is het een afweging op kans en mate van succes van de operatie tegen de kans op complicaties.

Er zijn ondertussen al heel veel borst verkleinende operaties gedaan in de wereld en zijn er cijfers. Op dit moment vinden de zorgverzekeraars en artsen een BMI van 30 of hoger, en soms een BMI van 27 of hoger, een te groot risico.

Uiteraard zijn dit cijfers gebaseerd op hele grote aantallen patiënten, en betekent dit niet dat jij als individu perse een heel groot risico loopt. Maar je loopt wel een grotere risico dan iemand met een BMI van onder de 27.

Maak een afspraak bij een arts en bespreek de mogelijkheden.

Maak ook een afspraak met iemand die je kan begeleiden met afvallen. Afvallen is meer dan alleen een dieet volgen. Er zijn nog veel meer factoren die een rol spelen bij afvallen. Denk aan bewegen, stress, slapen, etc

Borsten bestaan voor een groot deel uit vetweefsel. Het voordeel (of nadeel) van (veel) afvallen is ook dat je borsten kleiner worden.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren Quote
Met een BMI van 34 zou ik inzetten op (verantwoord) afvallen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb dr. Google geraadpleegd ( zoekterm: risico hoog bmi borstverkleining ) en álle hits geven aan dat het risico op complicaties hoger is bij een bmi boven de 30.

Er zit dus maar één ding op. Doorzetten en afvallen.

Succes!!



https://www.treant.nl/folders/mammaredu ... rstlifting

Als u te zwaar bent is het verstandig om voor de ingreep eerst af te vallen. De zorgverzekeraars hanteren een BMI van 30 of lager bij het verstrekken van een machtiging voor het vergoeden van de ingreep. Het operatieresultaat wordt beter en mooier en de risico’s op wondinfecties en complicaties verminderen. Als u in een overgewicht situatie toch een borstverkleining laat uitvoeren en u wilt later alsnog afvallen kan dit resulteren in het ongewenst kleiner worden van de borsten.
Of course your opinion matters. Just not to me.
Belgie en/of zelf betalen misschien?
Afgezien van of het nu wel of niet zou mogen of kunnen, als je ook nog wilt gaan afvallen zou ik daar eerst mee beginnen. Het eerste waar aan ik merkte dat ik gewicht verloor waren mijn borsten. Die gingen van een volle 85D naar een kleine 75C en werden wat slapper. Zou toch zonde zijn om nu iets aan je borsten te doen en dan straks weer. Tenzij je nu natuurlijk veel klachten hebt.

Natuurlijk gaat afvallen bij iedereen anders en misschien blijven je borsten hetzelfde qua formaat maar toch.
Moeder heeft jaren geleden (ongeveer een jaar of 25-30 geleden) een borstverkleining gehad. Zij was obees, dus had nooit en te nimmer een BMI < 30. Zij beriep zich op mentale klachten nav haar borstformaat en lichamelijke klachten zoals nekpijn, rugpijn, hoofdpijn en striemen op schouders van BH.

Er ging aan elke kant meer dan een kilo vanaf. Ze heeft lange tijd met open wonden gelopen. Ik als jonkie, denk dat ik een jaar of 10 of 12 was) heb haar geholpen met de verzorging van de wonden, zal het nooit vergeten.
Tepels waren er opnieuw opgezet en rondom die tepels en vanuit die tepels liep een wonde tot onder de borst en daar nog eens onder de volledige breedte van de borsten. En dat heelde dus niet, er bleef pus uit komen. Zou best kunnen dat dit soort complicaties vaker voorkomen bij overgewicht?

Inmiddels zijn technieken veel verder en zie je veel minder van dergelijke ingreep.
Ttroeteltje schreef:
26-06-2022 19:58
Moeder heeft jaren geleden (ongeveer een jaar of 25-30 geleden) een borstverkleining gehad. Zij was obees, dus had nooit en te nimmer een BMI < 30. Zij beriep zich op mentale klachten nav haar borstformaat en lichamelijke klachten zoals nekpijn, rugpijn, hoofdpijn en striemen op schouders van BH.

Er ging aan elke kant meer dan een kilo vanaf. Ze heeft lange tijd met open wonden gelopen. Ik als jonkie, denk dat ik een jaar of 10 of 12 was) heb haar geholpen met de verzorging van de wonden, zal het nooit vergeten.
Tepels waren er opnieuw opgezet en rondom die tepels en vanuit die tepels liep een wonde tot onder de borst en daar nog eens onder de volledige breedte van de borsten. En dat heelde dus niet, er bleef pus uit komen. Zou best kunnen dat dit soort complicaties vaker voorkomen bij overgewicht?

Inmiddels zijn technieken veel verder en zie je veel minder van dergelijke ingreep.
Nee hoor niet per se, mijn moeder heeft na een maagverkleining en 50 kilo minder en een bmi onder de 30 ook heel lang problemen gehad met de wonden en de tepels. Ze weet dat er meer vrouwen last van hadden, komt helaas best vaak voor, complicaties.
Alle reacties Link kopieren Quote
De beloning is wel enorm als het straks wel mag nadat het afvallen gelukt is. Toevallig heb ik net een topic afvaltopic geopend voor minimaal 10 kilo afvallen, dus mocht je mee willen schrijven dan ben je uiteraard welkom.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar ben je dan heel klein? Als je vanonder maat 38/40 bent en boven maat 44.
Zit het vet dan alleen bij je borsten?
Onkruit schreef:
26-06-2022 20:15
Maar ben je dan heel klein? Als je vanonder maat 38/40 bent en boven maat 44.
Zit het vet dan alleen bij je borsten?
1.67 m ongeveer, dan heb je een bmi van 34 met 95 kg.
Hoe hoog zou je BMI zijn na de borstverkleining? Ik ken iemand met een grote cupmaat, die verder helemaal niet stevig is (eigenlijk zoals jij dus). Je BMI kan toch ook juist door je zware borsten te hoog zijn?

(Ik heb hier verder niets aan gerekend, hoor, geen tijd voor, dus misschien type ik onzin.)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vraag dit omdat je schrijft dat je lijf verder eigenlijk okay is, en maat 38/40 is nou niet bepaald enorm. Ook je taille is niet dik begrijp ik:
Kan het zijn dat het teveel aan vet/gewicht juist in je borsten zit en dat je daarom een hoog bmi hebt?
Of wordt een bmi complexer gemeten dan je gewicht in vergelijking met je lengte?

Als mijn gedachtegang op het juiste spoor zit zou een bvk juist nu de allerbeste optie zijn. Bovendien heb je als je genezen bent veel meer bewegingsvrijheid, wat je gezondheid ook ten goede komt.

Nou neem ik aan dat een plastisch chirurg ook inziet dat je verder helemaal niet dik bent, en daarom verbaast me dit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Altea schreef:
26-06-2022 20:22
Hoe hoog zou je BMI zijn na de borstverkleining? Ik ken iemand met een grote cupmaat, die verder helemaal niet stevig is (eigenlijk zoals jij dus). Je BMI kan toch ook juist door je zware borsten te hoog zijn?

(Ik heb hier verder niets aan gerekend, hoor, geen tijd voor, dus misschien type ik onzin.)
Ah, ik vroeg hetzelfde! :-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Altea schreef:
26-06-2022 20:22
Hoe hoog zou je BMI zijn na de borstverkleining? Ik ken iemand met een grote cupmaat, die verder helemaal niet stevig is (eigenlijk zoals jij dus). Je BMI kan toch ook juist door je zware borsten te hoog zijn?

(Ik heb hier verder niets aan gerekend, hoor, geen tijd voor, dus misschien type ik onzin.)
Als TO afvalt naar 83 kilo, dan is haar BMI 29,8.

Ik heb zelf cup 85G, bij 1,63 meter en 83 kilo. Het afgelopen jaar ben ik 13 kilo afgevallen.
Mijn borsten wegen en weegden echt geen 5 of 6 kilo per stuk.
Of course your opinion matters. Just not to me.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat zou niet best zijn als het overgewicht in de borsten zit. Om een BMI van onder de 30 te krijgen moet ze maximaal 83 kilo wegen. Dan zou er dus 12 kilo teveel aan borsten zijn. Dat is echt enorm.

Wat iemand al eerder schreef. Het afvallen is niet alleen vanwege het grote risico op complicaties maar ook omdat je borsten waarschijnlijk een stuk kleiner zijn als je minimaal die 12 kilo afvalt. Voor niemand is afvallen (en het eraf houden) makkelijk maar je zal dus wel zelf er eerst iets aan moeten doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt allemaal voor de reacties :)

Om een paar vragen te beantwoorden, ik ben inderdaad 1.66 zo ongeveer. Dus ook niet heel kort maar ook niet lang.

Ik zou voor 13 kilo kwijt moeten wil ik het vergoedt krijgen. Geloof me, ik ben echt een doorzetter en wil die doel zo graag behalen maar het schiet niet op. Bovenal sport ik vaak en kom ik denk ik alleen aan qua spiermassa, dus so long doel bvk. Maar dat is het m nu juist.

Is die bmi gewoon niet achterhaald? Ik ben qua cm zoveel kwijt, maar blijf op gewicht en kom zelfs aan omdat ik graag met gewichten werk in de sportschool. Alles is ook veel strakker als voorheen. Dus dan vraag ik mijn af ij hoever die BMI nu zo belangrijk is bij zulke ingrepen. Ik vind persoonlijk dat ze naar andere factoren moeten kijken. Ik ga dit ook met mijn arts overleggen, zij staat totaal achter mijn keuze maar weet dus nu niet wat handigheid is. Ze zegt ook, het zijn echt die borsten bij jou! Moeten we dan wel even om lachen maar zij is niet de enige die dat vindt, veel mensen vinden dat.

Ik heb nekklachten, loop iets gebogen en heb onwijs last. Soms jank ik echt stilletjes en ben ik ook onwijs onzeker.

@lieneke even een antwoord op jou vraag. Ik zou juist zo graag willen dat een plastische chirurg hiernaar kijkt. Hij/zij kan het namelijk beter beoordelen. Ik durf haast te zweren dat ze bij de zorgverzekeraar ook van hun stoel vallen en denken hier heb je je vergoeding! Haha ik heb vorig jaar een mammografie gehad en de klierweefsel in de linkerborst is veel meer dan in de rechterborst. Wat dus ook betekent dat mijn linkerborst 2 cupmaten verschilt met de rechter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Silvy schreef:
26-06-2022 20:34
Dat zou niet best zijn als het overgewicht in de borsten zit. Om een BMI van onder de 30 te krijgen moet ze maximaal 83 kilo wegen. Dan zou er dus 12 kilo teveel aan borsten zijn. Dat is echt enorm.

Wat iemand al eerder schreef. Het afvallen is niet alleen vanwege het grote risico op complicaties maar ook omdat je borsten waarschijnlijk een stuk kleiner zijn als je minimaal die 12 kilo afvalt. Voor niemand is afvallen (en het eraf houden) makkelijk maar je zal dus wel zelf er eerst iets aan moeten doen.
Nou dat is de grap hier, ik val overal af behalve me borsten. Je zou het echt niet denken maar qua cupmaat zijn ze nog steeds hetzelfde dat terwijl ik overal wel centimeters verlies.
Henk-in-Roelie schreef:
26-06-2022 19:35
Heb je aangegeven dat je nekklachten ed. krijgt vanwege je cupmaat of heb je het alleen gehad over je silhouet met de dokter.
Precies dit. In een kliniek kan gewoon als de reden medisch is door rug/schouderklachten. Tenminste, kon drie jaar terug. Werd gewoon vergoed door ZK.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rozekoek schreef:
26-06-2022 20:37
Bedankt allemaal voor de reacties :)

Om een paar vragen te beantwoorden, ik ben inderdaad 1.66 zo ongeveer. Dus ook niet heel kort maar ook niet lang.

Ik zou voor 13 kilo kwijt moeten wil ik het vergoedt krijgen. Geloof me, ik ben echt een doorzetter en wil die doel zo graag behalen maar het schiet niet op. Bovenal sport ik vaak en kom ik denk ik alleen aan qua spiermassa, dus so long doel bvk. Maar dat is het m nu juist.

Is die bmi gewoon niet achterhaald? Ik ben qua cm zoveel kwijt, maar blijf op gewicht en kom zelfs aan omdat ik graag met gewichten werk in de sportschool. Alles is ook veel strakker als voorheen. Dus dan vraag ik mijn af ij hoever die BMI nu zo belangrijk is bij zulke ingrepen. Ik vind persoonlijk dat ze naar andere factoren moeten kijken. Ik ga dit ook met mijn arts overleggen, zij staat totaal achter mijn keuze maar weet dus nu niet wat handigheid is. Ze zegt ook, het zijn echt die borsten bij jou! Moeten we dan wel even om lachen maar zij is niet de enige die dat vindt, veel mensen vinden dat.

Ik heb nekklachten, loop iets gebogen en heb onwijs last. Soms jank ik echt stilletjes en ben ik ook onwijs onzeker.

@lieneke even een antwoord op jou vraag. Ik zou juist zo graag willen dat een plastische chirurg hiernaar kijkt. Hij/zij kan het namelijk beter beoordelen. Ik durf haast te zweren dat ze bij de zorgverzekeraar ook van hun stoel vallen en denken hier heb je je vergoeding! Haha ik heb vorig jaar een mammografie gehad en de klierweefsel in de linkerborst is veel meer dan in de rechterborst. Wat dus ook betekent dat mijn linkerborst 2 cupmaten verschilt met de rechter.
Wat is je vetpercentage? Bij een gezonde vrouw moet dit tussen de 21-34% zijn. Een beetje afhankelijk van je leeftijd.

Pijnlijke nek en schouders komen meestal niet door de grote borsten, maar door de houding. te veel naar voren en gebogen lopen geeft klachten. Vrouwen die hun borsten vergroten en er veel voor betalen lopen rechtop met de borsten naar voren. En die hebben geen nek en rugklachten. Investeer ook in goede bh's.

Mijn ervaring is dat zorgverzekeraars niet heel erg meedenken met hun klanten en afwijking van de richtlijnen.

Afvallen is heel complex. Maak je snel spieren aan, ga dan een sport doen die meer gericht is op vetverbranding en minder op opbouwen va spieren. Verder zijn stress en slapen bijvoorbeeld ook belangrijke factoren in een gezonde levensstijl en gezond gewicht.

Er is een regel die zegt, gezond en blijvend afvallen doe je ongeveer met 5% gewichtsverlies in 3 maanden. Jij wilt bijna 15% van je lichaamsgewicht afvallen. Reken maar uit hoe lang dit gaat duren.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren Quote
MariaDeJong schreef:
26-06-2022 20:41
Precies dit. In een kliniek kan gewoon als de reden medisch is door rug/schouderklachten. Tenminste, kon drie jaar terug. Werd gewoon vergoed door ZK.

Klopt, alleen moet je dan wel een BMI lager dan 30 hebben
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren Quote
Rozekoek schreef:
26-06-2022 20:39
Nou dat is de grap hier, ik val overal af behalve me borsten. Je zou het echt niet denken maar qua cupmaat zijn ze nog steeds hetzelfde dat terwijl ik overal wel centimeters verlies.
Als jij overal centimeters afvalt, behalve op je borsten, dan zou je toch weer een cup groter moeten hebben?
Of course your opinion matters. Just not to me.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven