Lijf & Lijn alle pijlers

(mini) gastric bypass of gastric sleeve? Ervaringen delen!

11-01-2019 10:53 1794 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een gastric bypass (GBP, ook wel kiwi genoemd omdat je maag deze grote krijgt na de operatie) of gastric sleeve (GS, ook wel banaan genoemd omdat dit de grote is van je maag na de operatie) zijn vormen van een maagverkleining met als doel (veel) afvallen.

Er zitten veel voorwaarden aan deze ingreep. Zo moet je BMI minimaal 35 zijn met specifieke lichamelijke klachten of een BMI van 40.
Daarnaast is het in veel ziekenhuizen verplicht om minimaal een half jaar begeleid te zijn door een diëtiste.
Het kan zijn dat je de operatie vanwege deze voorwaarden niet vergoed krijgt. Er zijn mensen die ervoor kiezen om het dan zelf te betalen en sommige gaan ervoor naar België.
Sommige ziekenhuizen geven een uitgebreid voortraject, meestal in een groep, en anderen ziekenhuizen bieden dit niet aan.
Wat je prettig vind scheelt erg per persoon.
Na de operatie wordt er meestal aangeraden om vitaminepillen levenslang te slikken. Veel ziekenhuizen raden vitaminepillen aan die speciaal gemaakt worden voor mensen met een maagverkleining.
Toch zijn er ook ziekenhuizen en mensen die gewoon goed functioneren op reguliere vitaminepillen. Al met al zijn er veel verschillende adviezen, voorwaarden, voorschriften en is het aan jezelf om te kiezen welke weg je in slaat.

Hier lezen en schrijven we over ons leven voor, tijdens en na het traject.
Hoe gaat het met afvallen, heb je complicaties, twijfel je over het nemen van deze stap, sta je op de wachtlijst, heb je de stap al genomen?
heb je vragen, zorgen, wil je jubelen, wil je weten hoe anderen aan hun beweging komen, valt het je even zwaar, wil je weten hoe anderen het doen?

Een maagverkleining is een levenslange verandering. De operatie is een hulpmiddel ook na een maagverkleining zal je levenslang op je eetpatroon moeten letten net zoals je beweegpatroon (binnen je mogelijkheden).
Bedenk je ook dat je gemiddeld rond de 70% van je overgewicht verliest het is zeker niet gezegd dat je na de operatie een gezond BMI krijgt.

Voor veel mensen is een maagverkleining de laatste optie. Een laatste mogelijkheid om eindelijk een gezonder gewicht te krijgen.

Alles hieromtrent kan in dit topic besproken worden en iedereen is welkom!

Afbeelding
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren Quote
mel.nl schreef:
14-06-2019 17:29
Ik heb een keer gehoord dat minstens 25% van de mensen met een maagverkleining gewoon weer terug komt op het oude gewicht. Jij houd het goed in de gaten en blijft strijden. Dat is zo goed!!!! Wel gewoon echt kut dat het zo moeilijk is...
Voor zover ik kan vinden via Google klopt dat percentage niet.
Volgens mij houdt (vrijwel) iedereen een lager gewicht.
Het gewichtsverlies varieert wel behoorlijk, ik zie bij de NOK een grafiek waarin na 5 jaar de percentage gemiddeld tussen de 20 en 35 zitten.

https://www.obesitaskliniek.nl/resultat ... htsverlies

De helft van de patiënten zit in het blauwe vlak, na 5 jaar dus tussen die 20 en 35%.

Dan lijkt het me stug dat 25% op nul uitkomt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Afgelopen week mijn eerste doel bereikt: -50kg. Heel erg blij mee.

Vanavond wel weer een prikkende buikpijn. Vorige keer belandde ik in het ziekenhuis. Heb maar een pijnstiller genomen en hoop dat het zakt.
Alle reacties Link kopieren Quote
spannend om 14u is het aan mijn man voor zijn operatie.
Succes waterpolo!
Alle reacties Link kopieren Quote
hij was er toch goed zenuwachtig voor. de eerste keer een gehele narcose voor hem. Als alles goed gaat mag hij woensdag naar huis.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waterpolo13 schreef:
17-06-2019 13:33
hij was er toch goed zenuwachtig voor. de eerste keer een gehele narcose voor hem. Als alles goed gaat mag hij woensdag naar huis.
Hoe is het gegaan? Heb je al wat gehoord?
Ik mocht (moest :roll: ) de volgende dag naar huis.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
- 50 !!! Waauw Nachtvlinder, wat moet jij blij zijn !

Waterpolo, succes met je man, ook voor jou gaat er wat veranderen.
Leuk dat je hier mee leest.
Zo kun je je beter inleven in wat je man gaat meemaken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
16-06-2019 11:12
Voor zover ik kan vinden via Google klopt dat percentage niet.
Volgens mij houdt (vrijwel) iedereen een lager gewicht.
Het gewichtsverlies varieert wel behoorlijk, ik zie bij de NOK een grafiek waarin na 5 jaar de percentage gemiddeld tussen de 20 en 35 zitten.

https://www.obesitaskliniek.nl/resultat ... htsverlies

De helft van de patiënten zit in het blauwe vlak, na 5 jaar dus tussen die 20 en 35%.

Dan lijkt het me stug dat 25% op nul uitkomt.
Mij ook, maar dat was een bariatrisch chirurg die dat vertelde. In zo’n praatprogramma waarin 2 vrouwen verteld al meerdere keren geopereerd te zijn en telkens weer op het oude gewicht terugkwamen (of zelfs zwaarder)
If you can dream it, you can do it.
Alle reacties Link kopieren Quote
nachtvlinder1977 schreef:
17-06-2019 01:02
Afgelopen week mijn eerste doel bereikt: -50kg. Heel erg blij mee.

Vanavond wel weer een prikkende buikpijn. Vorige keer belandde ik in het ziekenhuis. Heb maar een pijnstiller genomen en hoop dat het zakt.
Wow wat goed!!! Gefeliciteerd

Wat balen die buikpijn, weten ze ook waardoor dat komt?
If you can dream it, you can do it.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waterpolo13 schreef:
17-06-2019 13:33
hij was er toch goed zenuwachtig voor. de eerste keer een gehele narcose voor hem. Als alles goed gaat mag hij woensdag naar huis.
Hoe is het gegaan? Hoe voelt hij zich???
If you can dream it, you can do it.
Alle reacties Link kopieren Quote
mel.nl schreef:
17-06-2019 22:51
Mij ook, maar dat was een bariatrisch chirurg die dat vertelde. In zo’n praatprogramma waarin 2 vrouwen verteld al meerdere keren geopereerd te zijn en telkens weer op het oude gewicht terugkwamen (of zelfs zwaarder)
Tja, ik zag onlangs één van de bariatrisch chirurgen uit 'mijn' ziekenhuis op tv en die zei doodleuk dat suiker in het lichaam direct wordt omgezet in vet.
Hij kan fijn opereren, maar blijkbaar weet ie toch ook niet alles.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
gisteren was wat hectisch om te reageren met de kids enzo. hij is om 1 uur van de kamer gehaald en tegen 5 uur was hij terug. alles goed verlopen. momenteel wel wat last van de buik dus krijgt nog wat pijnstilling. gisteren en vandaag mag hij niets eten of drinken. vandaag zou hij wel al uit bed mogen. morgen krijgt hij dan de contradictievloeistof om te kijken of alles ok is en dan mag hij normaal morgen naar huis.
SweetChilliSauce schreef:
17-06-2019 19:34
- 50 !!! Waauw Nachtvlinder, wat moet jij blij zijn
Ja :)
Alle reacties Link kopieren Quote
idd voor ons (mij en de kids) zal er ook heel wat veranderen. ben nu al volop op zoek naar allerlei gerechtjes die voor iedereen ok lijken.
mel.nl schreef:
17-06-2019 22:53
Wow wat goed!!! Gefeliciteerd

Wat balen die buikpijn, weten ze ook waardoor dat komt?
Nee. Zij denken galstenen, maar ik denk dat ik steeds een tijdelijke beklemming heb. Heb er weer de hele nacht van wakker gelegen ondanks zware pijnstiller.
Solomio schreef:
17-06-2019 23:04
Tja, ik zag onlangs één van de bariatrisch chirurgen uit 'mijn' ziekenhuis op tv en die zei doodleuk dat suiker in het lichaam direct wordt omgezet in vet.
Hij kan fijn opereren, maar blijkbaar weet ie toch ook niet alles.
Toch niet in het programma Topdokters?
Waterpolo13 schreef:
18-06-2019 09:03
gisteren was wat hectisch om te reageren met de kids enzo. hij is om 1 uur van de kamer gehaald en tegen 5 uur was hij terug. alles goed verlopen. momenteel wel wat last van de buik dus krijgt nog wat pijnstilling. gisteren en vandaag mag hij niets eten of drinken. vandaag zou hij wel al uit bed mogen. morgen krijgt hij dan de contradictievloeistof om te kijken of alles ok is en dan mag hij normaal morgen naar huis.
Fijn dat het goed gaat. Waarom nog niet eten en drinken? En vanwaar de contrastvloeistof?
Alle reacties Link kopieren Quote
ze nemen morgen eerst een echo dan moet hij contra vloeistof drinken en dan terug echo om te zien of alles goed dicht is als ik het goed begrepen heb. dat er niet ergens een klein lekje ofzo is. dus voorlopig mag hij enkel wat water in zijn mond om te spoelen en dat terug uitspugen. en nu het net weer wat warmer is dus niet zo fijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
nachtvlinder1977 schreef:
18-06-2019 09:06
Toch niet in het programma Topdokters?
Nope.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Waterpolo13 schreef:
18-06-2019 09:11
ze nemen morgen eerst een echo dan moet hij contra vloeistof drinken en dan terug echo om te zien of alles goed dicht is als ik het goed begrepen heb. dat er niet ergens een klein lekje ofzo is. dus voorlopig mag hij enkel wat water in zijn mond om te spoelen en dat terug uitspugen. en nu het net weer wat warmer is dus niet zo fijn.
Ow, heftig zeg.
Ik kreeg de volgende ochtend een klein bakje yoghurt en al nam ik er maar 1 hapje van, dan was het genoeg.
Ik kon het hele bakje op trouwens.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
heb hem gezegd van vandaag maar zoveel mogelijk te slapen dat het snel passeert en dan hopelijk morgen de eerste kleine slokjes/hapjes
Alle reacties Link kopieren Quote
In mijn ziekenhuis controleren ze tegenwoordig al tijdens de operatie of alles lekdicht is, dus ik hoefde geen contrastvloeistof te slikken. De eerste uren na de operatie mocht/moest ik veel drinken, en dezelfde dag ook wat yoghurt eten. De volgende ochtend kreeg ik al een beschuitje met smeerkaas.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waterpolo13 schreef:
18-06-2019 11:04
heb hem gezegd van vandaag maar zoveel mogelijk te slapen dat het snel passeert en dan hopelijk morgen de eerste kleine slokjes/hapjes


Ik was de eerste dag kapot van vermoeidheid en misselijkheid maar werd tot 3x toe uit mijn bed gehaald door de verpleging: “hup uit bed, als je blijft liggen wordt het nooit beter”.

Zo blij dat ik naar huis mocht ;-)
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren Quote
Hij heeft daarnet een wandeling op de gang gemaakt. Maatvoer de rest echt nergens zin in. Niet lezen, geen tv, geen puzzelboekje
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ging zelf om de haverklap een stukje over de afdeling lopen. :proud: Ik had gehoord dat dat zou helpen om het gas uit je lichaam te verwijderen, en daar heb ik inderdaad geen centje pijn van gehad.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven