Lijf & Lijn alle pijlers

(mini) gastric bypass of gastric sleeve? Ervaringen delen!

11-01-2019 10:53 1794 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een gastric bypass (GBP, ook wel kiwi genoemd omdat je maag deze grote krijgt na de operatie) of gastric sleeve (GS, ook wel banaan genoemd omdat dit de grote is van je maag na de operatie) zijn vormen van een maagverkleining met als doel (veel) afvallen.

Er zitten veel voorwaarden aan deze ingreep. Zo moet je BMI minimaal 35 zijn met specifieke lichamelijke klachten of een BMI van 40.
Daarnaast is het in veel ziekenhuizen verplicht om minimaal een half jaar begeleid te zijn door een diëtiste.
Het kan zijn dat je de operatie vanwege deze voorwaarden niet vergoed krijgt. Er zijn mensen die ervoor kiezen om het dan zelf te betalen en sommige gaan ervoor naar België.
Sommige ziekenhuizen geven een uitgebreid voortraject, meestal in een groep, en anderen ziekenhuizen bieden dit niet aan.
Wat je prettig vind scheelt erg per persoon.
Na de operatie wordt er meestal aangeraden om vitaminepillen levenslang te slikken. Veel ziekenhuizen raden vitaminepillen aan die speciaal gemaakt worden voor mensen met een maagverkleining.
Toch zijn er ook ziekenhuizen en mensen die gewoon goed functioneren op reguliere vitaminepillen. Al met al zijn er veel verschillende adviezen, voorwaarden, voorschriften en is het aan jezelf om te kiezen welke weg je in slaat.

Hier lezen en schrijven we over ons leven voor, tijdens en na het traject.
Hoe gaat het met afvallen, heb je complicaties, twijfel je over het nemen van deze stap, sta je op de wachtlijst, heb je de stap al genomen?
heb je vragen, zorgen, wil je jubelen, wil je weten hoe anderen aan hun beweging komen, valt het je even zwaar, wil je weten hoe anderen het doen?

Een maagverkleining is een levenslange verandering. De operatie is een hulpmiddel ook na een maagverkleining zal je levenslang op je eetpatroon moeten letten net zoals je beweegpatroon (binnen je mogelijkheden).
Bedenk je ook dat je gemiddeld rond de 70% van je overgewicht verliest het is zeker niet gezegd dat je na de operatie een gezond BMI krijgt.

Voor veel mensen is een maagverkleining de laatste optie. Een laatste mogelijkheid om eindelijk een gezonder gewicht te krijgen.

Alles hieromtrent kan in dit topic besproken worden en iedereen is welkom!

Afbeelding
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren Quote
rosepudding schreef:
12-01-2019 18:11
Welke marge? De gemiddelden van het ziekenhuis?
Daar heb ik niet naar gekeken, had gewoon voor mezelf het doel voor ogen om een gezond gewicht te behalen.
Als ik dan zo'n ingreep als een operatie laat doen wil ik ook alles eruit halen wat er in zit.
Elke kilo is winst, en dat is ook echt zo, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik voor mezelf niet tevreden was geweest als ik niet al mijn overgewicht kwijt was geraakt.
Ons werd duidelijk gezegd dat het risico van zo'n doel is dat je te weinig gaat eten.
Ik ben afgelopen maanden een paar kilo aangekomen en ben als de dood dat dat weer uit de hand gaat lopen, dus ik heb sinds 1 januari de teugels weer wat aangetrokken.
Ik eet weer zoals in het begin.
Nu, 12 dagen verder is er geen gram af. En nog minder eten wordt echt ongezond.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
12-01-2019 17:56
Maar dan ben je ruim 40 kilo kwijt, dat is gewoon winst.

Ik ben toch wel verbaasd dat mensen blijkbaar een streefgewicht hebben.
Ik heb al jaren geen streefgewicht meer, hoewel ik nu wel probeer niet meer aan te komen.

Ik ben bijna 50 kilo kwijt, maar dat hadden er ook 40, of 60, of 70 mogen zijn. Valt allemaal nog binnen de marge zeg maar.
Tja het is wel winst, maar mijn doel is van de apneu afkomen. Daarom heb ik de operatie gedaan. En met 90 kg heb ik nog apneu en ben ik ook nog eens veel te zwaar. Dus het voelt als dubbel verliezen, maar goed. We gaan het zien.

Ik had van de week de eerste plusmodule sessie met de diëtiste en nav mijn mijn eetdagboek dacht ze dat ik misschien teveel eiwitten binnen kreeg. Dus daar ga ik op minderen en hopen dat dat het is. Sporten deed ik voldoende en at eigenlijk verder ook goed. 🤞🏻
Alle reacties Link kopieren Quote
Welke vitaminen slikken jullie? Ik weet dat er mensen zijn die geen Wls-vitaminen slikken, maar daar wil ik toch mee beginnen. Ik vind die paar euro verschil het risico van een vitaminetekort niet waard. Ik heb proefpakket jes besteld van Fitforme en van Flinndal. En ik kwam ook nog vitamineoprecept tegen. In het ziekenhuis raden ze Fitforme aan. Ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen. En slikken jullie dan tabletten, kauwtabletten of capsules?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik gebruik vitamines van het Kruidvat. Bruistabletten of dragees, dat laat ik van mijn bui afhangen.
In overleg met de diëtiste trouwens, die de samenstelling bekeken heeft en constateerde dat er eigenlijk alleen een beetje weinig koper in zat. Die slik ik dus soms los.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
X
anoniem_67639 wijzigde dit bericht op 16-01-2019 13:54
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
SweetChilliSauce schreef:
11-01-2019 16:38
Mel wat fijn voor je ! onder de 90 !. Ik heb dat nu ook wel, al denk ik dat bij mij het echt huilmoment gaat komen als ik richting de 60 ga.
Het is voor mij 10 jaar geleden dat ik zo weinig woog als nu, en ik denk wel 15 jaar geleden dat ik onder de 62 zat.
Man, ik kus de grond als dat gaat gebeuren !!
Haha dat snap ik helemaal!!! Ik ga vermoedelijk nooit onder de 60 komen. Maar ik heb nu stiekem wel de hoop op nog 20 er af. En ja, ook ik ga dan de groend zoenen :proud:
If you can dream it, you can do it.
Alle reacties Link kopieren Quote
christinayang schreef:
11-01-2019 17:35
Een paar jaar geleden woogik 90/95 kg en toen sliep ik ook heel slecht, ik wist alleen nog niet dag ik apneu had. Nu is de voorspelling dat ik bij de 90 kg uit kom. Ik moet me er dus op voorbereiden dat ik vermoedelijk niet van Mn apneu afkom 😕 zei de arts.
Misschien ga je wel onder de voorspelling uitkomen :lol:
If you can dream it, you can do it.
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
12-01-2019 17:56
Maar dan ben je ruim 40 kilo kwijt, dat is gewoon winst.

Ik ben toch wel verbaasd dat mensen blijkbaar een streefgewicht hebben.
Ik heb al jaren geen streefgewicht meer, hoewel ik nu wel probeer niet meer aan te komen.

Ik ben bijna 50 kilo kwijt, maar dat hadden er ook 40, of 60, of 70 mogen zijn. Valt allemaal nog binnen de marge zeg maar.
Ik heb geen streefgewicht, maar wel een stiekeme wens. Mijn wens was 35 kilo en dat ga ik ruimschoots halen. Ben nu (4,5 maand verder) en al 30 kilo kwijt. Vandaar dat ik nu iets verder durf te dromen :proud:
If you can dream it, you can do it.
Alle reacties Link kopieren Quote
Trotter schreef:
13-01-2019 09:03
Welke vitaminen slikken jullie? Ik weet dat er mensen zijn die geen Wls-vitaminen slikken, maar daar wil ik toch mee beginnen. Ik vind die paar euro verschil het risico van een vitaminetekort niet waard. Ik heb proefpakket jes besteld van Fitforme en van Flinndal. En ik kwam ook nog vitamineoprecept tegen. In het ziekenhuis raden ze Fitforme aan. Ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen. En slikken jullie dan tabletten, kauwtabletten of capsules?
Ik heb van fit for me de kauwtabletten. Ik vind ze zelfs lekker. De capsules werd ik een beetje naar van.
Ik heb een paar van vitamine op recept gekregen van een groepsgenoot van de kliniek, maar daar werd ik ook niet helemaal lekker van. Vind ze ook stinken.
If you can dream it, you can do it.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb de kauwtabletten Barinutrics.
Ik vind ze lekker.

Ik heb eens zitten rekenen, als er 30% van mijn gewicht af is blijft er 65,8 over.
Ik had toch wel gehoopt hier onder te kunnen komen.
Alle reacties Link kopieren Quote
En ik gebruik de eiwitcapsules van Natusor via BOL.
Met 6 capsules toch gelijk 20 gram eiwit binnen.
Ik merk dat wel aan mijn haaruitval, dat is minder geworden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb de FFM en dan de gewone pillen die vallen prima bij mij.

Ja ik heb wel een streefgewicht namelijk 75 kilo dan heb ik voor het eerst in mijn leven een "normaal/gezond" BMI maar ik begin steeds meer te vrezen dat dat niet gaat lukken en ja daar raak ik van in paniek.
Maar goed ik moet sowieso naar 1,5 kilo afvallen voor de 60 kilo eraf en dan ben ik ook gelijk op een BMI onder de 30 dus "gewoon" overgewicht dus probeer eerst die stap maar te behalen.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren Quote
SweetChilliSauce schreef:
13-01-2019 14:12
En ik gebruik de eiwitcapsules van Natusor via BOL.
Met 6 capsules toch gelijk 20 gram eiwit binnen.
Ik merk dat wel aan mijn haaruitval, dat is minder geworden.
Dat haaruitval wordt sowieso minder na verloop van tijd.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
13-01-2019 14:39
Dat haaruitval wordt sowieso minder na verloop van tijd.
Daar kan ik echt niet op wachten :rofl:
Ik had sowieso al geen weelderige bos, maar er is nu steeds minder van over
anoniem_196005 wijzigde dit bericht op 13-01-2019 17:26
Reden: Foutje
0.40% gewijzigd
If you can dream it, you can do it.
Alle reacties Link kopieren Quote
mel.nl schreef:
13-01-2019 17:24
Daar kan ik echt niet op wachten :rofl:
Ik had sowieso al geen weelderige bos, maar er is nu steeds minder van over
Ik heb dun, fijn haar en dat werd nog dunner. Ik heb het maar lijdzaam ondergaan.
Inmiddels is het weer normaal. Sterker nog: het zit beter dan voorheen, maar dat heeft vermoedelijk meer met de overgang te maken dan met de GBP.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kom ookhier weer meeschrijven. As dinsdag mijn slaaponderzoek bij het olvg. Dan woensdag terug om de apparatuur in te leveren. Die week erop uitslag ( ik heb nooit last met slapen. Of van appneu maar het is een verplicht onderzoek).. dan wachten op mijn afspraak met de endocrinoloog ( 19-2). Wachten op de goede uitslag en dan hopelijk snel in een groep.
Ik hoop dat ik dan rond mei geopereerd kan worden.
ach.. ik doe ook maar wat..
Alle reacties Link kopieren Quote
TVP! Happy new topic! Ik ga zo naar bed, lees dinsdag weer en dan reageer ik ook even! Slaap lekker :sheep:
Ik leg de lat lekker hoog. Dan kan ik er makkelijker onderdoor.
Trotter schreef:
13-01-2019 09:03
Welke vitaminen slikken jullie?
Ik slik de capsules van FFM en die bevallen prima. Had gehoord/gelezen dat veel mensen daar last van hadden met opboeren enzo, maar bij mij gaat het goed. Heb een abonnement afgesloten, dan hoef ik daar in elk geval niet meer aan te denken.
SweetChilliSauce schreef:
13-01-2019 14:12
En ik gebruik de eiwitcapsules van Natusor via BOL.
Met 6 capsules toch gelijk 20 gram eiwit binnen.
Ik merk dat wel aan mijn haaruitval, dat is minder geworden.
Ik wist niet dat er capsules bestonden. Misschien wel interessant, want ik kom voorlopig echt niet aan mijn hoeveelheid. Hoe deden jullie dat de eerste maanden na de operatie? Heb trouwens nog geen haaruitval, maar het is wel een slappe bos geworden :|
Alle reacties Link kopieren Quote
Krulliebollie73 schreef:
13-01-2019 20:12
Ik kom ookhier weer meeschrijven. As dinsdag mijn slaaponderzoek bij het olvg. Dan woensdag terug om de apparatuur in te leveren. Die week erop uitslag ( ik heb nooit last met slapen. Of van appneu maar het is een verplicht onderzoek).. dan wachten op mijn afspraak met de endocrinoloog ( 19-2). Wachten op de goede uitslag en dan hopelijk snel in een groep.
Ik hoop dat ik dan rond mei geopereerd kan worden.
Spannend!!!!

Ik had ook nooit last van slapen of apneu, bleek ik toch ineens slaapapneu te hebben :facepalm: godzijdank bleef mijn zuurstofgehalte hoog genoeg en hoefde er niets te gebeuren.
If you can dream it, you can do it.
Alle reacties Link kopieren Quote
mel.nl schreef:
14-01-2019 03:03
Spannend!!!!

Ik had ook nooit last van slapen of apneu, bleek ik toch ineens slaapapneu te hebben :facepalm: godzijdank bleef mijn zuurstofgehalte hoog genoeg en hoefde er niets te gebeuren.
Ik ben benieuwd...
ach.. ik doe ook maar wat..
Alle reacties Link kopieren Quote
Vraagje : waarom toch gekozen voor een operatie...als blijkt dat je voor de operatie toch op eigen kracht gewicht kunt verliezen ( want ik lees dat dit veel gebeurd).

(in mijn omgeving meerdere mensen die een GB hebben ondergaan. Sommigen vlekkeloos met goed resultaat maar ook 2 personen met zeer vervelende bijwerkingen / complicaties)
.....
Alle reacties Link kopieren Quote
Mmaartje schreef:
14-01-2019 09:33
Vraagje : waarom toch gekozen voor een operatie...als blijkt dat je voor de operatie toch op eigen kracht gewicht kunt verliezen ( want ik lees dat dit veel gebeurd).

(in mijn omgeving meerdere mensen die een GB hebben ondergaan. Sommigen vlekkeloos met goed resultaat maar ook 2 personen met zeer vervelende bijwerkingen / complicaties)
Nee hè..............

Gewicht verliezen is het probleem niet. Het gewicht er niet meer bij krijgen is het probleem. Jojo-en, jeweetwel.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
14-01-2019 09:47
Nee hè..............

Gewicht verliezen is het probleem niet. Het gewicht er niet meer bij krijgen is het probleem. Jojo-en, jeweetwel.
Helaas hier een buurvrouw die weer 20 kg is aangekomen....na verlies van 30 kg......ze kan alles weer eten....
Nichtjes die al 2 jaar dagelijks moet overgeven....

Vandaar dat ik de keuze absoluut zelf niet zal maken ....

( ook 2 succesverhalen hoor.....)
.....
Alle reacties Link kopieren Quote
Mmaartje schreef:
14-01-2019 09:58
Helaas hier een buurvrouw die weer 20 kg is aangekomen....na verlies van 30 kg......ze kan alles weer eten....
Nichtjes die al 2 jaar dagelijks moet overgeven....

Vandaar dat ik de keuze absoluut zelf niet zal maken ....

( ook 2 succesverhalen hoor.....)
In de meeste gevallen gaat het om meer, veel meer, dan 30 kilo. Dus als je daar nog in de buurt zit kun je jezelf gelukkig prijzen dat je de keuze nog niet HOEFT te maken.

Ik zou de keuze ook niet gemaakt hebben als ik niet inmiddels bijna 60 kilo boven een gezond BMI had gezeten.

Nou ken ik alleen maar mensen bij wie het goed heeft uitgepakt, dat scheelt.

En ja, ik ken ook de verhalen die jij beschrijft, maar dat zijn echt de uitzonderingen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven