Lijf & Lijn alle pijlers

(mini) gastric bypass of gastric sleeve? Ervaringen delen!

11-01-2019 10:53 1794 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een gastric bypass (GBP, ook wel kiwi genoemd omdat je maag deze grote krijgt na de operatie) of gastric sleeve (GS, ook wel banaan genoemd omdat dit de grote is van je maag na de operatie) zijn vormen van een maagverkleining met als doel (veel) afvallen.

Er zitten veel voorwaarden aan deze ingreep. Zo moet je BMI minimaal 35 zijn met specifieke lichamelijke klachten of een BMI van 40.
Daarnaast is het in veel ziekenhuizen verplicht om minimaal een half jaar begeleid te zijn door een diëtiste.
Het kan zijn dat je de operatie vanwege deze voorwaarden niet vergoed krijgt. Er zijn mensen die ervoor kiezen om het dan zelf te betalen en sommige gaan ervoor naar België.
Sommige ziekenhuizen geven een uitgebreid voortraject, meestal in een groep, en anderen ziekenhuizen bieden dit niet aan.
Wat je prettig vind scheelt erg per persoon.
Na de operatie wordt er meestal aangeraden om vitaminepillen levenslang te slikken. Veel ziekenhuizen raden vitaminepillen aan die speciaal gemaakt worden voor mensen met een maagverkleining.
Toch zijn er ook ziekenhuizen en mensen die gewoon goed functioneren op reguliere vitaminepillen. Al met al zijn er veel verschillende adviezen, voorwaarden, voorschriften en is het aan jezelf om te kiezen welke weg je in slaat.

Hier lezen en schrijven we over ons leven voor, tijdens en na het traject.
Hoe gaat het met afvallen, heb je complicaties, twijfel je over het nemen van deze stap, sta je op de wachtlijst, heb je de stap al genomen?
heb je vragen, zorgen, wil je jubelen, wil je weten hoe anderen aan hun beweging komen, valt het je even zwaar, wil je weten hoe anderen het doen?

Een maagverkleining is een levenslange verandering. De operatie is een hulpmiddel ook na een maagverkleining zal je levenslang op je eetpatroon moeten letten net zoals je beweegpatroon (binnen je mogelijkheden).
Bedenk je ook dat je gemiddeld rond de 70% van je overgewicht verliest het is zeker niet gezegd dat je na de operatie een gezond BMI krijgt.

Voor veel mensen is een maagverkleining de laatste optie. Een laatste mogelijkheid om eindelijk een gezonder gewicht te krijgen.

Alles hieromtrent kan in dit topic besproken worden en iedereen is welkom!

Afbeelding
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren Quote
Rodekrullen schreef:
13-11-2019 13:31
Prikpil, ideaal, geen maandstonden meer :yes:
Overgang, ook een aanrader.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
13-11-2019 15:48
Overgang, ook een aanrader.
Zou voor mij (45 jaar) best nu al mogen.
Beter nu de opvliegers dan als ik 55 of 60 ben.
Sterker nog, graag opvliegers, sinds het afvallen zo'n mega koukleum !!
Niet iedereen heeft een briljant motto
Alle reacties Link kopieren Quote
Ook enthousiaste prikpil gebruiker hier... Mijn gezin is compleet dus ik blijf doorprikken tot ik zeker weet dat ik de overgang achter de rug heb :-D . Nu nergens last van.. heerlijk.
ach.. ik doe ook maar wat..
Alle reacties Link kopieren Quote
Dewereld schreef:
22-10-2019 16:21
Ik heb de operatie in 2007 gehad en begon in 2010/2011 weer aan te komen.

En ja ik weet dat alleen een operatie niet de oplossing is, er zit daarom nu ook een traject van 5 jaar bij. Ga je daar niet me akkoord word je ook gewoon weer naar huis gestuurd.

Heb de eerste keer ook geen nazorg gehad.

En achteraf had ik dat dus veel en veel liever gehad omdat de kans op succes dan ook veel groter is.
Mag ik vragen waar je in 2007 geopereerd ben?
En in welk ziekenhuis krijg je een second opinion?
vlekkebeest schreef:
14-11-2019 14:22
Mag ik vragen waar je in 2007 geopereerd ben?
En in welk ziekenhuis krijg je een second opinion?
In verband met herkenbaarheid zeg ik dat liever niet zo in het openbaar.
Je mag me altijd een pb sturen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dewereld schreef:
15-11-2019 09:36
In verband met herkenbaarheid zeg ik dat liever niet zo in het openbaar.
Je mag me altijd een pb sturen.
Ik heb je een pb gestuurd
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
13-11-2019 15:48
Overgang, ook een aanrader.
:-D
pb terug!
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allen, even een update; ik ben op 8 juli geopereerd en heb een sleeve gekregen. Ik ben inmiddels ongeveer 27 kilo afgevallen, ik hoop nog max. 8 kilo af te vallen en dan ben ik erg tevreden. Ik voel me verder goed, ik merk soms wel dat ik in de avond wat moe ben maar misschien was ik dat eerst ook en valt het me nu pas echt op:)
Ik ben erg blij met wat de operatie mij heeft opgeleverd. Ik denk er wel aan om naar de bijeenkomsten in het ziekenhuis te gaan omdat ik wil voorkomen dat oude gewoonten er weer in gaan sluipen, ik hoor dat te veel in mijn omgeving en neem dat zeker serieus. Zijn er meerdere die naar groepsbijeenkomsten ed gaan en daar positief over zijn?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi allemaal, ik heb nog een vraagje:

Inmiddels ben ik 6 weken geleden geopereerd, al een aantal kilo afgevallen en zit ik steeds lekkerder in mijn vel. Tot nu toe heb ik mijn beweging vooral gehaald uit veel wandelen, ik ga tussen de middag elke dag 30 minuten wandelen en loop van en naar het station (2 x 15 minuten) en een enkele keer zwemmen (dat bouw ik weer op, dus nog niet volle kracht).
Maar nu heb ik ook groen licht gekregen om echt te gaan sporten door bij voorkeur (vanuit het ziekenhuis) cardio en krachttraining te combineren.

Ik maak mij nu een beetje zorgen over mijn energielevel. Om gewoon normaal mijn dag door te komen heb ik voldoende energie, maar ik heb bijvoorbeeld afgelopen weekend geholpen met verhuizen en werd van al dat tillen/traplopen wel een beetje licht in mijn hoofd/beetje duizelig.

Nu vraag ik mij af hoe het bij jullie ging met sporten in het begin? Had je genoeg erergie om te sporten? Heb je je eerst gericht op cardio en later pas krachttraining opgebouwd? Ben je pas later in het traject begonnen met sporten?

Kortom, als jullie tips hebben, hoor ik het graag :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij ons in het ziekenhuis kun je vanaf zes weken na de operatie een sporttraject volgen. Dat is twee keer per week sporten (sport en spel, elke keer iets anders) onder begeleiding van een bewegingsagoog, acht weken lang. Doel is om te ontdekken welke sport je leuk vindt, zodat je die zelf kunt gaan doen. Als je het nog nietwweet is er daarna een vervolgtraject bij een sportschool, ook twee keer per week onderbbegeleiding en ook in een groep gelijkgestemden. Dat duurt tegenwoordig een half jaar, maar dat is pas sinds kort zo, ik viel een beetje tussen wal en schip. Ik heb dus vanaf het begin meteen twee keer per week gesport. Weliswaar op m'n eigen niveau, maar toch best intensief. Daarnaast ben ik op eigen gelegenheid gaan aquarobiccen. Tegenwoordig doe ik twee keer per week crossfit/bootcamp (en dan regelmatig nog aquarobic). Dat is tussen 'gewone' :P mensen. Waar ik in het eerdere traject mezelf al heel goed en sportief vond merk ik nu dat ik lang niet zo getraind ben als anderen. Maar ik merk nu pas echt vooruitgang door het sporten. Ik word strakker en sterker en begin sporten zowaar leuk te vinden.

Het heeft me van het begin al verbaasd hoeveel energie ik heb, zeker gezien het kleine beetje dat ik maar eet. Ik was een tijdlang vaak duizelig als ik opstond of snel omhoog kwam. Dat weet ik eerst aan een (te) lage bloeddruk, maar volgens de chirurg had dat (ook) te maken met het snelle afvallen. Wel had ik lang last van de narcose (concentratieproblemen), maar lichamelijk voelde en voel ik me verder prima.
Een tip die ik zelf ooit kreeg en die ik nog steeds toepas: eet of drink na het sporten iets eiwitrijks, dat is goed voor je spieren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Deze week mijn operatie ondergaan. Vond het heel heftig, blij dat het achter de rug is.
Maar, het voelt wel als het begin van mijn nieuwe leven.

Nog geen idee van mn energielevel straks, eerst maar eens herstellen
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik sport niet. Dat was voor de operatie al duidelijk, dat ik dat niet ging doen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
@Trotter: Wat goed geregeld in jouw ziekenhuis, zeg! Zo'n traject zou ik ook wel willen qua sporten. Zou ik mogen vragen hoelan geleden je geopereerd bent?

@Moppie: De eerste week vond ik ook heel zwaar en vroeg ik me af of het het allemaal wel waard zou zijn. Maar ik was echt verbaast over hoe snel ik mij beter voelde. Nog steeds zit ik elke dag lekkerder in mijn vel.
Ik hoop dat het met jou ook elke dag een beetje beter gaat, strekte!

@Solomio: Ik snap dat sporten niet voor iedereen (gelijk) haalbaar is. Voor mij is sporten wel een van de afspraken die ik met het team gemaakt heb, maar wanneer, hoeveel, waar moet ik zelf aanvoelen en vind ik nog een beetje lastig.
Alle reacties Link kopieren Quote
MsBrightside schreef:
25-11-2019 09:58
Zou ik mogen vragen hoelan geleden je geopereerd bent?

Dat mag. Het is nu tien maanden geleden en ik heb inmiddels een bmi van 23.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank je MsBrightside, ik verwonder me er ook over idd, het gaat snel beter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Trotter schreef:
25-11-2019 10:00
Dat mag. Het is nu tien maanden geleden en ik heb inmiddels een bmi van 23.
Dat klinkt als een goed resultaat Trotter!
Ik weet natuurlijk niet van welk gewicht je komt, maar qua BMI zei het ziekenhuis dat de meeste mensen net boven een gezond BMI (tussen de 25 en 27) eindigen.
anoniem_351974 wijzigde dit bericht op 28-11-2019 13:12
Reden: Typefout
0.28% gewijzigd
Rodekrullen schreef:
13-11-2019 16:49
Zou voor mij (45 jaar) best nu al mogen.
Beter nu de opvliegers dan als ik 55 of 60 ben.
Sterker nog, graag opvliegers, sinds het afvallen zo'n mega koukleum !!
Ik kwam met me 44 en net na de operatie in de overgang. En na veel afvallen ook een mega kou kleun. Ok wel prettig dan een opvlieger maar het is zoooo vermoeiend dat aan en uitkleden meerdere keren per uur pffffff. Dus kijk uit met wat je wenst Haha
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal, ik lees al een tijdje mee omdat ik nog in het voortraject zat. Afgelopen vrijdag heb ik officieel mijn GO gekregen en staat de operatie gepland voor 21 januari. Ik heb al jullie tips, do's en dont's meegelezen dat vond ik erg handig. Nu heb ik een vraagje, is er iemand die ook zo af en toe eens rookt in het weekend (soms bij stress ook doordeweeks) en die ook zo bang gemaakt is door de chirurg dat het echt nodig is om voor de operatie te stoppen? Ik snap dat het natuurlijk altijd beter is als je niet rookt, maar hij deed het voorkomen of ik echt dood zou gaan op z'n operatietafel als ik niet zou stoppen. Ik vind het best lastig, ik ben nu op dieet om die laatste kilo's voor de operatie er af te krijgen (ook geen beste tijd om te lijnen) en ook nog helemaal niet roken....pfff. Ik weet waar ik het voor doe, en ik doe ook echt m'n best maar het lukt gewoon niet helemaal. Dan drink ik er ook nog een wijntje bij af en toe.... En dat zal ook wel niet goed zijn. Ik zie jullie reacties graag tegemoet!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik was gelukkig al gestopt met roken voor de operatie, maar bij een andere operatie, een aantal jaren eerder, rookte ik nog wel.
En ja, ik werd ook bang gemaakt. Uiteraard is stoppen beter, maar dat is minstens zo lastig als afvallen.
Ik zou idd proberen te stoppen, of iig zo min mogelijk te roken.
Alcohol zou ik afzweren, al is het alleen al vanwege de calorieën, maar goed, stoppen met alcohol heb ik nooit lastig gevonden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik rook niet maar bij ons hebben ze wel heel duidelijk aangegeven dat roken herstel in de weg zit. Dat wonden minder goed helen. Dat er extra klachten bij komen. En.. ze gaven heel duidelijk aan dat de operatie uitgesteld werd als je niet gestopt was met roken. Wij hadden 1 roker in de groep. Die is wel echt gestopt maar 3 maanden later zat hij weer volop aan de sigaretten.
ach.. ik doe ook maar wat..
Alle reacties Link kopieren Quote
Krulliebollie73 schreef:
09-12-2019 11:30
Ik rook niet maar bij ons hebben ze wel heel duidelijk aangegeven dat roken herstel in de weg zit. Dat wonden minder goed helen. Dat er extra klachten bij komen. En.. ze gaven heel duidelijk aan dat de operatie uitgesteld werd als je niet gestopt was met roken.

Dat vertellen ze in 'mijn' ziekenhuis ook. Er is zelfs een kans dat er een deel van je nieuwe maagje afsterft omdat de bloedvaten teveel vernauwen door het roken. Ik rook(te) zelf niet, maar ik zou echt alles op alles zetten om te stoppen als ik wel gerookt zou hebben voor de operatie. Een maagverkleining is niet zomaar iets. Je moet je hele levensstijl aanpassen aan je nieuwe lijf. Dan is stoppen met roken relatief maar een kleine verandering. Als je dat er al niet voor over hebt vraag ik me af of je wel gemotiveerd genoeg bent (en dat is dus precies hoe ze in het ziekenhuis denken en waarom ze de operatie niet laten doorgaan als je niet stopt).
Kun je misschien via het ziekenhuis of via de huisarts een stoppen-met-rokentraject volgen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Trotter schreef:
09-12-2019 15:58
Dat vertellen ze in 'mijn' ziekenhuis ook. Er is zelfs een kans dat er een deel van je nieuwe maagje afsterft omdat de bloedvaten teveel vernauwen door het roken. Ik rook(te) zelf niet, maar ik zou echt alles op alles zetten om te stoppen als ik wel gerookt zou hebben voor de operatie. Een maagverkleining is niet zomaar iets. Je moet je hele levensstijl aanpassen aan je nieuwe lijf. Dan is stoppen met roken relatief maar een kleine verandering. Als je dat er al niet voor over hebt vraag ik me af of je wel gemotiveerd genoeg bent (en dat is dus precies hoe ze in het ziekenhuis denken en waarom ze de operatie niet laten doorgaan als je niet stopt).
Kun je misschien via het ziekenhuis of via de huisarts een stoppen-met-rokentraject volgen?
Rare redenering.
Zeggen dat stoppen met roken maar een kleine verandering is, is net zoiets als dat mensen tegen dikke mensen zeggen dat ze alleen maar iets minder hoeven te eten.

Ik snap echt niet dat als je een maagverkleining nodig hebt om een gezond gewicht te bereiken dat je dan niet begrijpt dat stoppen met roken net zo moeilijk is als blijvend afvallen zonder maagverkleining.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
09-12-2019 17:04
Ik snap echt niet dat als je een maagverkleining nodig hebt om een gezond gewicht te bereiken dat je dan niet begrijpt dat stoppen met roken net zo moeilijk is als blijvend afvallen zonder maagverkleining.

Ik ben zelf ooit (meer dan twintig jaar geleden) gestopt met roken, en dat vond ik echt vele, vele malen makkelijker dan blijvend afvallen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Trotter schreef:
09-12-2019 17:30
Ik ben zelf ooit (meer dan twintig jaar geleden) gestopt met roken, en dat vond ik echt vele, vele malen makkelijker dan blijvend afvallen.
Ik niet.

Maar los daarvan: als voormalig dik persoon heb je vast regelmatig dat soort redeneringen gehoord over overgewicht en afvallen en weet je dat je dat lang niet altijd allemaal onder controle hebt.

Dan begrijp ik echt niet dat je zo'n zelfde redenering over roken gebruikt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven