Lijf & Lijn alle pijlers

(mini) gastric bypass of gastric sleeve? Ervaringen delen!

11-01-2019 10:53 1794 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een gastric bypass (GBP, ook wel kiwi genoemd omdat je maag deze grote krijgt na de operatie) of gastric sleeve (GS, ook wel banaan genoemd omdat dit de grote is van je maag na de operatie) zijn vormen van een maagverkleining met als doel (veel) afvallen.

Er zitten veel voorwaarden aan deze ingreep. Zo moet je BMI minimaal 35 zijn met specifieke lichamelijke klachten of een BMI van 40.
Daarnaast is het in veel ziekenhuizen verplicht om minimaal een half jaar begeleid te zijn door een diëtiste.
Het kan zijn dat je de operatie vanwege deze voorwaarden niet vergoed krijgt. Er zijn mensen die ervoor kiezen om het dan zelf te betalen en sommige gaan ervoor naar België.
Sommige ziekenhuizen geven een uitgebreid voortraject, meestal in een groep, en anderen ziekenhuizen bieden dit niet aan.
Wat je prettig vind scheelt erg per persoon.
Na de operatie wordt er meestal aangeraden om vitaminepillen levenslang te slikken. Veel ziekenhuizen raden vitaminepillen aan die speciaal gemaakt worden voor mensen met een maagverkleining.
Toch zijn er ook ziekenhuizen en mensen die gewoon goed functioneren op reguliere vitaminepillen. Al met al zijn er veel verschillende adviezen, voorwaarden, voorschriften en is het aan jezelf om te kiezen welke weg je in slaat.

Hier lezen en schrijven we over ons leven voor, tijdens en na het traject.
Hoe gaat het met afvallen, heb je complicaties, twijfel je over het nemen van deze stap, sta je op de wachtlijst, heb je de stap al genomen?
heb je vragen, zorgen, wil je jubelen, wil je weten hoe anderen aan hun beweging komen, valt het je even zwaar, wil je weten hoe anderen het doen?

Een maagverkleining is een levenslange verandering. De operatie is een hulpmiddel ook na een maagverkleining zal je levenslang op je eetpatroon moeten letten net zoals je beweegpatroon (binnen je mogelijkheden).
Bedenk je ook dat je gemiddeld rond de 70% van je overgewicht verliest het is zeker niet gezegd dat je na de operatie een gezond BMI krijgt.

Voor veel mensen is een maagverkleining de laatste optie. Een laatste mogelijkheid om eindelijk een gezonder gewicht te krijgen.

Alles hieromtrent kan in dit topic besproken worden en iedereen is welkom!

Afbeelding
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren Quote
Fueledable schreef:
03-04-2020 21:04
Mag ik vragen hoe het gemiddelde eetpatroon eruit ziet op een dag van de mensen die een bariatrische ingreep hebben ondergaan?

Zijn er mensen die het met me willen delen?

Ik wil namelijk al een beetje als dat eetpatroon gaan eten zodat ik er aan kan wennen. Nu nog wel grotere porties natuurlijk.

Je zou alvast kunnen beginnen met 6 eetmomenten per dag en eten en drinken gescheiden houden maar voor de rest zou ik het advies van je dietist afwachten.
Mispoes!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil het wel delen maar wat voor mij werkt kan voor jou heel anders zijn.
Ik kan redelijk normale porties eten en dump nergens op (heb alleen wel eens last van de combinatie vet met suiker, zoals bij ijs of gebak. Word niet ziek maar heel erg moe en gaperig, kak meteen finaal in)

5 tot 6 eetmomenten per dag.
Dit kan bijvoorbeeld zijn:
-appel
-wortel wrap met huttekase kipfilet komkommer en sla
-gekookt ei of augurk in partjes gerold in ham of kipfilet
-warme maaltijd (eet vrijwel alles maar over het algemeen wel met eiwitten en veel groenten)
-schaaltje popcorn bijvoorbeeld of yoghurt met walnoten.
Ik weeg niets af met uitzondering van popcorn en noten.

Soms nog iets van fruit of yoghurt als ik aan 6 momenten kom.

Als ik af en toe brood eet, dan kan ik gewoon 2 volkoren boterhammen met mager beleg op.
Ook een big mac bijvoorbeeld, gaat prima
Even om een indicatie te geven van hoeveel ik toch nog kan eten.
Meer dan ik van te voren ooit had verwacht, maar dit verschilt heel erg per persoon.

Sommige mensen kunnen nooit weer meer dan een halve appel op.

Koek, chips, chocolade en snacks enzo kom ik doordeweeks niet aan.
Dan ben ik vrij strikt op hier en daar een dropje na.
In het weekend ben ik wat losser en eet dan wel 'slechte' dingen.

Heeft ongeveer een jaar geduurd voor ik dat durfde, slecht eten was altijd een trigger om te overeten en de klik in mijn hoofd dat ik van 1 kroket of gebakje niet meteen weer 130 kilo werd duurde even.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor jullie antwoord.

Ik heb voor nu inderdaad 5 - 6 eetmomenten ingepland met veel eiwitten. Ik eet nu onder andere bruin brood met 20+ kaas of 100% puur pindakaas. Verder eet ik yoghurt, kwark, fruit en een handje noten. En mijn avondeten eet ik nu van een klein bord zodat ik een kleinere portie eet. Mijn avondeten is nu nog van alles, van pasta en rijst tot pannenkoeken bijvoorbeeld. Ook let ik er op om niet te drinken bij het eten, maar dat doe ik eigenlijk al niet vaak, dus dat is niet lastig.

Ik wil graag al wennen aan het indelen van 5 - 6 eetmomenten, gezonde keuzes maken en eten en drinken scheiden. Dus even geen chips, chocolade, koek et cetera meer. Ik drink overigens alleen water en dat doe ik al een aantal jaar. Al dronk ik steeds water met koolzuur, nu wil ik dus overgaan op gewoon kraanwater.
“Practice smart, not hard.”
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij ben je al supergoed bezig!

Dat water is bij mij nu nog wel een dingetje. Voor de operatie dronk ik alleen maar water en koffie. Water is echt mijn lievelingsdrinken maar dat valt erg slecht nu. Nu moet ik er van die vieze slimpie ingooien brrrrr :|
Koffie gaat gelukkig wel goed.
Mispoes!
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh, dat is balen! Ik vind vooral water met koolzuur lekker, maar het moet niet moeilijk zijn de stap te maken naar kraanwater.

Ik doe er trouwens ook weleens slimpie in, ik vind de smaak bloedsinaasappel - grapefruit wel lekker, of lemon. :)
“Practice smart, not hard.”
Alle reacties Link kopieren Quote
rosepudding schreef:
03-04-2020 22:18
Soms nog iets van fruit of yoghurt als ik aan 6 momenten kom.

Ik moet verplicht drie porties zuivel (van 150 ml) eten elke dag. Jij niet?
Alle reacties Link kopieren Quote
Fueledable schreef:
03-04-2020 23:10
Oh, dat is balen! Ik vind vooral water met koolzuur lekker, maar het moet niet moeilijk zijn de stap te maken naar kraanwater.

Ik doe er trouwens ook weleens slimpie in, ik vind de smaak bloedsinaasappel - grapefruit wel lekker, of lemon. :)
Nee dat moet wel te doen zijn idd :)

Oh die bloedsinaasappel- grapefruit ken ik nog niet, klinkt wel goed die ga ik eens proberen.
Mispoes!
Alle reacties Link kopieren Quote
Trotter schreef:
04-04-2020 06:20
Ik moet verplicht drie porties zuivel (van 150 ml) eten elke dag. Jij niet?
Ik moet dat ook. Fruit staat nog helemaal niet op mijn menu, zou niet weten waar ik dat moet laten.
Mispoes!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb voor mezelf nu dit eetschema gemaakt. In de stijl van het eetpatroon na een operatie, maar nog wel grotere porties:

Ontbijt:
- 1 schaaltje magere yoghurt
- 1 stuk fruit

Tussendoor:
- 2 sneetjes bruin brood met beleg (1 plakje 20+ kaas, 100% pure pindakaas)

Lunch:
- 2 sneetjes bruin brood met beleg (1 plakje 20+ kaas, 100% pure pindakaas)
- 1 stuk fruit

Tussendoor:
- 1 schaaltje magere kwark

Diner:
- 1 bord avondeten, op klein bord

Tussendoor:
- 1 schaaltje magere yoghurt

Ik eet meestal vegetarisch. Ik lust wel vlees, maar vleeswaren voor op brood bijvoorbeeld vind ik niet lekker.
Vis eet ik ook, maar niet heel vaak.

Ik vraag me eigenlijk wel af hoe iemand dit zou moeten doen die veganistisch is, met al die zuivel.. ;)
“Practice smart, not hard.”
Alle reacties Link kopieren Quote
Trotter schreef:
04-04-2020 06:20
Ik moet verplicht drie porties zuivel (van 150 ml) eten elke dag. Jij niet?
Ik ben op een punt dat een schaaltje yoghurt niet genoeg meer verzadigd, dus ik kies dan eerder voor een gekookt ei bijvoorbeeld.
Je kan natuurlijk van alles toevoegen aan de yoghurt maar dan voeg je ook meteen weer veel kcal toe.
En omdat ik vrij normale porties kan eten kom ik daar wel aan dus is het bij mij nog gewoon een kwestie van keuzes maken.

Ik drink melk in de thee, eet kaas en huttekase dus dat is verder prima.
Net na de operatie maakte ik gebruik van de richtlijnen, nog steeds wel maar heb daar ondertussen mijn eigen weg in gevonden.

Ik houd een eetpatroon aan wat werkt voor mij en volgens het ziekenhuis is dat helemaal prima.

Ben meer dan 100 procent van mij overgewicht kwijt en ben stabiel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fueledable schreef:
04-04-2020 10:48
Ik heb voor mezelf nu dit eetschema gemaakt. In de stijl van het eetpatroon na een operatie, maar nog wel grotere porties:

Ontbijt:
- 1 schaaltje magere yoghurt
- 1 stuk fruit

Tussendoor:
- 2 sneetjes bruin brood met beleg (1 plakje 20+ kaas, 100% pure pindakaas)

Lunch:
- 2 sneetjes bruin brood met beleg (1 plakje 20+ kaas, 100% pure pindakaas)
- 1 stuk fruit

Tussendoor:
- 1 schaaltje magere kwark

Diner:
- 1 bord avondeten, op klein bord

Tussendoor:
- 1 schaaltje magere yoghurt

Ik eet meestal vegetarisch. Ik lust wel vlees, maar vleeswaren voor op brood bijvoorbeeld vind ik niet lekker.
Vis eet ik ook, maar niet heel vaak.

Ik vraag me eigenlijk wel af hoe iemand dit zou moeten doen die veganistisch is, met al die zuivel.. ;)

En, vind je het een beetje vol te houden?
Mispoes!
Alle reacties Link kopieren Quote
Tot nu toe gaat het goed! Ik heb dinsdag telefonisch contact gehad met de diëtist en die heeft een voorbeeld dagmenu voor me gemaakt en ik heb een lijst gekregen met voorkeursvoedingsmiddelen. Het is nu dus wat aangepast. Maar het is gelukkig geen hele drastische verandering met hoe ik al at.

Wat ik wel moeilijk vond de afgelopen dagen was van chocolade afblijven.. 😅
“Practice smart, not hard.”
Alle reacties Link kopieren Quote
Fueledable schreef:
13-04-2020 09:38
Tot nu toe gaat het goed! Ik heb dinsdag telefonisch contact gehad met de diëtist en die heeft een voorbeeld dagmenu voor me gemaakt en ik heb een lijst gekregen met voorkeursvoedingsmiddelen. Het is nu dus wat aangepast. Maar het is gelukkig geen hele drastische verandering met hoe ik al at.

Wat ik wel moeilijk vond de afgelopen dagen was van chocolade afblijven.. 😅
Fijn dat het goed gaat!
Jij hebt nog geen screening gehad toch? Of heb ik daar overheen gelezen? Ik vroeg me af of je niet bang bent om nu teveel gewicht te verliezen op deze manier. Dat je straks niet meer door de screening komt.
Ik ben direct na de screening begonnen met dit eetpatroon, toen ik zeker wist dat ik de operatie zou krijgen.

Haha die chocolade! Wij mogen 2-3 'genietmomentje' per week dus je mag heus wel een chocolaatje hoor.
Ik at bv. gewoon 1x in de week patat of kapsalon.
Na de operatie mogen die genietmomentjes ook maar ik heb er nog geen behoefte aan gehad. Rare gewaarwording is dat.
Mispoes!
Alle reacties Link kopieren Quote
Fueledable schreef:
04-04-2020 10:48

Ik vraag me eigenlijk wel af hoe iemand dit zou moeten doen die veganistisch is, met al die zuivel.. ;)
Er is voldoende aanbod van plantaardig yoghurt. Is niet zo mager (ongeveer 40 tot 55 calorieën per 100 ml) maar wel lekker vullend. Dus van 200 ml zit je echt lekker vol voor langere periode.
Karma, en alles komt goed
Alle reacties Link kopieren Quote
ADM schreef:
13-04-2020 15:53
Er is voldoende aanbod van plantaardig yoghurt. Is niet zo mager (ongeveer 40 tot 55 calorieën per 100 ml) maar wel lekker vullend. Dus van 200 ml zit je echt lekker vol voor langere periode.

Alleen zit in geen van de plantaardige alternatieven zoveel eiwit als in zuivel. Ik eet kwark met 10% eiwit, dat bestaat (helaas) niet in een veganistische variant.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik eet vegetarisch en dat gaat prima maar echt vegan na een GBP lijkt me echt een uitdaging inderdaad omdat er toch gewoonweg minder eiwitten in veel vegan producten zitten dan traditionele zuivel.

Vanuit diëtiste is berekend dat ik rond de 88 gram eiwitten per dag moet eten. Hoe is daaraan kom is aan mijzelf dus ze zeggen niet 3 keer per dag zuivel ofzo, ook een max aantal aan "geniet" momentjes heb ik niet.

Ik ontbijt met skyr, klein beetje fruit en wat eiwitrijke muesli die ik in Duitsland koop.
Tussendoortje kan een stukje kaas zijn, gekookt ei, plakje vega beleg, eiwitrijke pannenkoek, yoghurt, plakje kwarkbrood met extra eiwitten (zelf gemaakt), cracker met smeerkaas enz.

Ik eet in de avond vaak geen toegevoegde koolhydraten zoals rijst, pasta, couscous, aardappel. Soms kies ik voor brood gewoonweg omdat ik dat heel lekker vind. Maar meestal niet en eet ik een groentegerecht eventueel met vleesvervanger.
Zo eet ik vanavond een wokschotel (paksoi, paprika, ui, sugersnaps, tauge en bimi) met vegetarische gyros.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren Quote
Trotter schreef:
13-04-2020 17:34
Alleen zit in geen van de plantaardige alternatieven zoveel eiwit als in zuivel. Ik eet kwark met 10% eiwit, dat bestaat (helaas) niet in een veganistische variant.
Misschien niet in de ''zuivel'' maar er zijn voldoende alternatieven en op internet voldoende informatie over te vinden:
https://zokanhetook.nu/hoe-gebruik-ik-p ... -eiwitten/
https://energiekevrouwenacademie.nl/pla ... -top-tien/

Dus mocht je vegan zijn en een (mini) gastric bypasse overwegen (over andersom) dan zijn er echt genoeg alternatieven :-)
Karma, en alles komt goed
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb jarenlang veganistisch gegeten, dus ik weet heel goed hoe je gezond plantaardig kunt eten zonder tekorten op te lopen. Alleen kun je met een gastric bypass veel minder eten, waardoor het toch al lastiger is om genoeg voedingsstoffen binnen te krijgen. Daarom kies ik nu dus bewust voor die kwark met 10% eiwit, en niet voor een veganistische vervanger.
Alle reacties Link kopieren Quote
Trotter schreef:
13-04-2020 19:27
Ik heb jarenlang veganistisch gegeten, dus ik weet heel goed hoe je gezond plantaardig kunt eten zonder tekorten op te lopen. Alleen kun je met een gastric bypass veel minder eten, waardoor het toch al lastiger is om genoeg voedingsstoffen binnen te krijgen. Daarom kies ik nu dus bewust voor die kwark met 10% eiwit, en niet voor een veganistische vervanger.
Dat kan ik mij voorstellen, het is sowieso een uitdaging om alles goed binnen te krijgen begrijp ik uit jullie verhalen. Ik zag trouwens laatst een vegan eiwitshake zou dat wat zijn?

PS Ik lees trouwens mee omdat mijn beste vriendin binnenkort er een krijgt.
Karma, en alles komt goed
Alle reacties Link kopieren Quote
ADM schreef:
13-04-2020 19:36
Ik zag trouwens laatst een vegan eiwitshake zou dat wat zijn?

Omdat ik vegetarisch eet heb ik met de diëtiste van het ziekenhuis overlegd hoe ik genoeg eiwitten binnen kan krijgen. Zeker in het begin, toen ik nog amper iets op kon was dat een behoorlijke uitdaging. Ze zijn in principe geen voorstander van eiwitshakes (omdat heet beter is om al je voedingsstoffen uit 'gewoon' voedsel te halen), maar omdat ik dus vegetarisch eet mocht ik eiwitshakes gebruiken als ik dat wilde. Maar dan wel van dat poeder met wey erin, dus niet veganistisch, dat blijkt beter te zijn. Ik heb die poeders trouwens een tijdje gebruikt, maar was ze al gauw zat. Ik heb nog een noodvoorraadje liggen, voor als ik ergens in het buitenland ben of zo, waar geen zuivel verkrijgbaar is, maar ik haal m'n eiwitten nu gewoon uit zuivel, vleesvervangers, eieren, kaas en peulvruchten.
Alle reacties Link kopieren Quote
☆°•-Loes-•°☆ schreef:
13-04-2020 13:31
Fijn dat het goed gaat!
Jij hebt nog geen screening gehad toch? Of heb ik daar overheen gelezen? Ik vroeg me af of je niet bang bent om nu teveel gewicht te verliezen op deze manier. Dat je straks niet meer door de screening komt.
Ik ben direct na de screening begonnen met dit eetpatroon, toen ik zeker wist dat ik de operatie zou krijgen.

Haha die chocolade! Wij mogen 2-3 'genietmomentje' per week dus je mag heus wel een chocolaatje hoor.
Ik at bv. gewoon 1x in de week patat of kapsalon.
Na de operatie mogen die genietmomentjes ook maar ik heb er nog geen behoefte aan gehad. Rare gewaarwording is dat.

Nee klopt, de intakegesprek staat nu gepland op 17 juni. Ik wil juist graag al wat afvallen voor de screening. Ik heb wel erge overgewicht, dus al zal ik bijvoorbeeld 15 kg afvallen, dan ben ik nog steeds veel te zwaar. En ik ben 2x eerder best wel wat afgevallen, maar beide keren teruggevallen met bonus. Dat nemen ze ook wel mee in de screening toch?
“Practice smart, not hard.”
Alle reacties Link kopieren Quote
Fueledable schreef:
14-04-2020 01:30
Nee klopt, de intakegesprek staat nu gepland op 17 juni. Ik wil juist graag al wat afvallen voor de screening. Ik heb wel erge overgewicht, dus al zal ik bijvoorbeeld 15 kg afvallen, dan ben ik nog steeds veel te zwaar. En ik ben 2x eerder best wel wat afgevallen, maar beide keren teruggevallen met bonus. Dat nemen ze ook wel mee in de screening toch?
Bij mij wel. Ik ben al 2 keer eerder 50 kilo afgevallen en weer aangekomen. Tegen mij zeiden ze dat mensen zoals ik de reden zijn dat maagverkleiningen zijn ontwikkeld.
Moest wel bewijs leveren dat ik bij een diëtiste gelopen heb maar dat is geen probleem dat heb ik jarenlang gedaan.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Hier ligt nu helaas het hele traject stil. Ik begrijp het zeker wel vanuit alle dingen die nu spelen.

Heb de intake gehad. Ben iets afgevallen maar vind het nu toch wel moeilijk om me aan de richtlijnen te houden.

Vooral het niet weten wanneer nu alles weer door gaat vind ik lastig. Dan denk ik vaak ach het duurt nog even en hup een koekje erin.

Het niet in huis halen is lastig. Daarvoor zou ik ook juist extra gesprekken kijken. Uiteindelijk zal het allemaal wel weer doorgaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fueledable schreef:
14-04-2020 01:30
Nee klopt, de intakegesprek staat nu gepland op 17 juni. Ik wil juist graag al wat afvallen voor de screening. Ik heb wel erge overgewicht, dus al zal ik bijvoorbeeld 15 kg afvallen, dan ben ik nog steeds veel te zwaar. En ik ben 2x eerder best wel wat afgevallen, maar beide keren teruggevallen met bonus. Dat nemen ze ook wel mee in de screening toch?
Ja dat hebben we helaas allemaal wel denk ik. Anders hadden we die hele operatie niet nodig. Zolang je bmi niet onder die 40 komt zal je wel door de screening komen. Dan is alles wat je er nu af hebt alleen maar mooi meegenomen.
Ik durfde niet alvast af te vallen omdat ik als de dood was om onder de bmi 40 te komen en afgewezen zou worden. Maar dat zit bij jou wel snor zo te lezen :)
Mispoes!
Alle reacties Link kopieren Quote
Dewereld schreef:
14-04-2020 08:27
Hier ligt nu helaas het hele traject stil. Ik begrijp het zeker wel vanuit alle dingen die nu spelen.

Heb de intake gehad. Ben iets afgevallen maar vind het nu toch wel moeilijk om me aan de richtlijnen te houden.

Vooral het niet weten wanneer nu alles weer door gaat vind ik lastig. Dan denk ik vaak ach het duurt nog even en hup een koekje erin.

Het niet in huis halen is lastig. Daarvoor zou ik ook juist extra gesprekken kijken. Uiteindelijk zal het allemaal wel weer doorgaan.
Pfff dit lijkt me ook wel erg lastig, ik zou denk ik gewoon even bellen en dit voorleggen. Misschien kunnen ze je wat handvatten geven.
Mispoes!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven