Lijf & Lijn alle pijlers

(mini) gastric bypass of gastric sleeve? Ervaringen delen!

11-01-2019 10:53 1794 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een gastric bypass (GBP, ook wel kiwi genoemd omdat je maag deze grote krijgt na de operatie) of gastric sleeve (GS, ook wel banaan genoemd omdat dit de grote is van je maag na de operatie) zijn vormen van een maagverkleining met als doel (veel) afvallen.

Er zitten veel voorwaarden aan deze ingreep. Zo moet je BMI minimaal 35 zijn met specifieke lichamelijke klachten of een BMI van 40.
Daarnaast is het in veel ziekenhuizen verplicht om minimaal een half jaar begeleid te zijn door een diëtiste.
Het kan zijn dat je de operatie vanwege deze voorwaarden niet vergoed krijgt. Er zijn mensen die ervoor kiezen om het dan zelf te betalen en sommige gaan ervoor naar België.
Sommige ziekenhuizen geven een uitgebreid voortraject, meestal in een groep, en anderen ziekenhuizen bieden dit niet aan.
Wat je prettig vind scheelt erg per persoon.
Na de operatie wordt er meestal aangeraden om vitaminepillen levenslang te slikken. Veel ziekenhuizen raden vitaminepillen aan die speciaal gemaakt worden voor mensen met een maagverkleining.
Toch zijn er ook ziekenhuizen en mensen die gewoon goed functioneren op reguliere vitaminepillen. Al met al zijn er veel verschillende adviezen, voorwaarden, voorschriften en is het aan jezelf om te kiezen welke weg je in slaat.

Hier lezen en schrijven we over ons leven voor, tijdens en na het traject.
Hoe gaat het met afvallen, heb je complicaties, twijfel je over het nemen van deze stap, sta je op de wachtlijst, heb je de stap al genomen?
heb je vragen, zorgen, wil je jubelen, wil je weten hoe anderen aan hun beweging komen, valt het je even zwaar, wil je weten hoe anderen het doen?

Een maagverkleining is een levenslange verandering. De operatie is een hulpmiddel ook na een maagverkleining zal je levenslang op je eetpatroon moeten letten net zoals je beweegpatroon (binnen je mogelijkheden).
Bedenk je ook dat je gemiddeld rond de 70% van je overgewicht verliest het is zeker niet gezegd dat je na de operatie een gezond BMI krijgt.

Voor veel mensen is een maagverkleining de laatste optie. Een laatste mogelijkheid om eindelijk een gezonder gewicht te krijgen.

Alles hieromtrent kan in dit topic besproken worden en iedereen is welkom!

Afbeelding
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren Quote
Mmaartje schreef:
14-01-2019 09:33
Vraagje : waarom toch gekozen voor een operatie...als blijkt dat je voor de operatie toch op eigen kracht gewicht kunt verliezen ( want ik lees dat dit veel gebeurd).

(in mijn omgeving meerdere mensen die een GB hebben ondergaan. Sommigen vlekkeloos met goed resultaat maar ook 2 personen met zeer vervelende bijwerkingen / complicaties)
Als ik voor mijzelf spreek. Sinds ik in de pubertijd raakte is het aankomen begonnen, vanaf mijn 14 liep ik bij de dieetiste. Heb meerdere dieeten geprobeerd, altijd gesport, bleef altijd maar aankomen.

Mensen denken maar dat dikke mensen er niets voor doen, maar ik geloof echt dat iedereen die voor deze operatie kiest er echt wel eerst al het andere voor geprobeerd heeft. Het is niet zomaar een keus van goh ik laat mijn darmen even omleggen en mijn maag verkleinen dan gaat het allemaal lekker vanzelf. Zo werkt het namelijk niet.

En inderdaad in het voortraject vallen veel mensen af (ik trouwens helemaal niet, heb volgens de chirurg mijn lijf gewoon kapot gedieet), maar zie dat er ook maar eens af te houden.

Voor jou misschien vanzelfsprekend om op gewicht te blijven, maar dat is voor een hoop mensen niet zo vanzelfsprekend
If you can dream it, you can do it.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mmaartje schreef:
14-01-2019 09:33
Vraagje : waarom toch gekozen voor een operatie...als blijkt dat je voor de operatie toch op eigen kracht gewicht kunt verliezen ( want ik lees dat dit veel gebeurd).

(in mijn omgeving meerdere mensen die een GB hebben ondergaan. Sommigen vlekkeloos met goed resultaat maar ook 2 personen met zeer vervelende bijwerkingen / complicaties)
Omdat gemiddeld genomen de kans is dat je minder aan komt na een GBP dan nadat je het zelfstandig gedaan hebt. Ik ben al 2 keer eerder 60 kilo afgevallen en weer aangekomen.
Nu zei een arts dat ik snel dood ging als ik niet blijvend af zou vallen en tja dat is toch wel de meest vervelende bijwerking/complicatie van overgewicht die je kan hebben. Dus ja ik ben bekend met de risico's in theorie, het risico doodgaan wilde ik alleen nog niet in de praktijk brengen.
En ik heb ook behoorlijk wat complicaties maar ik ben nog niet dood dus wat mij betreft geslaagde operatie!

Snel afvallen voor de operatie raden de meeste ziekenhuizen aan en soms is het zelfs verplicht dmv shaken (niet allemaal die van mij niet die vind dat je je lichaam dan juist voor een zware tijd verzwakt, afvallen prima maar wel normaal blijven eten) en als mensen dat zouden doen zonder operatie zitten de kilo's er binnen 2 maanden weer aan dus dat zegt helemaal niks.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren Quote
IBIopviva schreef:
14-01-2019 19:59
Snel afvallen voor de operatie raden de meeste ziekenhuizen aan en soms is het zelfs verplicht dmv shaken (niet allemaal die van mij niet die vind dat je je lichaam dan juist voor een zware tijd verzwakt, afvallen prima maar wel normaal blijven eten)

Ik mag ook niet snel afvallen voor de operatie, ik hoef dus ook niet te shaken. Afvallen mag, maar crashen zeer zeker niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Trotter schreef:
14-01-2019 20:41
Ik mag ook niet snel afvallen voor de operatie, ik hoef dus ook niet te shaken. Afvallen mag, maar crashen zeer zeker niet.
Mooi zo. Ik lees soms echt van mensen die door een lichamelijke/psychische hel gaan. Angst dat ze niet voldoende zijn afgevallen en weggestuurd worden (het gebeurd!) mensen die flauw vallen van te weinig energie enz.
Ronduit gevaarlijk. Ik was 7 kilo afgevallen door alvast eten en drinken te scheiden, 6 eetmomenten en veel eiwitten.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik moest 2 weken voor de operatie vet en suiker arm eten om de lever iets te laten krimpen.
Mensen met obesitas hebben vaak een hele grote vervette lever die in de weg kan zitten met opereren.
Blijkbaar hebben die 2 weken daar al invloed op.
Maar het verschilt per ziekenhuis.
Tijdens de Modifast-weken had ik de hele dag het gevoel dat ik van mezelf ging. Dat heeft geduurd tot een paar dagen geleden, mede door een extreem lange menstruatie denk ik. Heb nog gevraagd of ze mijn ijzer extra willen prikken in het ziekenhuis, maar nee, dat moest ik maar aan de huisarts vragen. O_o

Wat betreft afvallen voor de operatie: in het vorige ziekenhuis waar ik ben afgewezen hadden ze wel de regel dat je de laatste weken voor de operatie niet aan mocht komen. Anders werd je op de dag van de operatie geweigerd. Ze hebben al te vaak meegemaakt dat mensen de laatste weken los gingen op al het eten wat ze tegen kwamen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben via de NOK in een traject en ze raadden daar aan om in ieder geval het vet en suikerrijke eten te laten staan voor de operatie. Zodat je lever wat krimpt en ze er beter bij kunnen. Verder geen shakes gelukkig.

Mijn reden om voor een operatie te gaan: ik heb alles geprobeerd om af te vallen, echt alles. Stackers, pillen die een soort matje in je maag leggen, sporten en dietiste, afvalprogramma's via de sportclub, koolhydraatarm, en Cambridge dieet. Dat laatste heb ik 5x gedaan, waarvan ik 2x heel veel ben afgevallen. En aangekomen. En weer afgevallen. En weer aangekomen. En elke keer aankomen was met rente, tot ik ineens bijna 140 kilo woog. En daarna was mijn stofwisseling zó in de war, dat ik aankwam bij alles wat ik at.
Bij die bijna 140 kilo stopte dat gelukkig, voor mij was dat 'winst' want het aankomen was gestopt. Toen kreeg ik gezondheidsproblemen. Mijn knieën kraken, mijn lichaam houdt vocht vast, mijn bloeddruk was al hoog maar steeg en was met medicijnen niet meer onder controle te krijgen, dus ik had maarliefst 3 soorten pillen. En wat nog het meest belangrijke was: ik kon niet zwanger worden... Ons zoontje wordt zes, en vanaf zijn eerste verjaardag zijn we al zonder anticonceptie... zonder resultaat. Ik heb zelfs 2x IUI gedaan, maar ben zelf gestopt omdat ik wel wist wat ik eerst moest aanpakken. Dus: aangemeld via de huisarts, en nu bijna een half jaar geleden geopereerd. 30 kilo eraf, die ik er zonder die operatie echt niet had afgekregen. Of ja, weer met Cambridge misschien, maar dan waren ze vast wel weer terug gekomen na het stoppen met shaken.

De operatie heeft mijn meer gegeven dan alleen verlies van kilo's. Ik vind mezelf leuker, liever, ik voel meer eigenwaarde, ik heb weer een baan, begin binnenkort voor mezelf, ik ben niet meer somber, ik heb weer toekomstperspectief, m'n eierstokken rammelen weer :biggrin:
Soms baal ik ervan dat ik nu al een paar weken stil sta, maar goed, als ik zo opschrijf wat het me allemaal gebracht heeft dan mag ik daar echt wel tevreden over zijn. Het zou alleen mooi zijn als ik er nog 20 kilo af krijg, want dan zit ik qua BMI in de gezonde gewichtsklasse.

Over vitaminen: ik heb die van FitforMe, maar zit erover te denken om over te stappen op vitamineoprecept. Want ik heb gehoord dat die een stuk goedkoper zijn. En net zo goed, als ik de NOK moet geloven. Ik heb ook veel moeite met die smerige kauwtabletten calcium, krijg ze niet goed weg omdat ik de smaak vies vind. En daardoor neem ik ze dus ook vaak niet. Slecht ik weet het, maar daarom ga ik overleggen of ik iets anders mag pakken.


Even voor het algemeen: is het wat om een overzichtje te maken voor de openingspost? Naam, leeftijd, wanneer geopereerd, soort operatie en hoeveel afgevallen? Zijn er meer die dat fijn vinden? Gewoon een ideetje :idee:

Nou, ik ga maar eens richting Velp, ik moet bloed laten prikken voor de grote checkup 6 maanden na de operatie. Ben erg benieuwd hoe het zit met de vitamientjes enzo...
Ik leg de lat lekker hoog. Dan kan ik er makkelijker onderdoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedenmorgen, ik schreef hier van de week dat ik al 6 weken stilstond, dinsdag is mijn weegdag en vanmorgen was ik opeens 1.3 kilo lichter dan vorige week, yes!!!
Alle reacties Link kopieren Quote
Mmaartje schreef:
14-01-2019 09:33
Vraagje : waarom toch gekozen voor een operatie...als blijkt dat je voor de operatie toch op eigen kracht gewicht kunt verliezen ( want ik lees dat dit veel gebeurd).

(in mijn omgeving meerdere mensen die een GB hebben ondergaan. Sommigen vlekkeloos met goed resultaat maar ook 2 personen met zeer vervelende bijwerkingen / complicaties)
Ik heb het gevoel dat ik mij moet gaan verdedigen en verantwoorden. Ik heb besloten dat niet te doen. Ik ga ook mijn omgeving niet op de hoogte stellen van de eventuele maagverkleining.
ach.. ik doe ook maar wat..
Alle reacties Link kopieren Quote
SmoesDePoes schreef:
15-01-2019 09:05


Even voor het algemeen: is het wat om een overzichtje te maken voor de openingspost? Naam, leeftijd, wanneer geopereerd, soort operatie en hoeveel afgevallen? Zijn er meer die dat fijn vinden? Gewoon een ideetje :idee:

Wat mij betreft liever niet. Anders gaat het weer zo'n wedstrijd worden. Maar als anderen het wel prettig vooral doen natuurlijk. Ik zou wel graag blijven meeschrijven...

en succes met je controle!
ach.. ik doe ook maar wat..
Alle reacties Link kopieren Quote
Krulliebollie73 schreef:
15-01-2019 14:05
Ik heb het gevoel dat ik mij moet gaan verdedigen en verantwoorden. Ik heb besloten dat niet te doen. Ik ga ook mijn omgeving niet op de hoogte stellen van de eventuele maagverkleining.
Ik heb dat gevoel ook. En terwijl ik normaal een open boek ben vind ik het dus best moeilijk om niets te zeggen.
Ik mag donderdag a.s. en ik ga nu dus een mail sturen naar mijn naaste collega´s die pas donderdagochtend vroeg verstuurd wordt ....
Voelt heel gek maar ik heb ook het gevoel dat ik mezelf moet verdedigen en moet uitleggen waarom ...... Mijn baas en 2 collega´s zijn wel op de hoogte.
Alle reacties Link kopieren Quote
Krulliebollie73 schreef:
15-01-2019 14:07
Wat mij betreft liever niet. Anders gaat het weer zo'n wedstrijd worden. Maar als anderen het wel prettig vooral doen natuurlijk. Ik zou wel graag blijven meeschrijven...

en succes met je controle!
Van mij hoeft er ook geen overzichtje, hoewel ik hier van de week wel even moest terugzoeken omdat ik twee forumsters door elkaar haalde.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Krulliebollie73 schreef:
15-01-2019 14:05
Ik heb het gevoel dat ik mij moet gaan verdedigen en verantwoorden. Ik heb besloten dat niet te doen. Ik ga ook mijn omgeving niet op de hoogte stellen van de eventuele maagverkleining.
Als je na de operatie veel afvalt krijg je natuurlijk toch vragen.

Ik ben wat dat betreft juist het tegenovergestelde: ik vertel het aan iedereen en als ik negatief commentaar krijg laat ik dat of van me afglijden, of ik ga even uitleggen hoe het zit.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Krulliebollie73 schreef:
15-01-2019 14:05
Ik heb het gevoel dat ik mij moet gaan verdedigen en verantwoorden. Ik heb besloten dat niet te doen. Ik ga ook mijn omgeving niet op de hoogte stellen van de eventuele maagverkleining.
Dat gevoel kreeg ik ook een beetje bij die vraag.
Maar toch heb ik het gedaan. Ik wil zo graag dat mensen door krijgen dat het niet zomaar even een operatie is om af te vallen.
If you can dream it, you can do it.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had eerst de behoefte om een heel sarcastisch antwoord te geven omdat ik het eerlijk gezegd een beetje een domme vraag vind maar bedacht me toen dat we net over zijn in een nieuw topic en degene de vorige 3 misschien gemist had.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb inmiddels tegen mijn naaste familie, mijn directe collega's en wat vrienden verteld dat ik geopereerd ga worden. In het teamoverleg volgende week vertel ik het ook de rest van mijn collega's. Ik ben straks toch een tijdje niet aan het werk, en ze zien toch dat ik afval. Ik ben al eerder (veel) afgevallen, en toen praatte ik daar ook over met mijn collega's, dus waarom niet over die gastric bypass. Ik hoef me er niet voor te schamen, vind ik zelf. Daarom wil ik er ook gewoon open over zijn. Mensen zien toch wel dat ik steeds lichter ga worden, dan ga ik niet de schijn ophouden dat dat door een dieet komt. Door er stiekem over te doen maak je het zelf tot een taboe.
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
15-01-2019 16:33
Als je na de operatie veel afvalt krijg je natuurlijk toch vragen.

Ik ben wat dat betreft juist het tegenovergestelde: ik vertel het aan iedereen en als ik negatief commentaar krijg laat ik dat of van me afglijden, of ik ga even uitleggen hoe het zit.
Dat klopt.. daar ga ik nog even over nadenken.
ach.. ik doe ook maar wat..
Alle reacties Link kopieren Quote
X
anoniem_67639 wijzigde dit bericht op 16-01-2019 13:44
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
deesiej schreef:
16-01-2019 11:49
ik ben geopereerd, mijn leven mijn keuze, leven en laten leven.

Dus je schoot bij voorbaat al in de verdediging? Waarom?

Degenen aan wie ik het tot nu toe verteld heb zijn allemaal positief. Meer dan ik verwacht had zelfs. Door zelf al in de verdediging te gaan of er geheimzinnig over te doen maak je het iets waarvoor je je moet schamen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Trotter schreef:
16-01-2019 13:13
Dus je schoot bij voorbaat al in de verdediging? Waarom?

Degenen aan wie ik het tot nu toe verteld heb zijn allemaal positief. Meer dan ik verwacht had zelfs. Door zelf al in de verdediging te gaan of er geheimzinnig over te doen maak je het iets waarvoor je je moet schamen.
Nu pas door jouw reactie heb ik voor het eerst het gevoel mij te moeten verdedigen..
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kreeg een GBP 8 jaar geleden. Viel een 38 kilo af maar ondertussen een 18 kilo bij die ik er weer af wil. Het eten van koekjes en chocolade ging in het begin helemaal niet. Nu wel. Weliswaar kleine porties maar als je het telt op een dag best veel. Dus nog maar eens een dieet starten. Blijft een eeuwige strijd. De opvolging in Brugge was toen wel 0. Ik ben nog een paar keer naar de dietiste geweest en die zei dan, toen de eerste 10 kilo erbij waren dat ik me er maar moest bij neer leggen....
Alle reacties Link kopieren Quote
deesiej schreef:
16-01-2019 13:34
Nu pas door jouw reactie heb ik voor het eerst het gevoel mij te moeten verdedigen..
Eens met Trotter.
Door het te verwoorden zoals jij deed geef je aan dat je verwacht dat mensen wel negatief zullen zijn.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
deesiej schreef:
16-01-2019 13:34
Nu pas door jouw reactie heb ik voor het eerst het gevoel mij te moeten verdedigen..

Ik stelde je een vraag. Een beetje flauw en onnodig om dan meteen je berichten in dit topic te verwijderen.

Als iemand 'mijn leven mijn keuze, leven en laten leven' op Facebook zet dan komt dat op mij over alsof diegene mogelijke kritiek alvast voor wil zijn. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je dat zinnetje ook toevoegt aan (andere) neutrale mededelingen.
Alle reacties Link kopieren Quote
-
trotter wijzigde dit bericht op 16-01-2019 18:07
Reden: Dubbel
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allemaal, iedereen gefeliciteerd met de mooie resultaten!! Ik vind dit een fijne topic waar mensen die allemaal een zelfde soort traject doormaken elkaar ondersteunen, tips geven, eigen ervaringen delen en in mijn beleving elkaars mening of keuzes respecteren.. Er zijn heel veel forums waar flink gediscussieerd wordt over voors en tegens. Of mensen zonder obesitas hun vragen kunnen stellen of hun mening kunnen geven. Ik hoop dat deze topic dezelfde sfeer blijft houden als de voorganger.
Nog 13dgn 😱💥🍀😜👍🏼 Dan is het zover. Ben niet meer zo bang, ben goed begeleid en voorgelicht. Laatste 10 dgn voor de operatie geen alcohol, minimaal vet en suiker, alleen kip en vis en verder niet echt diëten. In hoeveelheid dan want geen suiker en vet is natuurlijk een dieet. Maar goed zal in de toekomst ook niet echt meer haalbaar en slim zijn om veel suiker en vet te blijven gebruiken.
--Blondy1969- veel succes morgen🙏🏻🍀 i
anoniem_379582 wijzigde dit bericht op 16-01-2019 21:18
Reden: Verkeerde naam gebruikt
1.49% gewijzigd

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven