Lijf & Lijn alle pijlers

(mini) gastric bypass of gastric sleeve? Ervaringen delen!

11-01-2019 10:53 1794 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een gastric bypass (GBP, ook wel kiwi genoemd omdat je maag deze grote krijgt na de operatie) of gastric sleeve (GS, ook wel banaan genoemd omdat dit de grote is van je maag na de operatie) zijn vormen van een maagverkleining met als doel (veel) afvallen.

Er zitten veel voorwaarden aan deze ingreep. Zo moet je BMI minimaal 35 zijn met specifieke lichamelijke klachten of een BMI van 40.
Daarnaast is het in veel ziekenhuizen verplicht om minimaal een half jaar begeleid te zijn door een diëtiste.
Het kan zijn dat je de operatie vanwege deze voorwaarden niet vergoed krijgt. Er zijn mensen die ervoor kiezen om het dan zelf te betalen en sommige gaan ervoor naar België.
Sommige ziekenhuizen geven een uitgebreid voortraject, meestal in een groep, en anderen ziekenhuizen bieden dit niet aan.
Wat je prettig vind scheelt erg per persoon.
Na de operatie wordt er meestal aangeraden om vitaminepillen levenslang te slikken. Veel ziekenhuizen raden vitaminepillen aan die speciaal gemaakt worden voor mensen met een maagverkleining.
Toch zijn er ook ziekenhuizen en mensen die gewoon goed functioneren op reguliere vitaminepillen. Al met al zijn er veel verschillende adviezen, voorwaarden, voorschriften en is het aan jezelf om te kiezen welke weg je in slaat.

Hier lezen en schrijven we over ons leven voor, tijdens en na het traject.
Hoe gaat het met afvallen, heb je complicaties, twijfel je over het nemen van deze stap, sta je op de wachtlijst, heb je de stap al genomen?
heb je vragen, zorgen, wil je jubelen, wil je weten hoe anderen aan hun beweging komen, valt het je even zwaar, wil je weten hoe anderen het doen?

Een maagverkleining is een levenslange verandering. De operatie is een hulpmiddel ook na een maagverkleining zal je levenslang op je eetpatroon moeten letten net zoals je beweegpatroon (binnen je mogelijkheden).
Bedenk je ook dat je gemiddeld rond de 70% van je overgewicht verliest het is zeker niet gezegd dat je na de operatie een gezond BMI krijgt.

Voor veel mensen is een maagverkleining de laatste optie. Een laatste mogelijkheid om eindelijk een gezonder gewicht te krijgen.

Alles hieromtrent kan in dit topic besproken worden en iedereen is welkom!

Afbeelding
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren Quote
Lalize schreef:
18-09-2020 19:58
Daar pas ik zelf echt voor dus ik ben eigenlijk van plan het niet te delen.

En dan? Het valt toch wel op dat je afvalt, dus mensen zeggen of vragen daar dingen over. Ga je dan liegen, over met welk dieet je zo snel zoveel bent afgevallen? Daar had ik geen zin in, ik ben liever eerlijk. Ik heb voor de operatie al met mijn familie, vrienden en meest nabije collega's gedeeld dat ik geopereerd zou worden. Na de operatie heb ik het gewoon verteld aan iedereen die er iets over vroeg. Het is geen geheim, en zeker niet iets om je voor te schamen. Door er niet eerlijk over te zijn maak je dat er wel van. Maar waarom zou je je ervoor moeten schamen dat je een levensveranderende stap naar een gezond lichaam hebt gezet?
Alle reacties Link kopieren Quote
Als mensen achter mijn rug commentaar hebben, moeten ze dat lekker doen.

Ik wil in ieder geval niet liegen want bereid je erop voor dat iedereen een opmerking over je gewichtsafname zal maken.

Ook ik sprak onlangs iemand die het eigenlijk niet durfde te vragen omdat ze bang was dat ik een ernstige ziekte had ofzo.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren Quote
Voorlopig houd ik het nog wat voor me. Sta ook pas aan het begin van het traject. Tegen de tijd dat de operatie bij zicht komt wil ik het met de familie etc gaan delen.


Maar mss ook al wel sneller, als ik ergens blij en enthousiast over ben dan vind ik het lastig om het er niet over te kunnen hebben. We gaan het zien.

Rot opmerkingen van anderen kan ik goed mee omgaan. Mijn keus, mijn lichaam...wat ik voor me zelf nog wel het confronterends vind is als iemand beaamd dat het wellicht de beste oplossing is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is wel waar ;-)

Nooit iemand die zegt; dat was toch niet nodig?
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij kregen trouwens ook het advies om je voor te bereiden op negatieve reacties. Niet alleen dat van de makkelijkste weg, maar ook mensen die dingen zeggen als: ik vond je leuker toen je nog dik was.
Ik heb met mijn kinderen toen allerlei bijdehandte antwoorden bedacht, bijv: ik vond jou ook leuker toen ik nog dik was.

Of: nu moet je niet verder afvallen hoor, je krijgt zo'n smal (ziekelijk, anorexia, whatever) gezicht.
Daar had ik trouwens geen bijdehand antwoord op bedacht.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
19-09-2020 16:14
Wij kregen trouwens ook het advies om je voor te bereiden op negatieve reacties. Niet alleen dat van de makkelijkste weg, maar ook mensen die dingen zeggen als: ik vond je leuker toen je nog dik was.
Ik heb met mijn kinderen toen allerlei bijdehandte antwoorden bedacht, bijv: ik vond jou ook leuker toen ik nog dik was.

Of: nu moet je niet verder afvallen hoor, je krijgt zo'n smal (ziekelijk, anorexia, whatever) gezicht.
Daar had ik trouwens geen bijdehand antwoord op bedacht.
Ik weet ook echt niet wat ik daarop moet zeggen, als mensen zeggen dat ik moet stoppen met afvallen. Merk wel dat ik er nogal bitchy van word. Bedoel, bemoei je toch met je eigen zaken zeg. Ik zeg tegen hun toch ook niet dat ze moeten stoppen met vetter worden.
Mispoes!
Alle reacties Link kopieren Quote
Hahaha ja er zal van alles voorbij komen, en ligt waarschijnlijk ook aan je gemoedstoestand hoe je erop reageert.
Ik kan best bitchy zijn maar houd me meestal in, wellicht dan niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
vandale schreef:
19-09-2020 14:13
Is wel waar ;-)

Nooit iemand die zegt; dat was toch niet nodig?
Nou ik kon me ongeveer tegenover iedereen gaan verantwoorden waarom ik die operatie wou. Want zo dik ben je toch helemaal niet?? Daar kom jij niet voor in aanmerking hoor. Ik oog blijkbaar slanker dan ik ben.
Ook nu ik bijna 50 kg kwijt ben denken mensen dat ik te dun ben terwijl ik eigenlijk maar net een gezond gewicht heb.
Mispoes!
Alle reacties Link kopieren Quote
Dikkoppie schreef:
19-09-2020 19:46
Hahaha ja er zal van alles voorbij komen, en ligt waarschijnlijk ook aan je gemoedstoestand hoe je erop reageert.
Ik kan best bitchy zijn maar houd me meestal in, wellicht dan niet.
Ik houd me ook in hoor :)
Maar vind het best moeilijk om vriendelijk te blijven als ik het al voor de vierde keer naar mijn hoofd geslingerd krijg op één dag.
Mispoes!
Alle reacties Link kopieren Quote
☆°•-Loes-•°☆ schreef:
19-09-2020 19:50
Ik houd me ook in hoor :)
Maar vind het best moeilijk om vriendelijk te blijven als ik het al voor de vierde keer naar mijn hoofd geslingerd krijg op één dag.
Het wordt echt beter.
Ik ben nu 4 jaar na mijn operatie en niemand heeft het er meer over. Iedereen is nu gewend aan mijn huidige postuur.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Trotter schreef:
19-09-2020 08:56
En dan? Het valt toch wel op dat je afvalt, dus mensen zeggen of vragen daar dingen over. Ga je dan liegen, over met welk dieet je zo snel zoveel bent afgevallen? Daar had ik geen zin in, ik ben liever eerlijk. Ik heb voor de operatie al met mijn familie, vrienden en meest nabije collega's gedeeld dat ik geopereerd zou worden. Na de operatie heb ik het gewoon verteld aan iedereen die er iets over vroeg. Het is geen geheim, en zeker niet iets om je voor te schamen. Door er niet eerlijk over te zijn maak je dat er wel van. Maar waarom zou je je ervoor moeten schamen dat je een levensveranderende stap naar een gezond lichaam hebt gezet?
Ja je hebt helemaal gelijk, op die manier had ik er eigenlijk niet naar gekeken nog.
Ik gebruik nu hoge dosering prednison en had eigenlijk bedacht 'gewoon' te zeggen dat het kwam door andere medicijnen en beter gezondheid.

En dat schamen is idd wel een dingetje.
Ik sta daar heel dubbel in.
Ik vind het van een ander niet zwak maar voel mijzelf ergens wel zwak.

Maar wat hier ook gezegd wordt, als het zo zou zijn wat is er dan mis met de makkelijkste manier.
Het gaat uiteindelijk om het resultaat en niet hoe dat bereikt word!

Wat goed zeg om hier mee te kunnen lezen!!
Alle reacties Link kopieren Quote
Als mensen mij aanspreken met "goh wat ben jij veel afgevallen, hoe heb je dat gedaan" zeg ik meestal: met een medisch-begeleidingstraject. En dan verder niks. Vreemden vragen gelukkig niet verder door, de complete ins en outs hoef ik niet met iedereen te delen als ik daar geen zin in heb. Praten doen mensen toch wel
Alle reacties Link kopieren Quote
moppie0407 schreef:
20-09-2020 10:11
Als mensen mij aanspreken met "goh wat ben jij veel afgevallen, hoe heb je dat gedaan" zeg ik meestal: met een medisch-begeleidingstraject. En dan verder niks. Vreemden vragen gelukkig niet verder door, de complete ins en outs hoef ik niet met iedereen te delen als ik daar geen zin in heb. Praten doen mensen toch wel
Of gewoon: 'door minder te eten'.

Bottom line is dat natuurlijk het enige juiste antwoord. :biggrin:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
19-09-2020 21:51
Het wordt echt beter.
Ik ben nu 4 jaar na mijn operatie en niemand heeft het er meer over. Iedereen is nu gewend aan mijn huidige postuur.

Gelukkig maar!
Bij mij is het van januari geleden en het afvallen is nog aan de gang dus ik ben nog een beetje een bezienswaardigheid op het moment haha. Maar fijn om te weten dat dat over gaat. Ik vind de interesse en de complimenten wel leuk maar die ongevraagde bemoeienissen zit ik niet zo op te wachten :)
Mispoes!
Alle reacties Link kopieren Quote
Zojuist gebeld door NOK Nieuwegein. Krijg voorlichtingsfilmpje per mail en vrijdag word ik daarover gebeld. Per post sturen ze diverse formulieren en eetdagboek. Vrijdag word dan ook de afspraak voor screenings gesprekken gemaakt.......ik ben benieuwd!!! Lijkt vlot te gaan zo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dikkoppie schreef:
21-09-2020 15:58
Zojuist gebeld door NOK Nieuwegein. Krijg voorlichtingsfilmpje per mail en vrijdag word ik daarover gebeld. Per post sturen ze diverse formulieren en eetdagboek. Vrijdag word dan ook de afspraak voor screenings gesprekken gemaakt.......ik ben benieuwd!!! Lijkt vlot te gaan zo.
Zo, dat klinkt idd vlot zeg. Spannend.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Dikkoppie schreef:
21-09-2020 15:58
Zojuist gebeld door NOK Nieuwegein. Krijg voorlichtingsfilmpje per mail en vrijdag word ik daarover gebeld. Per post sturen ze diverse formulieren en eetdagboek. Vrijdag word dan ook de afspraak voor screenings gesprekken gemaakt.......ik ben benieuwd!!! Lijkt vlot te gaan zo.
Mooi zo. Het begin is er. Op naar een nieuw leven. Succes en als je zin hebt, hou ons op de hoogte. :worship:
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh dat is vlot zeg!!
Ik heb helaas nog niets gehoord.
Vorige week wel gemaild of ik zelf nog iets moest doen maar moet gewoon afwachten tot ze mij in gaan plannen....
Geduld is helaas niet mijn sterkste kant ;)
☆°•-Loes-•°☆ schreef:
19-09-2020 19:39
Ik weet ook echt niet wat ik daarop moet zeggen, als mensen zeggen dat ik moet stoppen met afvallen. Merk wel dat ik er nogal bitchy van word. Bedoel, bemoei je toch met je eigen zaken zeg. Ik zeg tegen hun toch ook niet dat ze moeten stoppen met vetter worden.

En dat mag toch ook? Mensen moeten zicht met hun eigen zaken bemoeien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je heel snel en veel afvalt (vooral in het eerste jaar) dan krijg je een ingevallen gezicht wat erg in contrast staat met de bollere toet die mensen gewend waren bij jou te zien.
Vooral voor de mensen die je niet dagelijks ziet kun je er dan 'slecht' uitzien.

Dit trekt allemaal wel weer bij maar denk zelf dat die opmerkingen daar vandaan komen.
Dus ik kon dat soort opmerkingen wel gemakkelijk van me af laten glijden, ik vond zelf ook dat ik er het eerste jaar niet uitzag met die ingevallen ouwe kop.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lalize schreef:
21-09-2020 21:53
Oh dat is vlot zeg!!
Ik heb helaas nog niets gehoord.
Vorige week wel gemaild of ik zelf nog iets moest doen maar moet gewoon afwachten tot ze mij in gaan plannen....
Geduld is helaas niet mijn sterkste kant ;)
Spannend Lalize. Jij volgt traject van Vitalys toch? Wilde ik in de eerste instantie ook maar de HA had goede ervaringen met de NOK dus ben met zijn voorstel meegegaan. hahaha geduld, Ja ik heb ook niet zoveel geduld en het lijkt nu allemaal heel vlot te gaan en zou het liefst volgende maand al geholpen willen worden maar ik houd er rekening mee dat ik volgend jaar pas geopereerd wordt. Ook ivm de oplaaiende Corona. Alles wat eerder is valt dan weer mee.

Uit het voorlichtingsfilmpje begreep ik dat de screeningsgesprekken online plaatsvinden, moet ik vrijdag nog even goed navragen of ik dat goed begrepen heb. Heb daar gemixte gevoelens bij, het scheelt me enorm veel tijd dat is een plus maar aan de andere kant op afstand is toch mss anders praten, ze zien je niet helemaal, lichaamstaal doet natuurlijk ook wel wat.

Goed nu eerst maar eens contact gaan zoeken met m'n vorige diëtiste voor rapporten etc. zodat ik die zsm kan aanleveren.

@Rosepudding ja zo'n ingevallen gezicht ben ik ook wel wat huiverig voor en of ik geen rimpelkop krijg. Mijn hoofd is nu erg dik en rond en vrijwel rimpelloos hahahaha voordeeltje maar hoe gaat dat straks zijn.....daar ben ik wel wat huiverig voor, straks krijg ik een hele oude kop. Op m'n lichts was ik 17 jaar geleden, prachtig koppie (19 jaar) maar daar zal ik wel niet meer naar terug transformeren...keep on dreaming haha
Alle reacties Link kopieren Quote
@dikkoppie, wees gerust het trekt echt weer bij.
En ook al krijg je een paar rimpels, je krijgt er wel een kaaklijn, jukbenen en grotere (meer open) ogen voor terug.

En sleutelbenen, en een taille, en een mooi glad ruggetje (geen rol meer onder je bh band) ;)
rosepudding schreef:
22-09-2020 11:03
@dikkoppie, wees gerust het trekt echt weer bij.
En ook al krijg je een paar rimpels, je krijgt er wel een kaaklijn, jukbenen en grotere (meer open) ogen voor terug.

En sleutelbenen, en een taille, en een mooi glad ruggetje (geen rol meer onder je bh band) ;)
Inderdaad. In het begin zie je meer rimpels ed. maar het trekt heel erg bij. En ogen, ohh ik heb grote ogen maar nu lijken het wel schotels, zo mooi. :heart:
Alle reacties Link kopieren Quote
Vrijdag 2 oktober de screening, ben erg benieuwd. Ze vertelde wel dat de wachtlijst voor de operaties flink is. Het voortraject is verlengd van 6 weken naar 12 weken om de tussenliggende tijd minder te maken. Ben wel benieuwd hoe dat programma er dan uit kont te zien....vergeten te vragen en ook hoelang het duurt voordat je uitslag van de screening krijgt. :@@:
Spannend Dikkoppie.

Hier duurde het van het eerste gesprek met de chirurg tot aan de operatie 4 maanden. (Belgie dan hey).
Hier waren het alleen de vooronderzoeken (gastro, internist, diëtist, psycholoog en bespreking met de chirurg) dus geen traject verder.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven