Lijf & Lijn alle pijlers

(mini) gastric bypass of gastric sleeve? Ervaringen delen!

11-01-2019 10:53 1794 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een gastric bypass (GBP, ook wel kiwi genoemd omdat je maag deze grote krijgt na de operatie) of gastric sleeve (GS, ook wel banaan genoemd omdat dit de grote is van je maag na de operatie) zijn vormen van een maagverkleining met als doel (veel) afvallen.

Er zitten veel voorwaarden aan deze ingreep. Zo moet je BMI minimaal 35 zijn met specifieke lichamelijke klachten of een BMI van 40.
Daarnaast is het in veel ziekenhuizen verplicht om minimaal een half jaar begeleid te zijn door een diëtiste.
Het kan zijn dat je de operatie vanwege deze voorwaarden niet vergoed krijgt. Er zijn mensen die ervoor kiezen om het dan zelf te betalen en sommige gaan ervoor naar België.
Sommige ziekenhuizen geven een uitgebreid voortraject, meestal in een groep, en anderen ziekenhuizen bieden dit niet aan.
Wat je prettig vind scheelt erg per persoon.
Na de operatie wordt er meestal aangeraden om vitaminepillen levenslang te slikken. Veel ziekenhuizen raden vitaminepillen aan die speciaal gemaakt worden voor mensen met een maagverkleining.
Toch zijn er ook ziekenhuizen en mensen die gewoon goed functioneren op reguliere vitaminepillen. Al met al zijn er veel verschillende adviezen, voorwaarden, voorschriften en is het aan jezelf om te kiezen welke weg je in slaat.

Hier lezen en schrijven we over ons leven voor, tijdens en na het traject.
Hoe gaat het met afvallen, heb je complicaties, twijfel je over het nemen van deze stap, sta je op de wachtlijst, heb je de stap al genomen?
heb je vragen, zorgen, wil je jubelen, wil je weten hoe anderen aan hun beweging komen, valt het je even zwaar, wil je weten hoe anderen het doen?

Een maagverkleining is een levenslange verandering. De operatie is een hulpmiddel ook na een maagverkleining zal je levenslang op je eetpatroon moeten letten net zoals je beweegpatroon (binnen je mogelijkheden).
Bedenk je ook dat je gemiddeld rond de 70% van je overgewicht verliest het is zeker niet gezegd dat je na de operatie een gezond BMI krijgt.

Voor veel mensen is een maagverkleining de laatste optie. Een laatste mogelijkheid om eindelijk een gezonder gewicht te krijgen.

Alles hieromtrent kan in dit topic besproken worden en iedereen is welkom!

Afbeelding
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik dronk voor mijn GBP al zelden alcohol, heel af en toe een Irish of French coffee na een etentje.
Sinds mijn GBP helemaal niet meer.

Laatst thuis een keer een klein scheitje whisky in mijn koffie gedaan en dat ging goed, dus vandaag na een etentje een French coffee, dat is met Grand Marnier. Gevraagd of ze de helft wilden doen, dat deden ze.
En hij viel vreselijk verkeerd. Ik heb de helft laten staan, zweten, trillen, duizelig, misselijk. Brrrrrr, dat doen we dus niet meer.

Nu op weg naar huis, voel me wel beter, maar zal blij zijn als ik thuis ben.

Leermomentje suwwemaarsegge.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Blondy, succes morgen!

Jacky, spannende tijd voor jou. En wat betreft vet en suiker: ik verdraag het zeer wisselend. Laatst een halve twix geprobeerd, maar die hoef ik nooit meer :pukey: Maar ik lees van iedereen andere reacties op eten. Een kwestie van proberen dus.
Solomio schreef:
16-01-2019 21:50
Leermomentje suwwemaarsegge.
:there: Balen zeg! Sowieso als je je zo beroerd voelt in het openbaar. Had dat laatst midden in een restaurant. Zat ik daar over te geven :facepalm:
Alle reacties Link kopieren Quote
nachtvlinder1977 schreef:
16-01-2019 21:58
:there: Balen zeg! Sowieso als je je zo beroerd voelt in het openbaar. Had dat laatst midden in een restaurant. Zat ik daar over te geven :facepalm:
'Voordeel' is dat overgeven bij mij nauwelijks nog kan sinds de GBP.

Maar idd, dat het in het openbaar is en dat ik nog ruim een uur onderweg ben naar huis gaven wel een lichtelijke paniekreactie.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
16-01-2019 22:00
'Voordeel' is dat overgeven bij mij nauwelijks nog kan sinds de GBP.

Maar idd, dat het in het openbaar is en dat ik nog ruim een uur onderweg ben naar huis gaven wel een lichtelijke paniekreactie.
Ja, overgeven is niet meer wat het geweest is :biggrin: Kon je niet wachten tot het helemaal over was?
Alle reacties Link kopieren Quote
Luxeprobleem!!!!!

Ik ben nogal oneerlijk verdeeld.

Ik heb een nieuwe badpak nodig, nu weet ik mijn maten niet dus ik dacht ik ga opmeten.

Als ik de maattabellen aan houd, heb ik heupmaat 40 en taillemaat 50. Best irritant als een badpak aan beide onderdelen vast zitten.
If you can dream it, you can do it.
Alle reacties Link kopieren Quote
mel.nl schreef:
17-01-2019 11:09
Luxeprobleem!!!!!

Ik ben nogal oneerlijk verdeeld.

Ik heb een nieuwe badpak nodig, nu weet ik mijn maten niet dus ik dacht ik ga opmeten.

Als ik de maattabellen aan houd, heb ik heupmaat 40 en taillemaat 50. Best irritant als een badpak aan beide onderdelen vast zitten.
Wat een verschil.

Betekent dat dat je eigenlijk nauwelijks een zichtbare taille hebt?

Badpakken zijn nogal rekbaar, dus qua maat zou ik dichterbij de kleinste maat gaan zitten.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
mel.nl schreef:
17-01-2019 11:09


Als ik de maattabellen aan houd, heb ik heupmaat 40 en taillemaat 50. Best irritant als een badpak aan beide onderdelen vast zitten.
Bedoel je niet andersom? :blond: Of is je taille breder dan je heupen?
Alle reacties Link kopieren Quote
nachtvlinder1977 schreef:
17-01-2019 14:48
Bedoel je niet andersom? :blond: Of is je taille breder dan je heupen?
Indien andersom dan mag je met recht spreken over een wespentaille.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
mel.nl schreef:
17-01-2019 11:09
Luxeprobleem!!!!!

Ik ben nogal oneerlijk verdeeld.

Ik heb een nieuwe badpak nodig, nu weet ik mijn maten niet dus ik dacht ik ga opmeten.

Als ik de maattabellen aan houd, heb ik heupmaat 40 en taillemaat 50. Best irritant als een badpak aan beide onderdelen vast zitten.
En een Tankini? Dan kan je gewoon losse maten doen! Ik heb er laatst ook eentje gekocht, bevalt heel goed. Vooral als je tijdens het zwemmen een keer naar de wc moet. Hoef je dat natte badpak niet meer over je natte lijf proberen te sjorren :biggrin:
Bij mij zijn de verhoudingen ook zoek. Ik heb een appel figuur. Ik ben een bol op stokjes. Mijn benen zijn dan in verhouding heel dun, ziet er gek uit vind ik zelf.
En omdat ik dus geen heupen heb, zakt alles af. Heel lastig altijd met broeken en leggings.
Ik leg de lat lekker hoog. Dan kan ik er makkelijker onderdoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Blondy1969 schreef:
15-01-2019 15:48
Ik heb dat gevoel ook. En terwijl ik normaal een open boek ben vind ik het dus best moeilijk om niets te zeggen.
Ik mag donderdag a.s. en ik ga nu dus een mail sturen naar mijn naaste collega´s die pas donderdagochtend vroeg verstuurd wordt ....
Voelt heel gek maar ik heb ook het gevoel dat ik mezelf moet verdedigen en moet uitleggen waarom ...... Mijn baas en 2 collega´s zijn wel op de hoogte.
Je hebt het achter de rug ! :cheer2:
Ik voelde me de eerste 3 dagen wel echt ziekjes, je kunt niet zo eten, drinken is opeens anders, kleinere slokjes,
maar de derde dag, voor jou zondag voelde ik me stuk beter !
Dus mocht je denken
"waar ben ik aan begonnen ?"
Zondag zul je je waarschijnlijk echt wel veel beter voelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier weer in 3 dagen weer een kilo er af.
Dus hopelijk was het van de feestdagen, iets te veel alcohol.
Alle reacties Link kopieren Quote
nachtvlinder1977 schreef:
16-01-2019 21:56
En wat betreft vet en suiker: ik verdraag het zeer wisselend. Laatst een halve twix geprobeerd, maar die hoef ik nooit meer :pukey: Maar ik lees van iedereen andere reacties op eten. Een kwestie van proberen dus.
Zo heb ik suikervrije muntdrop van het merk Erica (natuurwinkel) geprobeerd.
Had ik dat maar niet gedaan.
Veel te lekker en ik kan er helaas heel goed tegen.
Ik moet nu wel echt op de rem trappen.
Zodra er wat alcohol inging, ging die rem compleet los, niet goed.
Zonder alcohol lukt 4 dropjes op een avond wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Alcohol? O_O

:biggrin:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Ha ha in Ouzo zit geen suiker.
Wel calorieën....
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik dronk voor de GBP 1 á 2 x per week.
Niet heel veel, ook niet heel weinig.
Gemiddeld denk ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
SweetChilliSauce schreef:
17-01-2019 21:13
Ha ha in Ouzo zit geen suiker.
Wel calorieën....
Ik lees dat in sommige Ouzo wel suiker zit, maar wat heeft dat te maken met mijn opmerking over alcohol?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
17-01-2019 11:18
Wat een verschil.

Betekent dat dat je eigenlijk nauwelijks een zichtbare taille hebt?

Badpakken zijn nogal rekbaar, dus qua maat zou ik dichterbij de kleinste maat gaan zitten.
Inmiddels is mijn taille steeds meer zichtbaar. Maarre een appel op een stokje, is gebaseerd op mijn figuur ja ;)
If you can dream it, you can do it.
Alle reacties Link kopieren Quote
nachtvlinder1977 schreef:
17-01-2019 14:48
Bedoel je niet andersom? :blond: Of is je taille breder dan je heupen?
Nope, niet andersom helaas
If you can dream it, you can do it.
Alle reacties Link kopieren Quote
SmoesDePoes schreef:
17-01-2019 15:41
En een Tankini? Dan kan je gewoon losse maten doen! Ik heb er laatst ook eentje gekocht, bevalt heel goed. Vooral als je tijdens het zwemmen een keer naar de wc moet. Hoef je dat natte badpak niet meer over je natte lijf proberen te sjorren :biggrin:
Bij mij zijn de verhoudingen ook zoek. Ik heb een appel figuur. Ik ben een bol op stokjes. Mijn benen zijn dan in verhouding heel dun, ziet er gek uit vind ik zelf.
En omdat ik dus geen heupen heb, zakt alles af. Heel lastig altijd met broeken en leggings.
Ik heb wel een beetje heup, maar danzij mijn buik zakt alles af inderdaad. Het nadeel van een tankini (vind ik) is dat het topje altijd omhoog gaat bij mij. En ik wil gewoon echt niet een stukje buik laten zien. Ik ben wel echt dol op badpakken. Hoef ik nergens over na te denken.
If you can dream it, you can do it.
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
17-01-2019 15:14
Indien andersom dan mag je met recht spreken over een wespentaille.
Nou mijn heupomvang is 102 cm en mijn taille is 109.
Dat vertaalt zich in de maattabellen als maat 40 en maat 50.

Bizar eigenlijk he...

Anyhow, ik heb maar op maat 44 gegokt. En anders kan ik altijd nog ruilen.
If you can dream it, you can do it.
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
17-01-2019 21:30
Ik lees dat in sommige Ouzo wel suiker zit, maar wat heeft dat te maken met mijn opmerking over alcohol?
Eigenlijk niets, ik dacht er op dat moment alleen aan dat ik had gelezen dat er in Ouzo geen suiker in zit.
Vandaar mijn opmerking.
Dat maakt ouzo niet goed, maar mijn 2 favoriete drankjes voor de GBP was likor 43 en Ouzo.

En ja Likor 43 is suikerwater op alcoholbasis en hogere dumpkans.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had het namelijk net daarvoor gehad over hoe beroerd ik was geworden van een beetje alcohol. Los van suiker en dumping.
Alcohol kan heel anders vallen na een GBP.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
18-01-2019 08:36
Ik had het namelijk net daarvoor gehad over hoe beroerd ik was geworden van een beetje alcohol. Los van suiker en dumping.
Alcohol kan heel anders vallen na een GBP.
Ik heb tot nu toe eigenlijk ook alleen nog thuis gedronken of als ik lopend naar huis kon.
De keren dat ik op restaurant ben gegaan of kroeg niet.

Maar ... ook voor mijn GBP dronk ik er dan 1 of 2 buiten en dronk ik er thuis nog wat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou de operatie zit erop. Maar wat voel ik me zo niet lekker. Maar goed dat was te verwachten, het is niet niks. Ik heb nog niet echt gegeten behalve 2 theelepels yoghurt als ontbijt. Verder kleine slokjes water en optimel.
Straks lauwe thee. En ik kan de hele dag slapen iedere keer een uurtje.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven