Lijf & Lijn alle pijlers

Moe worden van dieetobsessie

17-05-2020 10:42 108 berichten
Beste forummers,

Laatst een wandeling gemaakt met een vriendin (zelf 27, zij 43, dus ietwat leeftijdsverschil). Ze heeft altijd al problemen met haar lichaam gehad, slank, normaal, dik, gevaarlijk dik, alles heeft ze gehad (al 30x). Modifast, weight watchers, Herbalife, Slimfast, vasten, noem maar op. Ze is zo vaak op een crashdieet geweest, alles behalve weight watchers natuurlijk, maar dat werkte ook niet voor haar. Nu gaf ze aan dat ze het laatste eindstation bereikt heeft en Cambridge gaat doen. Ze is zwaarder dan ooit. Het is heel schrijnend, aangezien ze ook aangaf het gevoel te hebben dat ze pas gelukkig met zichzelf kan zijn als ze slank is. Heb haar aangeraden naar een diëtist en een psycholoog te gaan. Ze is al 25 jaar op deze manier bezig. Zo wil je toch niet leven? Fysiek en mentaal zeer ongezond. Ze praat ook alweer weken nergens anders over. Ik probeer te luisteren en te helpen, maar het is ook heel vermoeiend.

Ik zou willen zeggen dat dit de enige is, maar ook onder mijn vriendinnengroep en vrouwelijke collega’s is lijnen standaard hot topic. Vrouwen die absoluut niet dik zijn en toch altijd bezig met hun lijn.

Het is ook niet gek, gezien de schoonheidsidealen die heersen. Meisjes worden op jonge leeftijd al geconfronteerd met ‘een perfect beeld.’ Mijn moeder nam me op 16-jarige leeftijd mee naar een dieetclub. Was 1.68 en 66 kilo. Bewoog veel (elke dag 22 km fietsen naar school). Rookte niet en dronk nooit alcohol. Hoe ongezond kon ik geweest zijn?

Ik probeer niemand te bashen die af wil vallen, been there done that en als het op een gezonde, langzame manier gebeurt, is er ook niks mis mee. Ik word alleen moe van al het obsessieve eromheen.

Herkenbaar?
Alle reacties Link kopieren
Koettie schreef:
20-05-2020 08:50
Dit haha. Ik eet ook koolhydraatarm en mensen denken echt dat ik niets kan eten ofzo. Zo niet waar! Ik eet heerlijk, voel me er goed bij en ben zonder moeite afgevallen en nu zonder moeite op gewicht. Voel me lekker en fitter. En ja, moet er wat voor laten maar als die suikerzin weg is is het weg. Heb totaal geen behoefte meer aan zoet of brood.
Ik ken iemand die altijd koolhydraat arm is blijven eten want dankzij dit dieet is ze nu van de insuline af.
Alle reacties Link kopieren
Dubbeljus schreef:
18-05-2020 00:28
Gek dat dit topic dus ook weer gaat over diëten en het eigen gewicht en wat dat met je doet blablabla. Misschien had TO het topic niet bij Lijf en Lijn moeten plaatsen.

Ik heb het geïnterpreteerd dat dit topic over de relatie die ze met bepaalde mensen heeft.

Mijn tip blijft: zeg dat je geen interesse hebt in gewicht en diëten en zoek leukere vriendinnen! Er zijn héél veel vrouwen die het nooit over gewicht en diëten hebben, nooit. Is helemaal geen gespreksonderwerp bij de meeste mensen hoor.
Helemaal mee eens.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Geef haar het boek 'Het f*ck it dieet' kado.
Heeft mijn leven veranderd.
Vrouwen moeten ophouden met deze gekte, elke moeder die zich zo opstelt verpest haar dochter al voordat ze de leeftijd heeft om zich ertegen te weren.
Eten en gewicht krijgen op zo'n jonge leeftijd al zo'n enorme emotionele lading. Het hangt samen met succesvol zijn, geliefd zijn, mooi zijn, fit zijn, gezond zijn, de moeite waard zijn etc. etc.
Dit moet allemaal ontvlochten worden in je gedachten.
Dat is niet iets wat in een week lukt, het heeft mij ruim een jaar gekost en nog steeds struggle ik op momenten. Dat komt omdat je te maken hebt met een immense druk van de maatschappij en de dieetcultuur die hier heerst.
Het aangaan van deze strijd is dapper en hoe meer mensen dit doen hoe minder eetstoornissen en ellende er zal zijn in de toekomst.
Vergeet niet genoeg taart te eten
Unicorntje schreef:
20-05-2020 12:17
Geef haar het boek 'Het f*ck it dieet' kado.
Heeft mijn leven veranderd.
Vrouwen moeten ophouden met deze gekte, elke moeder die zich zo opstelt verpest haar dochter al voordat ze de leeftijd heeft om zich ertegen te weren.
Eten en gewicht krijgen op zo'n jonge leeftijd al zo'n enorme emotionele lading. Het hangt samen met succesvol zijn, geliefd zijn, mooi zijn, fit zijn, gezond zijn, de moeite waard zijn etc. etc.
Dit moet allemaal ontvlochten worden in je gedachten.
Dat is niet iets wat in een week lukt, het heeft mij ruim een jaar gekost en nog steeds struggle ik op momenten. Dat komt omdat je te maken hebt met een immense druk van de maatschappij en de dieetcultuur die hier heerst.
Het aangaan van deze strijd is dapper en hoe meer mensen dit doen hoe minder eetstoornissen en ellende er zal zijn in de toekomst.
Dit is exáct wat ik bedoel, alleen korter en duidelijker omschreven. Dankjewel.
En, hoe gaat het nu?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het met je eens hoor, TO. Ik ben ook halverwege de 40 en net als je vriendin veel verschillende maten gehad. Vroeger als begin twintiger rookte ik als een ketter en was ik heel slank met een BMI onder de 18 zelfs. Toen ik op mijn 23e stopte met roken begon het jojo-en. Veel aankomen en dan weer veel afvallen. Afgelopen 1 jan had ik zelfs een BMI van bijna 35.

Als ik met de kennis van nu mijn jonge ik zou kunnen adviseren zou ik mezelf adviseren om 1. nooit te beginnen met roken 2. veel meer bewegen en 3. nooit gaan diëten.

Met diëten heb ik echt mijn metabolisme om zeep geholpen. Maar als je eenmaal een BMI hebt van bijna 35 dan moet je ergens iets van diëten om af te vallen. Overigens heb ik nooit crash diëten gedaan. Nu probeer ik bewust elke dag te bewegen en 400-500 calorieën per dag minder te eten dan mijn lichaam verbrand. En ik probeer vooral ook te kiezen voor gezonde en lekkere producten omdat ik denk dat je alleen succesvol kunt afvallen (en voor mensen zoals ik die heel veel moeten afvallen ben je dus lang bezig) als je lekker eet. Mijn BMI is nu 29,4 dus ik ben op de goede weg.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
gizzmo-returns schreef:
23-05-2020 09:12
En, hoe gaat het nu?
Moet zeggen dat ik haar niet meer gezien of gesproken heb, hoorde wel van een nichtje dat Cambridge nog even uitgesteld is, omdat het deze week niet lukte (die zou ook meedoen, dus vandaar).

Moeder is wel weer op de weegschaal gegaan en met 1 of ander dieet begonnen. Ach, ik probeer het maar te negeren. Kan er toch niet zoveel aan doen en als zij dat graag wil, dan toch maar doen. 😅 de hele vrijdagmiddag hier over praten had niet gehoeven, maar ik heb het maar naast me neergelegd en een luisterend oor geboden.
boannan schreef:
23-05-2020 10:13
Ik ben het met je eens hoor, TO. Ik ben ook halverwege de 40 en net als je vriendin veel verschillende maten gehad. Vroeger als begin twintiger rookte ik als een ketter en was ik heel slank met een BMI onder de 18 zelfs. Toen ik op mijn 23e stopte met roken begon het jojo-en. Veel aankomen en dan weer veel afvallen. Afgelopen 1 jan had ik zelfs een BMI van bijna 35.

Als ik met de kennis van nu mijn jonge ik zou kunnen adviseren zou ik mezelf adviseren om 1. nooit te beginnen met roken 2. veel meer bewegen en 3. nooit gaan diëten.

Met diëten heb ik echt mijn metabolisme om zeep geholpen. Maar als je eenmaal een BMI hebt van bijna 35 dan moet je ergens iets van diëten om af te vallen. Overigens heb ik nooit crash diëten gedaan. Nu probeer ik bewust elke dag te bewegen en 400-500 calorieën per dag minder te eten dan mijn lichaam verbrand. En ik probeer vooral ook te kiezen voor gezonde en lekkere producten omdat ik denk dat je alleen succesvol kunt afvallen (en voor mensen zoals ik die heel veel moeten afvallen ben je dus lang bezig) als je lekker eet. Mijn BMI is nu 29,4 dus ik ben op de goede weg.
Doet me denken aan mijn tante, die me hiervoor waarschuwde toen ik 14 was. Ik werd toen meegenomen naar de weight watchers door mijn moeder. Die zei toen: begin er nooit aan, want je komt er nooit meer vanaf. Ik snap nu wat ze bedoelde. Niet: eet vanaf nu elke dag ongezond, maar meer dat praten over eten, dik zijn, afvallen, overmatig vaak op de weegschaal, enz.

Vind het ook jammer dat dit verward wordt met dat ik vind dat iedereen alles maar lekker moet eten en niet op zijn gewicht mag letten. Kan me goed voorstellen dat het voor jou prettiger is als je wat kwijtraakt en hoe je dit doet is gewoon gezond. Ik heb zelf ook de voedingsmeter op mijn telefoon staan, gewoon omdat ik het fijn vind om af en toe te checken wat ik eigenlijk eet en omdat ik gezonde voeding wel heel belangrijk vind. Maar dat vind ik een hele andere invalshoek dan jezelf verafschuwen als je een keer een taartje oid gegeten hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven