Lijf & Lijn alle pijlers

Nare ervaring zonnestudio houd mij tegen terug te gaan

20-01-2019 10:32 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Ik heb 's winters niet de gezondste tint, en zou best een zonnebankkuurtje willen doen.
De afweging wel of niet gezond heb ik gemaakt, ik zou zo graag een een vleugje kleur willen, geen door-en-door gebruinde huid.

Toch durf ik geen zonnestudio binnen te stappen en dat is hierom:

Zo'n twintig jaar geleden fietste ik als ik mijn kinderen naar school bracht langs een zonnestudio, en was ik hetzelfde van plan als wat ik hierboven schreef.
Ik stapte op een middag naar binnen en vroeg om informatie.

Ik kreeg informatie en advies, ik kocht een heel veel rittenkaart en bijbehorende smeermiddelen en ging van start. Het was nog in de gulden-tijd en ik weet nog dat het voelde dat ik mezelf nu eens een keer echt iets gunde, ik had zo'n 200 gulden uitgegeven.

Na het zonnen gaf ik mijn fles en tube voor- en na het zonnen af, er werd een sticker opgeplakt, die werd onder de bar gelegd en die kon ik dan de volgende keer dat ik kwam zonnen vragen. Zo werkte dat daar.

Na een paar dagen ging ik direct 's morgens nadat ik de kinderen wegbracht voor mijn volgende sessie.

Het was stil op dat tijdstip en in tegenstelling tot de eerste keer ik was de enige klant.
Ik ging de cabine in, kleedde me uit en smeerde me in, nam plaats, stond na 10 minuten weer op, smeerde me weer in en kleedde me aan, en liep de cabine uit.
Legde mijn smeermiddelen op de balie.

Waar de eigenaar me de eerste keer geen blik waardig gunde - die hield zich bezig met de diep gebruinde regelmatige bezoeksters aan de sap bar - begon hij nu op een vervelende manier tegen me te praten, terwijl hij mijn spulletjes met een greep weghaalde en onder de bar liet verdwijnen.

...of ik soms in slaap gevallen was?
Nee, hoezo, vroeg ik argeloos, beetje lachend..
Ja, het was natuurlijk niet de bedoeling dat ik de ruimte langer bezet zou houden dan nodig was. Na het zonnen kon ik binnen vijf minuten toch weer buiten staan? Wat had ik allemaal nog moeten doen dan daar?

.. terwijl ik me in gedachten afvroeg of dit een grapje was.. maar hij keek niet echt alsof hij een grapje maakte... zei ik dat ik me nergens van bewust was, dat ik na het zonnen me had ingesmeerd met aftersun, me had aangekleed en mijn spullen gepakt had.. en wat was het probleem? Er zat niemand te wachten.

Als ik me gehaast had, was ik sneller buiten geweest, dat snap ik ook wel. Maar ik had me op een voor mij normaal tempo aangekleed, lekker warm en ontspannen van het zonnen, maar echt niet langzaamaan gedaan of getreuzeld of wat dan ook.
Nou, dat ontspannen gevoel was wel meteen over.

Mijn opmerking dat er verder geen klanten waren viel niet goed, want hij ging verder, nu echt op barse toon, hij was echt boos en herhaalde nog een keer met nadruk hetgeen hij eerder had gezegd.
Dit waren de regels en zo ging het hier.

Ik voelde me net een geslagen hond, en eenmaal op de fiets overdacht ik wat ik nou precies had gedaan en wat voor tijd dat nou had gekost. Ik kan me werkelijk niet bedenken wat er te lang heeft geduurd.
Eenmaal thuis kreeg ik een huilbui en besloot om nooit meer te gaan.
Zonde van mijn geld, de tig-rittenkaart en de Aussie producten.

Ben nooit meer onder een zonnebank geweest.

Nu is het jaren later en ben ik een ander persoon. Niet meer dat onzekere muisje.
En ik zou toch wel eens een zonnebank kuurtje willen ondergaan om nét dat vale wintertintje kwijt te raken.
Het lukt me echter niet de drempel van een zonnestudio over te stappen.
De betreffende zaak is er trouwens al een tijdje niet meer. Ik ben er nog jaren elke dag langsgefietst en ineens zat er een tandartspraktijk.

Daarom mijn post: ik wil van forummers die wel bij een zonnestudio komen eens weten hoe dat nou precies in zijn werk gaat, en hoe lang breng je voor- en na het zonnen in de cabine door?
En is het niet beter je thuis al van te voren in te smeren, en de aftersun ook naderhand weer thuis te doen? Dat bespaart natuurlijk ook tijd!

Graag zie ik jullie reakties.
hallodaar... wijzigde dit bericht op 20-01-2019 10:37
Reden: typevoutje
0.22% gewijzigd
hallodaar... schreef:
20-01-2019 11:28
Ik lees uit de meeste reacties dat ik niet voldoe aan jullie standaard van een forummer met serieus probleem. Ik kan er echter niet meer van maken dan wat het is.

Ik bedank de mensen die mijn vraag om info hebben beantwoord, en laat dit topic verder over aan de rest die het allemaal beter weet.

Fijne zondag verder!
Huh, nu is het toch ineens een serieus probleem?
Alle reacties Link kopieren
hallodaar... schreef:
20-01-2019 10:42
Fijn dat jullie reageren.
Alleen vraag ik niet om adviezen zoals een psycholoog bezoeken of niet te gaan omdat het ongezond is.

Ik ben inmiddels niet meer dat onzekere muisje staat er, en dat afwegen wel of niet te gaan ivm gezondheidsrisico's heb ik allang gedaan.

Wat ik vraag is om reacties en ervaringen van forummers die wel onder de zonnebank gaan bij een zonnestudio.

Om mijn gezondheid of psychisch welzijn hoeft niemand zich hier zorgen te maken.
Juist wel, want zonnen onder zonnebank is helemaal niet goed voor je gezondheid vanwege risico op huidkanker.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
hallodaar... schreef:
20-01-2019 11:11
Ja goed hé, ik heb daar een talent voor. Ik schrijf ook colums die het goed doen.
Waarom zou ik krabben? Ik heb geen jeuk.
dat lijkt me sterk als je het woord niet eens kan spellen
Is dit niet gewoon iemand van Viva zelf die een artikel wel schrijven naar aanleiding van onze ervaringen?
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
20-01-2019 11:34
dat lijkt me sterk als je het woord niet eens kan spellen
:rofl:
Ja en?
ClumsyNinja schreef:
20-01-2019 10:36
Mijn god. Ik dacht voor ik ging lezen dat je minstens was aangerand tijdens het zonnen waardoor je derdegraads verbrand was ofzo. Maar iemand heeft 1 keer een ietwat onvriendelijke opmerking gemaakt.

Get over it.
Dit
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
20-01-2019 10:36
Mijn god. Ik dacht voor ik ging lezen dat je minstens was aangerand tijdens het zonnen waardoor je derdegraads verbrand was ofzo. Maar iemand heeft 1 keer een ietwat onvriendelijke opmerking gemaakt.

Get over it.
Dat dacht ik dus ook :-?
Het is bij een zonnestudio niet gebruikelijk dat je lang in de cabine blijft. Je houdt de ruimte onnodig bezet. Als je 10 minuten gaat neem je de cabine niet voor 40 minuten in beslag. Een kwestie van je verstand gebruiken.

In dat opzicht vind ik het terecht dat de eigenaar daar iets van zegt. Het viel natuurlijk ook op omdat er niemand was.

Ik zou het zelf zien als een waarschuwing voor later, als het bijvoorbeeld wel druk is.

Ik vraag me af of die eigenaar zo had gereageerd als je geen strippenkaart had. Er viel aan jou ten slotte niet meer te verdienen, of pas veel later.
Alle reacties Link kopieren
Mijn god zeg!!! Kom je aandacht tekort ofzo. Wat een kulverhaal zeg.
Ik dacht minstens dat je was aangerand. Hoe kan het na 20! jaar nog zo spelen. Je hebt een veeg uit de pan gehad van een onbeschofte vent. Had je overal kunnen overkomen.
Manonnes schreef:
20-01-2019 11:46
Dit
Schijnbaar lukt het TO niet om haar schouders op te halen als iemand lelijk tegen haar doet, elk mens is anders hé.
Snap de felle reacties niet zo.
Alle reacties Link kopieren
TO, is zelf een zonnebank kopen geen optie? Lekker thuis onder de zonnebank een kuurtje doen? Desnoods tweedehands via marktplaats.
Alle reacties Link kopieren
Soulsista schreef:
20-01-2019 11:57
Schijnbaar lukt het TO niet om haar schouders op te halen als iemand lelijk tegen haar doet, elk mens is anders hé.
Snap de felle reacties niet zo.
Volgzaam volk he, de mens.
Ik ben het met je eens hoor, dat bashen is nu wel genoeg geweest.
Alle reacties Link kopieren
O, wauw.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Niet gaan. Tenzij je graag huidkanker krijgt natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven