Lijf & Lijn alle pijlers

Onrustig zonder calorieën tracken/dagelijks wegen

12-01-2018 22:31 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal, ik heb al een behoorlijke tijd schommelen met gewicht erop zitten.
Ik ben iemand van het uiterste, het is alles of het is niets. En dat was de afgelopen 2,5 jaar een beetje de rode draad in mijn leven. (Overigens is dat niet alleen op het gebied van gezondheid/afvallen, maar met vrijwel alles)

Ik zal een introductie geven van hoe het zit:

Vroeger was ik altijd dat dunne, kleine meisje (ik ben 1.60, dus aan dat laatste is niet zoveel veranderd) Mijn moeder is/was dun en kan/kon alles eten wat ze wil(de). Ik heb in mijn jeugd dus nooit een dieetende moeder gehad die ongelukkig was met haar lijf (en daar ben ik dankbaar voor, ik zou ditzelfde graag bieden aan mijn kinderen, maar of dat gaat lukken vraag ik me af)
Om mij heen was dat wel anders, op de middelbare school waren er al genoeg meiden op dieet, vaak zelfs mét hun moeder.

Pas toen ik van de middelbare school af ging en voor ik langdurig op reis ging stond ik eens op de weegschaal. Samen met mijn vriend kwam ik erachter dat wij allebei echt niet meer de slankste meer waren, terwijl ik dat in mijn hoofd wel altijd was gebleven. Het komt er op neer dat ik met 1.60 ongeveer 68 kilo woog. Voor een meisje van 19 met normaal een smalle, slanke bouw is dat aan de hoge kant. Voor ik op reis ging kreeg ik er zo'n 3 kilo af. Maar op reis veranderde alles, ik kreeg interesse in fitness en in voeding. Ik zat maanden in de tropen, dus mijn eetlust veranderde. Ik at 3 keer op een dag, vrij weinig (ochtend een bakje yoghurt, middag 2 boterhammen en avond een bordje rijst met groente) maar daarentegen bewoog ik veel.Het resultaat was dat ik na een half jaar reizen 11 kilo lichter terug kwam, 54 kilo. Dit was absoluut bewust, ik wilde afvallen, maar het was ook absoluut makkelijker daar in de warmte.

Anyhow, ik kwam thuis en startte diezelfde week nog met personal body plan. Daar leerde ik calorieën tracken, iets waar ik tot de dag van vandaag spijt van heb. Ik mocht 1200 calorieën per dag, en deed 4 dagen per week aan behoorlijk pittige krachttraining. Toch kwam ik aan. Ik ben ruim voor mijn abbo af liep gestopt met PBP, ik merkte dat deze manier niet geschikt voor mij was. Lunchen, uiteten gaan en gezelligheid zijn kernwaarden voor mij en toen ik ongelukkig werd van deze sociale bezigheden omdat ik terwijl het gezellig hoorde te zijn alleen maar bezig was met bedenken wat ik precies binnen kreeg was het voor mij genoeg.
Ik bleef echter sporten en ging zelfs bijna iedere week 6 keer, bleef calorieën tellen op myfitnesspal. Ik kwam uiteindelijk aan tot een gewicht van 58 kilo. Er kwamen goede periodes en slechte periodes, maar de slechte periodes overheerste. Vooral toen ik afgelopen zomer verhuisde naar mijn studentenkamer. Ik bleef sporten (zo'n 3 keer per week) maar lette absoluut niet meer op mijn eten; ik wilde er niet meer op letten. Eind december woog ik 65 kilo. Ik heb me in tijden niet zo slecht gevoeld, alles waar ik zo trots op was geweest had ik compleet laten lopen. En dat terwijl mijn vriend mij ooit omschreven heeft als iemand die bergen kan verzetten. Die alles wat ze wil voor elkaar krijgt.

Op 1 januari ging de knop om, en als bij mij de knop om gaat, is de knop ook écht om. Al sinds 1 januari heb ik niet meer gesnoept, geen chocola meer gegeten. Het gaat me vrij makkelijk af en ik heb geen cravings. Ik ga nog uiteten, maar kies op dat moment gewoon voor het gezondste op de kaart. Zoals ik eerder omschreven heb ben ik iemand van alles of niets en momenteel ben ik dus weer bang dat ik ga doorslaan. Dat we weer in een cirkel terecht komen. Ik ben iemand die stel kan afvallen (omdat ik dus heel veel dingen kan laten en heel hard mijn best kan doen) maar er kan ook een punt komen dat het me allemaal niet meer boeit, en dan kan ik dus ook vrij snel aankomen. Dat wil ik dus niet meer. Ik wil heel graag nog 10 kilo kwijt, maar op een manier dat het voor altijd is.

Mijn kennis van voeding heb ik gekregen door PBP maar vooral door zelf heel veel te lezen, video's te kijken en te praten met andere voedingskenners. Sinds vorige week ben ik nu overgestapt naar een nieuwe sportschool. Ik moet mijn energie kwijt, dus heb mijn zinnen gezet op 2 a 3 keer spinning per week en 2 a 3 andere lessen. Ter informatie: sporten is voor mij geen verplichting, dit ga ik dus volhouden omdat het iets is wat ik écht leuk vind. In sporten/bewegen zit voor mij dus geen probleem.

Mijn probleem zit in de voeding. Ik probeer zonder calorieën te tracken te eten. Maar iedere dag check ik het in de avond toch nog allemaal via my fitnesspal. Het is een verslaving. Ik ben zo onzeker dat ik erover heen ga. Daarnaast voel ik de dagelijkse behoefte om me te wegen, na 1 week was ik 3,9 kilo lichter (wat natuurlijk allemaal vocht was) dus toen ik er de dag daarna opstond en weer 0,5 kilo zwaarder was voelde ik me heel erg slecht.

Ik ben mega onzeker over of ik goed eet, of ik niet teveel binnen krijg (terwijl ik dus alleen maar clean eet momenteel. Zodra ik de behoefte voel zal ik echt wel een keer wat lekkers nemen, maar nu heb ik daar nog geen zin in) Ik heb een fitbit, en kan bijvoorbeeld ook geen dag leven zonder m'n fitbit. Dan heb ik het gevoel dat ik volledig de controle kwijt raak. Met spinning verbrand ik zo'n 500 calorieën per keer. Daarnaast fiets ik ongeveer 4 dagen per week 50 minuten (naar studie en terug) en zet ik minimaal 10000 stappen per dag. Ik verbrand, als ik mijn fitbit geloof, dagelijks tussen de 2200 en 2600 calorieën. Maar nu ik meer verbrand, durf ik niet meer te eten. En dat terwijl ik nu best wat avonden flinke trek heb na zo'n pittige workout. Maar ik blijf tegen mezelf zeggen dat mijn lichaam gewoon moet wennen, dat modellen in het begin waarschijnlijk ook iedere dag honger hadden maar ook sterk genoeg waren.... (dat vergelijken, doe ik iedere dag de hele dag door)

Ik denk dus dat mijn probleem vooral zit in de controle die ik niet los kan laten. Ik hoor vaak dat je meer op je lichaam moet vertrouwen: honger is honger. Maar toen ik al die kilo's aan kwam had ik ook regelmatig honger. Ik ben bang dat het een trucje van m'n lichaam is, misschien moet mijn maag zich nog aanpassen. Hebben jullie misschien tips voor mij? Ik wil dit nu zo graag en voel me gemotiveerder dan ooit, maar de angst voor het herhalen van de geschiedenis blijft...

Jeez, wat een lang bericht is dit geworden. Alvast bedankt voor de mensen die de moeite hebben genomen dit te lezen!
anoniem_356205 wijzigde dit bericht op 12-01-2018 22:36
3.52% gewijzigd
Lady*Voldemort schreef:
12-01-2018 23:33
Klinkt gewoon als een eetstoornis hoor. Okee je kotst nog niet, maar voor de rest zijn alle ingrediënten aanwezig. Ik zou hulp gaan zoeken als ik jou was.
kotsen is maar een vorm van een eetstoornis
er zijn ook andere vormen
sommigen eten te veel
anderen eten te weinig
anderen eten dwangmatig gezond
weer anderen kotsen of laxeren

kern is dat ze denken dat gewicht is gekoppeld aan geluk en onrustig worden als ze niet hun schema's kunnen of mogen volgen
en ja, het is net een verslaving
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
12-01-2018 23:34
hoezo maken die paar kilo dat je gelukkiger bent?
is het niet jammer dat je met alles blij bent behalve met je gewicht?
waarom voel je je kut als je een paar kilo zwaarder weegt?
je zegt in je OP dat het een verslaving is, dat klinkt niet zo positief.

Wat gebeurt er als je niet meer mag tracken, sporten, wegen?
hoe voel je je dan?
Omdat ik daar al een keer ben geweest, ik me toen aantrekkelijker voelde, een betere huid had, minder last van mijn PDS (prikkelbaar darm syndroom). Ik vind mijn lichaam minder mooi nu ik zwaarder ben.
Als ik niet meer mag tracken en wegen gebeurd er in principe niets, als ik niet meer mag sporten zou ik daar wel heel erg van balen. En dat is niet omdat sporten betekent dat ik direct afval, maar omdat ik sporten heel erg leuk vind.
Ik begrijp heel goed waar je heen wil met de vragen, maar ik denk dat er heel erg veel vrouwen zijn die zich gelukkiger voelen met een paar kilootjes minder. Dat is niet direct een eetstoornis.
Happymind schreef:
12-01-2018 23:35
Ik denk dat ik dramatischer over ben gekomen in mijn post, omdat dit allemaal puur draait om eten, gewicht en afvallen. Buiten dat heb ik nog een heel groot ander leven. Ik word door mijn vrienden en vriendinnen omschreven als iemand die altijd positief is en altijd vrolijk. Ik kan me dus voorstellen dat je hier niet uit haalt dat ik gelukkig ben, maar ik voel mij een bevoorrecht, ontzettend gelukkig persoon.

Als ik nu een zak chips op zou eten, zou ik daar heel erg van balen. Omdat ik daar op dit moment geen voldoening uit zal halen. En dat is de balans waar ik naar zoek. Ik heb maanden gehad dat ik alles at was los en vast zat en voelde me daar regelmatig kut over. Dus ik ben heel erg blij dat ik die zak chips nu niet hoef, maar ik streef er wel naar dat als er een moment is waarop ik wél zin heb in die zak chips, dat ik dit dan ook bewust zal eten. Maar goed, zoiets moeten sommige mensen (zoals ik) leren :)
nee hoor, wat je schrijft klopt gewoon wat iemand met een eetstoornis zou schrijven
maar ik denk dat je de confrontatie liever uit de weg gaat en de kop in het zand steekt
dat is ook een kenmerk van eetstoornissen
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
12-01-2018 23:36
kotsen is maar een vorm van een eetstoornis
er zijn ook andere vormen
sommigen eten te veel
anderen eten te weinig
anderen eten dwangmatig gezond
weer anderen kotsen of laxeren

kern is dat ze denken dat gewicht is gekoppeld aan geluk en onrustig worden als ze niet hun schema's kunnen of mogen volgen
en ja, het is net een verslaving
Ja, die reactie vind ik ook een beetje kort door de bocht (die van degene waarop jij reageert, kan even de naam niet zien) Ik streef niet naar een mager lichaam. Ik streef, waarschijnlijk te vaak, naar een te gezonde levensstijl.
Happymind schreef:
12-01-2018 23:37
Omdat ik daar al een keer ben geweest, ik me toen aantrekkelijker voelde, een betere huid had, minder last van mijn PDS (prikkelbaar darm syndroom). Ik vind mijn lichaam minder mooi nu ik zwaarder ben.
Als ik niet meer mag tracken en wegen gebeurd er in principe niets, als ik niet meer mag sporten zou ik daar wel heel erg van balen. En dat is niet omdat sporten betekent dat ik direct afval, maar omdat ik sporten heel erg leuk vind.
Ik begrijp heel goed waar je heen wil met de vragen, maar ik denk dat er heel erg veel vrouwen zijn die zich gelukkiger voelen met een paar kilootjes minder. Dat is niet direct een eetstoornis.
je hebt geen betere huid als je minder weegt, dat is ingebeeld.
als je niet meer mag tracken en wegen en sporten word je onrustig, kijk nog maar even naar de OP, de titel. Of loog je toen je dat schreef?

er zijn meer vrouwen die graag lichter willen zijn, daar is niet zoveel mis mee.
het gaat mis als ze denken dat ze gelukkiger zijn met een paar kio minder en vervolgens de hele dag bezig zijn met voeding, beweging en uiterlijk
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
12-01-2018 23:38
nee hoor, wat je schrijft klopt gewoon wat iemand met een eetstoornis zou schrijven
maar ik denk dat je de confrontatie liever uit de weg gaat en de kop in het zand steekt
dat is ook een kenmerk van eetstoornissen
Oh ik probeer de confrontatie absoluut niet uit de weg te gaan, ik probeer alles wat je zegt juist heel erg goed tot me te nemen en er goed over na te denken. Ben het ook absoluut met je eens dat wat ik doe niet per se gezond is, maar ik zou het zelf niet linken aan een eetstoornis. Ik heb hier juist een topic over gemaakt, omdat ik op zoek ben naar balans. Ik wil juist graag leren om een evenwichtig te vinden dus ik vind persoonlijk dat ik mijn kop juist niet in het zand steek.
Happymind schreef:
12-01-2018 23:39
Ja, die reactie vind ik ook een beetje kort door de bocht (die van degene waarop jij reageert, kan even de naam niet zien) Ik streef niet naar een mager lichaam. Ik streef, waarschijnlijk te vaak, naar een te gezonde levensstijl.
6 keer sporten per week en 1200 calorieen eten is niet gezond
Happymind schreef:
12-01-2018 23:41
Oh ik probeer de confrontatie absoluut niet uit de weg te gaan, ik probeer alles wat je zegt juist heel erg goed tot me te nemen en er goed over na te denken. Ben het ook absoluut met je eens dat wat ik doe niet per se gezond is, maar ik zou het zelf niet linken aan een eetstoornis. Ik heb hier juist een topic over gemaakt, omdat ik op zoek ben naar balans. Ik wil juist graag leren om een evenwichtig te vinden dus ik vind persoonlijk dat ik mijn kop juist niet in het zand steek.
lees je eigen berichten nog eens door en ga naar je huisarts
je spreekt jezelf tegen en bent niet echt kritisch op je eigen gedrag
ik stop met reageren want het ergert me
S-Meds schreef:
12-01-2018 23:36
kotsen is maar een vorm van een eetstoornis
er zijn ook andere vormen
sommigen eten te veel
anderen eten te weinig
anderen eten dwangmatig gezond
weer anderen kotsen of laxeren

kern is dat ze denken dat gewicht is gekoppeld aan geluk en onrustig worden als ze niet hun schema's kunnen of mogen volgen
en ja, het is net een verslaving
Ja dat zeg ik dus.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
12-01-2018 23:40
je hebt geen betere huid als je minder weegt, dat is ingebeeld.
als je niet meer mag tracken en wegen en sporten word je onrustig, kijk nog maar even naar de OP, de titel. Of loog je toen je dat schreef?

er zijn meer vrouwen die graag lichter willen zijn, daar is niet zoveel mis mee.
het gaat mis als ze denken dat ze gelukkiger zijn met een paar kio minder en vervolgens de hele dag bezig zijn met voeding, beweging en uiterlijk
Betere huid gaat meer om de voeding die ik tot me neem, zelfde met PDS. Hoe gezonder mijn voeding, hoe minder last ik van beide heb.
Met betrekking tot het tweede dacht ik dacht je bedoelde wat er dan feitelijk zou gebeuren: als ik niet zou tracken zou ik niet per se aankomen en hetzelfde geldt voor wegen. Wat er met mij zal gebeuren is inderdaad dat ik daar onrustig van wordt.
Ik vind je manier van benadering trouwens wel erg interessant en leerzaam.
Er zijn inderdaad meer vrouwen die lichter willen zijn, naar mijn idee allemaal omdat ze zich dan beter/aantrekkelijker voelen (en dat heeft invloed op het geluk, toch)
Maar inderdaad is er bij mij nog geen volledige balans. Maar ik open dit topic omdat ik dat wel graag wil.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
12-01-2018 23:41
6 keer sporten per week en 1200 calorieen eten is niet gezond
Dat is ook iets wat ik gelukkig allang niet meer doe. Daarna heb ik een half jaar een fase gehad dat het me allemaal niks meer kon schelen. Momenteel eet ik ongeveer 1600 a 1700 calorieën per dag, met 5 keer sporten. Maar dat wil ik dus graag helemaal loslaten en me niet meer vastklampen aan die calorieën, maar aan wat mijn lichaam wil.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
12-01-2018 23:42
lees je eigen berichten nog eens door en ga naar je huisarts
je spreekt jezelf tegen en bent niet echt kritisch op je eigen gedrag
ik stop met reageren want het ergert me
Oké, bedankt in ieder geval voor je reacties.
"Ik ben mega onzeker over of ik goed eet, of ik niet teveel binnen krijg (terwijl ik dus alleen maar clean eet momenteel."

"Daar leerde ik calorieën tracken, iets waar ik tot de dag van vandaag spijt van heb."

"de slechte periodes overheerste"

"momenteel ben ik dus weer bang dat ik ga doorslaan. Dat we weer in een cirkel terecht komen"

"Maar iedere dag check ik het in de avond toch nog allemaal via my fitnesspal. Het is een verslaving. Ik ben zo onzeker dat ik erover heen ga. "

"Daarnaast voel ik de dagelijkse behoefte om me te wegen, na 1 week was ik 3,9 kilo lichter (wat natuurlijk allemaal vocht was) dus toe 0,5 kilo zwaarder was voelde ik me heel erg slecht"

"kan bijvoorbeeld ook geen dag leven zonder m'n fitbit. Dan heb ik het gevoel dat ik volledig de controle kwijt raak"

"Daarnaast fiets ik ongeveer 4 dagen per week 50 minuten (naar studie en terug) en zet ik minimaal 10000 stappen per dag. " (en 6 keer per week sportschool)

"Maar nu ik meer verbrand, durf ik niet meer te eten. En dat terwijl ik nu best wat avonden flinke trek heb na zo'n pittige workout."

"dat modellen in het begin waarschijnlijk ook iedere dag honger hadden maar ook sterk genoeg waren.... (dat vergelijken, doe ik iedere dag de hele dag door) "

Heeeej maar behalve dit ben ik heel gelukkig hoor!!
Happymind schreef:
12-01-2018 23:45
Dat is ook iets wat ik gelukkig allang niet meer doe. Daarna heb ik een half jaar een fase gehad dat het me allemaal niks meer kon schelen. Momenteel eet ik ongeveer 1600 a 1700 calorieën per dag, met 5 keer sporten. Maar dat wil ik dus graag helemaal loslaten en me niet meer vastklampen aan die calorieën, maar aan wat mijn lichaam wil.
en dat fietsen 4 keer per week en elke dag 7 km wandelen
haal je kop eens uit het zand, je pleegt roofbouw
en dat lichaam kan echt kapot hoor
en dan is het niet meer te repareren
Als je veel sport en beweegt hoef je niet echt op je calorieen te letten. Stop daarmee. Luister gewoon naar je lichaam, en eet wanneer je honger hebt, en eet gezond met hier en daar een traktatie. Je bent obsessief bezig en dat is niet goed voor jezelf, en irritant voor je omgeving.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben geen arts, maar als dit geen eetstoornis is, weet ik het ook niet meer.

Zoek hulp, heel snel!
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Happymind schreef:
12-01-2018 23:23


Toen ik die 10 kg af viel op reis, telde ik ook geen calorieën. Dus ik weet eigelijk stiekem wel dat ik het heel goed zonder kán. Maar ik dúrf niet meer zonder, omdat ik het zolang wel heb gedaan. Heel gek is dat. Lijkt me ook lastig zeg, door de medicatie niet meer op gevoel kunnen eten. Want ik weet eigelijk wel wanneer ik echt honger heb en wanneer ik trek heb, maar ik ben gewoon vaak bang dat mijn lichaam me voor de gek houdt en dat de cijfertjes het beter weten dan mijn lichaam zelf. Heel mindfuck..

Ik weet inderdaad ook zelf dat dit geen eetstoornis is,
Een eetstoornis heeft alles met controle te maken en veel minder met of je jezelf wel dun genoeg vindt. Je beweegt je op glad ijs. Echt waar. Luister maar Meds. Ik ken beroepsmatig veel mensen met eetstoornissen en alle alarmbellen gaan af.
Als jij zoveel sport kan je gewoon ontbijten lunchen en avondeten zonder calorieën te tellen. Zolang je normale gezonde maaltijden eet en niet alleen zakken chips/drop/koek/vul in... dan kun je daar nooit van aankomen.
Dit is niet gezond. En daarnaast is het logisch dat je aankomt als je met krachttraining begint. Spieren wegen zwaarder dan vet en aangezien je je spieren traint worden die zwaarder.

Raar dat niemand je dat verteld heeft of je dat zelf niet wist als je zo bezig was met afvallen en sporten.
Jup, dit is een eetstoornis. Dit is niet normaal en je lijdt eronder, al heb je dat zelf nog nauwelijks door. Hoe lekker zou het zijn om niet over voeding na te denken en vanzelf op (een gezond) gewicht te blijven? Zoek hulp, die is er! Dan kan je weer lekker verder leven zonder deze onnodige stress.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 13-01-2018 10:45
Reden: spam
91.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben voor kerst en oud&nieuw gestopt met calorieën tellen en wegen en tot voor kort leek ik ongeveer hetzelfde te wegen maar vrij plotseling ging mijn gewicht omhoog en nu moet ik alsnog maatregelen nemen en dus weer opnieuw op gaan letten.

Het was te voorspellen maar nu hebben we dat ook maar weer gehad. :)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
De helft van de mensen heeft overgewicht. Kennelijk lukt het "eten naar behoefte" dus niet bij de meeste mensen maar worden ze dan dikker. Of je het erg moet vinden dat je overgewicht hebt dat moet ieder voor zich bepalen.

Overigens is het vrij normaal om dikker te worden als overal erg lekker eten makkelijk verkrijgbaar is en mensen elkaar aanmoedigen. De mens is zó gebouwd dat hij met zweet op zijn voorhoofd moet werken om voldoende eten te bemachtigen. In tijden van overvloed (de herfst) werden veel feesten gehouden en rijkelijk gegeten zodat men een speklaag had in de winter. In de winter teerde men daarop en viel men weer af totdat het lente werd en er weer nieuw voedsel te veroveren en te oogsten was.

Dit patroon is tegenwoordig verstoord dus door het enorme aanbod kan men aan één stuk door bunkeren en dus aankomen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Sorry maar sluit me aan bij S-meds en anderen die spreken over een eetstoornis, heb je al eens gehoord of gelezen over 'orthorexia'? Zoek maar eens op, daar val je volgens mij helemaal onder... Sterkte, zoek hulp!
Alle reacties Link kopieren
Overigens erkent de huidige wetenschap het probleem dat de moderne mens moeite heeft om slank te blijven en is men druk bezig met onderzoek hoe men dit probleem kan tackelen, bijvoorbeeld d.m.v. hormonen. Ik neem aan dat - als ik de berichten mag geloven - binnen afzienbare tijd de mensen hun eigen figuur kunnen uitkiezen en geen wilskrachtproblemen meer zullen ervaren.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Happymind schreef:
12-01-2018 23:08
Ik heb toentertijd bij personal bodyplan te horen gekregen, dat ik heel klein was dus heel laag moest gaan zitten in calorieën. Dat heeft een beetje m'n beeld verpest denk ik.
2 dingen die echt overdreven zijn. Informeer jezelf goed en ga dus niet op het advies van 1 persoon af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven