Lijf & Lijn alle pijlers

Opeens moeite met ouder worden.

27-06-2018 08:19 176 berichten
Alle reacties Link kopieren
Opeens is het daar, het VERVAL. Mijn leven lang ben ik slank en strak geweest en het belangrijkste, gezond. Maar de laatste maanden weet ik lichamelijk geen raad meer met mezelf. Ik ga nu richting de 49 en opeens voel ik me ook zo terwijl eerder leeftijd maar een getal was. Opeens kan ik echt niet meer zonder leesbril, krijg steeds meer gebitsproblemen. Mijn gezellige ronde wangen gaan hangen.

Maar het ergste vind ik mijn lichaam, als ik in de spiegel kijk herken ik mezelf niet meer, daar staat opeens m’n moeder. Ik heb cellulite op mijn armen en benen. Mijn taille is aan het uitdijen. Slappe bovenbenen en dikkere enkels. Slippers dragen vind ik niet mooi meer vanwege adertjes en droge kuiten. Eerder kon je me uittekenen in spijkerbroeken met leuke shirtjes en sneakers maar ook dat vind ik niet meer bij mezelf staan. Maar wat ik dan aan moet trekken, geen idee. Nu wil ik opeens ook bevestiging van mijn man of hij me nog aantrekkelijk vind, had ik eerder nooit. Mijn gewicht verandert niet zoveel, ik weeg altijd rond de 62 kilo maar toch voel ik me gigantisch dik. Op mijn werk ben ik verreweg de oudste, de rest is allemaal rond de 30, dat helpt ook niet echt. Ook is mijn energie totaal weg. Als ik uit mijn werk kom kan ik geen pap meer zeggen. Dan wil ik ook alleen maar op de bank zitten totdat ik naar bed kan. Dat had ik eerder ook nooit.

Ik weet dat het erbij hoort maar ik weet me even geen raad met mezelf. Hoe ik deze fase in moet gaan ofzo, dus ik hoopte hier op een beetje feedback of herkenning. :$
mentosje wijzigde dit bericht op 28-12-2019 20:21
9.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
feniks02 schreef:
03-04-2019 20:45
Dat heb ik ook...heb begin 40 nog een poging gedaan en dat werd een miskraam....daarna wist ik...dit is het eind van die fase. ..

Misschien duurt het ook even om te wennen aan de nieuwe fase....
Wel last of dat je energie zo daalt.....
Dat is denk ik mijn grootste hindernis... Nog veel willen en deels ook moeten en niet meer alles aankunnen.
Ik heb nu een zwangere in mijn familie, ze is 48 jaar en het word haar 1e kind, ze is jaaaaaren bezig geweest voor een kind, en alles gaat volgens het boekje he, ik vraag me soms af wat de reden is dat moeder natuurlijk altijd van die rare spelletjes speelt. Ik vind ze niet grappig hoor.

Al moet ik zeggen dat wij veel late zwangerschappen hebben in de familie, mijn overgrootmoeder was 54 to en ze zelf een prematuurtje ter wereld bracht.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
polydox schreef:
06-04-2019 15:18
Ik had me nooit gerealiseerd dat je lijf na de overgang echt ineens met een rotklap naar beneden dendert. Nu zie ik er nog steeds best goed uit voor mijn leeftijd, maar het leuke is er voor mij wel een beetje van af qua lijf.
Ik ben blij dat ik een vriend heb van mijn eigen leeftijd. Vriendin van 50 met een twaalf jaar jongere man vindt het wel heel confronterend, dat plotse verval terwijl hij nog in volle bloei staat. Lijkt mij ook best moeilijk eerlijk gezegd.
.
Alle reacties Link kopieren
feniks02 schreef:
02-04-2019 22:08
Mag ik dit uppen? Misschien zien de schrijvers hier het sindsdien positiever in ...
Ik kamp hier ook mee en heb eigenlijk last op alle fronten: haar, huid, gewicht, maar ook moe en bijvoorbeeld op werk veel moeilijker om mijn waarde in te zien....thuis puberkinderen, god wat zijn die vermoeiend af en toe .
Ik voel mij echt heel ongezien en merk ook dat je als oudere vrouw onzichtbaar wordt. Bijv..ben nu aantal keer op reis met collega's geweest bij .
Heb hen goed leren kennen omdat ik veel interesse toon en vragen stel. Heb gemerkt dat dat omgekeerd niet opgaat.

Ik schrik echt van mezelf in de spiegel maar ook hoe zwaar op de hand ik soms kan zijn ...was altijd heel speels.
Ik vind rimpels krijgen prima en hoef er echt niet jonger uit te zien maar aantrekkelijk is echt anders . Heb een zware tijd achter de rug ( man verloren, groot gezin) en had gehoopt na het rouwen in een rustiger vaarwater te komen....het valt me gewoon zo tegen.

Ok dan is het wrs de overgang.... Na jarenlang ongesteld...6 zwangerschappen...4 bevallingen en jarenlang borstvoeding wordt je beloond met.....de overgang....en bedankt. .#misantroop
Jeetje Feniks :hug: Dat is ook wel een veel allemaal. Jij hebt je man verloren wat natuurlijk vreselijk is. Nu is het bij mij zo dat ik een man heb die 6 jaar ouder is maar wel erg fit is en jongensachtig. We houden elkaar dus scherp qua sporten, eetgewoontes e.d. We gaan samen het proces ouder worden in. Als ik wel eens mopper over mijn slap worden armen of iets dergelijks en dat ik ouder word zegt hij: gelukkig wordt je samen met mij ouder. :heart: Dus dat jij het gevoel hebt zwaar op de hand te zijn, nou, dat is volkomen logisch. Je hebt (op dit moment) geen partner om je aan op te trekken. Ik hoop en gun je dat je weer een beetje blij met jezelf zal zijn. :daisy:
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
06-04-2019 17:24
Ik ben blij dat ik een vriend heb van mijn eigen leeftijd. Vriendin van 50 met een twaalf jaar jongere man vindt het wel heel confronterend, dat plotse verval terwijl hij nog in volle bloei staat. Lijkt mij ook best moeilijk eerlijk gezegd.
Wat je zegt. Dan lijkt het me ook niet meer gelijkwaardig. Op je 50e voel je je heel anders dan voor je 40e. Ook qua energie. Feit is dat na je 45e (bij mij) alles, lichaam, energie, huid er opeens stukken op achteruit gaat. En dan jezelf moet meten met een man van 38, poeh.
Alle reacties Link kopieren
CommonSense schreef:
04-04-2019 12:43
Veertig vond ik peanuts, vijftig vind ik een stuk lastiger. Niet om de rimpels of gewichtstoename, dat mag van mij. En ik vind het fantastisch dat ik mentaal stukken beter in mijn vel zit dan tien jaar geleden. Het lastige nu is dat gezondheid ineens niet meer zo vanzelfsprekend is. Vroeger herstelde je gemakkelijker van iets, nu duurt dat langer, ok. Maar griep leidt ineens tot complicaties, daarnaast willen gewrichten niet meer alles doen, huid laat verdachte veranderingen zien die ik verdomd goed in de gaten moet houden, organen doen hun werk niet meer goed en dat vereist medicatie die weer nare bijwerkingen heeft... Kortom, gezonde veertigers, geniet van je relatief fitte lijf, echt, veertig zijn en gezond zijn is zo fijn!
Dit!!! Daar loop ik ook tegenaan. Dat gezondheid niet meer vanzelfsprekend is. Ik heb ook griep gehad en ben er meer dan 4 weken zoet mee geweest terwijl ik erg fit ben vanwege het vele sporten wat ik doe. Ook krijg ik steeds meer (moeder) vlekjes in mijn gezicht. En je hebt helemaal gelijk, proberen je lijf gezond te houden.
Alle reacties Link kopieren
Wat ikzelf ook vervelend vind is dat mijn tanden steeds geler worden. Ik heb altijd een mooi gebit gehad met weinig complicaties. En daar ga ik dus wel wat aan laten doen als ze zo geel zijn dat ik het niet meer mooi vind. En oh ja, ik heb van die stickertjes gekocht die je op je oogleden moet plakken zodat je oogleden minder hangen. Verder ben ik kritischer geworden met verzorgingsproducten. Ik heb nu bijvoorbeeld een dagcrème en serum waar gouddeeltjes inzitten zodat mijn huid wat meer glanst.
Ja ik herken dat wel TO. Alleen ik heb er gelukkig geen moeite mee.
Naar mate de jaren verstrijken groeit je zelfvertrouwen ook lijkt het wel.
"Vroeger" maakte ik me nog wel druk over wat anderen van mij vonden,
nu boeit mij dat niet meer.

Wel zorg ik ervoor dat ik er altijd verzorgd uit zie. Ik sport om fit te blijven en
let op dat ik niet teveel uitdij :proud:

Maar hé ik ben 50 so what?
Blij dat ik het gehaald heb...... en voor nu op naar de 60!! :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Mentosje schreef:
08-04-2019 10:11
Dit!!! Daar loop ik ook tegenaan. Dat gezondheid niet meer vanzelfsprekend is. Ik heb ook griep gehad en ben er meer dan 4 weken zoet mee geweest terwijl ik erg fit ben vanwege het vele sporten wat ik doe. Ook krijg ik steeds meer (moeder) vlekjes in mijn gezicht. En je hebt helemaal gelijk, proberen je lijf gezond te houden.
Ik heb geen moeite met het uiterlijk "verval". Voor mij is het het moeilijkste dat de mensen in mijn omgeving ziek worden en kwalen krijgen.
Mijn echtgenoot (hij is nu 59 en ik ben 60) bijvoorbeeld is een paar keer ernstig ziek geweest. Heeft diverse kwalen omdat hij heel lang diabetes 2 heeft gehad (zonder symptomen) voordat de diagnose is gesteld. De schade aan bloedvaten was toen al toegebracht en onomkeerbaar.
Ook hebben 2 dierbaren Parkinson en horen we keer op keer dat leeftijdsgenoten kanker krijgen.
Gelukkig ben ik zelf kerngezond, maar als er voor kon kiezen zou ik met liefde wat kwalen van mijn lieve man overnemen.

Soms krijgen we het verwijt dat we "gezonder hadden moeten leven". Daar word ik weleens kwaad om, want we hebben nooit ongezond geleefd. Niet gerookt, zeer matig alcoholgebruik, gezond gegeten etc. etc. Dat hij diabetes 2 met complicaties is deels erfelijke aanleg en deels toeval, simpele pech, want ik ben met dezelfde leefstijl kerngezond.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
08-04-2019 11:21
Ik heb geen moeite met het uiterlijk "verval". Voor mij is het het moeilijkste dat de mensen in mijn omgeving ziek worden en kwalen krijgen.
Mijn echtgenoot (hij is nu 59 en ik ben 60) bijvoorbeeld is een paar keer ernstig ziek geweest. Heeft diverse kwalen omdat hij heel lang diabetes 2 heeft gehad (zonder symptomen) voordat de diagnose is gesteld. De schade aan bloedvaten was toen al toegebracht en onomkeerbaar.
Ook hebben 2 dierbaren Parkinson en horen we keer op keer dat leeftijdsgenoten kanker krijgen.
Gelukkig ben ik zelf kerngezond, maar als er voor kon kiezen zou ik met liefde wat kwalen van mijn lieve man overnemen.
Dit vind ik ook een lastige, vroeger gingen er oma's en opa's van vriendinnen dood, maar dat stond ver van mijn bed, maar met het verschuiven van de generaties beginnen nu de ouders van vriendinnen ouder te worden met alle daarbij behorende klachten, ik heb de pech dat ik veels te laat kinderen heb gekregen met als gevolg dat ik nog kleine kinderen heb waar ik voor moet zorgen, maar ondertussen heeft mijn moeder ook de leeftijd bereikt dat ze de nodige zorg en aandacht nodig heeft, mijn zus daarentegen heeft grote kinderen waar ze geen omkijken meer naar heeft, en dat scheelt enorm.


Wat ik ook lastig vind aan ouder worden is dat je moet nadenken over dingen die vroeger ver van mijn bed lagen, ik mis het gevoel van vrijheid blijheid wat ik vroeger had.
Maar met uiterlijk verval heb ik minder moeite omdat ik vind dat je zelf iets van je uiterlijk kunt maken.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
consuelabananahammok schreef:
04-04-2019 01:48
Oh ja dat verval.
[...]
Bijna 47,over drie jaar 50. Vind ik stom.
Ik zit hier hardop te lachen. Ik ben jouw tweelingzus geloof ik, zelfde leeftijd en woord voor woord herkenbaar. Behalve het sporten dan, dat doe ik wel.

Inderdaad, googlen naar botox of microneedling of wat er dan ook de nieuwste superbehandling is, een man waarvan iedereen zegt dat ie er zo jong uitziet. En de kapper die zei dat ik er pas begin 40 uitzag, toen ik zei dat ik 46 was. (begin 40? Waarom niet halverwege de 30!).
Ik baal ervan. Ik vond het niet leuk om 40 te worden en vind het nog steeds niet leuk. Ik blijf voorlopig dan ook haarverven en doorgooglen naar botox. En ik blijf vechten met die eeuwige 5 kilo teveel.
ainne wijzigde dit bericht op 08-04-2019 11:45
Reden: quote ingekort
51.32% gewijzigd
amarna schreef:
08-04-2019 11:21
Ik heb geen moeite met het uiterlijk "verval". Voor mij is het het moeilijkste dat de mensen in mijn omgeving ziek worden en kwalen krijgen.
Mijn echtgenoot (hij is nu 59 en ik ben 60) bijvoorbeeld is een paar keer ernstig ziek geweest. Heeft diverse kwalen omdat hij heel lang diabetes 2 heeft gehad (zonder symptomen) voordat de diagnose is gesteld. De schade aan bloedvaten was toen al toegebracht en onomkeerbaar.
Ook hebben 2 dierbaren Parkinson en horen we keer op keer dat leeftijdsgenoten kanker krijgen.
Gelukkig ben ik zelf kerngezond, maar als er voor kon kiezen zou ik met liefde wat kwalen van mijn lieve man overnemen.

Soms krijgen we het verwijt dat we "gezonder hadden moeten leven". Daar word ik weleens kwaad om, want we hebben nooit ongezond geleefd. Niet gerookt, zeer matig alcoholgebruik, gezond gegeten etc. etc. Dat hij diabetes 2 met complicaties is deels erfelijke aanleg en deels toeval, simpele pech, want ik ben met dezelfde leefstijl kerngezond.
Dat verwijt vind ik echt kant noch wal raken. Ik heb zelf zes jaar geleden longkanker gekregen (gelukkig operabel en nu gaat het goed) maar ik ben al op mijn 20ste gestopt met roken. Wel vroeger veel "meegerookt" als kind. De artsen zeiden allemaal dat ik gewoon pech had en helemaal niet tot de risicogroep behoorde.
Gezondheid is geen verdienste maar gewoon geluk.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
08-04-2019 11:59
Dat verwijt vind ik echt kant noch wal raken. Ik heb zelf zes jaar geleden longkanker gekregen (gelukkig operabel en nu gaat het goed) maar ik ben al op mijn 20ste gestopt met roken. Wel vroeger veel "meegerookt" als kind. De artsen zeiden allemaal dat ik gewoon pech had en helemaal niet tot de risicogroep behoorde.
Gezondheid is geen verdienste maar gewoon geluk.
Het zijn geen artsen die dat verwijt maken, maar sommige mensen in onze omgeving.
Het slaat inderdaad nergens op, maar ik trek het me toch soms aan!
amarna schreef:
08-04-2019 12:00
Het zijn geen artsen die dat verwijt maken, maar sommige mensen in onze omgeving.
Het slaat inderdaad nergens op, maar ik trek het me toch soms aan!
Snap ik, het klinkt heel hard. Maar ik vind het vooral heel kortzichtig. Niks van aantrekken hoor!
Alle reacties Link kopieren
ainne schreef:
08-04-2019 11:44
Ik zit hier hardop te lachen. Ik ben jouw tweelingzus geloof ik, zelfde leeftijd en woord voor woord herkenbaar. Behalve het sporten dan, dat doe ik wel.

Inderdaad, googlen naar botox of microneedling of wat er dan ook de nieuwste superbehandling is, een man waarvan iedereen zegt dat ie er zo jong uitziet. En de kapper die zei dat ik er pas begin 40 uitzag, toen ik zei dat ik 46 was. (begin 40? Waarom niet halverwege de 30!).
Ik baal ervan. Ik vond het niet leuk om 40 te worden en vind het nog steeds niet leuk. Ik blijf voorlopig dan ook haarverven en doorgooglen naar botox. En ik blijf vechten met die eeuwige 5 kilo teveel.
Hahaha, ja precies dat! Hoezo word ik niet halverwege dertig geschat! :(
En echt, ik ben er heel lang mee weggekomen dat ik er een stuk jonger uitzag, maar na mijn 45e begon de ellende ineens.
Ik blijf ook zeker mijn haar verven. Mijn man zegt weleens, ah joh laat toch ik vind grijs haar wel leuk staan.
pffff..rot op, echt no way.
Ik ben er gewoon nog niet klaar voor om een “ oudere” vrouw te worden.

Ik heb al vanaf mijn 28 dezelfde foto op mijn rijbewijs/ paspoort. Iedere keer zeggen ze achter de balie,dezelfde foto weer gebruiken? Je ziet er nog hetzelfde uit,
Ik vrees dat ze dat bij de volgende keer verlengen niet meer gaan zeggen, hahaha! <——— lacht als boer met kiespijn.
Alle reacties Link kopieren
Waaat, ik wist niet eens dat dat kon, dezelfde foto gebruiken! Mijn paspoort moest vorig jaar vernieuwd worden en de foto is werkelijk afgrijselijk. Ik had op mijn strepen moeten staan bij de fotograaf,
impala schreef:
06-04-2019 17:24
Ik ben blij dat ik een vriend heb van mijn eigen leeftijd. Vriendin van 50 met een twaalf jaar jongere man vindt het wel heel confronterend, dat plotse verval terwijl hij nog in volle bloei staat. Lijkt mij ook best moeilijk eerlijk gezegd.
Herkenbaar, mijn man is ook jonger. En ziet er nog jong uit voor zijn leeftijd ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik kom net van de kaakchirurg (consult pre-implantaat).
Hij vertelde dat bij "oudere dames" de botopbouw na een extractie niet optimaal is.
Ik ben weliswaar 60, maar voel me echt geen oudere dame.

In de bios wordt standaard gevraagd of we al "recht hebben op korting".
o_o
amarna schreef:
08-04-2019 15:00
Ik kom net van de kaakchirurg (consult pre-implantaat).
Hij vertelde dat bij "oudere dames" de botopbouw na een extractie niet optimaal is.
Ik ben weliswaar 60, maar voel me echt geen oudere dame.

In de bios wordt standaard gevraagd of we al "recht hebben op korting".
o_o

:HA: Ik ben bang dat we langzamerhand toch tot die categorie behoren :proud:
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu 43 en vindt me net mooier worden nu ik ouder wordt? Wel merk ik dat ik wat slapper in mijn huid kom te zitten maar ik denk dat ik weer moet gaan sporten.

Maar ik zie de meeste vrouwen helaas aftakelen in de overgang...dan krijgen ze heel veel rimpels en grijs haar en een vermoeide uitstraling. Terwijl mannen van 50 weer mooier worden.

Ik heb ook een vriend van 10 jaar jonger, maar deze relatie kan ook over 10 jaar uitgaan omdat als hij nog kinderen wilt en dat gaat bij mij helaas niet meer lukken, maar ach als je toch 10 jaar een leuke tijd hebt gehad, prima toch?
Alle reacties Link kopieren
New76 schreef:
08-04-2019 18:29
Ik ben nu 43 en vindt me net mooier worden nu ik ouder wordt? Wel merk ik dat ik wat slapper in mijn huid kom te zitten maar ik denk dat ik weer moet gaan sporten.

Maar ik zie de meeste vrouwen helaas aftakelen in de overgang...dan krijgen ze heel veel rimpels en grijs haar en een vermoeide uitstraling. Terwijl mannen van 50 weer mooier worden.

Ik heb ook een vriend van 10 jaar jonger, maar deze relatie kan ook over 10 jaar uitgaan omdat als hij nog kinderen wilt en dat gaat bij mij helaas niet meer lukken, maar ach als je toch 10 jaar een leuke tijd hebt gehad, prima toch?
Grijs haar kan juist flatteren als je het als blikvanger gebruikt!
Je hebt een man, dus waar maak je, je zorgen om?
Alle reacties Link kopieren
Toen ik 25 was met maatje 34 zag ik er in een HM vodje beeldig uit met wat lipgloss, nu bijna 20 jaar later heb ik veel meer make up en duurdere /passende kleding nodig, mooie jurk ipv jeans met een shirtje.
Ook heb ik eerste grijze haren ontdekt.
Alle reacties Link kopieren
DennisHartendief schreef:
08-04-2019 20:20
Je hebt een man, dus waar maak je, je zorgen om?
Aha! De enige reden om er leuk uit te (blijven) zien is om een man te vinden!
Wat een eye-opener!
Alle reacties Link kopieren
Nog iets : In november ben ik het "mooiste meisje van de klas" ( van toen) tegengekomen op een feest, naaaah ik moest echt even schakelen hoor :hihi: die brutale levendige blik van toen is veranderd in een doffe blik die levenservaring uitstraalt, ergens moest ik wel een beetje lachen want zij was zich vroeger heel erg bewust van haar schoonheid en dat liet ze maar al te graag blijken o.a mij, het voelde dan ook heerlijk om haar voor te mogen stellen aan mijn gezin en om van haar complimenten te ontvangen over hoe goed ik eruit zie.
Helaas kon ik haar dat compliment niet geven.

En ja ik besef dat ik gemeen ben ik weet het maar het voelt zo goed :lol:
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
11-04-2019 13:21
Nog iets : In november ben ik het "mooiste meisje van de klas" ( van toen) tegengekomen op een feest, naaaah ik moest echt even schakelen hoor :hihi: die brutale levendige blik van toen is veranderd in een doffe blik die levenservaring uitstraalt, ergens moest ik wel een beetje lachen want zij was zich vroeger heel erg bewust van haar schoonheid en dat liet ze maar al te graag blijken o.a mij, het voelde dan ook heerlijk om haar voor te mogen stellen aan mijn gezin en om van haar complimenten te ontvangen over hoe goed ik eruit zie.
Helaas kon ik haar dat compliment niet geven.

En ja ik besef dat ik gemeen ben ik weet het maar het voelt zo goed :lol:
Iedereen is wel eens gemeen op zn tijd toch? Kan me voorstellen dat het een voldaan gevoel gaf.


Het mooiste meisje uit mijn klas is nog steeds beeldschoon en nog steeds een lieve vriendin.
Ze was zich nooit van haar schoonheid bewust en dat was haar grootste charme.
Ik was destijds een verlegen te snel gegroeide verlegen schrielkip, maar ben leuk opgedroogd. ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven