Lijf & Lijn alle pijlers

Start afvallen 14 juli 2018 3.0

16-07-2018 06:55 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Dit is een vervolgtopic van de vorige topics:
Afvallen start: 8 januari 2018
Afvallen start: 8 januari 2018 2.0

In principe is maandag weegdag.

Naam: Chocoladetaartjeee
Lengte: 173 cm
Start: 84,3 kilo
Streef: 68 kilo
Huidig: 82,2 kilo
Totaal: -2,1 kilo

Naam: _Lou_
Lengte: 166 cm
Start: 98,9 kilo
Streef: 65 kilo
Huidig: 76,7kilo
Totaal: -22,2 kilo

Naam: Fenya
Lengte: 165 cm
Start: 117 kilo
Streef: 90 kilo
Huidig: 96,7 kilo
Totaal: - 20,3 kilo

Naam: Frantic
Lengte: 172 cm
Start: 78,6 kilo
Streef: 65 kilo
Huidig: 67,3 kilo
Totaal: - 11,3 kilo

Naam: Fenne
Lengte: 165 cm
Start: 98 kilo
Streef: 62 kilo
Huidig: 63,6 kilo
Totaal: - 34,4 kilo

Naam: Blondie-90
Lengte: 176 cm
Start: 80 kilo
Streef:
Huidig: 80,5 kilo
Totaal: - 0,5 kilo

Meepraten mag natuurlijk altijd!

anoniem_361923 wijzigde dit bericht op 30-07-2018 23:38
63.88% gewijzigd
If there is a will, you will find a way
Lou je gaat echt super goed! Een halve kilo per week is echt prima! Ik herken dat teleurgestelde gevoel wel hoor, maar ik ben bang dat als je dichterbij je streefgewicht komt het moeilijker wordt om een kilo per week te verliezen. Dat was bij mij in ieder geval wel.

Fenya houdt deze super positieve instelling vast, je gaat super! Knap om te blijven afvallen terwijl het zo druk Is op je werk.

Ik ben deze week weer stabiel op 62,5kg. Ik ben inmiddels helemaal gesetteld in mijn nieuwe huis, heel blij mee. Ik woon nu lekker dichtbij een sportschool, dus ik heb een nieuw doel. Ik wil mijn gewicht stabiel houden, maar meer spiermassa ontwikkelen. Hopelijk word ik dan nog wat strakker. Met kleding aan ben ik heel tevreden, maar in bikini zie je toch wel heel goed de slappe huid etc.

Succes allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Mooi nieuw doel Fenne! Heb je eerder krachttraining gedaan? Ik lees trouwens ook wel eens dat je na bijv een jaar na afvallen wel strakker wordt, dat het normaliseert. Maar spieren opbouwen werkt natuurlijk heel goed en fijn dat je dan na een tijd misschien ook iets meer kunt/moet eten. Leuk om te horen over je huis!

Hier deze week -0,1 (nu 74,6). Was vrijdag spontaan met vriendinnen na wat drankjes bij een restaurant geëindigd, was lekker en gezellig. Met zout enzo verklaart dat het getal wel, maar moet zeggen dat vanochtend zelfs weer 74,9 was (na veel koolhydraten) dus ik kijk even niet meer haha. Komt wel goed, er is vast iets af.

Hoe gaat het met de rest? Chocoladetaartje, Frantic?
Alle reacties Link kopieren
Mooi resultaat weer Fenne. En een goed nieuw doel. Handig zo'n sportschool in de buurt. Ik ben benieuwd of je het verschil goed gaat merken. Maar dat zal zeker tijd overheen gaan. Was er maar een knopje voor. Haha :lol:

Hier deze week weer eens een echt goed resultaat na een paar weken lang onsjes eraf. Ik ben deze week 800 gram afgevallen en ben daar heel blij mee :cheer2: :cheer2: :cheer2:

Blijkbaar had mijn lijf even een pas op de plaats nodig want qua eten en bewegen heb ik niks anders gedaan dan stug volhouden. Zo zie je maar, dat wanneer je je niet laat verstoren door die cijfers, die ook wel eens lager kunnen zijn of zelfs plus, het dan vanzelf weer goedkomt ;)

Met die 800 gram eraf, woog ik vanmorgen 95,5 kg precies en ben ik dus ook precies 21,5 kg afgevallen :hello:
Alle reacties Link kopieren
Fenne, Lou en Fenya, jullie gaan lekker, stabiel of in de min, nice!

Ik lees nog wel mee, als er wat gepost wordt, want het is wel rustig hier. Ik ben zelf ook druk geweest helaas.. 2 weken geleden besloten om toch te stabiliseren, en stabiel it is, ik blijf in de 67. Sinds gisteravond heb ik echter ineens weer drang om op te letten?! Nouja, ik neem het maar zoals het is en ga nu dus weer mee in strenger zijn. Wie weet levert het nog wat op, volgende week!
Alle reacties Link kopieren
Mooi gewicht hoor om stabiel op te blijven Frantic. Ben benieuwd of je natuurlijke drang tot strengheid volgende week nog tot een min gaat leiden. Maar 67 vind ik echt een keurig gewicht, ik zou er meteen voor tekenen. ;)
Alle reacties Link kopieren
Haha Fenya, daar heb je natuurlijk ook een punt. Maar ik zie nog ruimte voor verbetering ;) of dat nou op korte termijn gebeurt of op de wat langere termijn dat valt nog te bezien, maar ik ben iig nog niet definitief klaar!
Alle reacties Link kopieren
Na vandaag nog 12 dagen, dan mogen we naar ons tweede thuis. Dat is sinds bijna 10 jaar (dit jaar jubileum) Kreta. Daar zijn we ons hart verloren. Best bijzonder, omdat we daarvoor nooit 2x naar hetzelfde vakantieland gingen zelfs. Maar Kreta, tsja. Kan het niet uitleggen ook. Dat is echt een gevoel.

Als bijna heel NL weer gaat werken, pakken wij onze biezen voor 2 weken Kreta. Omdat het zo in mijn hart zit, kriebelt het ook al weken.... Waarschijnlijk moet ik zelfs weer een traantje van geluk laten als ik er eenmaal ben. Haha.

We hebben voor het eerst een vakantievilla voor ons 2 gehuurd met een prive zwembad erbij. Andere jaren zaten we in een goed hotel tussen andere gasten, dus ik ben zeer benieuwd hoe dit ons gaat bevallen.

En dit jaar minstens 21,5 kg lichter op vakantie. Ik verwacht dus al een emo moment in de vliegtuig stoel. Ik zat natuurlijk nooit lekker. Met m'n bovenbenen klem onder de leuningen van de stoelen naast me.... vliegtuig riem kon wel dicht, maar hield niet over. Nu verwacht ik een heel stuk over te houden van de riem. Dat lijkt me een bijzondere gewaarwording, waar ik nu al naar uit kijk.

In de vakantie ga ik wel tijdelijk stoppen met het tellen van punten (en calorieën). Ik probeer een soort tussenweg te hanteren. Niet tellen (even vrijaf ook van het rekenen), maar wel opletten. Niet iedere ochtend brood, maar afwisselen met (heerlijke) Griekse yoghurt en fruit. Lunchen en/of dineren met een salade, kip of vis. Een Kretenzers wijntje alleen in de avond en met mate. Maar af een toe een lekker ijsje zal er ook wel ingaan. Alleen niet iedere dag. Zo hoop ik de "schade" te beperken, zonder het gevoel te hebben dat ik mezelf van alles ontzeg.... En de plus die er dan aan het einde overblijft, die ga ik accepteren voor wat het is. Daarna weer strak in het ritme van eten & bewegen. Dan komt het vast snel weer goed. Daar heb ik vertrouwen in.

Maar voor nu geniet ik vooral van de voorpret en het idee om onze Griekse vrienden weer in de armen te kunnen sluiten.... Na vandaag nog 12 dagen :sun: :cheer2: :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Je aankomende vakantie klinkt heerlijk ontspannen Fenya! Nog maar een paar nachtjes.. echt iets om naar uit te kijken.

Ik vertrek binnenkort naar ver land waar we gaan rondreizen, heb er zoveel zin in! Ik tel sowieso niet echt calorieën, maar heb bijv wel paar vaste gerechten voor doordeweeks die ik daar niet kan maken denk ik. Hebben soms toegang tot keuken, maar boodschappen doen heeft weinig zin als je na 1, 2 of 3 dagen weer vertrekt. Neem wel koeltas mee zodat ik onderweg evt wat rauwkost een beetje goed kan houden. En gaan natuurlijk lekker uit eten; zorgen dat ik overdag niet te veel eet zodat ik ‘s avonds wat meer kan eten. Heeft iemand nog tips voor gelijk blijven/afvallen tijdens een (rond)reis?

Frantic, nu ben ik wel benieuwd of je weer bent begonnen of niet haha. Weet je waardoor die drang opeens weer kwam?
Alle reacties Link kopieren
Lekker vooruitzicht Fenya! En ook goed om even iets minder streng te zijn denk ik! Wij hadden dit jaar ook voor t eerst een villa met privezwembad, ons is het enorm goed bevallen.. geen schreeuwende kinderen, geen luidruchtige engelsen/duitsers, niet vechten om een bedje bij het zwembad, heerlijk! Alvast heel veel plezier!

Lou ook bijna op reis, heerlijk! Rondreizen is ook echt heel tof! Ik weet natuurlijk niet waar jullie heen gaan, maar ik veel verre landen is men gewend 2x warm te eten (lunch en avond), waardoor je voor mijn gevoel altijd meer eet. Wij zorgen er dan voor dat we altijd wat in de tas hebben zitten, zoals brood of crackers. Een goed ontbijt is dan fijn om niet al te veel honger te krijgen (eiwitten!). Dan is je lunch licht, want je avondeten is op reis/vakantie toch vaak weer wat zwaarder..

Haha, waar de drang vandaan kwam weet ik echt niet, maar hij was kortdurend ;) vanochtend woog ik: 67.2, haha! Stabiel........
Bij mij deze week 500 gram erbij, een te leuk weekend gehad. Dus vanaf vandaag weer even streng er bovenop zitten.

Leuke reizen in het vooruitzicht! Mijn ervaring is juist niet te veel zelf mee dragen, natuurlijk kan fruit en groente geen kwaad. Maar als je de hele dag op pad bent en wandelt en dingen bezichtigd, dan kun je makkelijk drie maaltijden verbranden. Ook al zouden ze dan misschien wat meer calorieën bevatten dan normaal. Wat ik ook altijd doe, sowieso bij uiteten gaan, is water / spa rood drinken. Ieder alcoholische of frisdrankje telt zo zwaar en ik eet liever wat meer :)

Succes en natuurlijk veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel allemaal. Wat een goede tips allemaal. Die ga ik zeker meenemen. Nog 4 werkdagen te gaan inclusief die van vandaag en dan gaat in ieder geval mijn vakantie beginnen. Vrijdag en zaterdag nog verjaardagen (altijd fijn als je afvalt, LOL), zondag koffers pakken en maandag vliegen we. Nog mazzel ook, want dinsdag staakt de beveiliging op Schiphol als men niet eerder een CAO weet af te sluiten..... Wij zitten net een dag eerder. Pffiiieeeuwww...

Gaaf Lou, reizen in een ver land. Dat klinkt ook erg spannend. Ik wens jou ook alvast veel plezier.

Keurig stabiel weer Frantic, en da's eigenlijk ook gewoon giga knap. Niks zo moeilijk als stabiel blijven lijkt me.

Die 500 gram heb je er zo weer af Fenne, dat weet ik zeker. Komt goed.

Ik heb ook weer een prima resultaat, ondanks een etentje zaterdag. 900 gram eraf deze week. Daarmee woog ik vanmorgen 94,6 kg en ben ik nu 22,4 kg afgevallen.

Ow wat ga ik dat merken in mijn vliegtuigstoel :cheer2: :cheer2: :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Wat een fijne tips indd, dank jullie! Denk dat we veel verbranden, maar ook veel in auto zitten. Bedacht me wel dat ze daar vaak vis hebben, dus lichte maaltijden moeten te vinden zijn.

Woog dit weekend precies 73 :yes: Van -100 gr vorige week naar opeens weer -1,6 kg: is ook geen peil op te trekken soms hè..
Denk een mooi beginpunt van een paar weken rustiger aan doen en proberen even gelijk te blijven. Nu al wel een uitdaging hoor; voor afvallen weet ik wat ik moet doen en voor gelijk blijven is het nog uitzoeken. Ook lastig dat ik mezelf niet meer kan wegen, maar ergens wel fijn zo’n weeg break natuurlijk.

Met die min deze week ben ik meer dan 25 kg afgevallen in totaal en dat voelt natuurlijk heerlijk! Meteen een winterjas gekocht die ik vorig jaar ook al op het oog had, maar in een XL net iets te strak zat (merk valt klein). Nu hangt er een M te stralen in mijn kast.. heel gek idee.

Haha, Fenya de vliegtuigstoel zal wel anders zitten indd! Was bij mij (nog) niet zo’n probleem, maar merkte wel iedere x dat ik een stukje minder riem over had.. en dat is natuurlijk balen.

Fenne en Frantic, lekker bezig met een mini plus na een gezellig weekend en zo mooi stabiel blijven! Vind het maar knap hoor. Wil wel wedden dat je die plus meteen weer terug draait Fenne ;)
Haha klopt Lou, ik ben toch ergens nog heel bang om terug te vallen. Dus ik heb er al weer drie strenge dagen op zitten, volgende week dus gewoon weer terug op mijn stabiele gewicht. Shoppen is nu veel leuker, vinden jullie ook niet ;) ik moet ook nog flink op pad, door de mooie zomer heb ik nog vrijwel geen kleding gekocht die ik in de winter aan kan. Precies een jaar geleden ben ik begonnen en nu 35 kilo lichter, heel bizar!
Alle reacties Link kopieren
Haha herkenbaar Lou, soms weken niks of bijna niks en dan ineens een klapper. Wauw 1,6 kg bij jou. Wat geweldig. En meer dan 25 kg afgevallen. Wat enorm knap.

Ik hoop over een tijdje hetzelfde te kunnen zeggen.

Bizar inderdaad Fenne en enorm knap ook. Jeez 35 kilo lichter in een jaar. Wauw gewoon. Kan me voorstellen dat shoppen veel leuker is nu :yes:
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het met jullie? Fenne, heb je het nog gevierd oid dat je precies een jaar bezig bent? :cheer2: wat moet dat een heerlijk gevoel zijn!
En Fenya, je gaat vast nog steeds zo goed? :)

Hier de eerste 4 dagen van onze rondreis genoten van heerlijke maar ongezonde dingen. Merk dat ik wel behoefte heb/had aan even wat meer loslaten. Het scheelt dat we elke dag 10-13 km lopen en (ik) eigenlijk alleen lunch en avondeet (ook geen tussendoortjes). Maar als ik zo doorga, komt er vast wat bij dus probeer het een beetje om te draaien. Wel lastig, want het is (nog) geen standvastige beslissing dus dan lonken de andere dingen op de kaart zo..

Chocoladetaartje, ben benieuwd hoe het met je gaat?
Hoe zijn jullie vakanties? Zijn jullie aan het genieten?

Ik zit weer redelijk in het normale ritme, ik ben ook weer terug op 62,5 kg. Ik moet wel zeggen dat het me echt tegenvalt hoe snel ik aan kan komen. Mijn calorie behoefte in rust vind ik heel laag, dus het zal altijd erg opletten blijven :( hoe ervaren jullie dat?
Alle reacties Link kopieren
Ha Fenya en andere lezers..
62,5 is keurig!! Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet helemaal herken. Ik blijf nog steeds stabiel in de 67, inmiddels een maand of 3. Mij valt het mee wat ik kan eten om stabiel te zijn. Ik weet niet hoe jouw weken eruit zien, maar misschien komt het doordat ik een fysiek zware baan heb, en 2 of 3 keer per week sport. Maar als jij nu gaat zeggen dat je 6x pw sport weet ik niet zo goed hoe het komt ;) slaap je voldoende? Hoe groot is het verschil in je kcal inname tissen afvallen en stabiel blijven?
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn jullie mooi stabiel Fenne en Frantic! Kan me voorstellen dat het een vervelend idee is dat je het niet even los kan laten zonder effect.. geen tips, maar wel herkenbaar.

Tenminste: eten gaat hier wisselend op vakantie. Nog iets te vaak pizza, maar heb ook dagen dat ik zo goed mogelijk eet, voor zover dat kan in restaurants. Ons ritme is nog steeds dat we 2x per dag een grotere maaltijd eten en that’s it (voor mij). Ik voel me er goed bij: mentaal gezien wel heel fijn om even wat losser ermee om te gaan. Maar ook ik zal het effect vast merken na de vakantie, ook al bewegen we veel. En toch.. als ik denk aan hoe “anderen” (lees: slanke mensen) vakantie vieren, dan lijkt me dit best een fijne nieuwe gewoonte om aan te leren. Dat je wel meegaat in de lokale keuken en van alles probeert, maar niet iedere dag voor veel, vet en zoet gaat. Balans hè.. en vooral balansen nadat je misschien een kilo bent aangekomen na je vakantie. Ik hoop alleen maar dat het bij een kilo oid blijft :bonk:

Verder geniet ik enorm van mijn vakantie! We reizen een heel mooi land door en komen in het ene gebied een hittegolf tegen en bereiden ons nu voor op sneeuw. Merk wel dat mijn -25 kg lichaam het een stuk sneller koud heeft!

Fenya, hoe gaat het met jou?
Alle reacties Link kopieren
Wilde even feestelijk nieuws met jullie delen! Ben 2,4 kilo afgevallen tijdens mijn vakantie van 3 weken.. :cheer2: wat een opluchting. Begin deze week thuis gekomen en even paar dagen genomen om het zout/water gewicht kwijt te raken (jeetje wat is alles zout in restaurants).

Ik had echt niet verwacht dat ik zou zijn afgevallen in weken waarin ik mezelf geen restricties heb opgelegd. Heb volledig naar behoefte gegeten en dat was dus 2x per dag (want erg grote porties), wel gelet op vooral zwarte koffie e.d. en dus veel gelopen. Heb 4x zin gehad in salade, maar kan me de pizza’s, pasta’s en hamburgers ook nog levendig herinneren haha. Voelde me daar af en toe schuldig over, maar voelde ook zo goed om even de teugels te laten vieren. Ben blij dat ik niet te streng voor mezelf ben geweest. Heb het idee alsof ik eindelijk door heb wat die balans ongeveer is!

Hoe gaat het met jullie?
Alle reacties Link kopieren
Wauw Lou!! Wat een geweldig resultaat, je nog trots op jezelf zijn!! Heerlijk genoten zo te lezen, maar ook veel bewogen en toch afgevallen. Heerlijk!

Hier is alles.... stabiel. :D
Ik eet slechter dan ik zou willen, maar blijf stabiel. Ik ben dus ook wel tevreden. Afgelopen 2 jaar ben ik steeds op 1/1 begonnen met lijnen en beide keren zon 5,5 kilo kwijt geraakt. Mijn plan is nu dan ook stabiel blijven t/m december (wat m.i. betekent dat ik nog wel wat moet veranderen, want ik ben bang dat ik weer aan ga komen als ik zo door ga). En dan op 1/1 weer streng, voor de laatste 5 kilo!
Alle reacties Link kopieren
Wauw Lou wat ontzettend knap van je. Groot respect hoor. Ik heb hier namelijk het tegenovergestelde. Ik ben 2,3 kg aangekomen in mijn vakantie. Dit was echter wel ingecalculeerd, omdat wij voor de "relax en lui" vakantie gingen en ik werkelijk dol ben op het Griekse eten en de lekkere wijntjes (het Bourgondische ben ik nog niet zomaar kwijt, LOL). Alles wat ik heb genuttigd was een bewuste keuze en ik had van te voren al gezegd de extra kilo's te zullen accepteren en dat doe ik dus ook. Zolang ik het maar weer op weet te pakken en ik moet zeggen, dat lukt goed.

Sinds eergisteren ben ik weer begonnen met tellen en het bijhouden van mijn eetdagboek. Het valt me veel makkelijker dan verwacht. Een wijntje is nu weer alleen voor in het weekend en de koolhydraten, vetten en suikers heb ik weer flink naar beneden geschroefd, zonder dat ik honger krijg of het idee dat ik iets mis. Ik voel me juist rijk dat ik zo heb kunnen genieten van de vakantie en nu weer zo makkelijk lijk om te schakelen.

Ondanks de vele luie dagen (de villa was werkelijk f-a-n-t-a-s-t-i-s-c-h), zijn we een dag of vijf wel wat gaan doen. Toen heb ik mijn stappendoel wel gehaald. Haha. We zijn bijvoorbeeld in een kloof afgedaald en weer omhoog geklommen. Dat was toch ruim 300 ongelijke treden en waar ik dan vroeger op apegapen lag en de eerste minuten geen woord kon uitbrengen, kon ik nu gelijk kletsen toen ik boven was. Dus dat was winst :yes:
Verder heb ik erg genoten van mijn "vliegtuigstoel-momentje". Vorig jaar had ik nog een stukje riem van een cm of 5 over, dit jaar een hele sliert. En dat voelde zo goed. :cheer:

Vandaag ga ik het wandelen ook weer oppakken en hoop ik snel weer de lijn naar beneden te pakken hebben, al reken ik nog wel op wat geschommel.

Ik woog vanmorgen 96,9 kg en dat betekent dat ik 2,3 kg ben aangekomen en nu in totaal 20,1 kg ben afgevallen. Op naar de -21kg :cheer2:

PS: Frantic en Fenne: top dat jullie stabiel weten te blijven. Dat lijkt me namelijk best pittig en jullie doen het toch maar effen. Ga zo door :thumbsup:
Klinkt als een goed plan Frantic! 2019 wordt het jaar van de laatste 5 kilo ;)

Heel knap Lou! Geeft je meteen een kickstart om verder te gaan na je vakantie!

En Fenya een hele goede instelling denk ik! Grieks eten is ook echt te lekker!

Ik ben inmiddels net onder de 62 kg aangekomen, nice and steady :)
Alle reacties Link kopieren
Netjes Fenne :cheer: Onder de 62 gewoon. Wauw.
Alle reacties Link kopieren
Netjes Fenne, onder de 62.. wauw! Toch nog iets strenger geweest of stabiel geprobeerd te blijven en blij verrast door een min?

Frantic, mooi nieuw doel vanaf 1 januari. Vind ‘t knap dat je nog voor die -5 gaat en ook geduld hebt daarvoor!

Fenya, je vakantie klinkt heerlijk ontspannen :daisy: En die 2,3 is er vast zo weer af na een tijdje bijhouden in NL! Knap dat je er weer vol voor gaat; ik vind het na terugkomst juist een stuk moeilijker om weer netjes te eten.

Had na de vakantie veel borrels, maar ook gewoon net een handje te veel pepernoten hier en daar.. Misschien ben ik wat overmoedig geworden door afvallen in de vakantie. Dit weekend woog ik weer 70,6, dus niks eraf en niks eraan terwijl ik wel weer echt bezig was met mijn ritme. Nou ja, deze week misschien iets strenger en dan hopen op een min volgend weekend.

Heb wel flink geshopt met al die korting afgelopen weekend; loop nu bijna elke dag in een nieuwe outfit en dat leidt weer tot allerlei complimentjes over dat ik zoveel ben afgevallen. Zal heel eerlijk zijn; ik geniet er met volle teugen van! Hoewel alle aandacht ook wel weer vreemd is, een beetje onopvallend op werk rondlopen is er niet meer bij.. :rofl:

Chocoladetaartje, zag dat je wel weer op forum was geweest; hoe gaat het met je? :)
Alle reacties Link kopieren
Wat geweldig Lou, al die complimentjes. Dik verdiend ook. Ik ben benieuwd hoe het je nu vergaat. En de rest ook. Het is hier rustig.

Ik was even afwezig door een vervelend buikgriepje en een leuk weekendje Heidelberg. Daar ook niet echt bezig geweest met het afvallen, maar ja zo'n buikgriep helpt wel tegen de kilo's. Al is dat natuurlijk ook voor een deel vocht, dat je er weer bij krijgt.

Al met al resulteerde het deze week in 95,6 kg op de weegschaal. Een min van 1,3 kg ten opzichte van een paar weken terug. Inmiddels zit ik weer op 21,4 kg afgevallen. :thumbsup:

Nog 1 kg te gaan en dan ben ik de vakantiekilo's weer kwijt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven