Lijf & Lijn alle pijlers

Starters ozempic/afvalprikken/-pillen enz. voor afvallen

29-06-2026 02:18 55 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Ik heb gekeken naar de al aanwezige topics hierover en ik mis eerlijk gezegd een treat die de eerste weken of wat langer behandelt, alleen voor de afvallers, dus zonder diabetes maar dus wel met bmi <30.
En met de mensen die er serieus mee bezig zijn, en die medicatie via serieuze wegen krijgen. (Ja, die zijn er steeds meer!)
Dus hier geen praat over vreemde wegen om het te verkrijgen maar ook niet over klikjes plussen en minnen, afbouwen en dat soort dingen maar over: hoe ging je traject tot eerste prik, hoe vond je dat, hoe gaat het nu, etc.
Ik zal aftrappen; ik ben een type van; als de knop eenmaal om is moet het ook NU gebeuren. Dus gelijktijdig aanvraag bij huisarts en via een online goede organisatie begonnen.
Terwijl ik nog steeds moet wachten op de afspraak met die ene persoon bij huisarts die er blijkbaar alleen over mag beslissen, is alles bij de online organisatie al gebeurd.
Ik had het regelen daar onderschat van tevoren maar tot mijn plezier werd ik echt wel flink bevraagd, moest fotos insturen, inloggen met DigiD, hele vragenlijsten etc. Pas daarna werd de pen opgestuurd. Ik kreeg geen persoonlijke instructie maar vond dat ook niet nodig na het lezen van de instructie. Wel vond ik van tevoren het idee van prikken eerst een dingetje.
Heb nu net de 2e dosis erin zitten en ben zeer tevreden. Heb bijna geen bijwerkingen en geen enkele impuls om te snoepen.
Maar ik mis dus lotgenoten die ook in deze fase zitten. Het is nog wel een taboe merk ik hoewel de weinige mensen aan wie ik het heb verteld er positief op reageren. Maar die dus geen persoonlijke ervaring hebben...
Hi!

Hier ook een BMI van +30, maar de huisarts wilde uit principe geen afvalinjecties voorschrijven (hij vond dat niet eerlijk tegenover mensen die de kosten niet zelf konden dragen). Ik vond het niet eerlijk om, als ik de financiële middelen had, voor de vorm een GLI traject te volgen of af te wachten totdat ik gezondheidsproblemen kreeg en de druk op ons zorgstelsel zo verder te verhogen. Dus ik kwam uit bij een private kliniek ;) Wel een prijzige kliniek (500 euro p/m voor Mounjaro).

Wat ik fijn vond was dat ik eerst diverse bloedonderzoeken moest doorlopen en ook een afspraak kreeg bij een arts om de resultaten te bespreken en de voor-en nadelen van de diverse injecties. Daar mocht ik ook oefenen met het zetten van de injectie. Maandelijks zie ik deze arts en de eerste maand had ik via app wekelijks contact op de dag voor mijn injectie om te bespreken hoe het ging. Daarnaast hebben ze ook een professionele BIA weegschaal en merk ik dat het mij erg motiveert om mijn spiermassa omhoog te zien gaan en het visceraal vetniveau en mijn vetmassa te zien dalen. Alleen het getal op de weegschaal zegt mij niet zoveel.

Ik zit nu in mijn zesde week (denk ik) en heb ook geen last van bijwerkingen en de ‘food noise’ is nog steeds verdwenen!

Hoe merk je dat het een taboe is? Ik krijg die indruk soms van social media, maar vraag mij af tot in hoeverre dit echt leeft. Wel fijn dat de mensen om jou heen er positief op reageren! Die ervaring heb ik gelukkig ook.

Vind je het nu al makkelijker om te prikken?
cosmopolitan22 schreef:
29-06-2026 02:18
maar dus wel met bmi <30.

Ik denk dat je >30 bedoelt? :biggrin:
Trust me... Nobody cares.
Ik ga maandag beginnen met wegovy. Via wellis. De spuit komt vandaag binnen.

Vind het best een beetje spannend.
Ik ben 1,71 en ik denk dat ik 96 kilo weeg.

Morgen komt mijn weegschaal binnen en zal maandag voor ik begin gaan wegen.
Ik begin de 22e juli met mijn eerste prik ozempic. Ik heb een BMI boven de 30 en diabetes 2, dat niet goed in te regelen is met medicatie. Daarom krijg ik het vergoed. Heb een afspraak de 22e om de eerste prik te zetten en de hele voorlichting van de POH te krijgen. Ik ga zeker meeschrijven hier.
Vandaag weegschaal binnengekomen. Het is erger dan ik dacht. 99,9 kilo :-o

Bmi van 34,2

Ik ben blij dat ik maandag start
Morgen begin ik.

wanneer het beste wegovy spuiten, voor of na het ontbijt?
Na veel gelezen te hebben gisteravond...

Collageen op, griekse yoghurt op, boekje doorgelezen van wegovy, nu nog even het filmpje prikken kijken en dan half 8 prikken.

In 2016 mijzelf wel geprikt ivm trombose na een operatie, maar toch is het weer spannend :-o
Nou hij zit erin. Dat viel hartstikke mee :-D
Ik begreep dat je pas na 2 a 3 dagen wat merkt. Dus ben benieuwd.

Gewicht 99,8 kilo
Vet 53,9%
Spier 26,7%
BMI 34,1
Water 37,5%
Kan je de tweede dag al wat voelen?

Normaal als ik op sta met honger. Nu niks.

Collageen op, net griekse yoghurt op. Beetje misselijk daarna 😣

Ik heb maar 155 gram yoghurt op en zit vol, tegen heug en meug opgegeten (normaal eet ik 180 gram)

En sinds gisteravond al hoofdpijn.
Zo de eerste week zit er op!

2,3 kilo eraf. Vet is meer, maar was vrijdag minder. Weegschaal niet erg nauwkeurig denk ik :-D

Gewicht 97,5 kilo
Vet 59,7%
Spier 23,6%
BMI 33,3
Water 34,8%

Om half 8 de tweede injectie.
Wel een oke week gehad, merkte wel dat ik sneller vol zat.
Goede resultaten!. Fijn dat je weinig bijwerkingen hebt. Niet te snel ophogen in dosis als je nog voldoende resultaat ervaart, dat ophogen in dosis kan altijd nog.
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
Mijn partner gebruikt sinds een half jaar ozempic. Hij had een BMI van 40 en wel pre-diabetes. Na een half jaar heeft hij nog steeds dezelfde absurde eetlust, geen noemenswaardige bijwerkingen en is precies 7 kilo afgevallen. Zijn suiker is wel perfect. Ik had me er toch iets meer van voorgesteld. Ik vind dat er erg weinig tussentijdse controle is en weinig begeleiding. Maar dat kan ook aan onze huisartsenpraktijk liggen.

Heel veel succes in elk geval
cowandchicken schreef:
13-07-2026 08:54
Goede resultaten!. Fijn dat je weinig bijwerkingen hebt. Niet te snel ophogen in dosis als je nog voldoende resultaat ervaart, dat ophogen in dosis kan altijd nog.
Ik heb maandag een telefonisch afspraak met wellis. Dus geen idee wat ze gaan doen.

Moet wel zeggen dat ik de dag na de prik heel erg moe ben.

En zaterdag en zondag heb ik het idee dat het niet meer werkt. Tot na het avondeten, dan het gevoel van vol zitten.

Deze week ook begonnen met sporten.
piripiri2026 schreef:
15-07-2026 02:34
Mijn partner gebruikt sinds een half jaar ozempic. Hij had een BMI van 40 en wel pre-diabetes. Na een half jaar heeft hij nog steeds dezelfde absurde eetlust, geen noemenswaardige bijwerkingen en is precies 7 kilo afgevallen. Zijn suiker is wel perfect. Ik had me er toch iets meer van voorgesteld. Ik vind dat er erg weinig tussentijdse controle is en weinig begeleiding. Maar dat kan ook aan onze huisartsenpraktijk liggen.

Heel veel succes in elk geval
op hoeveel mg zit hij?
Het is zo persoonlijk wat de resultaten zijn.
Bij sommige werkt het middel niet zo goed als bij anderen. En ook wat je aanpast in je levenstijl is belangrijk.

Ik ben zelf precies een jaar geleden begonnen en inmiddels is mijn bmi van 39,9 naar 26,5 dus bijna een gezond gewicht. Als ik op een bmi van 25 uitkom, zal ik 40 kilo zijn afgevallen.

Ik heb 3 maanden op 0,25 kunnen doen, 3 maanden op 0,375, 5 maanden op 0,5 en nu sinds kort 0,75.
Voor mij was dat steeds de goede dosis dat de zin naar te veel eten wegbleef en daarbij weinig last van bijwerkingen heb gehad.

Alleen als ik te veel vet eet, krijg ik last van mijn maag. Afgelopen weekend op een festival een frietje met een kroket op en dat viel niet goed.

Maar ik mag dus langzaam aan afbouwen gaan denken en dat vind ik best eng. Wil niet weer aankomen!
[url=https://postimg.cc/MvVxdXbL]
Geen idee hoe je hier een foto plaatsen. Maar deze week 900 gram eraf. Ik totaal dus 2 weken bezig en 3,2 kilo afgevallen.
DarkNemesis schreef:
02-07-2026 10:46
Vandaag weegschaal binnengekomen. Het is erger dan ik dacht. 99,9 kilo :-o

Bmi van 34,2

Ik ben blij dat ik maandag start
Welke weegschaal heb je gekocht DarkNemesis? Ik zoek er eentje die ook vetmassa ed aangeeft, maar zie er zoveel, dat ik niet meer weet welke te kiezen. En ook het verschil in prijs! Van 17,95 tot 227,- Wie heeft er een tip van een goede, accurate?
juf_deetje schreef:
20-07-2026 13:48
Welke weegschaal heb je gekocht DarkNemesis? Ik zoek er eentje die ook vetmassa ed aangeeft, maar zie er zoveel, dat ik niet meer weet welke te kiezen. En ook het verschil in prijs! Van 17,95 tot 227,- Wie heeft er een tip van een goede, accurate?
46 euro nu

https://www.bol.com/nl/nl/p/soehnle-ana ... androidapp
DarkNemesis schreef:
30-06-2026 17:14
Ik ga maandag beginnen met wegovy. Via wellis. De spuit komt vandaag binnen.

Vind het best een beetje spannend.
Ik ben 1,71 en ik denk dat ik 96 kilo weeg.

Morgen komt mijn weegschaal binnen en zal maandag voor ik begin gaan wegen.
Hoi allemaal,

Dit is mijn eerste bericht hier. Ik overweeg al een tijdje om afval medicatie te gaan gebruiken en lees al een tijdje mee. Ik ga na mijn vakantie mijn huisarts bellen om te kijken hoe ze staan tegenover Wegovy voorschrijven (op eigen kosten). En anders als back up plan denk ik nu aan Wellis.

@DarkNemesis, mag ik jou vragen of er bij Wellis nog kosten boven op komen? Ik zie staan de eerste maand 150 en daarna 250 voor Wegovy. Komen er nog andere kosten bij? En is het inderdaad maandelijks opzegbaar of zit je er meteen een jaar aan vast? Hoe snel had je een afspraak en kom je starten?

Alvast bedankt voor je reactie!

En succes allemaal met jullie reis :).
Spring89 schreef:
@DarkNemesis, mag ik jou vragen of er bij Wellis nog kosten boven op komen? Ik zie staan de eerste maand 150 en daarna 250 voor Wegovy. Komen er nog andere kosten bij? En is het inderdaad maandelijks opzegbaar of zit je er meteen een jaar aan vast? Hoe snel had je een afspraak en kom je starten?

Alvast bedankt voor je reactie!

En succes allemaal met jullie reis :).
Ik heb ozempic via Wellis en daar komen geen extra kosten bij. Je betaalt per spuit. Je kan elk moment pauzeren en binnen 3 maanden weer starten. Als je langer pauzeert, moet je weer opnieuw vragen beantwoorden.
Als je een lagere dosis spuit dan het het standaardschema, zijn de kosten dus lager per maand

Ik had op vrijdag mijn aanvraag op vrijdag gedaan, op maandag had ik telefonische afspraak en op woensdag had ik de eerste spuit binnen.
Oricorio schreef:
22-07-2026 21:37
Ik heb ozempic via Wellis en daar komen geen extra kosten bij. Je betaalt per spuit. Je kan elk moment pauzeren en binnen 3 maanden weer starten. Als je langer pauzeert, moet je weer opnieuw vragen beantwoorden.
Als je een lagere dosis spuit dan het het standaardschema, zijn de kosten dus lager per maand

Ik had op vrijdag mijn aanvraag op vrijdag gedaan, op maandag had ik telefonische afspraak en op woensdag had ik de eerste spuit binnen.
Dankjewel voor de informatie! Hoe bepaal je of je een lagere dosering gaat gebruiken? Helpt Wellis om daar een keuze in te maken of heb je dat zelf uitgezocht?

Als ik de topics hier lees zie ik dat er al veel gezamenlijke wijsheid aanwezig is, maar ik merk zelf dat ik het lastig vind hoe deze te filteren. Misschien wordt het logischer als je het daadwerkelijk gebruikt omdat je het dan aan eigen ervaring kan koppelen.

Nogmaals bedankt!
Zelf uitgezocht. Standaard is 4 weken 0,25mg, 4 weken 0,5 mg en dan over na 1mg. Ik heb zelf pas opgehoogd nadat ik begon te merken dat het effect minder werd. Nu na ruim een jaar zit ik op 0,75 mg en ben nog niet opgebouwd naar de max dosis Ozempic.
Ik kan nu dus langer doen met een spuit waardoor het goedkoper wordt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven