Lijf & Lijn alle pijlers

Steunen bij afvallen

03-03-2020 19:33 25 berichten
Mijn man wil graag wat kilo's kwijt. Om op een gezond gewicht te komen zou hij ongeveer 18 kilo af moeten vallen, dus wel aardig wat.

Hij is de afgelopen weken best goed bezig, hij loopt veel meer dan hij normaal deed, hij gaat wekelijks zwemmen en thuis doet ie ook af en toe nog wat met gewichten.

Ik probeer hem te steunen waar ik kan. Ik haal geen snoep in huis en leg de koekjes die ik zelf af en toe eet op een plek neer waar hij ze tot nu toe in elk geval nog niet heeft ontdekt, om hem niet in de verleiding te brengen om te gaan snoepen. Ook haal ik wat extra snoepgroentes voor hem in huis, want hij geeft zelf altijd aan dat hij wel minder ongezond zou snoepen als hij een gezond alternatief zou hebben.

Natuurlijk zou ik hem graag nog wat meer willen steunen ook mentaal gezien, want ik merk dat hij het er wel moeilijk mee heeft, vooral qua eet-gedeelte. Op het werk kan hij bijvoorbeeld geen nee zeggen als er getrakteerd wordt. Naturlijk moet die knop bij hemzelf om, maar hebben jullie ook tips hoe ik hem kan steunen / helpen?
Volgens mij doe je al veel!

Misschien samen wat bewegen? Sport of wandelen?
Ja, dat probeer ik ook inderdaad. Is soms wat lastig omdat we vanwege mijn zoon 's avonds de deur niet uit kunnen nadat hij slaapt.In de zomer wordt dat hopelijk weer wat makkelijker.

Ik vind het wel lastig omdat hij snel gedemotiveerd is. Hij was 3 kilo afgevallen en toen was hij op een gegeven moment weer een kilo zwaarder, waarschijnlijk door wat we die avond daarvoor hadden gegeten, en dan wil hij gelijk opgeven en ook niet meer erover praten. Daar loopt ie elke keer tegenaan. Dit is niet de eerste afval-poging, zeg maar.
Kijken naar de avond-maaltijden en daarbij meedoen?

En vooral zorgen dat er nog een ander gespreks-onderwerp is!
Alle reacties Link kopieren
https://makkelijkafvallen.nl/koolhydraa ... ndoortjes/

Misschien snoept dit net even leuker / lekkerder ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
En Veel positieve complimenten geven dat je het al kan zien dat hij is afgevallen.
Alle reacties Link kopieren
Jezelf alles ontzeggen werkt niet. Dan krijg je op een gegeven moment eetbuien en eet je alles er weer aan.

Je houdt het ook niet je gele leven vol. Je man moet dus toewerken naar een eetpatroon wat hij wel zijn hele leven kan volhouden.

Dus hoe erg is het eigenlijk als hij de tractatie op zijn werk opeet.

Alles wat hij op zijn werk eet is ook zijn eigen verantwoordelijkheid. Het is toch niet de bedoeling fat je als een politie agent hem gaat controleren.

Ik denk dat je al heel goed bezig bent met het halen van de soepgroente en het verstoppen van de koekjes.

Als je nu ook nog lekkere en gezondeaaltijden maakt en gezellig met hem meewandeld is het helemaal top.

Geef hem complentjes dat hij goed bezig is. Ga samen mooie nieuwe kleren kopen als hij een maatje kleiner aankan.
Staar je trouwens niet blind op die 18 kilo.

Zelfs al zijn er maar 8 af ... alles wat eraf is en effectief af blijft is winst.
Alle reacties Link kopieren
https://www.optimalegezondheid.com/gezond-snoepen/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
@Sugarmiss: eenmalig is natuurlijk niet zo'n probleem, alleen binnen een groot bedrijf waar bijna elke dag wel iemand jarig is of iets anders te vieren is,kan dat wel lastig zijn. Maar misschien moet ik me daar inderdaad maar niet teveel mee bemoeien. :)

@Marnamai: klopt, is ook zo. Hij hoeft ook zeker niet mager te worden ofzo... Ben ik zelf ook niet. Ik zou het al fijn vinden als zijn BMI onder de 30 zakt.


Hij heeft zich ook opgegeven voor zo'n leefstijlinterventie. Alleen nu met het corona virus duurt het denk ik wel even voordat de dokter die verwijsbrief gaat maken...
anoniem_644a441f18f50 wijzigde dit bericht op 03-03-2020 20:00
39.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hij is snel gedemotiveerd zeg je. Dit gaat een echt lastig verhaal worden.

Als je niet 100% gemotiveerd bent ga je het niet levenslang volhouden en dan doel ik niet op diëten maar op de zorg die hij ervoor moet dragen niet weer dik te worden.

Ik beweeg loeiveel door mijn werk, fietsen en sporten, ik eet ook veel, dat is mijn aard. Zodra ik stop met bewegen ga ik groeien omdat het me maar lastig lukt werkelijk alles te laten staan, het is puur motivatie dat ervoor zorgt dat ik redelijk volslank kan blijven.
Als ik dan lees dat jouw man niet gemotiveerd is... tja, vrouw, dan kun jij doen wat je wilt maar dan wordt het écht een lastig verhaal!
...
Misschien is gedemotiveerd niet het goede woord. Hij verliest snel het vertrouwen erin dat hij goed bezig is. Als hij even geen resultaat heeft, dan denkt ie snel dat het toch geen nut heeft wat ie doet.
Misschien heeft hij nog meer hulp nodig? Diëtist, ww of therapie?

Mijn eerste ex was veel te zwaar. Bij hem hielp het wel om traktaties altijd te laten staan. Hij at gewoon nooit dingen die hem aangeboden werden. Als hij al wat ongezonds at kocht hij dat zelf (met mij als een soort stok achter de deur om mate te houden). In het begin vond hij het lastig. Beetje een emotieeter maar later toen hij goed doorhad hoe goed het werkte ging het makkelijker. Heel veel traktaties zijn ook helemaal niet HEEL lekker. Zonde dan...

Geen calorieën drinken werkt ook. Kan hij daar nog wat aan schaven?

Lief dat je hem helpt! 18 kilo is veel en dat word natuurlijk meer met de tijd als hij zichzelf geen goede gewoontes aan gaat leren.
mindervanmij schreef:
03-03-2020 20:01
Misschien is gedemotiveerd niet het goede woord. Hij verliest snel het vertrouwen erin dat hij goed bezig is. Als hij even geen resultaat heeft, dan denkt ie snel dat het toch geen nut heeft wat ie doet.
Als hij een iq van boven de 75 heeft zal hij zelf ook wel snappen, feitelijk gezien, dat het wel zin heeft maar een kwestie van volhouden is? Ik denk dat je dit stuk echt aan een diëtist of coach moet overlaten, anders wordt jij nog verantwoordelijk voor zijn slagen of niet slagen. Lijkt me niet de bedoeling.

Je doet al voldoende, je past de boodschappen aan en je roept eens ‘hup!’ en veel meer kun je niet doen. Je kunt eens meegaan wandelen of zwemmen maar hij moet zelf nee zeggen tegen traktaties en zelf doorzetten als het tegen zin, daar heb jij geen rol in
Calorieën drinken doet hij eigenlijk niet (veel). Hooguit een keertje een sapje als we uit eten gaan, maar hij houdt niet van Cola en dergelijke, en alcohol drinkt hij ook niet. Ik denk dat het echt in het eten zit en in zijn zittende leefstijl, maar daar werkt hij nu ook hard aan om dat te veranderen.

Meer hulp is inderdaad onderweg, met zo'n leefstijlinterventie. Maar dat kan nog wel even duren, denk ik. De dokter zou een verwijsbrief per email sturen, maar ik denk dat ie het momenteel erg druk heeft met de corona-telefoontjes. Dus we wachten het even af, want dit heeft nu natuurlijk even wat minder prioriteit.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou vragen of hij wil dat ik een caloriearme maaltijd kook. Als iemand aldus zijn medewerking heeft toegezegd (of niet) voelt hij verantwoordelijkheid voor zijn gedrag. Bij alles wat je in huis haalt zou ik vragen wat hij wil. Zal ik chips kopen of niet? De ijsjesvoorraad aanvullen of lijn je nog? Dan wordt hij telkens geconfronteerd met een keus die hij moet maken en dat benadrukt zijn beslissingen en niet die van jou.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
04-03-2020 08:43
Ik zou vragen of hij wil dat ik een caloriearme maaltijd kook. Als iemand aldus zijn medewerking heeft toegezegd (of niet) voelt hij verantwoordelijkheid voor zijn gedrag. Bij alles wat je in huis haalt zou ik vragen wat hij wil. Zal ik chips kopen of niet? De ijsjesvoorraad aanvullen of lijn je nog? Dan wordt hij telkens geconfronteerd met een keus die hij moet maken en dat benadrukt zijn beslissingen en niet die van jou.
Waarom zou je dat doen? Zou dat zeker niet doen. Zolang hij te dik is is hij op dieet. Buiten zijn al genoeg verleidingen. Moet je thuis ook nog steeds beslissen....

Goed dat hij geen calorieën drinkt. Ook geen suiker in koffie of thee?

Wat ex ook hielp was geen geld mee. Dan kon hij niet bij CS troep eten of snel na werk langs de AH.

Hij moet zijn eigen zwakke plekken leren kennen. Weten waarom hij teveel eet en die proberen op te lossen of te voorkomen.
@LL: nee, ook geen suiker in de koffie of thee. Soms wel een cappucino, dus dan wel wat kcal van de melk.

Deze maand hebben we toevallig afgesproken dat we even geen snoep / eten buiten de deur kopen, ivm even wat extra (be)sparen. Dat dit ook voor de lijn helpt is dan natuurlijk alleen maar een win-win situatie en hopelijk valt het kwartje dan ook op dat gebied. :)
mindervanmij schreef:
04-03-2020 08:53
@LL: nee, ook geen suiker in de koffie of thee. Soms wel een cappucino, dus dan wel wat kcal van de melk.

Deze maand hebben we toevallig afgesproken dat we even geen snoep / eten buiten de deur kopen, ivm even wat extra (be)sparen. Dat dit ook voor de lijn helpt is dan natuurlijk alleen maar een win-win situatie en hopelijk valt het kwartje dan ook op dat gebied. :)
Ja dat scheelt geld en kilo’s!
Oef ik besef me dat hij wél kcal drinkt trouwens. Ik vergeet helemaal de melk o_o En heel soms als ik hem 's avonds voor een boodschapje stuur komt ie opeens met een pak bananensap terug :facepalm:

Ik baal daar wel van maarja het is inderdaad geen klein kind dus verbieden kan ik het niet natuurlijk.

Maar wat ik wel ga doen is voor de maaltijd melk inschenken en het pak niet op tafel laten staan tijdens de maaltijd, dat zal wel schelen, want hij drinkt soms met gemak een half pak weg tijdens een maaltijd o_o
Alle reacties Link kopieren
LoveLucy schreef:
04-03-2020 08:49
Waarom zou je dat doen? Zou dat zeker niet doen. Zolang hij te dik is is hij op dieet. Buiten zijn al genoeg verleidingen. Moet je thuis ook nog steeds beslissen....

Goed dat hij geen calorieën drinkt. Ook geen suiker in koffie of thee?

Wat ex ook hielp was geen geld mee. Dan kon hij niet bij CS troep eten of snel na werk langs de AH.

Hij moet zijn eigen zwakke plekken leren kennen. Weten waarom hij teveel eet en die proberen op te lossen of te voorkomen.
Dat je iemand sterker kan maken door het hem makkelijker te maken is een denkfout; iemand moet beslissingen nemen; dit doe ik wel en dat doe ik niet. Door hem te beïnvloeden stel je het alleen maar uit.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
04-03-2020 09:10
Dat je iemand sterker kan maken door het hem makkelijker te maken is een denkfout; iemand moet beslissingen nemen; dit doe ik wel en dat doe ik niet. Door hem te beïnvloeden stel je het alleen maar uit.
Hij heeft al besloten dat hij op dieet wil! Dan hoef je niet elke keer opnieuw dat te gaan vragen. Zou echt heel geïrriteerd worden als ik tegen man zeg ik ga voorlopig op dieet en hij elke dag gaat vragen of hij frituur, wijn of andere dingen moet kopen. Nee! Ik ben op dieet!
Het woord dieet probeer ik dan juist niet te gebruiken, we proberen onszelf echt een gezondere levensstijl aan te meten die we hopelijk ook op de lange termijn kunnen volhouden...
Dat is ook beter. Je man helpen door geen troep in huis te halen/ te laten halen en samen met het gezin gezond eten. Voor je hele gezondheid beter!
Na meerdere pogingen en zo'n 18kg teveel is een leefstijlttaject (minimaal een jaar) wellicht een goed idee.
Te volgen bij de betere sportschool een combinatie van gezond eten, sporten en weegmomenten en gesprekjes met een coach.
Resultaat gegarandeerd en wanneer t even iets minder gaat staat ie er niet helemaal alleen voor.

Kost wat, vooral veel tijd energie en inspanning maar t werkt wel, zeker als partner ook met de voedingsscha s rekening houdt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven