Lijf & Lijn alle pijlers

Trainen voor de vierdaagse. Deel hier je tips en trucs

02-02-2017 14:58 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Vorige week heb ik in een opwelling samen met een vriendin besloten om ons in te schrijven voor de vierdaagse. Zij heel overwogen (want eerder gelopen) ik heel impulsief omdat ik wel een uitdaging kon gebruiken ;)

Wie vind het leuk om hier tips, trucs en de voortgang van je looptraining te delen?

Vandaag 6 km gelopen in een snelheid van 5km/uur. Vond het wel een lekker tempo en rondje, al mocht het van mij wel wat langer duren.
Ik denk dat een paar goede wandelschoenen + sokken essentieel is, en dan de route steeds een beetje verder uitbreiden
Ja die wandelschoenen zijn nog wel een dingetje. Net verhuisd dus even geen budget, maar wil wel goede schoenen. Heb jij tips voor schoenen meauve?
Wandelschoen Lidl

Wandelschoen Beversport
Schoenen (en sokken!) zijn heel belangrijk, de bever is duur maar heeft goed advies en goede schoenen gaan heel lang mee.

Verder veel trainen als je een relaxte vier dagen wilt hebben en juist ook meerdere dagen achter elkaar lopen tijdens de voorbereiding. Succes!
Online zoeken naar schoenen heeft trouwens weinig zin omdat bij ieder soort voet weer een andere schoen past. Wat ik fijn vind kan helemssl niks voor jou zijn en andersom. Houd er wel rekening mee dat je ze groot genoeg koopt, je voeten kunnen tot een maat uitzetten tijdens het lopen met warm weer.
Wow tot een maat uitzetten? Goed dat je het noemt want dat had ik niet zelf kunnen bedenken!

Is het noodzakelijk om ook al een paar keer 40km gelopen te hebben? Ik hoor daar namelijk verschillende dingen over. De één zegt dat je niet meer dan 30 km hoeft te oefenen en de ander heeft het over meerdere keren 40. Heb je daar ervaring mee Marloes?
Je hebt nog nooit langere afstanden gelopen? Dan lijkt het me een heel goed idee om toch echt naar die 40 km toe te werken en niet te stoppen bij 30 km. Je zult tenslotte 4 dagen achter elkaar 40 km moeten lopen.. Dat is voor de geoefende lopers al best pittig (ligt ook aan de weeromstandigheden enzo natuurlijk), maar als je dit nog nooit gelopen hebt zou ik dat toch echt wel proberen.
Chocolade aardbei, het hoogtepunt uit mijn wandelcarriere is de 10km bij de avondvierdaagse ;). Die 40 km gaat geoefend worden dus!
Haha, dan wens ik je heel veel plezier en vooral veel succes met oefenen! Ben zelf ook helemaal geen goede wandelaar hoor, dus vandaar dat ik weet dat zulke wandeltochten echt wel afzien kunnen zijn.

Lekker veel gaan wandelen, elke km telt ;)
Helemaal eens met chocoladraardbei!
Loop in elk geval een keer twee dagen na elkaar een grote afstand, dan weet je hoe dat voelt.

Er zijn héél veel georganiseerde wandeltochten in nederland, van verschillende afstanden, die vond ik zelf prettig als voorbereiding. Zie wandel.nl
Besef vooral ook dat oefenen hele dagen in beslag neemt. 40 km lopen a 5 km per uur is 8 uur lopen op een dag, waarna je vaak moe bent en geen puf meer hebt voor andere dingen. Trek er dus echt tijd voor uit de komende maanden, de enige manier om het te halen is goed trainen. Onderschat het niet.
Eens met bovenstaande reacties: zeker als beginnend wandelaar raad ik je aan om echt wel een paar keer 40 km te lopen en ook een paar keer twee dagen achter elkaar te lopen (2x30 of 1x30 en 1x40 bijvoorbeeld). Maaaaaar..... hou daarbij ook in gedachten: de Vierdaagse zelf loopt veel makkelijker dan de trainingstochten! Het trainen vind ik vaak best saai, na een uur of vier heb ik het wel gehad met dat wandelen. Maar tijdens de Vierdaagse is er zoveel afleiding van andere wandelaars, publiek langs de kant, muziek... daar loop je echt veel makkelijker!

Wat betreft schoenen: woon je toevallig in regio Nijmegen? Dan heb ik een goed adresje voor je, haal hier zelf altijd mijn schoenen en ben erg tevreden over zowel de adviezen als de service.
Dank, ik ga eens kijken op wandel.nl voor wat leuke tochten. Gelukkig trainen er meer mensen in mijn omgeving voor de vierdaagse dus er is altijd een loopmaatje in de buurt verwacht ik.

Helaas woon ik niet in de buurt van Nijmegen Neliba. Ik woon in noord Holland. Dus als iemand daar nog een adresje heeft ;)

Die tip van meerder dagen achter elkaar lopen vind ik ook een goede en ga ik zeker doen. Om het weekend zijn de kinderen bij hun vader (pas gescheiden) dus die tijd wil ik gebruiken om lekker te gaan lopen.

Ik besef me dat het pittig gaat worden maar ik heb er alle vertrouwen in
Trainingsschema voor de 30, 40 en 50 km, wellicht handig als richtlijn voor het plannen van je eigen trainingen? http://www.swsportmassage ... ingsschema_vierdaagse.pdf
Dank je 12twister! Heel fijn als leidraad
Leuk TS, we zitten in hetzelfde schuitje! Ik heb me ook impulsief ingeschreven, via het werk, met 2 collega's. Geen ervaring met lopen, maar toch ingeschreven voor 50 km

Ik ben nu 2 weken aan het oefenen, 3x per week & heb voor de komende maanden 1 a 2 keer per maand een wandelevenement ingepland.
Wat leuk Pinaco!

Heb jij al goede schoenen gekocht? En hoeveel km train je nu?

Ik zat me ook te bedenken dat je niet in je gewone kleding loopt misschien? Of loop je wel gewoon in spijkerbroek de vierdaagse?

Ik heb echt nog een hoop te leren haha.
Ik heb nog geen wandelschoenen gekocht, loop momenteel op hardloopschoenen. Eerst even sparen

Ik loop 1x per week 5km, 1x 8 km en 1x langer. 'Langer' was vandaag 10 km & dat ga ik de komende maanden uitbouwen naar meermaals 50km. Ik heb 3 2-daagse tochten gepland om ook aan het dag na dag lopen te wennen.

Ik loop overigens gewoon in een spijkerbroek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven