Veel te zwaar zijn: hoe nu verder?
zaterdag 28 maart 2026 om 12:14
Met veel schaamte open ik dit topic. Ik ben te zwaar en niet zo’n klein beetje ook. Mijn BMI durf ik niet eens te noemen. Ik weet dat ik moet afvallen, voor mezelf, mijn gezondheid en voor mijn omgeving. Ik word niet oud op deze manier. Mijn motivatie is helaas ver te zoeken en sporten haat ik. En inmiddels krijg ik steeds meer last van kwaaltjes en daar baal ik ontzettend van.
En nu? Geen idee. Ik vind het moeilijk om de knop om te zetten. Zijn er meer mensen die in een vergelijkbare situatie zitten of zaten? Wat doen of deden jullie om het tij te keren?
En nu? Geen idee. Ik vind het moeilijk om de knop om te zetten. Zijn er meer mensen die in een vergelijkbare situatie zitten of zaten? Wat doen of deden jullie om het tij te keren?
In this mad house we must all survive
zaterdag 28 maart 2026 om 12:23
zaterdag 28 maart 2026 om 12:24
zaterdag 28 maart 2026 om 13:01
Vraag via de huisarts om een verwijzing voor leefstijl begeleiding. Uiteindelijk is het een kwestie van voeding (tenzij je eenbepaalde aandoening hebt). En anders zijn er tegenwoordig medicijnen. Via de huisarts kan in sommige gevallen of op eigen kosten.
Sporten is altijd goed. Maar je krijgt er vaak meer honger van. Dan moet je goed weten hoe met voeding om te gaan.
Sporten is altijd goed. Maar je krijgt er vaak meer honger van. Dan moet je goed weten hoe met voeding om te gaan.
zaterdag 28 maart 2026 om 13:12
Klein beginnen en klein houden tot je jezelf fit genoeg voelt naar meer of intenser te gaan.
Start met oefeningen die je leuk vindt en hou het kort (3 minuten) maar als het kan wel meerdere keren per dag. Er zijn veel oefeningen op youtube die je vanaf een eetstoel kunt starten.
Verander je eetpatroon niet drastisch maar wees trots op wat je kunt laten staan die dag. Eet bijvoorbeeld lekker zalm met groent en maar een klein beetje pasta.
Kleine stapjes hebben mij meer geholpen dan alle diëten en zware sporten bij elkaar.
Start met oefeningen die je leuk vindt en hou het kort (3 minuten) maar als het kan wel meerdere keren per dag. Er zijn veel oefeningen op youtube die je vanaf een eetstoel kunt starten.
Verander je eetpatroon niet drastisch maar wees trots op wat je kunt laten staan die dag. Eet bijvoorbeeld lekker zalm met groent en maar een klein beetje pasta.
Kleine stapjes hebben mij meer geholpen dan alle diëten en zware sporten bij elkaar.
zaterdag 28 maart 2026 om 13:23
Dank voor de reacties tot nu toe.
Ik denk dat het een goed idee is om met de huisarts te kijken naar de opties om begeleid af te vallen. In mijn eentje afvallen lukt me niet: te veel verleidingen qua eten, weinig motivatie tot bewegen / sporten.
Een maagverkleining heb ik aan gedacht, alleen ben ik daar niet zo'n voorstander van. Misschien als alle andere opties niet lukken?
Heb net een blessure achter de rug, waardoor bewegen lastig is / was. Op advies van de betreffende arts is het verstandig om langzaamaan te beginnen qua bewegen: eerst kleine stukjes wandelen / fietsen en dat telkens uitbreiden. Pas later dit jaar denken aan wat 'fanatieker' bewegen / sporten. Heel wat jaren geleden heb ik op stijldansen gezeten en dat (of een variant ervan) wil ik weer gaan oppakken.
Omdat ik goed ben in doemdenken zit er ook hier een 'maar' aan: hoe combineer ik dat met een 32-urige werkweek, huishouden en sociaal leven? Misschien wil ik te veel waardoor falen op de loer licht?
Ik denk dat het een goed idee is om met de huisarts te kijken naar de opties om begeleid af te vallen. In mijn eentje afvallen lukt me niet: te veel verleidingen qua eten, weinig motivatie tot bewegen / sporten.
Een maagverkleining heb ik aan gedacht, alleen ben ik daar niet zo'n voorstander van. Misschien als alle andere opties niet lukken?
Heb net een blessure achter de rug, waardoor bewegen lastig is / was. Op advies van de betreffende arts is het verstandig om langzaamaan te beginnen qua bewegen: eerst kleine stukjes wandelen / fietsen en dat telkens uitbreiden. Pas later dit jaar denken aan wat 'fanatieker' bewegen / sporten. Heel wat jaren geleden heb ik op stijldansen gezeten en dat (of een variant ervan) wil ik weer gaan oppakken.
Omdat ik goed ben in doemdenken zit er ook hier een 'maar' aan: hoe combineer ik dat met een 32-urige werkweek, huishouden en sociaal leven? Misschien wil ik te veel waardoor falen op de loer licht?
In this mad house we must all survive
zaterdag 28 maart 2026 om 13:32
zaterdag 28 maart 2026 om 13:34
zaterdag 28 maart 2026 om 13:36
Wat goed dat je dat inziet.
Als je gaat zoeken naar een knop om om te zetten, ga je nooit afvallen. In 1 keer een drastische verandering van leefstijl is niet realistisch op de lange termijn.
Je zou elke week 1 kleine gedragsverandering kunnen doorvoeren om op die manier elke week een stapje te zetten richting een gezondere levensstijl.
Bijvoorbeeld:
Week 1: niet meer eten na 19 uur
Week 2: drink geen calorieën meer
Week 3: stap een bushalte eerder uit
Week 4: voeg groente toe aan de lunch
Enz enz
Het schijnt dat het 66 dagen duurt om van nieuw gedrag een gewoonte te maken, dus geef niet op als je nieuwe gedrag na een week nog steeds moeite kost.
https://www.psychologie.nl/artikel/nieuw-gewoonte/
zaterdag 28 maart 2026 om 13:36
Dan zou ik toch eerst de andere genoemde opties gaan proberen. Als op een natuurlijke manier afvallen echt niet lukt kan je altijd nog naar medicijnen grijpen.
zaterdag 28 maart 2026 om 13:40
Mijn kennis heeft in haar leven meer opties geprobeerd dan ik bij elkaar kan verzinnen. Op de een of andere manier werkt haar verzadigingsmechanisme niet en blijft ze aandrang houden tot eten.
zaterdag 28 maart 2026 om 13:45
En bedenk even dat het niet snel hoeft/ kan. Als je een spaarpotje hebt voor de vakantie, en je hebt daar 5 jaar over gespaard om die leuke reis te maken en je maakt het leeg, kost het je weer een aantal jaren om het weer vol te krijgen. Met de kilo's is het ook zoiets. Kilo's die er in 5 jaar bijgekomen zijn vertrekken niet in 5 weken
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
zaterdag 28 maart 2026 om 13:47
Dit!Dropdrop schreef: ↑28-03-2026 13:36Wat goed dat je dat inziet.
Als je gaat zoeken naar een knop om om te zetten, ga je nooit afvallen. In 1 keer een drastische verandering van leefstijl is niet realistisch op de lange termijn.
Je zou elke week 1 kleine gedragsverandering kunnen doorvoeren om op die manier elke week een stapje te zetten richting een gezondere levensstijl.
Bijvoorbeeld:
Week 1: niet meer eten na 19 uur
Week 2: drink geen calorieën meer
Week 3: stap een bushalte eerder uit
Week 4: voeg groente toe aan de lunch
Enz enz
Het schijnt dat het 66 dagen duurt om van nieuw gedrag een gewoonte te maken, dus geef niet op als je nieuwe gedrag na een week nog steeds moeite kost.
https://www.psychologie.nl/artikel/nieuw-gewoonte/
Het idee is dat er een knop is die je moet omzetten is overigens voor de meeste mensen een nogal destructieve gedachte als het gaat om betere eetgewoontes creëren. Dat is gelijk heel erg alles of nietserig
edit: Mij was overigens wel duidelijk waren dat dit enkel voorbeelden waren van mogelijke verbeteringen en dat je persoonlijk moet kijken welke van dat soort aanpassingen voor jou een stap in de goede richting zouden kunnen zijn. Maar blijkbaar ben ik de enige daarin.
prei wijzigde dit bericht op 28-03-2026 15:01
11.88% gewijzigd
zaterdag 28 maart 2026 om 13:47
OP geeft niet aan al van alles geprobeerd te hebben, dus dan is het nogal wat om direct met zulke adviezen aan te komen.
zaterdag 28 maart 2026 om 13:51
TO is niet jouw vriendin en je hebt nog geen idee wat ze wel en niet geprobeerd heeft. GLP-1 is een serieus medicijn en niet iets om heel lichtvaardig over te denken en doen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zaterdag 28 maart 2026 om 13:53
hoewel ik met je eens ben dat het goed is om stap voor stap dingen te gaan veranderen, is het niet wetenschappelijk bewezen dat je na 19 uur niet meer zou moeten eten.Dropdrop schreef: ↑28-03-2026 13:36Wat goed dat je dat inziet.
Als je gaat zoeken naar een knop om om te zetten, ga je nooit afvallen. In 1 keer een drastische verandering van leefstijl is niet realistisch op de lange termijn.
Je zou elke week 1 kleine gedragsverandering kunnen doorvoeren om op die manier elke week een stapje te zetten richting een gezondere levensstijl.
Bijvoorbeeld:
Week 1: niet meer eten na 19 uur
Week 2: drink geen calorieën meer
Week 3: stap een bushalte eerder uit
Week 4: voeg groente toe aan de lunch
Enz enz
Het schijnt dat het 66 dagen duurt om van nieuw gedrag een gewoonte te maken, dus geef niet op als je nieuwe gedrag na een week nog steeds moeite kost.
https://www.psychologie.nl/artikel/nieuw-gewoonte/
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zaterdag 28 maart 2026 om 13:59
het hangt er van af wat je al hebt geprobeerd. Heb je allerlei soorten diëten al geprobeerd? Dan is het misschien tijd om een stap verder te kijken naar bijvoorbeeld medicatie. Heb je op dieet gebied nog niet veel geprobeerd dan is een bezoek aan een diëtist een goede eerste stap.
Als je het zonder medicatie kan is het natuurlijk ideaal maar als je al veel hebt geprobeerd kan medicatie een goede oplossing zijn. Ik ben het afgelopen jaar 35 kilo afgevallen met behulp van medicatie en zou het wat dat betreft ook zeker aanraken. Maar als je zonder kan is het natuurlijk beter!
Sporten helpt overigens weinig met afvallen, het is echt vooral wat je eet (en uiteraard is sporten/bewegen gezond voor heel veel andere redenen maar echt puur afvallen is toch vooral een kwestie van voeding.)
Als je het zonder medicatie kan is het natuurlijk ideaal maar als je al veel hebt geprobeerd kan medicatie een goede oplossing zijn. Ik ben het afgelopen jaar 35 kilo afgevallen met behulp van medicatie en zou het wat dat betreft ook zeker aanraken. Maar als je zonder kan is het natuurlijk beter!
Sporten helpt overigens weinig met afvallen, het is echt vooral wat je eet (en uiteraard is sporten/bewegen gezond voor heel veel andere redenen maar echt puur afvallen is toch vooral een kwestie van voeding.)
zaterdag 28 maart 2026 om 14:10
Maleficent schreef: ↑28-03-2026 12:57Sporten heeft veel minder invloed op je gewicht dan wat je eet. Ik zou een afspraak maken met iemand die jou kan helpen om je dieet aan te passen.
Klopt.
Het valt mij op dat veel mensen en dan vooral mannen denken dat als je sport, je dus sowieso afvalt. Dat is alleen maar zo als je daarnaast minder calorieën eet dan je verbrandt.
Wat je ( niet) eet is dus veel belangrijker.
zaterdag 28 maart 2026 om 14:12
Het gaat niet om de stofwisseling, caloriebeperking en slaaphygiëne.
De dingen die je eet na het avondeten zijn vaak overbodig en hogere bloedsuiker zorgt voor verstoorde slaap, waardoor je overdag vermoeider bent en meer hunkert naar koolhydraten.
zaterdag 28 maart 2026 om 14:15
Dit klopt helemaal.
Als je 's avonds om 22.00 uur nog een schaaltje kwark met muesli eet of twee geroosterde boterhammen, is er niks mis mee. Het gaat om de totale calorie-inname op een dag. Het is een hardnekkig misverstand dat je 's avonds niks meer mag eten.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in