Lijf & Lijn alle pijlers

Vraag over trainingsschema (zwemmen)

01-02-2017 21:56 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Sinds een tijdje zwem ik redelijk fanatiek. Inmiddels die ik dat 3 x per week. Twee keer doe ik 80 banen en 1 x 40. Ik wil dat graag nog wat intensiveren, maar vraag me af wat beter is: 3 x 80 of 2 x 80 en 2 x 40? Beiden hebben uiteraard ook praktische voor- en nadelen, maar ik wil nu vooral even kijken naar wat het beste is qua opbouw conditie, vetverbranding / afvallen en hersteltijd.

Ter info: ik zwem iets minder dan een uur over 80 banen (en 40 dus de helft).

Overigens: vanwege blessures is afwisselen met een andere vorm van beweging geen optie, dus graag enkel adviezen voor het zwemmen.

Dank voor de reacties!
Ik zou kijken of je jezelf kan uitdagen door bijvoorbeeld 5 banen flink te versnellen, 5 banen rustiger, versnellen etc.

Is dat haalbaar met je blessure?
Je kunt ook zes slagen snel, zes slagen langzaam doen enz. Of je word lid van Mijnzwemcoach van de knzb en dan heb je toegang tot trainingsschema's. Ik trainde daarmee toen ik vanwege mijn werk niet bij de club kon trainen.
Interval training inderdaad. Is betere manier om te intensiveren dan puur meer te gaan zwemmen.
manamana...tutuutududu
Welke slag zwem je?

Hangt er een secondenklok en ben je bereid daarmee te trainen?
Dank allen voor de reacties! Ik vind het heel lief dat jullie zo meedenken, maar merk dat ik mijn vraag wat duidelijker had moeten stellen. Ik werk al met verschillende tempo's en slagen voor zover dat mogelijk is. Het is vaak erg druk, dus ik kan niet altijd goed overweg met een schema gebaseerd op tempo vanwege mede-zwemmers.

Ik ben dus echt op zoek naar ene antwoord op de vraag wat beter is: 2 x p.w. 80 banen en 2 x p.w. 40 of juist 3 x 80. Dit rekening houdend met hersteltijd tussendoor en optimale verbranding.
Lastig om te zeggen als we niet weten hoe hard je zwemt en hoe moe je daarvan wordt. 2km in een uur, zeg je, maar hoe deel je dat in als je wel varieert in slagen en tempo's? Voor 2km schoolslag met je hoofd boven water heb je minder hersteltijd nodig dan 2km vlinderslag, om maar iets te noemen.
https://www.sportja.nl/herstel-jij-geno ... -training/

Kijk hier eens naar en ga je eens inlezen in het supercompensatie mechnisme. Dan weet je de optimale tijden voor conditieverbetering. Dit zijn ongeveer de hersteltijden die je nodig hebt.

Soort Training / Hersteltijd

• Extensieve duurtraining (normale duur) / 18 uur

• Extensieve duurtraining (5 uur of meer) / 72 uur

• Normale duurtraining / 24 uur

• Intensieve duurtraining / 48 uur

• Tempoduurtraining / 48 uur

• Extensieve intervaltraining / 48 uur

• Normale intervaltraining / 60 uur

• Intensieve intervaltraining / 72 uur

Er is dus geen eenduidig antwoord te geven op basis van de informatie die je geeft. Qua vetverbranding: dat is afhankelijk van je getraindheid en je hartslagzones.
Op welke dagen zwem je, hoeveel tijd/rust heb je er steeds tussen zitten? Welke slagen zwem je. Je geeft te weinig info voor een antwoord op je vraag.
Ik vind dat het lijstje van RP7 niet op zwemmen toepasbaar is. En zeker niet op een banenzwemmer. Dat is echt veel te veel rust voor een gemiddelde zwemtraining en we hebben nog niet eens vastgesteld of we het hier over training hebben of over heen en weer zwemmen.
@swimkim: Excuus, ik ben hier niet zo bekend mee dus ik weet ook niet zo goed welke info relevant is. De dagen wisselen nogal. Tot nu toe vaak bv. ma-wo-za maar dat kan ook zomaar heel anders zijn. Ik werk onregelmatig dus ik kan helaas geen heel strak schema hanteren. Meestal zit er dus wel een dag rust tussen. Soms zwem ik dan weer 3 dagen achter elkaar.

De slagen zijn meestal een afwisseling van schoolslag en borstcrawl (rug is ivm veel mede-zwemmers niet echt een optie).

Het gaat dus voornamelijk om banenzwemmen in een (volgens mij) redelijk tempo maar ook zeker geen enorme snelheden. Ik raak daar niet enorm moe / buiten adem van. Wel merk ik dat ik direct erna en soms de dag daarna wel last heb van "zware benen", met name als ik een paar dagen achter elkaar ben geweest.
Wat je zou kunnen doen is als je twee dagen achter elkaar gaat, de eerste dag wat intensiever en de tweede dag meer meters en rustiger. Andersom kan ook als je dat lekkerder vindt.

Maar ik ben ook bekend met het niet echt kunnen plannen wat je doet omdat je niet weet wie er in je baan liggen...
quote:bergkristal schreef op 02 februari 2017 @ 16:43:

@swimkim: Excuus, ik ben hier niet zo bekend mee dus ik weet ook niet zo goed welke info relevant is. De dagen wisselen nogal. Tot nu toe vaak bv. ma-wo-za maar dat kan ook zomaar heel anders zijn. Ik werk onregelmatig dus ik kan helaas geen heel strak schema hanteren. Meestal zit er dus wel een dag rust tussen. Soms zwem ik dan weer 3 dagen achter elkaar.

De slagen zijn meestal een afwisseling van schoolslag en borstcrawl (rug is ivm veel mede-zwemmers niet echt een optie).

Het gaat dus voornamelijk om banenzwemmen in een (volgens mij) redelijk tempo maar ook zeker geen enorme snelheden. Ik raak daar niet enorm moe / buiten adem van. Wel merk ik dat ik direct erna en soms de dag daarna wel last heb van "zware benen", met name als ik een paar dagen achter elkaar ben geweest.

Dat is inderdaad lastig, dat je je moet aanpassen aan je medezwemmers.

3 dagen achter elkaar zou in principe geen probleem moeten zijn, maar als dat maar af en toe is kan het wel wat zwaarder voor je zijn.

Ik zelf zwem bij een vereniging en zwem 2 dagen achter elkaar, 1 dag rust, 3 dagen achter elkaar. Als ik op zondag een wedstrijd heb is het 2-1-2. Vriend doet 6 dagen achter elkaar.

Ik denk dat het niet zo veel uitmaakt of is 2x80 en 1x40 banen doet, of 3x80 banen. Wel hoe je die banen indeelt.

Want je kan 80 banen in één en hetzelfde tempo doen, dan zul je uiteindelijk wel sneller die 80 banen afleggen, maar daar heb je dan weer niet zo veel aan. Wel goed voor de conditie natuurlijk.

Om je lichaam aan het werk te zetten moet je verschillende tempo's en afstanden met rust ertussen doen.

Heb je eens een voorbeeldje hoe je bijvoorbeeld die 80 banen doet?

Ik denk graag met je mee (maak zelf ook trainingen).

Hersteltijd zal niet zo lang zijn, zal ook steeds beter gaan.

Ikzelf doe dus 2 of 3 dagen na elkaar trainen, dus net geen 24 uur zwemrust ertussen, en mijn zwemtempo ligt een stuk hoger, waarbij ook nog eens alle slagen voorbij komen, alleen armen, alleen benen, de ene keer interval, de andere keer weer duur.

Jouw doel is natuurlijk anders dan mijn doel.

Maar je zult meer winst halen uit de indeling van het aantal dat je doet. En dan kunnen bv ook 60 banen in een uur voldoende zijn.
Ik sla vandaag bijvoorbeeld over om te herstellen voor de wedstrijd van morgen. Dat doe ik niet altijd, maar ik ben nog niet helemaal hersteld van twee weken terug.

Bergkristal, zwem je op 25m en hoeveel mensen liggen er dan in je baan?
Ik kan je geen tips geven maar wauw 80 banen in een uur! Ik doe er 40 in plus minus 45 minuten. Na elke 10 banen ff rust. Zwem d schoolslag en ben nu 4 weken bezig 1x per week.
Dank voor de reacties! Ik probeer meestal om en om 10 banen schoolslag in rustig tempo af te wisselen met 10 banen borstcrawl in sneller tempo (maar niet supersnel). Vaak de laatste 2 a 4 banen van mijn training in full tempo, maar dat is vooral omdat ik het lekker vind om nog even voluit te gaan... Gemiddeld lukt het me dan om 80 banen (dus 40 van elk) te doen in 50-55 minuten. Ik pauzeer niet tussendoor. Tempo hangt vooral af van hoe druk het is. Als ik 40 banen zwem doe ik hetzelfde maar dan de helft

Het bad is idd 25 meter en er zitten gemiddeld (maar het loopt heel erg uiteen) denk ik minimaal 10 mensen in de baan (en dan zie ik een baan als heen en weer). Maar meestal meer. Dus echt tempo maken is vaak lastig en "inhalen" gaat ook maar mondjesmaat (smalle banen).

Mijn focus ligt overigens op optimale vetverbranding en calorieverbruik. Ik zit qua hartslag meestal wel in de optimale vetverbrandingszone (ik meet niet doorlopend maar af en toe). Ik heb geen wedstrijdambities.

@swimkim en @2koffie heel veel dank voor het meedenken!
@dikkoppie: leuk dat je ook zwemt! Als je je er goed bij voelt is het toch prima? Wel weet ik dat je met 1x per week niet heel snel conditie opbouwt. Het is natuurlijk sowieso goed dat je gaat, maar na een paar weken 1x per week zwemmen zul je nog niet zoveel progressie zien. Dus iets meer geduld hebben ;)

Ik merk zelf dat ik echt wel stukken sneller ben geworden sinds ik 2 maar vooral sinds ik 3 x per week zwem. Niet dat ik je iets aan wil praten, maar dat gewoon even ter info. En iedereen moet vooral lekker doen waar hij/zij zich fijn bij voelt.
quote:bergkristal schreef op 03 februari 2017 @ 17:04:

Dank voor de reacties! Ik probeer meestal om en om 10 banen schoolslag in rustig tempo af te wisselen met 10 banen borstcrawl in sneller tempo (maar niet supersnel). Vaak de laatste 2 a 4 banen van mijn training in full tempo, maar dat is vooral omdat ik het lekker vind om nog even voluit te gaan... Gemiddeld lukt het me dan om 80 banen (dus 40 van elk) te doen in 50-55 minuten. Ik pauzeer niet tussendoor. Tempo hangt vooral af van hoe druk het is. Als ik 40 banen zwem doe ik hetzelfde maar dan de helft

Het bad is idd 25 meter en er zitten gemiddeld (maar het loopt heel erg uiteen) denk ik minimaal 10 mensen in de baan (en dan zie ik een baan als heen en weer). Maar meestal meer. Dus echt tempo maken is vaak lastig en "inhalen" gaat ook maar mondjesmaat (smalle banen).

Mijn focus ligt overigens op optimale vetverbranding en calorieverbruik. Ik zit qua hartslag meestal wel in de optimale vetverbrandingszone (ik meet niet doorlopend maar af en toe). Ik heb geen wedstrijdambities.

@swimkim en @2koffie heel veel dank voor het meedenken!

Je zegt dat je vaak last hebt van zware benen, soms al direct erna.

Dat komt heel waarschijnlijk door die laatste 2/4 banen in full tempo. Daarna moet je eigenlijk nog een coolingdown doen.

Lastig dat het zo vol is in een baan, je zult toch het meeste resultaat halen uit tempowisselingen.
quote:bergkristal schreef op 03 februari 2017 @ 17:04:

Ja, ik bedoelde ook met een baan = het stuk tussen twee lijnen, dus heen en terug.

Maar bah zeg, 10 mensen is heel erg veel. Dat is gewoon een permanente file.

Ik zou dan als het een keer wat rustiger is proberen om wat intensiever te zwemmen. Bijvoorbeeld iemand voor je die nooit stopt zover weg laten zwemmen dat je hem bijna hebt ingehaald als je 2 banen hebt gedaan, en dan wacht je weer even tot hij op de helft is of zo voor je weer gaat.

Dat doe ik tenminste als het druk is (wat ik al bij 5 man vind - en ook al lig ik maar met 2 anderen op een twee keer zo lange baan, ze presteren het toch altijd om elkaar net te passeren als ik er eentje in wil halen). Als het wat drukker is doe ik meer sprintjes, want doorzwemmen is er niet echt bij als je steeds moet inhouden om dat je niet tussen twee paar schoolslagbenen door kan.

Wat vetverbranding betreft, ik heb zelf niet het idee dat ik vet verbrand met zwemmen, dus daar zou ik je niks over kunnen zeggen
@swimkim: ok, dat zou kunnen. Ik merk het vooral bij meerdere keren achter elkaar. Het is overigens niet zo erg dat ik het niet vol hou ofzo, dus ik negeer het maar gewoon. Maar het is natuurlijk wel een signaal dat er iets gebeurt (positief of negatief). En de drukte... tja... het is jammer maar het is eigenlijk bijna altijd zo.

2koffie: O, 5 mensen zou heerlijk zijn! Dat maak ik hier zelden mee helaas. Ik zit vaak meerdere banen achter een slome voordat ik er eens langs kan. Helaas ben ik nog niet snel genoeg voor de "snelle baan" vind ik. Ik zou me tenminste niet prettig voelen als ik anderen in de weg zit. En vanwege de drukte is wachten tot er meer ruimte is vaak ook lastig omdat de volgende er dan alweer tussen zit... Korte sprintjes is wel iets wat ik kan proberen (en tot op zekere hoogte al doe als ik iemand in wil halen).

Vetverbranding is erg afhankelijk van je hartslag. Je kunt daar interessante artikelen over vinden. Kort gezegd komt het erop neer dat je hartslag in een bepaalde zone moet vallen (wel hoger als normaal maar ook niet te hoog). Dat lukt me (voor zover ik heb kunnen meten) redelijk.
Wat je ook kunt doen als het filezwemmen is en je moet inhouden, is stukjes alleen met je armen of alleen met je benen zwemmen. Je gaat dan wat langzamer, maar soms is het wel meer inspannend. Dan moet je niet zo langzaam gaan dat iemand jou weer wil inhalen, maar als je daarmee net het tempo van de file kan aannemen dan gaat het wel.

Of als Oma 1 net aantikt met Oma 2 en 3 op de hielen en jij zou ze eigenlijk alle 3 willen inhalen, dan kun je (als er tenminste ruimte is vóór Oma 1) een paar meter voor de kant al omdraaien (als je dat snel kunt en je achterligger raakt niet van slag) voordat Oma 1 weer afgezet heeft. Ja, dan mis je een paar meter in je totaal, maar die kun je later inhalen - of niet.
2koffie: ja dat laatste doe ik al wel. De eerste is wel een goede tip... ga ik proberen! Tnx!
Bedankt bergkristal. Meer zwemmen is idd de bedoeling. Hier ook probleem erg druk en file zwemmen. Er wordt 1 baan afgezet voor snelzwemmers maar helaas zwem ik daar nog niet snel genoeg voor. Wil wel binnenkort een paar lessen trimzwemmen volgen om de slagen beter onder de knie te krijgen. Ben inmiddels wel 5 kg afgevallen door het zwemmen waar ik erg blij mee ben!
En morgenavond een keer naar een ander zwemband waar het hopenlijk wat rustiger is. Nu moet ik soms echt door de mensen heen slalommen...wel weer extra meters maar zwemt niet prettig

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven