Lijf & Lijn alle pijlers

Waar ligt de grens van ongezond eten

07-02-2018 21:08 944 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik snoep graag en ik vraag mij daarom af vanaf hoeveel het ongezond wordt en je diabetes kunt ontwikkelen vanwege al het suiker ? Ik kom niet snel aan dus mijn gewicht vormt in iedere geval geen probleem.

Ik snoep in een week iets van 3 of 4 dingen leeg. Dingen als een zak chips, een pak koekjes, zak met mini snickers, een reep chocola, een gebakje, zak nootjes etc..
Ik heb net elders iets geplakt wat ik toevallig heb gezien.
Misschien interessant om op te zoeken.

https://www.jamiemagazine.nl/Jamies-wor ... -rush.html Het werd uitgezonden op Kitchen 24 en ik zag het stukje dat achter een via uitzending gemist en dan is een per ongeluk uitschakelen genoeg om het kwijt te zijn. Ik had wel willen zien hoeveel suiker het menu van Jamie zelf bevat.

O ja, maximaal aanbevolen hoeveelheid was 7 suikerklontjes en het ontbijt van Jamie was al vergelijkbaar met 14 klontjes.
De rest moet meer gezien. Per ongeluk op foute knopje gedrukt en alles kwijt.
Solomio schreef:
07-02-2018 22:08
En als ongezond worden o.a. de pakjes en zakjes genoemd.
Die er nog nauwelijks waren in de tijd dat de huidige ouderen nog jong waten.
Volgens mij ging de vraag van TO over zakken chips en snickers, niet over pakjes en zakjes (die overigens vaak veel te veel zout bevatten en dat is dan weer slecht voor je nieren). Maar misschien had ik het verkeerd gelezen/begrepen.

Hoe dan ook, ik denk ook dat wat TO schrijft te veel is, maar als je nog jong bent kom je er mee weg. Het ís alleen lastig om slechte gewoontes af te leren dus je kunt beter niet gewend raken aan zo'n voedingspatroon.
Toevoeging aan mijn vorige post over suiker. Zaten ook akelige beelden in van kinderen en de gevolgen.
https://www.jamiemagazine.nl/jamies-wor ... -rush.html
https://www.jamiemagazine.nl/jamies-wor ... -rush.html
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 07-02-2018 22:24
18.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Fragolisa schreef:
07-02-2018 22:15
Volgens mij ging de vraag van TO over zakken chips en snickers, niet over pakjes en zakjes (die overigens vaak veel te veel zout bevatten en dat is dan weer slecht voor je nieren). Maar misschien had ik het verkeerd gelezen/begrepen.

Hoe dan ook, ik denk ook dat wat TO schrijft te veel is, maar als je nog jong bent kom je er mee weg. Het ís alleen lastig om slechte gewoontes af te leren dus je kunt beter niet gewend raken aan zo'n voedingspatroon.
Maar het grootste gevaar van dat voedingspatroon is overgewicht. Daar heeft TO (nog?) geen last van.
Dan vergroot snoepen verder niet het risico op diabetes.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Pumps_italiaans schreef:
07-02-2018 22:21
Toevoeging aan mijn vorige post over suiker. Zaten ook akelige beelden in van kinderen en de gevolgen.
https://www.jamiemagazine.nl/jamies-wor ... -rush.html
Suiker is op zich het probleem niet. Wel de calorieën die het levert.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Is dat zo Solo? Want ik zit het me hier ook af te vragen. Of het gevaar alleen in overgewicht schuilt?

Over de suiker zou ik me niet al te druk maken. Volgens mij is dat alleen een risico omdat het dus een enorme dikmaker is (en eind vorige eeuw iedereen bang was van vet en dat daarom maar door suiker verving waar iedereen nog net zo dik van werd), maar als je niet dik wordt van het teveel aan suiker (en het dus blijkbaar verbrandt) dan is er niet zoveel aan de hand, lijkt me. Wel slecht voor je tanden, by the way.

Maar het gevaar van verkeerd (trans en onverzadigd)vet bestaat volgens mij nog wel en dat slibt je aderen dicht, dacht ik. Dat kan ook met een gezond gewicht een gevaar zijn, dacht ik.
Solomio schreef:
07-02-2018 22:22
Maar het grootste gevaar van dat voedingspatroon is overgewicht. Daar heeft TO (nog?) geen last van.
Dan vergroot snoepen verder niet het risico op diabetes.
Zeker wel, kijk maar naar dit artikel (Potential role of sugar (fructose) in the epidemic of hypertension, obesity and the metabolic syndrome, diabetes, kidney disease, and cardiovascular disease)
https://academic.oup.com/ajcn/article/86/4/899/4649308

En (iets toegankelijker) de documentaire Fed Up.
https://youtu.be/aCUbvOwwfWM
anoniem_356008 wijzigde dit bericht op 07-02-2018 22:44
Reden: Foutje in de titel van de docu
26.78% gewijzigd
Solomio schreef:
07-02-2018 22:02
De meeste dingen die jij in je eerdere post noemde zijn niet direct erg ongezond. Pakjes en zakjes zijn niet ongezond, optimel is niet ongezond.
Jawel joh, in pakjes en zakjes zit meestal veel te veel zout, suiker, msg, en andere toevoegingen die niet goed zijn. En optimel is wel ongezond want daar zit veel te veel toegevoegde suiker in. Als je dat een keertje drinkt kan dat geen kwaad, maar als je dagelijks zo'n pak leeglurkt is dat echt slecht. Zoveel suiker heeft een mens niet nodig. Dat je er niet meteen dood aan gaat betekent niet dat het goed voor je is. Maar goed, je zal het allemaal wel beter weten.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij haal ik dat soms ook wel in 1 week.
Ik let er ( gelukkig) niet meer zo op.
Maar ik eet iedere dag wel iets lekkers, en in het weekend wat extra.
Elke dag een koekje is al 1 pak per week.
Chips of iets anders aan hartige snack in een weekend, en vooruit, die reep chocolade in 1 week krijg ik ook best weg.

Ik heb ook geen overgewicht ( verre van zelfs )
Ik eet graag gezond, maar hou gewoon ook van guilty pleasure.
consuelabananahammok wijzigde dit bericht op 08-02-2018 02:07
0.12% gewijzigd
Als je niet te dik bent en je eet verder gezond. Geen probleem
pakjes en zakjes zijn vies en leveren weinig voedingswaarde maar ongezond is het niet
FunnyFace8 schreef:
07-02-2018 21:31
Ja dat is ongezond.

Dat soort dingen zou je alleen af en toe moeten eten, en niet met de regelmaat die jij aangeeft.

Wat eet je verder? Eet je veel groente en fruit? Kook je veel met pakjes en zakjes? Drink je veel gezoete dranken zoals fris en optimel? Wat eet je op brood? Hoe ontbijt je?

Als ik jou was zou ik eens met een dietiste of voedingsdeskundige gaan praten. Dat is heus niet alleen voor mensen die te zwaar zijn.
welnee
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook dat wanneer je een gezond gewicht hebt, verder gezond eet en voldoende beweging krijgt, je lijf prima die extraatjes aan kan.

Je kan maar beter een gelukkige eter zijn.
Is ook veel waard en goed voor de mentale gezondheid :)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ongezond.
Ik hoeverre je nou diabetes krijgt kan niemand zeggen.. je hoeft in ieder geval niet éérst dik te zijn voor je diabetes krijgt door je eetgewoonten...

Ik zou aanraden ander snackmateriaal te zoeken.
Wat me overigens moeilijk lijkt als je van zoet houd. (ik heb dat gelukkig niet).

Denk eens aan zaken die je lekker vind die mogelijk duurder zijn en meer moeite kosten; en je van te voren in grotere hoeveelheden maakt voor deze snackmomenten?
Een groente, een soep, bepaald soort thee, noten, krenten, smoothie, yoghurt, etc.
Je moet toch ook een persoonlijke smaak hebben die niet zo suikervol zijn? Of wissel indien af.
FunnyFace8 schreef:
08-02-2018 01:03
En optimel is wel ongezond want daar zit veel te veel toegevoegde suiker in.

Nee hoor, in Optimel zit geen toegevoegde suiker.
Tr0tter schreef:
08-02-2018 06:31
Nee hoor, in Optimel zit geen toegevoegde suiker.

Dat claimen ze inderdaad, ze mengen zuivel met vruchtensap en voegen inderdaad geen geraffineerde suiker toe. Het vruchtensap bevat echter wel suikers, dus als je het vergelijkt met een glas melk.........
Vergelijk je het met frisdrank valt het wel mee.
Ik zeg ook niet dat het gezond is (of lekker), of dat er geen suiker in zit, alleen dat de bewering dat het 'veel te veel toegevoegde suiker' bevat niet klopt.
Het probleem van de term: 'geen toegevoegde suiker' blijft natuurlijk dat er heel veel mensen zijn die denken dat er GEEN suiker inzit omdat er geen suiker wordt toegevoegd.

Die drinken Optimel ipv melk. Geen enkele ouder zou zijn kind als ontbijt en glas melk én een half glas cola geven. Ze geven hun kind wel Optimel en denken dat ze gezond bezig zijn.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
08-02-2018 07:11
Het probleem van de term: 'geen toegevoegde suiker' blijft natuurlijk dat er heel veel mensen zijn die denken dat er GEEN suiker inzit omdat er geen suiker wordt toegevoegd.

Die drinken Optimel ipv melk. Geen enkele ouder zou zijn kind als ontbijt en glas melk én een half glas cola geven. Ze geven hun kind wel Optimel en denken dat ze gezond bezig zijn.
Maar al zit het tjokvol suiker, dan nog is dat verder geen probleem, behalve dat je daar dik van wordt.

Ik las hier onlangs ergens dat iemand geschokt was omdat ze had ontdekt dat er suiker zat in melk.
Dan zijn we wat mij betreft echt helemaal van het padje. Want ja, melk bevat suiker, melksuiker om precies te zijn. Dat zit er van nature in.

Een heel klein rondje Albert Heijn vertelt mij verder dat er in melk meer suiker zit dan in Optimel (resp. 4,5 en 3,6 gram per 100 ml). In beide gevallen betreft het trouwens geen toegevoegde suiker, maar dat maakt niet veel uit. Dus je vergelijking met cola naast melk gaat helemaal niet op.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Fragolisa schreef:
07-02-2018 22:38
Zeker wel, kijk maar naar dit artikel (Potential role of sugar (fructose) in the epidemic of hypertension, obesity and the metabolic syndrome, diabetes, kidney disease, and cardiovascular disease)
https://academic.oup.com/ajcn/article/86/4/899/4649308

En (iets toegankelijker) de documentaire Fed Up.
https://youtu.be/aCUbvOwwfWM
Ik ken denk ik alle theorieën over de gevaren van suiker, en dan vooral fructose.
En dat gevaar schuilt in de calorieën en daarmee het risico op overgewicht.
Exact hetzelfde gevaar als bij te veel vet eten. Het gevaar van te veel eten in het algemeen.

Dat in het verleden vooral vet als boosdoener werd gezien, dat toen in veel producten vet vervangen is door suiker, klopt allemaal.
Maar daarmee is suiker niet de boosdoener, maar de calorieën. En wat calorieën betreft blijft vet gewoon ook iets om niet te veel van binnen te krijgen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
08-02-2018 01:46
pakjes en zakjes zijn vies en leveren weinig voedingswaarde maar ongezond is het niet
Ik vind ze lekker. En hoezo leveren ze weinig voedingswaarde? Ik gebruik vooral pakjes en zakjes kruidenmixen, daarbij lijkt de voedingswaarde me niet zo heel belangrijk.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ikzeihettoch schreef:
07-02-2018 22:03
Maar hoeveel per week snoepen is dan wel okee?
poeh, ik ben een slecht voorbeeld. Ben ruim in de 40 (ruim 45), maar snoep echt dagelijks wel.
Koekje bij de koffie. Paar dropjes in de middag. ´s avonds blokje kaas/klein handje chips. Geen hele pakken/zakken.

Maar ben wel slank/gezond/prima bloeddruk etcetc.
Mensen reageren al heel snel dat wat jij doet ongezond is, omdat zij dat in hun ogen ongezond vinden.

Belangrijk is dat je tijdens de drie eetmomenten (ontbijt, lunch en avondeten) goede voedingsstoffen binnen krijgt. En zo te lezen heb je die drie in orde.

Naast die drie maaltijden, heb je vrije keuze uit drie tussendoortjes. Fruit is geen tussendoortje, maar iets wat je iedere dag standaard zou moeten eten.

Tussendoortjes zijn koekjes, chips, een kroket et cetera.

Echter zitten zoveel mensen met zichzelf of gewicht in de knoop, dat die drie tussendoortjes übergezond moeten zijn. Dus worteltjes. Of als het dan al iets met calorieën is, dan maar magere yoghurt.

Jij hebt een gezond gewicht zeg je, dus dan is er waarschijnlijk niet veel bijzonders aan je eetpatroon hoor.

Bij mij vliegen de pakjes koek en zakken chips er ook doorheen. Zeker omdat ik behoorlijk wat calorieën op een dag nodig heb. Er heeft een diëtist naar gekeken en het enige waar ik op moet letten is dat ik niet te veel zout binnen krijg.

Dus doen wat goed voor je voelt! Zolang je de belangrijke voedingsstoffen maar binnen krijgt en het eten niet uit de hand loopt (in gewicht).
Alle reacties Link kopieren
Een keer 1 snicker eten en een bakje chips, dat kan best. Maar hele zakken is heel ongezond. Ook enkel brood met vleeswaren is ongezond. Veel vleeswaren is beperkt voedsel uit de fabriek.

"Bewerkt vlees zoals vleeswaren worden in verband gebracht met hart-en vaatziekten en darmkanker. Eet vleeswaren daarom met mate."
(Voedingscentrum)

Dan combineer je dat ook nog eens met kant en klare (en zo dus meer beperkt voedels) maaltijden... Ja, je eet heel ongezond. Misschien dat het geen gevolgen heeft voor je gewicht, maar wel op je gezondheid.
Alle reacties Link kopieren
minilogue schreef:
08-02-2018 08:36
Een keer 1 snicker eten en een bakje chips, dat kan best. Maar hele zakken is heel ongezond. Ook enkel brood met vleeswaren is ongezond. Veel vleeswaren is beperkt voedsel uit de fabriek.

"Bewerkt vlees zoals vleeswaren worden in verband gebracht met hart-en vaatziekten en darmkanker. Eet vleeswaren daarom met mate."
(Voedingscentrum)

Dan combineer je dat ook nog eens met kant en klare (en zo dus meer beperkt voedels) maaltijden... Ja, je eet heel ongezond. Misschien dat het geen gevolgen heeft voor je gewicht, maar wel op je gezondheid.
Hoezo zijn kant-en-klare maaltijden beperkt voedsel?
Wat een vooroordeel toch.
Ik lees etiketten, veel etiketten. En zoek mijn maaltijden uit op calorieën, hoeveelheid zout, hoeveelheid groenten enz. enz.
Er zijn echt wel gezonde kant-en-klare maaltijden te vinden hoor. En dat wordt steeds meer.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven