Lijf & Lijn alle pijlers

Waar ligt de grens van ongezond eten

07-02-2018 21:08 944 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik snoep graag en ik vraag mij daarom af vanaf hoeveel het ongezond wordt en je diabetes kunt ontwikkelen vanwege al het suiker ? Ik kom niet snel aan dus mijn gewicht vormt in iedere geval geen probleem.

Ik snoep in een week iets van 3 of 4 dingen leeg. Dingen als een zak chips, een pak koekjes, zak met mini snickers, een reep chocola, een gebakje, zak nootjes etc..
Solomio schreef:
08-02-2018 07:36
Ik vind ze lekker. En hoezo leveren ze weinig voedingswaarde? Ik gebruik vooral pakjes en zakjes kruidenmixen, daarbij lijkt de voedingswaarde me niet zo heel belangrijk.
je doet er verse groenten door dan?
niks mis mee
maar niet te vreten hoor
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
08-02-2018 09:36
je doet er verse groenten door dan?
niks mis mee
maar niet te vreten hoor
Niet te vreten is ook maar een mening. :biggrin:
Ik vind alles met groenten niet te vreten. Maar met zo'n zakje kruiden, of potje pastasaus gaat het nog.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Daar zijn de meningen over verdeeld. Maar iedereen met een mening heeft ook zijn verdienmodel dus je weet niet of iedereen eerlijk is of met zijn mening centjes wil verdienen.

Iets anders is: word je van veel lekkere snacks dik? Ja, als de snacks maar lekker genoeg zijn word je dik.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 5x pw groente en 2 avonden magnetronmaaltijd of een broodje unox, niet een toonbeeld van gezond. Ook maar 3 stuks fruit per week is echt te weinig.

Ik snap dat je af en toe makkelijk wil eten, maar je kunt ook af en toe grotere porties koken en een maaltijd(soep) met veel groenten invriezen voor die avonden.

En maak een gewoonte van fruit. Kwark met een stuk fruit erdoor en een handje ongebrande noten, is een gezond alternatief voor kwark met cruesli.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
08-02-2018 09:42
Daar zijn de meningen over verdeeld. Maar iedereen met een mening heeft ook zijn verdienmodel dus je weet niet of iedereen eerlijk is of met zijn mening centjes wil verdienen.

Iets anders is: word je van veel lekkere snacks dik? Ja, als de snacks maar lekker genoeg zijn word je dik.
Sommige mensen worden niet dik. Ofwel omdat ze echt niet meer kunnen eten dan ze nodig hebben, ofwel omdat ze mss toch een snellere stofwisseling hebben.
Mijn vriendin die vecht tegen ondergewicht snoept behoorlijk, maar aankomen lukt bijna niet. Laat staan dat ze dik wordt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
en je diabetes kunt ontwikkelen vanwege al het suiker ?
Ik denk dat je niet voor niks je alvleesklier hebt gekregen maar misschien als je een aangeboren manco hebt dat dat eerder duidelijk wordt als je heel veel suiker eet dan wanneer je je op een paleo-achtige manier voedt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
08-02-2018 09:55
Ik denk dat je niet voor niks je alvleesklier hebt gekregen maar misschien als je een aangeboren manco hebt dat dat eerder duidelijk wordt als je heel veel suiker eet dan wanneer je je op een paleo-achtige manier voedt.
https://www.diabetesfonds.nl/minder-sui ... r-diabetes
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
08-02-2018 09:49
Sommige mensen worden niet dik. Ofwel omdat ze echt niet meer kunnen eten dan ze nodig hebben, ofwel omdat ze mss toch een snellere stofwisseling hebben.
Mijn vriendin die vecht tegen ondergewicht snoept behoorlijk, maar aankomen lukt bijna niet. Laat staan dat ze dik wordt.
Als je altijd rustig kan eten wat je wil ontwikkel je ook niet zo'n verlangen om je te buiten te gaan aan lekker eten. Meestal wordt dat toch als je ouder wordt en je minder verbrandt anders. Dan word je wél dikker als je niet oppast en raak je gefrustreerd omdat je niet meer vrij kan eten wat je wil dus dan wordt het veel begeerlijker. Je gaat dan ook meer op lekker eten letten en de kring is rond. :)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
08-02-2018 10:01
Als je altijd rustig kan eten wat je wil ontwikkel je ook niet zo'n verlangen om je te buiten te gaan aan lekker eten. Meestal wordt dat toch als je ouder wordt en je minder verbrandt anders. Dan word je wél dikker als je niet oppast en raak je gefrustreerd omdat je niet meer vrij kan eten wat je wil dus dan wordt het veel begeerlijker. Je gaat dan ook meer op lekker eten letten en de kring is rond. :)
Ja, dat geldt voor jou, dat geldt voor mij, maar ik ken toevallig dus ook mensen waarbij het niet zo werkt.
Kan ik wel eens jaloers op zijn, hoewel ik ook zie hoe kwetsbaar ze fysiek zijn door dat altijd dreigende ondergewicht.
Maar het idee dat je kunt eten wat je wilt kan me soms wel bekoren.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Beweeg/sport je veel?
Solomio schreef:
08-02-2018 07:33

Maar daarmee is suiker niet de boosdoener, maar de calorieën. En wat calorieën betreft blijft vet gewoon ook iets om niet te veel van binnen te krijgen.
En dat is dus niet waar, omdat een sterk wisselende suikerspiegel geassocieerd is met gezondheidsproblemen. Als je het merendeel van calorieën uit vetten haalt blijft de suikerspiegel veel stabieler.
Ook wordt er in dat eerste artikel dat ik noemde besproken dat suikerconsumptie een onafhankelijke risicofactor is, dus los van overgewicht. Ook als je slank bent is suiker ongezond.
Alle reacties Link kopieren
Fragolisa schreef:
08-02-2018 10:10
En dat is dus niet waar, omdat een sterk wisselende suikerspiegel geassocieerd is met gezondheidsproblemen. Als je het merendeel van calorieën uit vetten haalt blijft de suikerspiegel veel stabieler.
Ook wordt er in dat eerste artikel dat ik noemde besproken dat suikerconsumptie een onafhankelijke risicofactor is, dus los van overgewicht. Ook als je slank bent is suiker ongezond.
En dat is dus tot op heden niet wetenschappelijk onderbouwd.
Ik ken de redenering, maar ons lichaam is zo gebouwd dat je suikerspiegel redelijk constant gehouden wordt. Dat is juist het mooie.
Tenzij je diabetes hebt, maar dat hebben de meeste mensen niet.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
08-02-2018 10:04
Ja, dat geldt voor jou, dat geldt voor mij, maar ik ken toevallig dus ook mensen waarbij het niet zo werkt.
Kan ik wel eens jaloers op zijn, hoewel ik ook zie hoe kwetsbaar ze fysiek zijn door dat altijd dreigende ondergewicht.
Maar het idee dat je kunt eten wat je wilt kan me soms wel bekoren.
De "van nature" magere mensen die ik ken lijken veel te eten maar zijn ook kieskeurig. Trek in een koekje? Pakken ze met zorg een koekje, hapje eruit en zorgeloos laten ze de rest liggen als het niet 100% lekker is en pakken dan iets anders. Dikkere mensen eten meteen het hele koekje op en er nog zeven achteraan die als één koekje gelden. De mageren praten veel, koken veel, pakken vrijelijk wat ze willen maar gaan nooit over hun grenzen.

Sommigen zijn altijd zo gebleven, tenger, rank en zonder enige eetdwang, en sommigen zijn later toch in dikke proppers veranderd.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Suiker is niet ongezond. Overal teveel van eten wel.
Solomio, wat vind je van dit artikel? https://www.treehugger.com/health/half- ... foods.html Ik las het gisteren en ik eet ook veel bewerkt voedsel. Wat ultra-bewerkt voedsel is, weet ik niet meteen trouwens.

TO, ik at vroeger ook zo. En toen werd ik ouder en fietste ik niet meer elke dag naar school en kwam er zo in korte tijd 10 kilo bij. Dat kon ik toen best hebben. Daarna kwam er nog eens 10 kilo bij. Toen ben ik toch maar eens gezonder gaan eten en die 10 kilo weer kwijtgeraakt gelukkig. Het enige wat ik gedaan heb is kleinere porties. Geen reep chocola meer, maar een paar blokjes. Geen zak chips meer op een avond, maar een bakje.
Niks van dit alles kopen wanneer je in de supermarkt bent helpt ook.
Alle reacties Link kopieren
Vance schreef:
07-02-2018 22:03
Ik doe precies hetzelfde.. of misschien nog wel een stapje erger. Nagenoeg elke dag een hele reep chocola, of een zak chips, patat met snacks.. Vrij bizarre hoeveelheden als ik zie wat anderen eten. Wel eet ik elke dag 3 stuks fruit en meer dan de aanbevolen hoeveelheid groenten.

Omdat ik gerust lunch met een pak koekjes en er niet pas 's avonds mee begin na al drie volledige maaltijden gegeten te hebben, blijf ik desondanks slank. Vroeger snackte ik wel deze hoeveelheid in de avond na alle maaltijden en was ik te zwaar.

Ik heb een jaar lang heel erg gezond gegeten en veel gesport, toen ben ik 20 kg afgevallen. Nu blijft mijn gewicht stabiel ondanks dat ik weer volop snoep.. Gezond? Vast niet. Maar ik voel me fit, krijg geen suikerdips, en mijn bloedwaarden zijn al jaren keurig of ik nou snack of niet. Dus ik eet voorlopig wat ik wil.
Nu voel je nog niets maar geloof mij op de lange duur ga je hier lange duur ga je hier last van krijgen...en die kiloos komen ook wel weer...
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
08-02-2018 09:49
Sommige mensen worden niet dik. Ofwel omdat ze echt niet meer kunnen eten dan ze nodig hebben, ofwel omdat ze mss toch een snellere stofwisseling hebben.
Mijn vriendin die vecht tegen ondergewicht snoept behoorlijk, maar aankomen lukt bijna niet. Laat staan dat ze dik wordt.
kijk de documentaires The truth about food (bbc) eens.
zware mensen hebben een snellere stofwisseling dan lichte
en zware mensen eten (over het algemeen) meer dan ze denken, en lichte (jouw vriendin) eet als nog waarschijnlijk erg weinig. Dan denkt ze goed bezig te zijn, neemt een gevulde koek om tien uur. Maar eet dan wel een boterham minder bij de lunch, omdat ze vol zit.
Alle reacties Link kopieren
kintsugi schreef:
08-02-2018 10:19
Solomio, wat vind je van dit artikel? https://www.treehugger.com/health/half- ... foods.html Ik las het gisteren en ik eet ook veel bewerkt voedsel. Wat ultra-bewerkt voedsel is, weet ik niet meteen trouwens.

TO, ik at vroeger ook zo. En toen werd ik ouder en fietste ik niet meer elke dag naar school en kwam er zo in korte tijd 10 kilo bij. Dat kon ik toen best hebben. Daarna kwam er nog eens 10 kilo bij. Toen ben ik toch maar eens gezonder gaan eten en die 10 kilo weer kwijtgeraakt gelukkig. Het enige wat ik gedaan heb is kleinere porties. Geen reep chocola meer, maar een paar blokjes. Geen zak chips meer op een avond, maar een bakje.
Dat artikel gaat over bewerkt voedsel waar vrijwel geen voedingsstoffen meer inzitten. Koek en snoep.
Als je dat eet i.p.v. gezonde dingen kom je dus gezonde voedingsstoffen tekort.
Dat is toch iets heel anders dan gezond eten en daarnaast veel snoepen?

Dit zie ik dus vaak gebeuren in discussies over eten: mensen halen dingen door elkaar en trekken het daardoor uit z'n verband.

Het probleem is niet hoe bewerkt het voedsel is, maar hoeveel voedingsstoffen erin zitten.

Als ik zelf boerenkool kook gaan er voedingsstoffen verloren tijdens het koken. Als ik een kant-en-klare boerenkoolstamppot koop zal de voedingswaarde daarvan vergelijkbaar zijn met mijn zelfgekookte boerenkool.
Maar als ik mijn boerenkoolstamppot vervang door een pak koek, dan heb ik een probleem, omdat in dat pak koek vrijwel geen gezonde voedingsstoffen zitten. Niet omdat het ultra bewerkt is, maar gewoon omdat het voornamelijk uit vet en suiker bestaat.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
08-02-2018 10:23
kijk de documentaires The truth about food (bbc) eens.
zware mensen hebben een snellere stofwisseling dan lichte
en zware mensen eten (over het algemeen) meer dan ze denken, en lichte (jouw vriendin) eet als nog waarschijnlijk erg weinig. Dan denkt ze goed bezig te zijn, neemt een gevulde koek om tien uur. Maar eet dan wel een boterham minder bij de lunch, omdat ze vol zit.
Wij zijn ooit met elkaar op vakantie geweest en toen zag ik wat zij at. En zij zag wat ik at.
Het is soms echt gewoon wat het is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik eet ook wel eens een pak koekjes in een keer leeg, of een zak chips. Toch heb ik wel het idee dat ik dit compenseer door de rest van mijn voeding heel gezond te houden. Zo drink ik geen frisdrank, of andere zoete drankjes, geen alcoholische dranken en doe ik nooit suiker in mijn thee/koffie. Daarnaast nooit een koekje tussendoor, geen snoepjes/dropjes in de auto bijvoorbeeld (wat ik bij heel veel mensen zie) geen dingen als mueslirepen, of ontbijtkoek, of yoghurt met smaakjes en ook nooit kant-en-klaar-maaltijden, geen zakjes en pakjes, etc.

Ik denk dat ik zo'n 90% van wat er in de supermarkt staat negeer en alleen koop wat mijn oma zou kopen verse fruit/groentes/aardappels/volkorenbrood/eieren dat soort basic dingen.

Dat ik dan 1-2x in de week mezelf een reep chocolade gun is denk ik geen ramp. Ik geniet daar met volle teugen van en het is mijn enige slechte gewoonte. Mijn gewicht is al 15 jaar stabiel op een bmi van 20, dus ik maak me hierover niet veel zorgen.
Oké, dus op de voedingsstoffen letten zou dan voldoende moeten zijn?
Alle reacties Link kopieren
Doe eens gek laat je suiker en cholesterol eens meten bij de huisarts, soms doen fysio's het ook of de arbo.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Suiker en cholestrol is bij mij trouwens goed. Alle bloedwaarden verder ook (laatst nog gemeten omdat ik nu zwanger ben), bloeddruk altijd aan de lage kant, etc. Krijg hierover juist altijd complimentjes.
Alle reacties Link kopieren
Hallo TO (en anderen),

Suiker is niet ongezond. Te veel suiker is wel ongezond. In bijna alle voorverpakte voedingsmiddelen zit (veel) suiker. Hoeveel dat is, lees je op het etiket, onder het kopje koolhydraten staat hoeveel daarvan uit suiker bestaat.
Vetten in zijn algemeenheid zijn ook niet ongezond. Bepaalde vetten zijn gezonder dan anderen. ( Google weet er meer van🤔).
Calorieën zijn de brandstof van je lijf. Welke voeding de leverancier is van deze calorieën maakt op de lange termijn wel uit. Iemand die alleen maar eiwitten eet, wordt niet heel oud. Iemand die alle calorieën uit suiker haalt, ook niet. Idem met vet.

Suiker is suiker! De suiker in fruit is dezelfde als die van het suikerklontje in je koffie of de suiker in snoep. Het verschil is dat fruit ook vitamines en vezels bevat waar je lijf wat aan heeft.
Van vet en eiwitrijk-voedsel krijg je sneller een verzadigd gevoel dan van suikerrijk voedsel.

Je schrijft dat je ‘s avonds echt die stevige snack nodig hebt. Je zou de cruesli met yoghurt kunnen vervangen door een omelet, ( zonder brood), blokjes kaas, stukken rauwe paprika, een gekookt ei ( of meerdere).

Als je merkt dat je ‘s avonds helemaal geen zin hebt in deze dingen, kun je je afvragen of het dan wel echt ‘honger’ is, wat je voelt.

En als jij vindt dat je misschien ongezond eet, dan verander je iets aan je eetpatroon, zodat het voor joi wel gezond voelt!🙏

Eet smakelijk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven