Lijf & Lijn alle pijlers

Wat zijn jouw gezonde eetgewoontes….

01-07-2026 16:03 45 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarmee jij op een gezond gewicht blijft?

Ik ben benieuwd hoe jullie op een gezond gewicht blijven. Wat zijn jouw gewoontes hiervoor?
Wat, wanneer en hoe eet je? Beweeg en sport je veel? Kost het je veel moeite om op gewicht te blijven en merk je een verschil met toen je jonger was, nog geen kinderen had, etc?

Ik zou heel graag jullie ervaringen willen lezen, en hoop er wat van op te steken. Op dit moment heb ik nog een gezond gewicht maar ik merk dat er toch steeds stiekem een kilootje bij sneakt… :frusty:
Heel graag zou ik het topic respectvol houden: dus eet jij vegetarisch/koolhydraatarm/IF/alleen bij volle maan of wat dan ook… prima!!! Iemand die het heel anders doet… ook prima!!
Ik ben niet op zoek naar een dieetvoorschrift maar meer naar gewoontes die jij al je hele leven hebt of jezelf hebt aangeleerd en die voor jou werken. :worship:

Alvast bedankt voor het delen van jullie verhalen!
Beetje karig eten: in de ochtend een boterham met pindakaas en een beker nep melk en kop koffie.
Middag 2 boterhammen met kaas of hummus. Water erbij.
Rond 16 uur koffie.
Avondeten: vega, meer groenten dan koolhydraten.
Avond koffie met koekje.
Voor slapen gaan een banaan.
Tussendoor: water, handje noten of rozijnen.
Interessant topic, daar kon ik ook nog wel eens wat aan hebben!

Ook ik heb een gezond gewicht, maar ik hou enorm van snaaien. Al helemaal als ik moe ben of veel aan mijn hoofd heb of (gezien het voorgaande) even een rustig moment wil hebben met lekker scrollen en lekker snaaien. En ja, daar kom je dus van aan.

Daarom ben ik aan de slag gegaan met een dietist, ook omdat mijn onregelmatige werktijden niet helpen om niet te snaaien.

Ik heb al van allerlei nuttigs geleerd, allemaal gericht op leefstijlverandering. Wat mij helpt is het bijhouden van de Eetmeter van het Voedingscentrum, het snackt toch minder lekker weg als je weet dat je voor die dag al het aantal calorieen op hebt dat je mag hebben.

Ik maak vooraf een plan voor feestjes, concerten en festival: welk lekkers ga ik wél eten en drinken (en wat laat ik daarnaast dus allemaal staan). En ik eet vaker een tussendoortje, maar dan wel in de categorie appel, cracker met kaas of bakje yoghurt. Een in de basis gevuld gevoel helpt om niet naar de voorraadkast te gaan.

Daarnaast heb ik het geluk dat ik van bewegen hou: meerdere keren per week ga ik vroeg in de ochtend een uurtje wandelen of op de fiets naar mijn werk. Wat me daarbij absoluut helpt is dat ik geen gezin heb en dus geen ochtendspits, en dat ik ook nog eens een vroege vogel ben: ik besef me dat niet iedereen deze omstandigheden heeft.

Als gevolg van een rugblessure moet ik daarnaast ook vrij regelmatig naar sportschool en zwembad omdat dat hét onderhoud voor die rug is: ik gun iedereen dat dat níet nodig is, maar het is wel een gunstige stok achter de deur voor ook een gezond gewicht.
Ik blijf automatisch op gewicht. Ik doe of laat daar niet echt wat voor. Ik eet gewoon, snoep niet weinig maar ook niet heel veel. Gewicht is het issue niet. Omdat ik wel aanleg heb voor hoge bloeddruk (door een aandoening) en omdat ik dit inmiddels ook licht verhoogd heb moet ik wel een beetje voorzichtig zijn met zout en zoute snacks. Ik laat het zout niet volledig achterwege maar ik kies als het even kan alternatieven (kruiden ipv zout, de less salt hoemoes of deze zelf maken, en niet te vaak chips).
Hier eet en drink ik sinds 3 jaar volgens ayurvedische visie, oa:

Veel / altijd warm, veel specerijen, onbewerkt, regelmatig (geen maaltijden overslaan), fruit niet combineren, niet meer na 19 uur.

En ik laat bepaalde voedingsmiddelen staan, die een negatief effect hebben op mijn buik, huid en hoofdpijn.

Ik eet trouwens wel gewoon koek ofzo tussendoor hoor! Ik eet sowieso véél en vaak. Geen sport, wel hond, gezin en yoga en beweeglijk gestel. Geen gewichtsproblemen, dus makkelijk praten denk ik...
jubelien wijzigde dit bericht op 01-07-2026 16:41
1.80% gewijzigd
ambra schreef:
01-07-2026 16:07
Beetje karig eten: in de ochtend een boterham met pindakaas en een beker nep melk en kop koffie.
Middag 2 boterhammen met kaas of hummus. Water erbij.
Rond 16 uur koffie.
Avondeten: vega, meer groenten dan koolhydraten.
Avond koffie met koekje.
Voor slapen gaan een banaan.
Tussendoor: water, handje noten of rozijnen.
Qua gewicht: BMI van 22,2.
Omtrek buik wel iets teveel denk ik.
Zestiger, rolstoeler.
Ik merk dat ik de laatste paar jaar 'aan ben gekomen'. Voor veel mensen is het heel weinig, maar ik had een tijd dat mijn spijkerbroeken niet allemaal meer lekker pasten. Gevolg van 'gewoon' meer eten. En dat kwam doordat ik geestelijk vermoeid was door oa een burn-out en een carrièreswitch.

Ik beweeg/sport elke dag wel genoeg. Ik doe elke dag wel aan fietsen/zwemmen/hardlopen/wandelen. Dat heeft weinig invloed op mijn gewicht, maar meer op mijn algehele gezondheid en dat ik iets minder flabberig ben als ik wel beweeg. Enkel als ik een heel serieus trainingsschema (bv halve marathon) voor het hardlopen volg, dan merkt ik iets aan mijn gewicht. Maar dat heeft er meer mee te maken dat ik dan te moe ben om te snaaien (en ook te weinig tijd heb) omdat ik mijn lange duurloop op vrijdag heb en daardoor in het weekend bijkom. Naast dat als ik intensiever sport, snaai en vet onwijs slecht valt. :cry:

Ik lunch 'uitgebreid'. Dus ik eet eigenlijk het grootste gedeelte van mijn avondmaaltijd tussen de middag.

Redenen:
- Ik vind brood heel lekker, dus dat eet ik voor 10 uur allemaal op. -> rest van de dag trek -> thuis snaaien en daarna pas gewoon avondeten.
- Ik zit langer vol -> minder snaaitrek.
- Ik heb een hekel aan koken -> dus ik hoef 's avonds niet meer te koken.
- Na het werk ben ik vaak mentaal moe -> ik hoef dan niet te beslissen dat ik moet gaan koken of wat ik ga koken en of ik daar eigenlijk wel trek in heb.
- Ik ga vaak na het werk sporten -> omdat ik beter gegeten heb, heb ik meer energie over om te sporten, ik hoef niet eerst te eten voor ik ga sporten en dat voorkomt dat ik of met een volle maag sport of geen zin meer heb, ik hoef niet na het sporten nog te koken of de avondmaaltijd klaar te maken.
- Na een lange werkdag, kan ik mijzelf belonen met een boterham met kaas of zo. Het is geen snaai of zo, maar ik vind brood gewoon heel lekker.

Ik doe ook aan maaltijdpreppen, dus op zondag kook ik voor de hele werkweek. En afhankelijk van wat het is, gaat het ook gelijk in mijn lunchbox of slechts een gedeelte. Bijvoorbeeld wel de saus en groenten, maar nog niet de rijst. Dan hoef ik niet elke dag te bedenken wat ik eet -> gezondere keuzes.
De maaltijd bestaat altijd uit minimaal 300 gram groenten en 100-150 gram pasta/rijst. Ik eet ook heel graag bonen.

In het weekend haal ik voor 1 of 2 dagen een maaltijdsalade bij de supermarkt, die ik ook erg lekker vind. Of een kleine salade in combinatie met soep of zo.

Voor mij helpt het switchen van wanneer ik wat eet, het beste. Ik heb ook geen discipline als er iets is dat ik heel lekker vind. Dus ik koop maar 1 keer in de week chips/koek/kaas en ik doe ook maar 1x in de week boodschappen. Dus als iets op is, is het op. Dan maakt het niet zoveel uit of ik het op zondag op heb gemaakt of pas op woensdag.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik eet 2x op een dag een grote maaltijd waar ik lang vol van zit. Niet/ nauwelijks tussendoortjes.
Kleine beetjes over de dag heen eten, werkt voor mij niet. Dan zit in nooit echt vol een heb ik constant trek. Dan blijf ik eten.
In het weekend doe ik gerust nog weleens een borrel met hapjes erbij (gezonde en minder gezonde hapjes), maar dat is ook meteen m'n avondmaaltijd.
Verder niet te vaak uit eten, maar als ik ga, ga ik ook alleen maar voor echt lekker. Zelfde met bijvoorbeeld taart op een verjaardag. Neem ik alleen als het echt lekker is.

Verder beweeg ik te weinig (kantoorbaan), maar doe well 1x in de week krachttraining en probeer toch 2 lange wandelingen te maken in de week (ongeveer 10km).
BMI: 20,6
Ik eet vanalles (vaak gezond, maar ook regelmatig best ongezond)

Waardoor ik slank blijf is denk ik door de volgende dingen:

-Nooit eten tot ik vol zit.

-Qua drank vrijwel alleen maar water en thee (op soms een drankje met alcohol na in het weekend)

-Qua ongezonde dingen, alleen als het écht lekker is.

-keuzes maken; 'S middags al taart op? Dan 's avonds niet ook nog eens chips.

-dagelijks 20-30 minuten sporten (afwisselend yoga, pilates of hardlopen)
Ik heb lang overgewicht gehad (+18 kg) en ben nu 7 jaar geleden afgevallen en sindsdien op een gezond gewicht gebleven.

Ik moet niet al te veel spannends doen qua eten . Eigenlijk eet ik elke dag wel min of meer hetzelfde qua ontbijt, lunch en tussendoortjes. Avondeten varieert wel meer. Op die manier hoef ik niet alles te tracken (heb ik lang gedaan en inmiddels echt een hekel aan gekregen), maar weet ik toch dat ik goed uitkom qua calorieën.

In het weekend is er ruimte voor een lekkere koek bij de koffie, een frietje of pizza en een wijntje met wat hartigs te snacken erbij.

Op deze manier blijft het voor mij goed in balans, zonder dat ik er continue mee bezig hoef te zijn in m’n hoofd.

Ik beweeg wel redelijk veel dagelijks en sport ook 3 a 4 keer per week ( mn krachttraining en hardlopen).
Ik eet vegetarisch en ben een slechte eter. Ik heb van nature weinig eetlust. Als ik merk dat ik weer echt teweinig eet, in drukke periodes, neem ik 50 gram macadamia noten. Dat is 400 calorieen.
Ik heb een kantoorbaan, 40 uur (maar werk veel thuis)
3x per week krachttraining en ik probeer alles lopend te doen of fiets als ik minder tijd heb.
Daarnaast drink ik geen drankjes met calorieen op één a twee cappuccino na en één eiwitdrankje (clear whey) per dag.
Voor de rest drink ik water en thee.
51 jaar, in de menopauze maar ben slanker en gespierder dan 10 jaar terug.
En ik snack echt wel af en toe (pizza, friet, ijsje of chocola) maar omdat ik voor de rest gematigd eet, is dat geen probleem.
Waar ik last van had was dat er voor mij veel te lang tussen de lunch (12:30) en avondeten (18:00) zat. Ik probeerde dat op te lossen met een snack tussen 15:00 en 16:00, maar dat vulde niet en een uur later had ik weer gierende honger en dan bleef ik dus maar de hele tijd door eten. Ook vanaf een uur of 21:00 kreeg ik weer erg honger, en dus snackte ik 's avonds ook veel teveel.
's ochtends heb ik helemaal geen honger, dus ik eet nu drie maaltijden, lunch, 16:00 en 19:00. Omdat ik mijn laatste maaltijd later neem, heb ik ook 's avonds minder honger, voor het slapen gaan neem ik nog een proteïne toetje. Een paar jaar geleden kwam bij mij namelijk opeens opzetten dat ik na een uur slapen wakker werd met ontzettend honger, heel raar. Maar met wat vullends voor naar bed gaan is dat weg.

Ik ben hier nu tien kilo mee afgevallen. Zit nog niet op gezond gewicht (bmi iets van 27), maar ik vind het wel prima zo.
Mijn 'bewust' gezonde eetgewoonte is dat ik in elke maaltijd een eiwitbron probeer toe te voegen. Voor ontbijt/lunch: eieren, cottage cheese, kipfilet, zalm, tonijn uit blik, haring (naar keuze) en dat eet ik op twee volkorencrackers. In plaats van mayonaise (voor de tonijnsalade bijvoorbeeld) gebruik ik magere kwark die ik meng met mosterd etcetera, proef je niets van. 's Avonds eet ik vis, kip of vlees met veel groenten en rijst/pasta/aardappelen. Nooit een toetje, zit niet in mijn systeem. Ik houd wel van drop en chocola, dus dat koop ik alleen af en toe in het weekend.

Cottage cheese vind ik een uitvinding: eiwitrijk en het is lekker onder een roerei (ik doe er wat crispy chili flakes overheen) of gewoon met tomaat en/of avocado. Ook lekker als tussendoortje: een plakje kipfilet vullen met cottage cheese en wat chili flakes.

Mijn truc voor 's avonds als ik geen alcohol wil drinken maar wel zin heb in iets anders: Jever alcoholvrij bier.

Verder eet ik maar twee keer per dag, een keer tussen 12 en 13 uur en een keer 's avonds. Als ik ga sporten neem ik soms een eiwitreep of zo'n kipfilet-rolletje tussendoor.
Ik sport heel veel en eet op vaste tijden (4x).
Ik heb de gewoonte weinig suikers te eten.

Koop geen frisdrank, koek, chocola etc. Als ik het ergens anders aangeboden krijg eet ik het soms wel maar haal het zelf niet in huis.
Ik eet doordeweeks drie keer per dag plus 1x fruit

Ik houd ontbijt en lunch simpel. Samen 5 boterhammen met hetzelfde beleg.

Avondeten varieert, maar altijd met veel groenten, 5x per week minimaal vegetarisch, altijd olie en zelden boter. Qua carbs doe ik ook wel gewoon rijst maar ook regelmatig volkoren pasta, mie of aardappels.

Toetjes moet ik niet te vaak eten.

In het weekend mag ik wel lekkers. Ik let wel op de porties. Dus geen halve chocoladereep. Liever 2-3 blokjes. Niet te vaak van die koeken, en dan liever één.
Taart is erg lekker dus dat in het weekend graag een lekkere punt.
Thanks mensen, nu al, voor jullie toevoegingen.
Ik lees echt veel goede gewoontes en ik snap ook dat dit niet zomaar vanzelf gaat.
(Voor degenen bij wie dit wel vanzelf gaat… ik haat jullie! Grapje hè 😛ben gewoon jaloers!)

Blijf maar doorkomen met die verhalen! :worship:
Ik ben inmiddels wel te dik, toch een goede gewoonte:
- Ik eet makkelijker gezonde dingen als ik kan eten waar ik zin in heb, dus ik haal voor tussendoortjes veel soorten groente en fruit in huis.
Ik doe altijd fruit bij havermout of yoghurt tijdens lunch of ontbijt, anders weet ik van mezelf dat ik geen fruit neem
Ik ben veel in de tuin aan het werk haha. Schoffelen, grasmaaien, vegen enz. Ook heb ik een fysiek actief beroep. Ben voor m'n werk echt altijd in beweging en verplaats me buiten zoveel mogelijk met de fiets. Sporten doe ik toch wel zo'n 5 a 6 keer per week. Hoeft niet altijd lang, maar bv even halfuurtje boksen, spinning, touwtjespringen, hardlopen, fitnesstrampo of met gewichten in de weer bv. Hebben alle benodigdheden thuis in de luxe van een home gym dus kan tussendoor elke dag wel ergens een moment vinden. Kwa voeding eet ik vegetarisch en let er een beetje op dat de macro's kloppen. Ik snoep eigenijk nooit. Gewoon geen behoefte aan :mrgreen: ohja en alcohol lust ik niet :biggrin: Het gezonde zit 'em bij mij denk ik meer in de lifestyle en onbewust gezonde gewoontes. Zoals een appel pakken en water. Frisdrank is hier nieteens in huis.

Ik ben 40+ heb en meerdere kinderen. Voel me eigenijk nog net zo als toen ik 20 was haha. Ben lichamelijk fit!
Ik poets mijn tanden na het avondeten om mezelf ervan te weerhouden ‘s avonds te gaan snacken.

En ik las ooit: vloeibare calorieën neem je niet waar en die maken ongemerkt dik. Dus ik drink bijna alleen water.
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
Ik ontbijt met fruit. 3-5 verschillende soorten op een bordje. Het ziet er fantastisch kleurrijk uit, het is een vrolijke start van de dag. En het kan op zijn gemak verteren. Door mengen met ander eten worden niet alle voedingsstoffen goed opgenomen even goed opgenomen, is mij ooit verteld.
Tussen de middag een grote bak met groente, ook weer van alles door elkaar, met lekker wat blokjes kaas, tonijn of gekookt eitje enz. Beetje olijfolie, pesto oid als dressing.
Brood vind ik waanzinnig lekker, als ik daar aan begin kan ik niet stoppen. Deze enorme porties fruit en groente zijn ook heel lekker, maar daar kan ik wel mee stoppen. En ik heb geen snaaidrang meer met dit ontbijt en lunch.
Overigens eet ik s avonds met de pot mee en eet ik op gezellige momenten met collegas, familie of vrienden gewoon alles mee. In zes maanden van BMI 31 naar BMI 24 gegaan. Met alleen dit.
Ik drink in principe geen calorieën, maar maak een uitzondering voor wijn.
Verder drink ik thee, water en koffie. Zo nu en dan light/zero frisdrank als ik daar heel veel zin in heb.

Ik eet 3 keer op een dag. Ik heb echt afgebakende momenten nodig, anders zou ik de hele dag eten. Overdag neem ik geen tussendoortje. 's Avonds neem ik wel eens een koekje bij de koffie of later op de avond wat te knabbelen.

Ik sport 3-4 keer per week, wandel daarnaast veel en heb een gezond gewicht.
Zwangerschap heeft daar niets aan veranderd, de overgang wel. Ben iets zwaarder geworden en mijn lichaam verandert wat (minder taille en ik heb ineens een buikje).
Jubelien schreef:
01-07-2026 16:23
Hier eet en drink ik sinds 3 jaar volgens ayurvedische visie, oa:

Veel / altijd warm, veel specerijen, onbewerkt, regelmatig (geen maaltijden overslaan), fruit niet combineren, niet meer na 19 uur.

En ik laat bepaalde voedingsmiddelen staan, die een negatief effect hebben op mijn buik, huid en hoofdpijn.

Ik eet trouwens wel gewoon koek ofzo tussendoor hoor! Ik eet sowieso véél en vaak. Geen sport, wel hond, gezin en yoga en beweeglijk gestel. Geen gewichtsproblemen, dus makkelijk praten denk ik...

Zoiets doe ik ook: Chinese voedingsleer qua ontbijt: warm ontbijt met bepaalde ingrediënten combinaties, die echt voeden en mijn organen goed laten draaien. Geen snaai en zin in suiker meer. Fruit ook altijd warm bereid in een compote en geen rauwkost, daar moet mijn buik te hard voor werken om te verteren. En niet drinken tijdens het eten: half uur voor en na de alle maaltijden houden. Verse groene kruiden als peterselie, dille, basilicum door je eten is goed voor je spijsvertering. Kijk eens bij Floowh of Jutta Koehler als interesse hebt. Ik heb geen aandelen ;-)

Ik lunch en avondeet ‘normaal’ en snack zeker ‘s avonds (nootjes, chips, koekjes, wijn af en toe moet kunnen) en ben afgevallen én blijf hierdoor op gewicht. Een goede start met het ontbijt is voor mij de truc geweest en niet eens zo ingewikkeld om mee te starten en vol te houden.
gryla wijzigde dit bericht op 02-07-2026 19:37
0.07% gewijzigd
Ayurveda en Chineze geneeskunde hebben dezelfde uitgangspunten en basis idd! 🤓

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven