Lijf & Lijn alle pijlers

wijsheid gevraagd bij het opbouwen van conditie

02-02-2011 15:52 4003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wijsheid gevraagd bij het opbouwen van conditie.



In het kort, mijn conditie is door omstandigheden heel slecht. Die was al een tijdje slecht maar na 2 maanden eigenlijk alleen maar ziek in bed liggen is het tot een dieptepunt gedaald. Na een paar meter lopen of een trap aflopen moet ik gaan zitten omdat ik anders het niet red of een hyperventilatie aanval krijg.



Uiteraard heb ik prof.hulp gevraagd maar dat kan nog wel 6 weken duren. Dus ik wilde kijken of ik met behulp van mensen hier die er verstand van hebben alvast wat kan doen.



Ik heb een hometrainer hier die nog in elkaar gezet moet worden (was te zwak om dat te redden maar ik kan wel kijken of een ex het evt. in elkaar wil zetten). En ik heb een stepapparaat (nog nooit gebruikt dus ik zou wel eerst op internet moeten zoeken hoe ik dat computertje en standen moet instellen). En ik heb een buikspierending. Geen idee hoe het heet, ook nog nooit gebruikt.



Ik wil het alleen verantwoord doen. Dus afgezien dat ik er geen energie voor heb om opeens teveel te doen, wil ik niet bij de eerste keer er dood bij neervallen .



Op dit moment is het dus letterlijk om conditie op te bouwen, niet om af te vallen. (hou dus in het achterhoofd dat ik al bij traplopen loop te hijgen als een karrepaard)



Ik hoop dat Meds of andere forummers die er verstand van hebben advies hebben. Of sites waar je zegt, kijk daar even.



Alvast bedankt.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Oja, ik heb een probleem met mijn voeten dus hardlopen is geen optie. Vergat ik nog te melden.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
HI Mveetje, goed dat voornemen van je. Maar even een vraagje, hoe is het met je eten, want ik ben wel van mening dat je alleen kan beginnen met bewegen als je voldoende brandstoffen binnenkrijgt (2000 calorietjes per dag)



Gewoon wandelen is trouwens heel goed om mee te beginnen. Lekker stevig tempo en dan buiten. Begin maar eens met een kwartiertje
Alle reacties Link kopieren
Makkelijk beginnen.



Dagelijks een kleine wandeling maken.

ik weet niet hoe lang je het nu vol houd maar je zou kunnen beginnen met 2x een kwartiertje ofzo.



Enne.... succes (die had je nog tegoed)
Alle reacties Link kopieren
Ik herken dat. Heb ook wel eens na een periode plat gelegen te hebben zo'n slechte conditie gehad dat zelfs mijn kamer stofzuigen in drie delen moest gebeuren.

Als ik er zo aan toe was, begon ik met wandelen en stukjes fietsen. Ik voelde me dan na een paar weken al een stuk sterker en kon meer aan. Daarna ging ik pas over op sporten.



Eens met meds, dus.
Wandelen; goed voor de conditie én voor de geest.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook gaan voor wandelen. Heb je niets bijzonders voor nodig en het is zo lekker.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Alle reacties Link kopieren
quote:meds schreef op 02 februari 2011 @ 15:58:

HI Mveetje, goed dat voornemen van je. Maar even een vraagje, hoe is het met je eten, want ik ben wel van mening dat je alleen kan beginnen met bewegen als je voldoende brandstoffen binnenkrijgt (2000 calorietjes per dag)



Gewoon wandelen is trouwens heel goed om mee te beginnen. Lekker stevig tempo en dan buiten. Begin maar eens met een kwartiertje



Ik heb sinds gister weer trek en gister ook begonnen met eten. Dat moet ik ook opbouwen ja. Wil weer in balans komen. Vandaag zal ik wat vitaminepillen slikken maar het is de bedoeling weer gewoon te gaan eten. Ik wil morgen wat vers fruit kopen. En licht verteerbare dingen die toch lekker zijn. Of brood.



Ik wil er nu alles aan doen, heb het licht gezien en weet dat ik er nu iets aan moet doen en niet wachten tot ik straks opgenomen moet worden waar ze het gister over hadden. Dus ik ben heel serieus.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Goed van je MV!

Ik zou denk ik ook gewoon beginnen met een stukje wandelen, mss een blokje door je buurt, of lopend naar de supermarkt.



Wat vervelend dat het nog wel 6 weken kan duren joh! Eindelijk de stap genomen om actie te ondernemen en dan duurt het nog zolang
Alle reacties Link kopieren
Nada
anoniem_79971 wijzigde dit bericht op 02-02-2011 21:37
Reden: Compleet verkeerd ingeschatte topic!
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Mylene_Valerie schreef op 02 februari 2011 @ 16:09:

[...]





Ik heb sinds gister weer trek en gister ook begonnen met eten. Dat moet ik ook opbouwen ja. Wil weer in balans komen. Vandaag zal ik wat vitaminepillen slikken maar het is de bedoeling weer gewoon te gaan eten. Ik wil morgen wat vers fruit kopen. En licht verteerbare dingen die toch lekker zijn. Of brood.



Ik wil er nu alles aan doen, heb het licht gezien en weet dat ik er nu iets aan moet doen en niet wachten tot ik straks opgenomen moet worden waar ze het gister over hadden. Dus ik ben heel serieus.Goed zo, en dat kan je ook best, daar geloof ik in. Je bent twee keer zo sterk dan je zelf denkt. Maar vergeet even dat bewegen nog, eerst goed eten, en dan wandelen, en lekker buiten want dat is ook goed voor je hoofd. Eerst maar een rustig tempo. Je moet echt nog niet denken aan sport. Eerst moet je eetgedrag volstrekt normaal zijn anders ga je stuk.
Alle reacties Link kopieren
Zolang je geen reserves hebt moet je écht niet gaan sporten, hoor, MV.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Oke Meds. Lijkt me een goed plan. Ik zie het wel zitten en anderzijds zie ik er tegenop. Maar geeft niet, ik wil niet straks opgenomen worden met een probleem dus ik moet er even aan trekken.



Wat zou jij adviseren met eten Meds? Ik lust geen dingen als pap en yoghurt. Maar ik dacht aan vers fruit, hoewel ik daar geen liefhebber van ben. Wat zelfgemaakt brood. Ik kan bijna niet lopen dus ik dacht wat dingen waar ijzer in zit zoals kiwi en biefstuk? Ja niet teveel biefstuk want niet zoveel geld. Verdiepen in shakes maken? Ik heb een jaar geleden een shakeding gekregen en nog nooit gebruikt.



Zoiets?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een aardige conditie opgebouwd met wandelen, het doet meer voor je dan je op het eerste gezicht zou denken.



Beginnen met korte stukjes, en dan gaandeweg langer. Bij mij werkte het heel goed om het gewoon bij de dagelijkse dingen te doen, dus bv lopend naar het winkelcentrum, of een paar haltes eerder uit de bus stappen enz.



Hulpmiddel was bij mij de iPod. Niet alleen voor het vermaak, maar ook voor het tempo. Ik heb een playlist gesorteerd op BPM. Beginnen uiteraard met wat langzamere muziek, en gaandeweg het tempo verhogen. Lopen op wat meer BPM verhoogt je tempo vanzelf en dat is heel lekker. Voor mezelf had ik de richtlijn dat ik het er wel flink warm van wilde krijgen, maar niet buiten adem raken.



Zo heb ik een redelijke conditie weer opgebouwd, en daarna wordt het ook weer makkelijker om te gaan fitnessen of fietsen.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 02 februari 2011 @ 16:16:

Zolang je geen reserves hebt moet je écht niet gaan sporten, hoor, MV.Ok, dat skip ik.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Waarom kan je bijna niet lopen, MV?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mylene_Valerie schreef op 02 februari 2011 @ 16:18:

Oke Meds. Lijkt me een goed plan. Ik zie het wel zitten en anderzijds zie ik er tegenop. Maar geeft niet, ik wil niet straks opgenomen worden met een probleem dus ik moet er even aan trekken.



Wat zou jij adviseren met eten Meds? Ik lust geen dingen als pap en yoghurt. Maar ik dacht aan vers fruit, hoewel ik daar geen liefhebber van ben. Wat zelfgemaakt brood. Ik kan bijna niet lopen dus ik dacht wat dingen waar ijzer in zit zoals kiwi en biefstuk? Ja niet teveel biefstuk want niet zoveel geld. Verdiepen in shakes maken? Ik heb een jaar geleden een shakeding gekregen en nog nooit gebruikt.



Zoiets?Brood uiteraard. Volkoren, maar ook muesli enzo. En vergeet de eiwitten niet, vlees, vis. Noten echt krachtvoer. Fruit is leuk maar levert nauwelijk calorieen of energie. Ga lekker koken en lekker eten.
Alle reacties Link kopieren
Focus niet alleen op lichamelijk conditie, focus op lichamelijke en geestelijke conditie. Beiden kunnen elkaar versterken en elkaar naar beneden trekken. Als je wilt gaan opbouwen, versterk ze dan dus beiden.



Wat voor hulp heb je ingeschakeld? Als het gericht is op een van beiden, kijk dan in hoeverre ze op het andere front ook wat kunnen betekenen of dat je dit zelf nog moet inschakelen.



Daarnaast eens met Meds; doe eens gek, ga eerst maar eens "normaal" doen. Niet meteen als een gek uit de startblokken weg willen, werk eerst maar in alle rust aan de basis. Die is zo verwaarloost, daar eerst de focus op. Klein beginnen, houdt het overzichtelijk. Je wilt opnieuw opbouwen, dan meteen maar met een stevige cementen fundering waardoor dat "huis" wat je straks opbouwt ook tegen een stootje kan en niet bij elk zuchtje wind alle kanten op stuitert.



Succes, dat je straks terug mag kijken en kunt zeggen; vanaf toen, toen ging ik op weg omhoog. Met vallen en opstaan, maar ik ging, heb dit bereikt en weet dat ik niet meer terug hoef te donderen. Het is je gegund!
when you wish upon a star...
Alle reacties Link kopieren
quote:Mylene_Valerie schreef op 02 februari 2011 @ 16:18:





Wat zou jij adviseren met eten Meds? Schijf van vijf ( bestaat dat nog? ) is een hele goede manier om alles te binnen krijgen wat je nodig hebt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Heb je een eetprobleem of eet je gewoon niet zo makkelijk? (snap je wat ik bedoel?)



Ik val in de 2e categorie en ik probeer als ik veel moeite heb met eten elke twee uur wat te eten. kan vanalles zijn: fruit, brood, restje warm eten, crackers. Dat helpt meestal wel om weer honger te krijgen.



Ben het verder eens met het wandelen. Ben zelf ooit begonnen met trainen met 3 keer per dag 1 minuut en dat heb ik langzaam opgebouwd. Heb ik heel veel aan gehad!
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
ik lees later ff bij moet nu weg
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 02 februari 2011 @ 16:20:

Waarom kan je bijna niet lopen, MV?Weet het niet. Ja heb al 4 jaar een probleem met mijn voeten, zenuwpijn en de pijn van het lopen is nooit gevonden. Maar sinds ik 2 maanden ziek op bed heb gelegen, of iig meer op bed dan wat anders doen mijn benen raar met lopen. Trillen en net of ik door mijn hoeven zak.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Als je ooit beginnen wilt met het opbouwen van conditie in die zin dat je wilt sporten, ipv " gewoon en gezond en te bewegen ( half uur per dag ) ; dan kun je zelfs thuis de trap op en neer rennen om conditie ( uithoudingsvermogen ) op te bouwen.



http://www.leerwiki.nl/Hoe_conditie_opb ... are_ziekte

Tegen die tijd kun je dan deze link eens bekijken, maar nu nog niet eens aan de orde.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mylene_Valerie schreef op 02 februari 2011 @ 16:22:

[...]





Weet het niet. Ja heb al 4 jaar een probleem met mijn voeten, zenuwpijn en de pijn van het lopen is nooit gevonden. Maar sinds ik 2 maanden ziek op bed heb gelegen, of iig meer op bed dan wat anders doen mijn benen raar met lopen. Trillen en net of ik door mijn hoeven zak.En dan wou je gaan steppen?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
tussen de 19 en 50 jaar

200 gr Fruit 2 stuks

200 gr Groente 4 opscheplepels



Groente en fruit zijn belangrijk voor je vitamines en mineralen.

Lees meer

200 gr Aardappelen, rijst, pasta, peulvruchten 4 opscheplepels

210 gr Brood 6 sneetjes



Brood en aardappelen zitten vol vezels en andere belangrijke stoffen.

Lees meer

30 gr Kaas 1,5 plak

450 ml Melk(producten)

100-125 gr Vlees(waren), vis, kip, eieren, vleesvervangers



Zuivel, vlees en vis zitten vol eiwitten en andere belangrijke stoffen.

Lees meer

15 gr Bak-, braad- en frituurproducten, olie 1 eetlepels

30 gr Halvarine 5 gram per sneetje



Vetten en olie bevatten vitamines en essentiële vetzuren.

Lees meer

1500-2000 ml Dranken (inclusief melk)



Dranken zijn belangrijk voor de vochtbalans in je lichaam.

Lees meer





http://www.voedingscentru ... eten/hoeveel-per-dag.aspx
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven