Begonnen met Curly Girl methode. Wie ook?
zaterdag 3 augustus 2019 om 16:49
Laat ik eerst even een background verhaaltje typen.
Mijn haar is al zolang ik het me kan herinneren droog en pluizig. Om sommige dagen leek het serieus op een suikerspin zo pluizig was het.
Een paar maanden geleden kwam ik op een site terecht waar de Curly Girl methode besproken werd. Ik las het en ik zag het licht. Dit zou weleens de oplossing kunnen zijn voor mijn pluizenbol!
Nu wat maandjes later is mijn haar gezonder dan ooit. Het pluist heel middelmatig, niks meer wat het eerst was. Ik heb nu krullen en grove slagen (ik wist dat ik dat had, maar door de droogte en stugheid kwam het er niet uit). Kortom, ik ben superduper blij met mijn haar en ga zeker nog wel even door met de methode.
Nog meer dames die er mee bezig zijn?
Mijn haar is al zolang ik het me kan herinneren droog en pluizig. Om sommige dagen leek het serieus op een suikerspin zo pluizig was het.
Een paar maanden geleden kwam ik op een site terecht waar de Curly Girl methode besproken werd. Ik las het en ik zag het licht. Dit zou weleens de oplossing kunnen zijn voor mijn pluizenbol!
Nu wat maandjes later is mijn haar gezonder dan ooit. Het pluist heel middelmatig, niks meer wat het eerst was. Ik heb nu krullen en grove slagen (ik wist dat ik dat had, maar door de droogte en stugheid kwam het er niet uit). Kortom, ik ben superduper blij met mijn haar en ga zeker nog wel even door met de methode.
Nog meer dames die er mee bezig zijn?
donderdag 8 augustus 2019 om 18:00
goeie tips! Van mousse lijkt het heel droog te worden (denk door de alcohol?)SallySpectra* schreef: ↑07-08-2019 20:45Creabea, je zou eens een mousse of spray kunnen proberen voor volume. Ik gebruik mousse en gel en heb nu heel veel volume. Maar ik was al mijn volume kwijt door de siliconen (reageert mijn haar heel erg slecht op).
En volume kan je ook creëren door met je hoofd naar beneden te scrunchen. Op YouTube heb je ‘manes by mel’, ontzettend hysterisch maar ze heeft goede tips voor dit soort dingen.
Verder kan het zijn dat wassen met conditioner niet helemaal jouw ding is, dus dan zou je misschien eens een cg-shampoo kunnen proberen?
Heb vanochtend gewassen met Kevin Murphy producten (ik denk dat die niet CG zijn?), beetje haver-conditioner als leave in in de punten, toen met t-shirt gedroogd en volgens het filmpje van Manes by Mell (idd wat hysterisch! Maar goed, she knows her curls) gescruncht met motion lotion & een of andere thickening cream. Meer dan normaal, maar toch zit het nu zooo mooi. Wat denk ik ook wel een groot verschil maakt: er niet in zitten. Gewoonlijk zit ik nogal vaak met mijn handen in mijn haar (letterlijk dan

Ik zal eens een CG-proof shampoo zoeken, denk dat idd conditioner alleen niet werkt. (voelde zo viezig). Misschien iemand tips, voor een lichte shampoo?
Ben nu wel benieuwd of het niet snel vet wordt... ik heb altijd het idee gehad dat ik mijn haar zo droog/beachy mogelijk moest hebben om volume te krijgen.

donderdag 8 augustus 2019 om 18:48
ja, ik ben ook om! ik speelde al een tijdje met het idee, maar als ik met jullie mee kan schrijven dan vind ik het wel gezellig om ook nu dan om te gaan
ik ben nu 'wavy' en hoef ook zeker geen bos vol krullen te krijgen, maar ik wil zo graag van mn pluis af!
ik heb 2a/2b haar, normale elasticiteit en ik denk hoge porositeit.
ik heb het hele topic nog eens doorgelezen (dank je wel voor alle praktische tips VC!) en de facebook group doorgespit (erg handig inderdaad!). ik zou het liefst alles in 1x bij de etos halen (geen kruidvat hier in de buurt), dus met dat in mijn achterhoofd ben ik tot het volgende opties gekomen. zouden de kenners met mij mee willen kijken of wat een geschikte start is?
final wash met Johnson babyshampoo (action), daarna als deep co/masker: andrelon kokosboost (zonder proteïne).
dan zou ik graag twee keer per week met co-wash gaan wassen, met als opties:
as I am coconut co-wash (zonder proteïne) of cantu shea conditioner co-wash (proteine weet ik niet)
daarnaast wil ik nog 1x per week met cg approved shampoo wassen. ik dacht aan de loving blends amandelmelk of de prinsessenshampoo. proteine van beide is mij niet bekend. ik sta ook open voor andere etos-opties. ik hou niet zo van hele zoete/sterke geuren en ben bij beide daar een beetje bang voor.
dan, als ik met co-wash was, wat zijn dan de volgende stappen? is het echt de bedoeling dat ik daarna nog zowel conditioner als leave in conditioner gebruik? is dat niet wat veel ge-conditioner bij elkaar?
mijn idee voor een conditioner zou loving blends milde haver zijn. voor leave in heb ik meerdere opties gevonden:
- cantu leave in
- as I am leave in
- aunt jacky's quench (met proteine)
op dit moment gebruik ik nooit styling producten, maar een mousse lijkt mij best fijn. dat zou dan de syoss keratin mousse worden.
voor de andere starters die niet meteen veel geld uit willen geven: er is momenteel veel in de aanbieding bij de etos! de syoss keratin mousse, de loving blends shampoos en conditioners en de andrelon maskers.
en inderdaad bij de reisafdeling van de action heb ik voor 2 euro per stuk prima microvezel-handdoeken gevonden. heel fijn!
sorry voor de lange post, maar ik hoop dat anderen er misschien ook wat aan hebben om de opties bij de etos op een rijtje te zien

ik heb 2a/2b haar, normale elasticiteit en ik denk hoge porositeit.
ik heb het hele topic nog eens doorgelezen (dank je wel voor alle praktische tips VC!) en de facebook group doorgespit (erg handig inderdaad!). ik zou het liefst alles in 1x bij de etos halen (geen kruidvat hier in de buurt), dus met dat in mijn achterhoofd ben ik tot het volgende opties gekomen. zouden de kenners met mij mee willen kijken of wat een geschikte start is?
final wash met Johnson babyshampoo (action), daarna als deep co/masker: andrelon kokosboost (zonder proteïne).
as I am coconut co-wash (zonder proteïne) of cantu shea conditioner co-wash (proteine weet ik niet)
daarnaast wil ik nog 1x per week met cg approved shampoo wassen. ik dacht aan de loving blends amandelmelk of de prinsessenshampoo. proteine van beide is mij niet bekend. ik sta ook open voor andere etos-opties. ik hou niet zo van hele zoete/sterke geuren en ben bij beide daar een beetje bang voor.
dan, als ik met co-wash was, wat zijn dan de volgende stappen? is het echt de bedoeling dat ik daarna nog zowel conditioner als leave in conditioner gebruik? is dat niet wat veel ge-conditioner bij elkaar?
mijn idee voor een conditioner zou loving blends milde haver zijn. voor leave in heb ik meerdere opties gevonden:
- cantu leave in
- as I am leave in
- aunt jacky's quench (met proteine)
op dit moment gebruik ik nooit styling producten, maar een mousse lijkt mij best fijn. dat zou dan de syoss keratin mousse worden.
voor de andere starters die niet meteen veel geld uit willen geven: er is momenteel veel in de aanbieding bij de etos! de syoss keratin mousse, de loving blends shampoos en conditioners en de andrelon maskers.
en inderdaad bij de reisafdeling van de action heb ik voor 2 euro per stuk prima microvezel-handdoeken gevonden. heel fijn!
sorry voor de lange post, maar ik hoop dat anderen er misschien ook wat aan hebben om de opties bij de etos op een rijtje te zien

donderdag 8 augustus 2019 om 18:50
en voor wie het nog lastig vindt het haartype goed te bepalen, naast de documentjes in de facebook group vond ik deze ook wel handig: https://www.naturallycurly.com/quiz

donderdag 8 augustus 2019 om 21:11
[quote=chirimoya post_id=30246603 time=1565282930 user_id=293863]
Niet iedereen reageert goed op kokos. Bij kruidvat (online iig) verkopen novex deep co's mystic black zonder proteine 11.99 voor 1kg en novex moviestar met proteine 8.99 voor 1 kg. Die zijn allebei fijn
Ik ken deze allebei niet, maar ik hoor vooral over de as i am goede verhalen
Loving blends is volgens mij niet cg (alleen de conditioner, niet de shampoo) Petal fresh heeft misschien wel een fijne shampoo voor jou, even checken in de lijsten welke cg zijn. Ik heb er 1 geprobeerd, maar het is te 'agressief' voor mij, maar ik kan ook wassen met een gewone conditioner, zonder dat ik last krijg van build up.
Co-wash doe je ipv wassen met shampoo, je kunt dan kiezen om er een deep co achteraan te doen of een conditioner. Ze raden iig wel 1x per week een deep co aan (maar dat zou ik dan eerder doen als je met shampoo wast, omdat dat agressiever reinigt)
Leave-in conditioner is een styling product, dat gebruik je na het wassen. Dat gebruik je eigenlijk altijd.
- cantu leave in
- as I am leave in
- aunt jacky's quench (met
Aj quench is heel licht, die zou ik aanraden om mee te beginnen (als wavy, cantu is best zwaar) ik zou daarna zeker een mousse, en misschien zelfs een gel gebruiken.
Ik post niet zo vaak, dus hoop dat het duidelijk is zo tussen de quote
Niet iedereen reageert goed op kokos. Bij kruidvat (online iig) verkopen novex deep co's mystic black zonder proteine 11.99 voor 1kg en novex moviestar met proteine 8.99 voor 1 kg. Die zijn allebei fijn
Ik ken deze allebei niet, maar ik hoor vooral over de as i am goede verhalen
Loving blends is volgens mij niet cg (alleen de conditioner, niet de shampoo) Petal fresh heeft misschien wel een fijne shampoo voor jou, even checken in de lijsten welke cg zijn. Ik heb er 1 geprobeerd, maar het is te 'agressief' voor mij, maar ik kan ook wassen met een gewone conditioner, zonder dat ik last krijg van build up.
Co-wash doe je ipv wassen met shampoo, je kunt dan kiezen om er een deep co achteraan te doen of een conditioner. Ze raden iig wel 1x per week een deep co aan (maar dat zou ik dan eerder doen als je met shampoo wast, omdat dat agressiever reinigt)
Leave-in conditioner is een styling product, dat gebruik je na het wassen. Dat gebruik je eigenlijk altijd.
- cantu leave in
- as I am leave in
- aunt jacky's quench (met
Aj quench is heel licht, die zou ik aanraden om mee te beginnen (als wavy, cantu is best zwaar) ik zou daarna zeker een mousse, en misschien zelfs een gel gebruiken.
Ik post niet zo vaak, dus hoop dat het duidelijk is zo tussen de quote

donderdag 8 augustus 2019 om 22:04
dank je wel voor je input!
de loving blends shampoo blijkt inderdaad toch niet CG te zijn, jammer. ik denk dat ik dan toch maar een tripje naar de kruidvat in het winkelcentrum moet gaan plannen voor de shampoo. en die novex maskers, daar is iedereen zo enthousiast over.. die kan ik dan mooi meepakken
de loving blends shampoo blijkt inderdaad toch niet CG te zijn, jammer. ik denk dat ik dan toch maar een tripje naar de kruidvat in het winkelcentrum moet gaan plannen voor de shampoo. en die novex maskers, daar is iedereen zo enthousiast over.. die kan ik dan mooi meepakken

donderdag 8 augustus 2019 om 23:22
Novex is ook niks voor mij. Veel te zwaar en doet gewoon niets voor mijn haar. Dat hebben wel meer mensen met Novex.Waterman26 schreef: ↑08-08-2019 23:14Ik deed Novex masker. Nu voelt mijn haar heel gezond en stevig en compact
Maar......geen krullen![]()

vrijdag 9 augustus 2019 om 06:45
Ik vind de novex black heel fijn. Ik heb nu de rode gkocht omdat ik bij stylingproducten met proteine de mooiste resultaten krijg, dus wil ik dat ook voor het masker proberen. Hij is wel wat zwaarder dan het eco styler masker dat ik heb, maar als ik het goed uitspoel merk ik dat niet meer zo. Maar zoals met alle producten werkt niet alles voor iedereen hetzelfde.
Ik bestel de meeste producten online, als je een paar dingen tegelijk besteld zit je vaak al aan de 25 euro voor gratis verzending, en je hebt meteen veel meer keuze (en het is vaak goedkoper)
Voor mij is trouwens de applicatiemethode het meest belangrijk. De denman brush is echt een life saver voor mij. Daarmee krijg ik de mooiste krullen en clumps.
Ik bestel de meeste producten online, als je een paar dingen tegelijk besteld zit je vaak al aan de 25 euro voor gratis verzending, en je hebt meteen veel meer keuze (en het is vaak goedkoper)
Voor mij is trouwens de applicatiemethode het meest belangrijk. De denman brush is echt een life saver voor mij. Daarmee krijg ik de mooiste krullen en clumps.
vrijdag 9 augustus 2019 om 07:13
Ik lees hier qua CG eigenlijk alleen een droogtechniek, nl scrunchen met een tshirt. De rest is absoluut niet CGcreabea2punt0 schreef: ↑08-08-2019 18:00goeie tips! Van mousse lijkt het heel droog te worden (denk door de alcohol?)
Heb vanochtend gewassen met Kevin Murphy producten (ik denk dat die niet CG zijn?), beetje haver-conditioner als leave in in de punten, toen met t-shirt gedroogd en volgens het filmpje van Manes by Mell (idd wat hysterisch! Maar goed, she knows her curls) gescruncht met motion lotion & een of andere thickening cream. Meer dan normaal, maar toch zit het nu zooo mooi. Wat denk ik ook wel een groot verschil maakt: er niet in zitten. Gewoonlijk zit ik nogal vaak met mijn handen in mijn haar (letterlijk dan) en dan worden de voorste plukken vooral pluizig. Nu veel definitie, niet megaveel volume maar toch wel aardig. En maar wachten (want met haar van de ene kant naar de andere kant flippen is het echt wel sneller droog).. en toen het droog was nog wat spray er in. Hoe doen mensen dat als ze moeten werken?
Ik zal eens een CG-proof shampoo zoeken, denk dat idd conditioner alleen niet werkt. (voelde zo viezig). Misschien iemand tips, voor een lichte shampoo?
Ben nu wel benieuwd of het niet snel vet wordt... ik heb altijd het idee gehad dat ik mijn haar zo droog/beachy mogelijk moest hebben om volume te krijgen.

Overschakelen op CG produkten betekent eerst een final wash (schoon schip) en dan opnieuw beginnen met andere produkten.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
vrijdag 9 augustus 2019 om 07:15
Gel gebruik je na de mousse.
Al lees ik steeds meer over de mousse- gel- mousse methode (dus eindigen met mousse).
Het hangt er helemaal vanaf welke gel en welke mousse je gebruikt om het effect te kunnen bepalen. Meestal vind ik een mousse meer volume toevoegen.

vrijdag 9 augustus 2019 om 07:24
Ik gebruikte de zwarte. Overigens ( ik heb ook mijn haar goed laten knippen) is het echt lang geleden dat ik zulk vol gezond haar had, ook veel volume.
Maar de krullen die ik voor het masker juist zo veel had...die zijn weg.
Wat nu??

vrijdag 9 augustus 2019 om 07:25
Very__Cherry schreef: ↑09-08-2019 07:17Ik kan gerust een dagje de hort op zie ik wel! Jullie doen het prima zonder mij![]()

Zag gisteren iemand lopen (in een grote plaats nabij Rotterdam) met zulke mooie krullen dat ik mij 3 sec afvroeg of jij het was

vrijdag 9 augustus 2019 om 08:01
Ik was gisteren in een klein dorp nabij Rotterdam, dus ik was het ws niet

vrijdag 9 augustus 2019 om 08:36
Zit ik gisteren net te verkondigen dat het voordeel van CG is dat ik niet allerlei potten en flessen heb staan heb ik gisteren de Ecoslay Orange Marmalade besteld en toch ook de zwarte Novex want mijn Kokos Boost is bijna op.
Eigenlijk ben ik er nog steeds niet uit of mijn haar proteine nodig heeft of niet. Ik verf het, dus het is wel wat droog maar het is ook heel fijn (en dun, maar dat zie je niet).
Eigenlijk ben ik er nog steeds niet uit of mijn haar proteine nodig heeft of niet. Ik verf het, dus het is wel wat droog maar het is ook heel fijn (en dun, maar dat zie je niet).

vrijdag 9 augustus 2019 om 10:02
Het was in ieder geval iemand met mooie Sanne-krullenVery__Cherry schreef: ↑09-08-2019 08:01Ik was gisteren in een klein dorp nabij Rotterdam, dus ik was het ws niet![]()

vrijdag 9 augustus 2019 om 10:19
Ik ben vanmorgen begonnen met deze methode. Mijn haar is merkbaar zachter en heeft meer volume, maar ik mis wat 'body' volgens mij. Na de final wash en het masker heb ik met een T-shirt gedroogd en daarna new wave gel erin gecruncht en verder laten drogen. Mijn haar is eigenlijk nog vrij kort en ik merk dat er op de kortste stukken nu minder krul/slag zit dan voorheen. Ik heb het gevoel dat ik daar wat stevigheid mis. Heeft iemand een tip voor een stylingproduct dat iets meer stevigheid biedt?
vrijdag 9 augustus 2019 om 10:29

vrijdag 9 augustus 2019 om 10:29
vrijdag 9 augustus 2019 om 10:31
Eerst gel in je kletsnatte haar doen en dan scrunchen. Dus andersom. Tenminste dat werkt bij mij. Daarna met het t shirt (op je hoofd laten of droog scrunchen).Dokter-Bernhard schreef: ↑09-08-2019 10:19Ik ben vanmorgen begonnen met deze methode. Mijn haar is merkbaar zachter en heeft meer volume, maar ik mis wat 'body' volgens mij. Na de final wash en het masker heb ik met een T-shirt gedroogd en daarna new wave gel erin gecruncht en verder laten drogen. Mijn haar is eigenlijk nog vrij kort en ik merk dat er op de kortste stukken nu minder krul/slag zit dan voorheen. Ik heb het gevoel dat ik daar wat stevigheid mis. Heeft iemand een tip voor een stylingproduct dat iets meer stevigheid biedt?

vrijdag 9 augustus 2019 om 10:46
Ja hoor!
Ik heb het vanmorgen op mijn dochter haar haar toegepast. Final waah, conditioner en ietsje leave-in van AJ. Geen styling. Ze is 5 en ik wil het liefst zo min mogelijk gel etc. erin doen. Kijken hoe het opdroogt, ze heeft al aardig wat slag van zichzelf

Ik heb vanmorgen weer ge cowashed. Ik doe het nu om de dag, anders voelt het nogal vettig aan. Nu voelt het weer heerlijk schoon