Mode & Beauty alle pijlers

Concert-outfit voor een koukleum?

04-11-2025 19:05 42 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi!
Ik geef eind december als pianiste een concert in een kerk (koorbegeleiding) en ik maak me er nu al zorgen om hoe ik warm ga blijven en goed kan blijven spelen. Ik heb afgelopen jaren al van alles geprobeerd, maar ik blijf het intern koud houden en mn vingers verstijven waardoor ik niet goed kan spelen :purple: .
Misschien kunnen jullie meedenken?

Wat ik al doe:
Meestal heb ik een lange (sjieke) jurk aan, daaronder past een dikke thermolegging en vaak ook een extra hemdje.
Ik heb handschoenen met afgeknipte vingers en van die klik-klak verwarmende elementjes om vast te houden voor de momenten dat ik even niet hoef te spelen.
Ik zoek vooraf of er een verwarming is in de kerk en blijf daar net zo lang op zitten als kan.

Wat ik nog bedacht had maar nog geen goede opties voor had gevonden:
Electrisch verwarmd matje voor op mijn pianokruk om op te zitten? (in het zwart, zonder snoer...)
Iets electrisch voor in/onder mijn jurk?

Iemand nog briljantje tips :muziek: ?

(De pijler had ook lijf&lijn of overig kunnen zijn, of..., ik twijfelde)
Frizz schreef:
04-11-2025 22:13
Ik zou gaan voor ALLE onderkleding van merinoswol; legging of panty, hemdje en shirt met lange mouwen. Dat is namelijk allemaal dun en geeft echt een omhullende warmte. Kan er onder je piano een straalkacheltje? En buiten het optreden om zover mogelijk bewegen.
Inderdaad alle onderkleding warm. Kan er evt een warm shirt met mouwen onder?

En een mooi fluwelen of glitterig shawltje. Warme mooie hoofdband?
DeeDee76 schreef:
04-11-2025 21:25
Eigenlijk best erg dat dit niet gewoon voor TO geregeld wordt.
Ben het hier helemaal mee eens. Je kan niet spelen met verkleumde handen en nu moet TO van alles gaan regelen en kopen voor dat ene concert? Vind ik best wel kwalijk
Frizz schreef:
04-11-2025 22:13
Ik zou gaan voor ALLE onderkleding van merinoswol; legging of panty, hemdje en shirt met lange mouwen. Dat is namelijk allemaal dun en geeft echt een omhullende warmte. Kan er onder je piano een straalkacheltje? En buiten het optreden om zover mogelijk bewegen.
Dit zou ik doen. En een jurk met lange mouwen.
Cum non tum age
daffy schreef:
05-11-2025 06:12
In de pauze bewegen, dus bijvoorbeeld op je tenen gaan staan en weer terug, en dat de hele tijd herhalen. Daarmee stimuleer je de doorbloeding en genereer je warmte van binnen uit.
Dit! Ik speel (helaas) geen piano, maar krijg achter de computer ook altijd bevroren vingers zodra de temperatuur onder de 20 graden zakt. Ik zou het juist vóór het concert doen en dan de thermokleding e.d. gebruiken om de warmte vast te houden. Als je eenmaal verkleumd bent, dan helpt een half schaap aantrekken ook niet meer. Zelfs met een intensieve buitensport kreeg ik mijn vingers niet meer warm als ik koud aan de training begon.

Ik doe dus jumping jacks en squats voor ik ga werken, maar die zijn misschien lastiger in je lange jurk. ;)

Als ik dan op een Stoov big hug ga zitten kan ik die lichaamswarmte ook vasthouden, terwijl ik anders snel weer afkoel. Misschien kun je zoiets van iemand lenen?
Sonnestraaltje schreef:
04-11-2025 21:28
Ja ik snap dat verwarmen tegenwoordig niet duurzaam is en duur, maar ik heb wel eens in een kerk gespeeld waar het 11 graden was. Dat vergeet ik altijd als ik in de zomer concerten toezeg :whistle: .
Spagettibandjes en shirt eronder staat helaas echt lelijk (wel eens gedaan bij nood).

Heb jij of iemand anders goede ervaringen met een bepaald merk zooltjes?
Ik heb wel eens naar verwarmde zolen gekeken, maar vond die zelf te duur en te dik, lastig in pumps.

Heb toen bij een schoenmaker zolen van lamswol gehaald. Soepel, zacht, en niet al te dik, maar wel een extra laag isolatie. Ik weet niet meer welk merk en precies de prijs, maar rond de €15-20 euro dacht ik. Die gaan nu al een paar jaar mee en maken echt veel verschil!
Ik vind zelf wol echt beter dan thermo. Dus ik zou gaan voor wollen onderkleding. Laagjes helpen 10x beter dan 1 kledingstuk.
Een vestje over een jurk zonder mouwen gaat natuurlijk nooit warm genoeg zijn. Dus ik zou kijken naar andere opties.. bolero eronder. Toch iets met lange mouwen onder het vestje? Andere jurk lijkt mij de beste optie en dan ook iets wat boven hoger aansluit, maar weet niet of dat in jouw budget past.
Kun je een chique hoedje vinden wat bij je outfit past? Veel warmte gaat via je hoofd verloren.

Vlak voor concert en in de pauze idd flink bewegen. Flink met je armen op en neer, of naar links en rechts zorgt bijvoorbeeld voor goede doorbloeding.

Verwarmende thee drinken zoals gemberthee.

Ben je in het algemeen meer een koukleum, of is dat echt alleen in die kerken?
PogingZoveel schreef:
05-11-2025 09:24
Ik vind zelf wol echt beter dan thermo. Dus ik zou gaan voor wollen onderkleding. Laagjes helpen 10x beter dan 1 kledingstuk.
Een vestje over een jurk zonder mouwen gaat natuurlijk nooit warm genoeg zijn. Dus ik zou kijken naar andere opties.. bolero eronder. Toch iets met lange mouwen onder het vestje? Andere jurk lijkt mij de beste optie en dan ook iets wat boven hoger aansluit, maar weet niet of dat in jouw budget past.
Kun je een chique hoedje vinden wat bij je outfit past? Veel warmte gaat via je hoofd verloren.

Vlak voor concert en in de pauze idd flink bewegen. Flink met je armen op en neer, of naar links en rechts zorgt bijvoorbeeld voor goede doorbloeding.

Verwarmende thee drinken zoals gemberthee.

Ben je in het algemeen meer een koukleum, of is dat echt alleen in die kerken?
Dank! Ook aan alle anderen die ik nu niet quote! Jullie reacties zijn hartverwarmend :)!
Een deel van het probleem is ook dat ik altijd een koukleum ben, dus ook vaak het gevoel heb dat ik me aanstel. Als ik het bijvoorbeeld tegen de dirigent zeg (die een 3-delig pak aan heeft en de hele tijd staat te bewegen/springen) krijg ik vaak een grapje terug met dat hij nergens last van heeft.

Daarom dacht ik nu ook, ik neem dit concert als aanleiding om het voor alle concerten in de toekomst beter te gaan regelen.
En dan moet ik misschien toch naar een "dichte" jurk waar 'boven' ook onderkleding onder kan. Al is dat niet gebruikelijk.
En dan komen we misschien toch nog op mode uit :D, want ik vind ook zelden mooie zwarte lange jurken MET lange mouwen die ik niet heel saai vind die mij staan.

Ik kijk vaak bijvoorbeeld bij Peek en Cloppenburg en ik ben lang en smal met weinig rondingen. Ik heb nu zoiets als:
https://www.peek-cloppenburg.nl/nl/p/tr ... rt-1925323
sonnestraaltje wijzigde dit bericht op 05-11-2025 12:57
2.29% gewijzigd
Sonnestraaltje schreef:
05-11-2025 10:43
Dank! Ook aan alle anderen die ik nu niet quote! Jullie reacties zijn hartverwarmend :)!
Een deel van het probleem is ook dat ik altijd een koukleum ben, dus ook vaak het gevoel heb dat ik me aanstel. Als ik het bijvoorbeeld tegen de dirigent zeg (die een 3-delig pak aan heeft en de hele tijd staat te bewegen/springen) krijg ik vaak een grapje terug met dat hij nergens last van heeft.

Daarom dacht ik nu ook, ik neem dit concert als aanleiding om het voor alle concerten in de toekomst beter te gaan regelen.
En dan moet ik misschien toch naar een "dichte" jurk waar 'boven' ook onderkleding onder kan. Al is dat niet gebruikelijk.
Maar er zijn wel mooie hoor! Ik zou het zeker doen. Mouwen in elk geval tot over de elleboog, en in elk geval een hoge rug óf een hoog decollete. Fluweel of velours is heerlijk warm. En er zijn dus ook ondershirts te koop met een diepe halslijn (achterstevoren dragen bij blote rug).

Zo'n dirigent kan er ook niet veel aan doen natuurlijk, maar het is wel een beetje lomp wat-ie zegt. Sowieso raar, dat mannen-musici in pak moeten/mogen, waar je alle thermo van de wereld onder zou kunnen doen, en dat dames dan met half ontbloot bovenlijf moeten, want elegant? Doei hoor.

Zelf heb ik een elegante jumpsuit die ik graag draag naar optredens. Boothals, driekwart mouw, luxe stof met voering, wijde lange broek. Kan een thermo-outfit onder. Mij hebben ze niet :)
Amaryllis schreef:
05-11-2025 09:03
Dit! Ik speel (helaas) geen piano, maar krijg achter de computer ook altijd bevroren vingers zodra de temperatuur onder de 20 graden zakt. Ik zou het juist vóór het concert doen en dan de thermokleding e.d. gebruiken om de warmte vast te houden. Als je eenmaal verkleumd bent, dan helpt een half schaap aantrekken ook niet meer. Zelfs met een intensieve buitensport kreeg ik mijn vingers niet meer warm als ik koud aan de training begon.
Hier moest ik heel erg om lachen, zo voel ik me inderdaad!
Medekoukleum hier, snap je helemaal! En idd supervervelend als je in zo'n koude kerk moet spelen, niet fijn voor je handen. Ik wordt al blauw als ik met 19 graden achter mn computer zit.
Ik ben inmiddels goed voorzien van merinowollen items en stoov kussens. Die hema dingen zien er leuk uit, maar zijn maar 15 watt dus worden echt niet heel warm. Die van stoov zijn veel beter en krachtiger, misschien is de huddle iets voor jou? Kun je goed warm mee worden en blijven op je stoel.
Kon zo niet vinden wat het aantal watt van de elementen in die broek is, maar dat ziet er best nuttig uit. Zou het even navragen, want die grote batterij is leuk maar als je dus maar een klein, zwak elementje hebt, geeft het nog erg weinig warmte. Anders is dat best een goede investering als je vaker dit soort concerten doet (zoals ik het iig lees).
En kies gewoon voor jezelf! Mannen hebben het niet zo snel koud en staan idd te bewegen, jij zit uiteindelijk maar stil op je kruk. Je kan nog best wat meer warme laagjes aantrekken, ook wollen jasjes kunnen heel netjes en gekleed zijn. Als mensen daar in hun winterjas zitten, waarom zou jij dan in een blote galajurk gaan?
Sonnestraaltje schreef:
05-11-2025 10:59
En dan komen we misschien toch nog op mode uit :D, want ik vind ook zelden mooie zwarte lange jurken die ik niet heel saai vind die mij staan.

Ik kijk vaak bijvoorbeeld bij Peek en Cloppenburg en ik ben lang en smal met weinig rondingen. Ik heb nu zoiets als:
https://www.peek-cloppenburg.nl/nl/p/tr ... rt-1925323
Ik krijg het al koud als ik ernaar kijk ;-)) Maar dan heb je een prachtig figuur met een mooie taille! Deze is bv wat bedekter maar nog steeds feestlijk:
https://www.peek-cloppenburg.nl/nl/p/li ... rt-1817814

Je kan evt een maatje groter kopen of passen met je thermokleding eronder. En idd fluweel, velours, lange dingen met kant en pailletten zijn ook netjes en feestelijk.
Nu wel een goed seizoen om te kijken voor een andere outfit, nu alle feestdagen collecties er zijn!

Voor een lang & slank figuur zou ik zoeken bij Mango en Zara. C&A heeft ook veel (verbaast mij altijd) maar qua model wat ronder :)

Als je zoekhulp wil, zou ik een nieuw topic aanmaken. Er zijn hier google-genieën. Zeker weten dat mensen met allerlei opties komen!
Tunamelt schreef:
05-11-2025 11:00

Zo'n dirigent kan er ook niet veel aan doen natuurlijk, maar het is wel een beetje lomp wat-ie zegt. Sowieso raar, dat mannen-musici in pak moeten/mogen, waar je alle thermo van de wereld onder zou kunnen doen, en dat dames dan met half ontbloot bovenlijf moeten, want elegant? Doei hoor.

Zelf heb ik een elegante jumpsuit die ik graag draag naar optredens. Boothals, driekwart mouw, luxe stof met voering, wijde lange broek. Kan een thermo-outfit onder. Mij hebben ze niet :)
Zo'n jumpsuit + "mannen jasje" heb ik ook aan als ik geen solistische rol heb en meer aan de zijkant zit. Misschien heb ik toch meer last van "hoe het hoort" dan ik altijd verkondig...

En, ik denk altijd maar aan de zomer, als we een keer in 35 graden in Italië concert hebben en alle mannen ineens zitten te puffen :hihi: (al kunnen zij wel jasjes uit, kortere overhemden aan en 1x zaten ze zelfs op de achterste rijen met hun blote voeten in emmers met koud water :biggrin: )
sonnestraaltje wijzigde dit bericht op 05-11-2025 13:07
0.19% gewijzigd
Tunamelt schreef:
05-11-2025 11:11
Nu wel een goed seizoen om te kijken voor een andere outfit, nu alle feestdagen collecties er zijn!

Voor een lang & slank figuur zou ik zoeken bij Mango en Zara. C&A heeft ook veel (verbaast mij altijd) maar qua model wat ronder :)

Als je zoekhulp wil, zou ik een nieuw topic aanmaken. Er zijn hier google-genieën. Zeker weten dat mensen met allerlei opties komen!
Dank! Ik ga eens googlen bij Mango en Zara! Fluweel of velours klinkt heerlijk.
Qua outfit kun je ook best veel hoor! Wat denk je van een rok met top combinatie? Bij Zara verkopen ze hele mooie satijnen rokken, die zijn heel mooi te combineren met van alles. Als je daar een mooie top (of misschien zelfs trui) doet, ziet het er alsnog heel erg elegant uit. Je kan daar ook makkelijk een dikkere panty of zelfs legging onder aan doen? Ik draag onder dit soort rokken graag lieslaarzen, niemand kan zien dat die zo hoog zijn, maar het is wel lekker warm aan mijn benen. https://www.zara.com/nl/nl/halflange-sa ... v2=2420449
Je hebt ook wegwerp warme zooltjes, kosten maar een euro en ze werken zeven uur. Eventueel je schoenen een maatje groter nemen?
https://www.action.com/nl-nl/p/2564132/ ... nlegzolen/

Verder zou ik ook kijken naar een jurk waar je een laagje wol onder kan dragen. Voor wollen onderkleding kan je eens bij Dilling kijken.
Ik snap dat je er mooi uit wil zien maar bij elf graden is blote armen wel erg ambitieus, zeker als je een koukleum bent.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven