Mode & Beauty alle pijlers

Een jaar geen kleding kopen 2020

09-01-2020 12:48 1131 berichten
Een nieuw jaar, een nieuwe start!

Doe je ook mee met een jaar geen kleding kopen? Omdat je genoeg kleding hebt, omdat je wilt consuminderen, omdat je het milieu minder wil belasten of vanwege welke andere reden dan ook? Klets hier van je af op moeilijke momenten of geef tips aan anderen om dit jaar goed door te komen.

Veel succes!
LevadeII schreef:
25-01-2020 00:08
Zomerkleding is niet zo mijn ding, ten eerste omdat ik het altijd koud heb, met de hete zomers van de laatste jaren kan ik eindelijk wel eens een zomerjurk aan. En ten tweede omdat zomer kleuren mij niet staan.
Al die mooie warme truien die nu met veel korting weg gaan vind ik lastiger, want die draag ik veel.
Nou, dat heb ik dus precies hetzelfde. Ik hou veel meer van deze tijd qua kleding. Alleen al met een mooie blazer kan je alle kanten op; met een stoer T-shirt, of een kanten top of nette blouse, met een jeans of een rok. Zo kun je steeds een andere look maken. Truien en vesten ben ik trouwens ook gek op.
In de zomer draag je minder laagjes en zijn er dus automatisch minder combinatie mogelijkheden. Een zomerjurk is leuk, en die draag ik ook wel, maar die is wel altijd hetzelfde.
Ik hou van jurken, en ik vind dat in de winter heel lastig. Er zijn maar weinig jurken met lange mouwen, en nog minder jurken zijn warm genoeg om zonder vest of jasje te dragen. Heerlijk om in de zomer weer gewoon alleen een jurk te dragen.
Laarzen vind ik wel fijn, maar hoef ik alleen maar in het zwart. Pumps vind ik veel leuker, en daar wil ik er ook veel meer van, in allerlei kleuren en verschillende hakhoogtes.
Marana schreef:
25-01-2020 21:53
Ik hou van jurken, en ik vind dat in de winter heel lastig. Er zijn maar weinig jurken met lange mouwen, en nog minder jurken zijn warm genoeg om zonder vest of jasje te dragen. Heerlijk om in de zomer weer gewoon alleen een jurk te dragen.
Laarzen vind ik wel fijn, maar hoef ik alleen maar in het zwart. Pumps vind ik veel leuker, en daar wil ik er ook veel meer van, in allerlei kleuren en verschillende hakhoogtes.
Ik hou ook van jurken. Maar ik vind het juist leuk om een jurk toch steeds anders te dragen. Met een ceintuur, of een blazer of vest. Of een trui erover. Heerlijk!
Pumps, ja, daar ben ik ook gek op. Heb ik ook meer dan genoeg. Maar ik kies niet (meer) elke dag voor hoge hakken, en in de winter vind ik het veel makkelijker om wat plattere opties te vinden. In de zomer vind ik dat lastig. Ik hou niet van ballerina's of bootschoenen. Sandalen zijn moeilijk, want óf torenhoog of te lomp.
Enkellaarzen zijn met 6 centimeter hak nog leuk, pumps is al lastiger, die vind ik toch vaak het mooist met een hak van 8 tot 10 centimeter. En hoe prachtig ook, daar heb ik niet elke dag zin in.

Ik heb trouwens volop jurken met lange mouwen. Of driekwart mouwen.
Ik heb inderdaad al behoorlijk wat laarzen en schoenen verkocht de afgelopen tijd. Het meeste wat ik niet draag is inmiddels weg. Nog 1 buikpijnduur paar hoop ik nog te verkopen.
Verder nog een paar miskoop jurkjes.
Maar voor dat verkopen was ik dus lid geworden van een paar facebookgroepen en behalve verkopen zie ik zoveel leuks weer voorbij komen dat mijn kooplust er alleen maar door aangewakkerd werd. Met marktplaats heb ik dat overigens ook een beetje. Ik ben niet alleen een verkoper maar ook zeker een koper. Nieuw of 2e
hands is me om het even.

Jurkjes is echt een soort hobby, wat dat betreft is de winter echt mijn seizoen. Jurkjes laarzen vesten. Heel fijn. Door moeilijke voeten kan ik in de zomer met sandalen wat minder goed uit de voeten. Zomerjurkje zijn voor hetwerk ook snel te bloot. Irri
Alle reacties Link kopieren
Echt een zomerpersoon hier. Ik hou enorm van kleurrijke shirtjes en blousjes. Jurken draag ik ook enkel in de lente/ zomer. Moeilijke maat schoenen en de zomerschoenen zijn comfortabeler dus geen gedoe en je kan er lang op lopen. Ook veel broeken in verschillende frisse zomerkleurtjes, heerlijk!

Winterkleding vind ik niets. Het is me al vaak te koud want reis met het Ov naar het werk en loop veel dus dan maar een trui aan. Enkel winterjassen vind ik moeilijk te weerstaan.

Dus ja, het is erg makkelijk om nu niets te kopen tot april :mrgreen:

@Citronella, zou het helpen om fysiek naar een winkel te gaan en je spullen in te leveren? Er in en er uit, of kom je dan ook tot verleiding.
@Citronella: Dat herken ik wel! Als je gaat verkopen, kom je ook weer heel veel leuke nieuwe dingen tegen. Dus ik verkoop momenteel nog even niks.. Ik wacht een paar maanden tot ik écht afgekickt ben. Ik merk wel dat de koopdrang al een heel stuk minder wordt, en dat is fijn.

@JufJoke: Hou vol! Je hebt mij er ook doorheen geholpen toen ik eerder deze maand die laarsjes zo graag wilde en mijn koopdrang (m.b.t die laarsjes) is nu helemaal verdwenen. Mede dankzij jou. Je kunt het! En hoe fijn is het om je spaarrekening te zien groeien en daarvan bijvoorbeeld luxe op vakantie te kunnen of extra op je hypotheek af te lossen voor meer financiële vrijheid :) :cheer2:

Als je een budget gaat instellen, wil je steeds meer.. dit weet ik uit ervaring. Want na die laarsjes, komt een mooie trui.. Na die trui, komt een fantastisch vest. En dan wil je eigenlijk ook een bijpassende jurk/top.. etc. etc. Dus even doorzetten. Ik kon het en jij kunt het ook :)!
Hoe is het met iedereen? Ik heb tot nu toe niks gekocht. Wel een nieuwe lamp voor ons interieur, maar dat wilde ik al 4 jaar... dus moest er eens van komen ;) Kon ik toch nog iets kopen. Met kleding gaat het heel goed dus! Ik kom steeds op nieuwe leuke combinaties :)
Hier gaat het niet zo goed. Ik heb behalve de laarzen ook nog een vest gekocht. Wel een multifunctionele die bij veel jurkjes kan. Hierna stop ik weer. Ook nog schoenen gekocht ter vervanging van een ander paar maar die gaan terug. Slaat nergens op. Koopstop en dan 2 paar schoenen kopen.. Ik durf me hier amper nog te melden dus
Citronella, ik heb ook wel eens in de No/Low Buy groep gegooid dat ik klaar was met kopen om diezelfde week nog een dikke bestelling bij Cult Beauty te doen. We zijn niet perfect.

Hier gaat het verder wel goed. Het helpt door geen nieuwsbrieven meer te ontvangen en niets op mijn wishlist te hebben van mijn favoriete kledingwinkels. Qua kleding is het rustig.

Ik ga over 2 maanden verhuizen en dat heeft meer mijn focus momenteel. En ook de realisatie hoe knetterduur een nieuwe vloer en gordijnen zijn. En verf. Had al wat mooie kleuren uitgezocht van Farrow & Ball... tot ik die prijzen zag.
Lady_Day schreef:
30-01-2020 19:30
Citronella, ik heb ook wel eens in de No/Low Buy groep gegooid dat ik klaar was met kopen om diezelfde week nog een dikke bestelling bij Cult Beauty te doen. We zijn niet perfect.
Oooh Cultbeauty....wat een heerlijke winkel! Maar om mezelf te laten schrikken heb ik laatst opgeteld wat ik in 2019 bij Cultbeauty heb besteed. Was €468,-!!!! Alleen nog maar bij die winkel! Dus verboden terrein. Al moet ik zeggen dat ik er heel af en toe snuffel, maar tot nu toe niet meer denk 'oew, dat moet ik hebben'.

Ik was toevallig net aan het online shoppen. Maar alleen omdat ik nog een Fashioncheque heb liggen. Raar om die nu te gaan laten verlopen. Maar ik weet niet wat ik ermee zal kopen, want wat het ook gaat worden, dat zal dan het enige zijn dit jaar! Dat legt er een beetje druk op. Niet echt iets gevonden, dus ik laat hem nog even liggen.

Blondamsterdam, dank je wel voor je bemoedigende woorden, het helpt echt! Lief van je.
citronella schreef:
30-01-2020 18:56
Hier gaat het niet zo goed. Ik heb behalve de laarzen ook nog een vest gekocht. Wel een multifunctionele die bij veel jurkjes kan. Hierna stop ik weer. Ook nog schoenen gekocht ter vervanging van een ander paar maar die gaan terug. Slaat nergens op. Koopstop en dan 2 paar schoenen kopen.. Ik durf me hier amper nog te melden dus
Joh. Mag je je alleen melden als alles goed gaat, dan? Doe niet zo gek. Jammer dat het even niet lekker gaat. Kun je aangeven waar het aan zou kunnen liggen? Ik probeer bij mezelf echt te analyseren wat er gebeurt als ik meer koopdrang voel. Dan merk ik dat ik bijvoorbeeld gestresst ben geweest, of vind dat ik een oppepper kan gebruiken, of me verveel of rot voel.
Jufjoke schreef:
30-01-2020 19:38
Oooh Cultbeauty....wat een heerlijke winkel! Maar om mezelf te laten schrikken heb ik laatst opgeteld wat ik in 2019 bij Cultbeauty heb besteed. Was €468,-!!!! Alleen nog maar bij die winkel! Dus verboden terrein. Al moet ik zeggen dat ik er heel af en toe snuffel, maar tot nu toe niet meer denk 'oew, dat moet ik hebben'.

Ik was toevallig net aan het online shoppen. Maar alleen omdat ik nog een Fashioncheque heb liggen. Raar om die nu te gaan laten verlopen. Maar ik weet niet wat ik ermee zal kopen, want wat het ook gaat worden, dat zal dan het enige zijn dit jaar! Dat legt er een beetje druk op. Niet echt iets gevonden, dus ik laat hem nog even liggen.

Blondamsterdam, dank je wel voor je bemoedigende woorden, het helpt echt! Lief van je.
Ik ga geen dingen optellen want ik zat/zit een beetje in de ontkenningsfase over makeup/skincare vorig jaar. Ik heb al mijn oude meuk weggekieperd (meeste was ook echt wel oud) en alles nieuw gekocht. En veel meer dan ik nodig had. En bijna alles was duur.

Wanneer verloopt die Fashioncheque dan? Is toch prima om em te gebruiken. Daar is ie voor ;)
Lady_Day schreef:
30-01-2020 19:59
Ik ga geen dingen optellen want ik zat/zit een beetje in de ontkenningsfase over makeup/skincare vorig jaar. Ik heb al mijn oude meuk weggekieperd (meeste was ook echt wel oud) en alles nieuw gekocht. En veel meer dan ik nodig had. En bijna alles was duur.

Wanneer verloopt die Fashioncheque dan? Is toch prima om em te gebruiken. Daar is ie voor ;)
Gekregen in december, volgens mij is hij een jaar geldig, dus ik kan rustig zoeken naar dat ene item dat het echt waard is.
Oooooh... je hebt nog even. Wel leuk. Dat is dan echt een kadootje.
Lady_Day schreef:
30-01-2020 20:46
Oooooh... je hebt nog even. Wel leuk. Dat is dan echt een kadootje.
Zeker!
En ik merk wel degelijk vooruitgang bij mezelf. Voorheen zou die bon binnen een week besteed zijn. Nu ben ik gedwongen om er veel beter over na te denken.
Gelukkig heb Ik geen makeuptic. Ik kende cultbeauty niet en was nu uiteraard nieuwsgierig dus heb gegoogled. Maar krijg erg gelukkig geen koopneigingen van.
Jufjoke schreef:
30-01-2020 19:41
Joh. Mag je je alleen melden als alles goed gaat, dan? Doe niet zo gek. Jammer dat het even niet lekker gaat. Kun je aangeven waar het aan zou kunnen liggen? Ik probeer bij mezelf echt te analyseren wat er gebeurt als ik meer koopdrang voel. Dan merk ik dat ik bijvoorbeeld gestresst ben geweest, of vind dat ik een oppepper kan gebruiken, of me verveel of rot voel.
Ikweethet niet. Ging even met vriend mee winkelen. Die had nieuwe schoenen nodig. En voor ik het wist stond ik zelf met 2 vesten in mijn handen in 2 kleuren voor bij verschillende jurkjes. De buit heb ik terug weten te brengen tot 1 vest in een neutrale kleur wat overal bij past. Dus ik denk wel meer en beter na over aankopen. En impuls aankopen die niet nodig zijn gaan terug. Maar toch.
Had ik ook niet, Citronella -- tot ik begon met kopen. Toen wilde ik meer meer meer. Vreselijk. Ben blij dat die kriebel over is. Ik weet niet of Nitflex hier nog is, al even niet gezien, maar zij gaf al aan dat het voor haar makkelijker was om niets te kopen dan een beetje. En daar ben ik het helemaal mee eens.
citronella schreef:
30-01-2020 21:01
Ikweethet niet. Ging even met vriend mee winkelen. Die had nieuwe schoenen nodig. En voor ik het wist stond ik zelf met 2 vesten in mijn handen in 2 kleuren voor bij verschillende jurkjes. De buit heb ik terug weten te brengen tot 1 vest in een neutrale kleur wat overal bij past. Dus ik denk wel meer en beter na over aankopen. En impuls aankopen die niet nodig zijn gaan terug. Maar toch.
Ik ben het eens met Lady-day, Citronella. Voor mij werkt op dit moment helemaal niets kopen beter dan af en toe een beetje kopen. Tenminste, daar ken ik mezelf goed genoeg voor. Ik wil die drang, die jij ook nog steeds voelt, echt uit mijn systeem hebben. En dat lukt niet door minder te kopen. Dan blijf je er toch mee bezig. Helemaal niets kopen betekent dat je actief kunt proberen om die knop helemaal uit te schakelen. Je blijft het voeden zo.
En je mag helemaal zelf weten wat je doet hoor, je bent ons geen verantwoording schuldig. Het zijn alleen tips, je mag ermee doen wat je wilt. Maar misschien is het beter om de winkels even te mijden zolang de verleiding nog te groot is.
Ik ook, een ding kopen wakkert aan en vraagt dan om meer. Ik moest vorig jaar echt kleding kopen, toen ben ik niet meer gestopt.
Het continue online kijken gaat er wel wat af. Met dit weer en mijn buitenleven heb ik toch niets aan leuke kleding , alles zit zo onder de modder :rofl:

Zag wel dat mijn winterjas slijtage plekken/gaten heeft. Toch bijzonder voor een dure robuuste outdoorjas om binnen twee jaar al ‘op’ te zijn. :wtf:

Lekker een nieuw eigen plekje lady day! Verhuizen is altijd duurder dan je denkt, maar wel heerlijk om helemaal naar je eigen smaak in te richten!
citronella schreef:
30-01-2020 20:56
Gelukkig heb Ik geen makeuptic. Ik kende cultbeauty niet en was nu uiteraard nieuwsgierig dus heb gegoogled. Maar krijg erg gelukkig geen koopneigingen van.
Gelukkig maar! Dat scheelt een heel segment!
hmm hier gaat het aardig, 1 truitje 2e hands voor 3 euro...maar dankzij dat truitje kan ik allerlei rokjes weer aan. Ik had niets passends voor op die rokjes en nu wel. Dat die vind ik nog okay.
Verder 3 kussens met 70% korting voor op onze oude bank, ipv een nieuwe bank :-).
Verder niets, maar ik kan dus niet zeggen dat ik geen kleding (truitje) heb gekocht. Op zich gaat het aardig. Ik heb mijn oude winterlaarzen goed opgepoetst en nu kunnen ze nog wel 1 winter vind ik.
Mijn geld gaat nu vooral op aan leuke avondjes uiteten, theater, film en kroeg. Ik zal wel op mijn app van de bak dat ik sinds september (toen ben ik gestart met geen kleding meer kopen) meer in de plus eindig dan dezelfde periode daarvoor. Yees!
anoniem_637fde5445245 wijzigde dit bericht op 30-01-2020 23:24
Reden: typefout
0.55% gewijzigd
En oh ja, ik heb mijn make up kwasten etc. gewassen in de babyshampoo die we nog hadden staan van toen mijn man ontstoken ogen had. Ik weet zeker dat ik ze anders nieuw had gekocht. Dat voelt wel lekker eigenlijk.
citronella schreef:
30-01-2020 18:56
jawel joh, je bent aan het afkicken! Goed dat je de schoenen terugstuurt. En zo'n vest zorgt er weer voor dat je allerlei jurkjes die je anders niet zou dragen nu wel aandoet.
BlondAmsterdam123 schreef:
30-01-2020 18:52
Hoe is het met iedereen? Ik heb tot nu toe niks gekocht. Wel een nieuwe lamp voor ons interieur, maar dat wilde ik al 4 jaar... dus moest er eens van komen ;) Kon ik toch nog iets kopen. Met kleding gaat het heel goed dus! Ik kom steeds op nieuwe leuke combinaties :)
Ja dat herken ik! Helaas kom ik er ook achter dat sommige spijkerbroeken echt te strak zitten. Maar ik vind het lastig om in deze fase kleding weg te doen. Want ik wil niets kopen en stel nou dat enz....stomme gedachtegang ik weet het. Die te kleine broeken moeten gewoon weg. Zijn namelijk te klein.
Wat goed dat je zo lekker gaat! Top!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven