Mode & Beauty alle pijlers

een jaar geen kleding kopen

24-12-2014 16:08 2698 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).

Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.

Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.

Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.

Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
mieke1966 wijzigde dit bericht op 24-12-2014 16:39
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
% gewijzigd
Ik heb sinds ik volwassen ben altijd minimaal 1 keer per maand kleding gekocht dus ik ben erg benieuwd hoe dat is als je het niet meer doet. Mijn kasten puilen uit dus dingen eens afdragen kan geen kwaad...
Ik doe al heel 2019 een No Buy Challenge waar ook geen kleding kopen onder valt. Ik kocht normaal altijd wel wat. Het is echt ontzettend moeilijk, maar ik houd vol, bijna bij de finish!

Er loopt hier ook een apart Low/No Buy topic.
Nitflex schreef:
17-11-2019 01:59
Ik doe al heel 2019 een No Buy Challenge waar ook geen kleding kopen onder valt. Ik kocht normaal altijd wel wat. Het is echt ontzettend moeilijk, maar ik houd vol, bijna bij de finish!

Er loopt hier ook een apart Low/No Buy topic.
Leuk, waar kan ik die vinden?

Hoe heb jij het trouwens volgehouden? Knap hoor! Ik denk zelf ook dat het heel moeilijk gaat worden...
baukelien schreef:
17-11-2019 09:05
Leuk, waar kan ik die vinden?

Hoe heb jij het trouwens volgehouden? Knap hoor! Ik denk zelf ook dat het heel moeilijk gaat worden...
Deel 1: geld-recht/no-buy-challenge/list_messages/435222

Deel 2: geld-recht/low-no-buy-challenge/list_messages/442915

Ik kocht ook elke maand wel iets en ik kocht ook dure dingen, ik geef makkelijk €500 aan laarzen of een jas uit bijvoorbeeld.

Ik heb heel duidelijk voor mezelf omschreven wat de regels zijn en wat wél en niet onder mijn No Buy valt. Het is heel moeilijk, maar ik heb vooral geleerd dat niets kopen veel makkelijker is dan weinig kopen.
Een jaar geen kleding kopen word ik erg ongelukkig van. Ik heb dit jaar meegedaan aan No Buy/Low Buy. Low Buy voor mij en zo wil ik het volgend jaar ook doen.
Ik kan dat echt niet joh, een heel jaar lang niets kopen?
Ik heb wat ik vorig jaar kocht in de sale nog niet eens gedragen.
Dus niets kopen moet lukken. Ik heb zelfs bepaalde BASIC dubbel en driedubbel.
De wasmachine draait hier daardoor minder vaak.
Ben ook sneller de deur uit. Ik grijp niet meer zo snel mis.
Ik heb wel een extra waszak erbij gekocht. :)
Nee, geen indroog-vlekken en geen stinkend wasgoed.
Ik kon geen kleinere wasmachine vinden.
Ik heb redelijk veel kleding .

Bij mij gaat het zo:
Er zijn jaren dat ik de mode afschuwelijk vind . Dan koop ik soms een heel jaar niets .
Goed voor mijn portemonnee denk ik dan maar .

Nu heb ik dat weer . Ik hou niet van drukke prints en dat is volop mode .
Ook is het een paar jaar mode geweest van lichtblauw en lichtroze.

De wintermode is helemaal een ramp . Zwart , bruin , grijs , beige , wit en rood .
Nu hou ik wel van rood , maar niet alle kledingstukken moeten rood zijn .

Ik heb wel zwart, maar dan als onderstuk . Volledig zwart of bovengenoemde kleuren kan ik bovenaan niet dragen . ( wel rood ) Het staat met gewoon niet .

Ik hou van levendige kleuren. Effen geel , effen blauw , effen groen enzo...

Verder koop ik altijd kleding die niet te erg modegevoelig is .

Járen geleden was het eens mode van felle , effen kleuren .
Toen heb ik een duizelingwekkend bedrag uitgegeven .

Ik wil er wel bij zeggen dat ik toen bijna niets meer van kleding in mijn kast had hangen.
En wat er ging was ook nog eens versleten .

Gisteren de stad in geweest . En wat zag ik ? Hoera , kleuren in de winter .

Ik moet er wel bij vermelden dat ik niet hou van winkelen . Dus dat speelt ook wel mee .
anoniem_323253 wijzigde dit bericht op 08-12-2019 20:01
Reden: Toevoeging
11.33% gewijzigd
Toen ik jong was en mijn man en ik waren een huis aan het bouwen , heb ik maar liefst DRIE jaar geen kleding gekocht .

Ik lees hier dat velen gelukkig worden van kleding kopen . Niet dat ik het niet fijn vind als ik nieuwe kleding koop , maar er zijn andere dingen die mij meer gelukkig maken .
Ik ben een buiten beentje zeker ?
Ik ben dol op kleding en kleding kopen daar kan ik echt gelukkig van worden. Mijn kleding hang ik het liefst aan rekken, kan ik er naar kijken.
Ik zit nu op 3 maanden kwam ik per toeval achter. Denk dat ik het best nog eens 3 maanden volhoud. Of zoiets lastig is of niet hangt denk ik ook wel van je basisgarderobe af en wellicht ook van de hoeveelheid kleding die je hebt. Ik draag bijna alleen maar jeans en heb er vier. Maar eentje is eigenlijk "op". Drie vind ik net weer te weinig want ik draag ze nooit langer dan 2 dagen achter elkaar. Dus of ik het 12 maanden zou kunnen weet ik niet...
Nou, in mijn geval hangt dat dus niet van mijn basisgarderobe af, want ik heb al ontzettend veel kleding. Ik draag alles wat ik heb ook nog (niet alles regelmatig natuurlijk). Ik heb nooit echt wat nódig. Ik wil vooral veel. Ik zou normaal zeker weer wat nieuws voor kerst- en O&N-feestjes etc. gekocht hebben. De basis en zelfs de niet-basis uitgaanskleding is ruimschoots aanwezig. Maar ik houd gewoon veel van mode. Ik draag ook niet graag steeds hetzelfde.

Maar ben bijna bij de finish!!! Nog even volhouden en dan ben ik het jaar door. Het was vreselijk, maar het gaat me lukken.
Fijn, Nitflex!

Ik heb het andersom bedoel ik. Ik wil eigenlijk nooit wat maar ik heb af en toe wat nodig. Ik heb ook helemaal niet zo veel. Maar af en toe moet dat wel vervangen worden. Dus zou ik denken, als je basisgarderobe nu wat uitgebreider is hoef je minder vaak iets te kopen/vervangen.
NYC schreef:
08-12-2019 22:52
Fijn, Nitflex!

Ik heb het andersom bedoel ik. Ik wil eigenlijk nooit wat maar ik heb af en toe wat nodig. Ik heb ook helemaal niet zo veel. Maar af en toe moet dat wel vervangen worden. Dus zou ik denken, als je basisgarderobe nu wat uitgebreider is hoef je minder vaak iets te kopen/vervangen.
Ja, maar ik hoef nooit wat te vervangen. De basis is er. Kleding slijt bij mij nauwelijks. Ik draag gedurende de week rustig 4 verschillende jassen en elke dag andere schoenen bijvoorbeeld. Dan is iets niet gauw versleten. Sowieso kocht ik vrij duurzame dingen. Ik heb ook voor alle gelegenheden van boswandeling tot gala in huis. Ik kan zo onverwacht op sollicitatie of naar een bruiloft.

Wat ik maar wil zeggen, ik koop zelden omdat ik iets nodig heb. Ik vind gewoon veel mooi en houd van afwisseling.

Als ik zo was als jij was een no-buy voor kleding helemaal niet nodig.
Ik had ook een No Buy nodig omdat ik meer dan 600 kledingstukken had (ben bij 600 gestopt te tellen). Ik heb iets van 500 weggedaan en dan nog had ik meer dan genoeg over. Toch nog wel een paar dingen gekocht. En een No Buy gaat em in 2020 ook niet worden. Ik wil heel graag een nieuwe spijkerbroek want met skinny's ben ik nu wel klaar. Heb er eentje voor als ik laarzen draag maar zoek een nieuwe rechte ter vervanging van eentje die ik nog maar een paar jaar heb maar waar de gaten letterlijk in vallen (Gstar - nooit weer).

Ik zoek altijd lang voordat ik iets koop dus kan nog wel even duren.
Nitflex schreef:
08-12-2019 23:05
Ja, maar ik hoef nooit wat te vervangen. De basis is er. Kleding slijt bij mij nauwelijks. Ik draag gedurende de week rustig 4 verschillende jassen en elke dag andere schoenen bijvoorbeeld. Dan is iets niet gauw versleten. Sowieso kocht ik vrij duurzame dingen. Ik heb ook voor alle gelegenheden van boswandeling tot gala in huis. Ik kan zo onverwacht op sollicitatie of naar een bruiloft.

Wat ik maar wil zeggen, ik koop zelden omdat ik iets nodig heb. Ik vind gewoon veel mooi en houd van afwisseling.

Als ik zo was als jij was een no-buy voor kleding helemaal niet nodig.
Is de No Buy dan een soort rem voor jezelf omdat je eigenlijk al (meer dan) genoeg hebt, meer als een soort persoonlijke uitdaging?

Ik wil ook heel graag een No Buy maar merk dus dat ik het moeilijk vind en dat terwijl ik vrijwel nooit in de verleiding kom om dingen te kopen die ik niet nodig heb.
Maar als je niet in de verleiding komt dan koop je toch alleen wat je nodig hebt? Voor mij was een 'No Buy' (nou ja, Low Buy dan) omdat ik standaard elke maand zo'n 500 euro aan kleding uitgaf gewoon omdat het kon. En als ik het nou ook droeg dan had ik er niet zo'n moeite mee maar veel spul bleef ongedragen in de kast hangen en ik dezelfde dingen vaak aanhad.

Ik doe nu aan capsule wardrobes. Dit werkt echt heel goed voor mij. Ik heb alleen kleding aan mijn rek hangen die ik graag draag en alles past goed en is van mooie kwaliteit.

Vrij 'saai' misschien maar ik houd van basics. Beetje zoals de Deense blogger Signe:

https://www.uselesswardrobe.dk/
Lady_Day schreef:
09-12-2019 10:25
Maar als je niet in de verleiding komt dan koop je toch alleen wat je nodig hebt? Voor mij was een 'No Buy' (nou ja, Low Buy dan) omdat ik standaard elke maand zo'n 500 euro aan kleding uitgaf gewoon omdat het kon. En als ik het nou ook droeg dan had ik er niet zo'n moeite mee maar veel spul bleef ongedragen in de kast hangen en ik dezelfde dingen vaak aanhad.

Ik doe nu aan capsule wardrobes. Dit werkt echt heel goed voor mij. Ik heb alleen kleding aan mijn rek hangen die ik graag draag en alles past goed en is van mooie kwaliteit.

Vrij 'saai' misschien maar ik houd van basics. Beetje zoals de Deense blogger Signe:

https://www.uselesswardrobe.dk/
Zeker, dat is op zich ook het geval. Alleen... ik merk dus dat het mij niet lukt om dan een jaar "niks" te kopen. Het zou mogelijk wel lukken als ik er in 1x in slaag om bijvoorbeeld een aantal echt goede spijkerbroeken te kopen, dat ik er bijvoorbeeld al in 1x zes koop die ik dan allemaal ook in gelijke mate "verslijt" maar dat kan ik dus niet/heel slecht. Heb het afgelopen najaar wel met truien gedaan (zes nieuwe in 1x) dus daar ben ik dan waarschijnlijk wel in één klap vanaf en ze gaan denk ik ook wel een paar seizoenen (najaar/winter/vroege lente) mee.
Ik zou zelf nooit 6 truien in 1x kopen. Waarom niet kijken wat je nodig hebt en wat je mooi vindt? Ik koop ook nooit een 'setje'. Mijn strategie is de beste kwaliteit kopen die ik me kan veroorloven en alleen items die ik echt heel mooi vind en die fijn zitten. Als ik iets koop moet het echt helemaal 100% 'perfect' zijn - anders gaat het terug (ik koop bijna alles online). Ik heb liever 2 tops en 2 broeken die ik echt fantastisch vind dan 10 die 'mwah' zijn.
Je moet juist niet veel in één keer kopen. Dan ben je ook weer tegelijk door alles heen. En bij mij zou dan de verveling toeslaan. Juist dan krijg je de drang alsnog iets te kopen. Het is nou eenmaal fijn om iets nieuws te hebben.

Bovendien gaat het er uiteindelijk natuurlijk om dat je minder koopt. Als je bij wijze van spreken in één keer voor een jaar alle kleding in slaat, dan zie ik dat niet als een jaar geen kleding kopen. Dan heb je vooruit gekocht en dat komt op hetzelfde neer.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 09-12-2019 11:35
16.75% gewijzigd
Lady_Day schreef:
09-12-2019 11:30
Ik zou zelf nooit 6 truien in 1x kopen. Waarom niet kijken wat je nodig hebt en wat je mooi vindt? Ik koop ook nooit een 'setje'. Mijn strategie is de beste kwaliteit kopen die ik me kan veroorloven en alleen items die ik echt heel mooi vind en die fijn zitten. Als ik iets koop moet het echt helemaal 100% 'perfect' zijn - anders gaat het terug (ik koop bijna alles online). Ik heb liever 2 tops en 2 broeken die ik echt fantastisch vind dan 10 die 'mwah' zijn.
Helemaal eens.
Lady_Day schreef:
09-12-2019 11:30
Maar kom je met 2 truien en 2 broeken helemaal uit? 1 aan en 1 in de was? Zes is ongeveer het aantal dat ik nodig heb, nou ja, misschien had het met vier ook wel gekund, maar vond het prettig om een beetje verschillende kleuren te hebben. Zou ik per 1 ding kijken, dan was de kans groot dat ik na een maand zou denken: eigenlijk heb ik naast die trui nog een andere nodig want die ene zit te vaak in de was.

Nu met zes truien is er altijd wel eentje schoon en droog!
NYC schreef:
09-12-2019 11:34
Maar kom je met 2 truien en 2 broeken helemaal uit? 1 aan en 1 in de was? Zes is ongeveer het aantal dat ik nodig heb, nou ja, misschien had het met vier ook wel gekund, maar vond het prettig om een beetje verschillende kleuren te hebben. Zou ik per 1 ding kijken, dan was de kans groot dat ik na een maand zou denken: eigenlijk heb ik naast die trui nog een andere nodig want die ene zit te vaak in de was.

Nu met zes truien is er altijd wel eentje schoon en droog!
Ik heb veel meer dan dat, maar je kunt toch druppelsgewijs dingen kopen?

Maar zo te lezen geef jij er minder om, en zie ik niet in waarom jij een jaar geen kleding zou moeten kopen. Je koopt al niet veel.
Nitflex schreef:
09-12-2019 11:36
Ik heb veel meer dan dat, maar je kunt toch druppelsgewijs dingen kopen?

Maar zo te lezen geef jij er minder om, en zie ik niet in waarom jij een jaar geen kleding zou moeten kopen. Je koopt al niet veel.
Nou ja, het moet natuurlijk niet, maar ik heb er ongelooflijk veel bewondering voor als het mensen lukt (en het volhouden!) dat ik het me ook vaak voorneem. Vind het alleen dus echt oprecht lastig.
Ik heb zelf meer dan 2 broeken maar werk met capsules van ongeveer 30 kledingstukken/schoenen. En dan heb ik het over 3 a 4 broeken en 2 a 3 jurken per capsule. Ik was 1 a 2x per week.

Alles in mijn capsule past bij elkaar dus ik kan eindeloos combineren. Kleur doe ik niet echt aan dus dat scheelt (heb navy, zwart, grijs, bruin, wit, creme en dan heel af en toe iets kleurigs als framboos).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven