Mode & Beauty alle pijlers

een jaar geen kleding kopen

24-12-2014 16:08 2698 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).

Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.

Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.

Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.

Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
mieke1966 wijzigde dit bericht op 24-12-2014 16:39
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
% gewijzigd
quote:bootje_op_de_golven schreef op 28 december 2014 @ 22:35:

[...]

Ik heb de regel dat ik alleen nog maar complete setjes koop. Dat scheelt toch een hoop halve dingen die in de kast blijven hangen!Zoek je dat dan al in de winkel (of online) bij elkaar of koop je al vaak een set zoals bijv het model of de paspop het draagt etc?
Ik heb veel kleding in dezelfde kleur/stijl. Soms koop ik iets totaal anders, maar dat draag ik dan niet omdat ik het niet kan combineren. (Het bovengenoemde rokje bijvoorbeeld) Sinds ik consequent vast houd aan mijn eigen favoriete kleuren, modellen en stijl doe ik veel minder miskopen. Je hebt dan ook automatisch al een soort onderling uitwisselbare setjes.
Ik merk trouwens dat nu mijn lichaam een beetje is veranderd sinds de geboorte van mijn dochter (vier maanden terug, dus er is nog hoop), ik weer meer moeite heb me leuk te kleden en ik ook weer meer net-niet-dingen gekocht heb. Pas als je duidelijk weet wat bij je past en goed staat kun je een goede basisgarderobe aanschaffen.
quote:NYC schreef op 28 december 2014 @ 22:38:

[...]

Zoek je dat dan al in de winkel (of online) bij elkaar of koop je al vaak een set zoals bijv het model of de paspop het draagt etc?

O nee, ik kijk eigenlijk nooit naar paspoppen. De kleuren van collecties zijn meestal op elkaar afgestemd, dus ik puzzel in de winkel een setje bij elkaar. Lukt dat in de winkel niet, dan neem ik het niet mee. Tenzij ik zeker weet dat ik het bijpassende kledingstuk in een andere winkel kan halen.

Online bestel ik een aantal artikelen, bijvoorbeeld een rokje met 4 verschillende rode truitjes of truitjes in verschillende kleuren. Bevalt het niet, dan gaat alles terug.
quote:spuit-elf schreef op 28 december 2014 @ 22:50:

Ik heb veel kleding in dezelfde kleur/stijl. Soms koop ik iets totaal anders, maar dat draag ik dan niet omdat ik het niet kan combineren. (Het bovengenoemde rokje bijvoorbeeld) Sinds ik consequent vast houd aan mijn eigen favoriete kleuren, modellen en stijl doe ik veel minder miskopen. Je hebt dan ook automatisch al een soort onderling uitwisselbare setjes.Dat heb ik inderdaad ook wel. Je grijpt toch snel naar succesmodellen, omdat je weet dat het werkt. Het enige nadeel is dat je wat meer moeite moet doen om af en toe uit je comfortzone te stappen.
Zeker qua broeken (ik draag geen rokken) moet het hier matchen met wat ik al in de kast heb.

Ik draag mijn broeken ook veel vaker / langer per keer dan mijn truitjes. Die truitjes wissel ik elke 2 dagen ofzo ... een broek die niet vuil is (!) heb ik al snel 4 dagen of langer aan.

Heel snel kom ook ik dan bij basic modellen.

Qua truitjes en vestjes durf ik soms wel wat meer / wat specialer.

Setjes koop ik eigenlijk nooit. Net omdat de broeken bij mij altijd redelijk snel verslijten en de truitjes "eeuwig" zijn .

Over 't algemeen ga ik wel voor basic kleuren. Koop ik een t-shirtje of een truitje waar nog iets onder moet, bedenk ik dus wel al met wat ik het kan combineren.

En sowieso heb ik een boel effen t-shirtjes en dingen met lange mouwen in een aantal basic kleuren in mijn kast liggen. Die dingen zijn echt "eeuwig" ;). Tenzij ze echt uit elkaar vallen, blijf ik die afdragen (en als ze dan uit elkaar vallen heb ik gelijk een reden om te shoppen ).

Af en toe hoor ik dan wel van mijn man "jij hebt altijd ongeveer 't zelfde model aan", maar hij loopt standaard elke dag in een zwart t-shirt en een jeans, met eventueel een fleece trui rond (al 10 jaar dezelfde 3 fleece truien) dus hij moet weinig zeggen .
quote:spuit-elf schreef op 28 december 2014 @ 14:32:

Hoe komt het eigenlijk dat jullie meer kleding kopen dan jullie willen?

Lemoos zei dat ze heel veel kleding heeft en koopt, en toch nooit genoeg. Kasten vol en niks om aan te trekken. Ik heb dat dus ook altijd. Hoe komt dat toch?

Bij mij komt het volgens mij omdat dingen er in de winkel leuk uit zien, maar als ik het gekocht heb blijk ik het toch niet vaak te dragen. Of het valt thuis en eenmaal gedragen en gewassen toch tegen, of het staat wel leuk, maar ik voel me er niet prettig in.

Ik ben hier heel benieuwd naar, omdat ik denk dat als ik weet waarom ik teveel koop, ik er makkelijker mee kan stoppen.

Ik heb er zeker een uur over nagedacht, waarom ik dat doe. Eigenlijk iedere keer als ik op pinterest heb gezeten en dacht bij een plaatje: "Verrek, ik heb dezelfde broek en ook zo'n paar hakken.... Dus zo'n blouse en jasje hoort daarbij?" En dan koop ik weer een blouse, weer een jasje. Want hè, het is ook zo zonde om die broek te laten hangen .

Verder heb ik serieus het idee dat ik met kort haar andere dingen 'moet' dragen dan bij halflang of lang haar. En dat varieert nogal.

En heel diep daaronder: ik wil ook in eerste instantie gezien worden als een volwassene. Dus dan koop ik serieuze dameskleding terwijl dat helemaal mijn smaak niet is, ga dan voor het compromis (wat sportiever, comfortabel) met als resultaat dat ik weer mijn ID moet laten zien bij de slijter. Het is het gewoon altijd net niet maar ik weiger de hoop op te geven ofzo? Alsof ik op zoek blijf naar die heilige graal.
Ja, daar zit wel wat in. Ik heb ook veel net-niet dingen. Dan vind ik precies de broek die ik zoek, maar dan zit hij of iets te krap of iets te ruim. Dan koop ik dus weer een broek die het net niet is, in plaats van te accepteren dat het mijn model niet is. Ook koop ik te vaak kleding die wel mooi staat maar niet lekker zit. Ik weet wel dat pumps waar je een hele middag op kunt wandelen niet bestaan, maar ik blijf er naar zoeken.
Gek is dat eigenlijk hè, dat we het dan toch kopen... In plaats van dat we denken: "Nou, niet geslaagd vandaag. Jammer, volgende keer beter." Want het is nu ook weer niet dat we geen enkel hemd meer om het lijf hebben en naakt over straat moeten als we die ene broek of trui besluiten niet te kopen.
Wow ik herken dit zo! Ik denk dat ik ook verkeerde keuzes heb gemaakt in de kleding die ik in de loop der jaren gekocht heb. Eigenlijk zou ik vanaf 0 helemaal een nieuwe garderobe moeten samenstellen, beginnend met een aantal basisstukken. Maar ja, dan ga ik dus weer kopen. Verder ben ik ook wel gevoelig voor wat op het moment helemaal hot en in is.

Ik ga deze uitdaging aan om een jaar geen kleding te kopen, leuk!
Ciambella, dan doe zoals ik: iedere week 1 kledingstuk (miskoop, versleten, op uitgekeken, onhandig ding, nooit gedragen etc.) weg en alléén nog dingen bijkopen die je beschouwt als basisstuk. Dan heb je als het goed is over een jaar een opgeruimdere kledingkast met basisstukken.
quote:NYC schreef op 29 december 2014 @ 12:31:

Gek is dat eigenlijk hè, dat we het dan toch kopen... In plaats van dat we denken: "Nou, niet geslaagd vandaag. Jammer, volgende keer beter." Want het is nu ook weer niet dat we geen enkel hemd meer om het lijf hebben en naakt over straat moeten als we die ene broek of trui besluiten niet te kopen.

Je wéét wel dat het niet gelukt is, maar je wilt het zo graag.

Ik maak mezelf gewoon wijs dat die broek wel uitloopt of die net iets te korte rok met een donkere panty wel kan. Of gewoon dat ik toch al van plan ben om nog een paar kilo af te vallen.
quote:NYC schreef op 29 december 2014 @ 12:39:

Ciambella, dan doe zoals ik: iedere week 1 kledingstuk (miskoop, versleten, op uitgekeken, onhandig ding, nooit gedragen etc.) weg en alléén nog dingen bijkopen die je beschouwt als basisstuk. Dan heb je als het goed is over een jaar een opgeruimdere kledingkast met basisstukken. Wat een goede tip! Nog niet eens bedacht dat het ook zo kon :-) thanks!
Ik heb onlangs ook eens de grove borstel (voorzichtig) door mijn kledingkast gehaald en er een heel deel uitgehaald dat ik uiteindelijk niet draag, hoewel ik ze vaak nog wel mooi vind maar niet helemaal zitten zoals is wil of niet 100% bij me passen. Alleen het deel waarbij je er werkelijk vanaf geraakt vind ik moeilijker. De meeste van deze kleding is zo goed als niet (of niet (foei!)) gedragen, dus nu probeer ik ze dan maar door te verkopen op het net, maar dit vlot echt niet. Oudere dingen breng ik sowieso naar een kringwinkel, maar alles zomaar weggeven zou me toch uiteindelijk wat te kostelijk worden om daarna voor een deel opnieuw aan te leggen. Dus ik vind het wel een beetje sneu. Ik heb al geprobeerd te ruilen, maar ik heb zo goed als geen vriendinnen met dezelfde maat én smaak, dus dat is ook niet ideaal en leid ook tot compromisruilen.

Wat doen jullie hiermee?

Het verbaast me wel dat er hier toch veel mensen tussen zitten die willen gaan consuminderen, dat is vrij zeldzaam tussen alle mensen die net méér en méér willen. Ik vind het wel tof dat er toch nog anderen zijn die hier bewuster in willen worden.
quote:NYC schreef op 29 december 2014 @ 12:31:

Gek is dat eigenlijk hè, dat we het dan toch kopen... In plaats van dat we denken: "Nou, niet geslaagd vandaag. Jammer, volgende keer beter." Want het is nu ook weer niet dat we geen enkel hemd meer om het lijf hebben en naakt over straat moeten als we die ene broek of trui besluiten niet te kopen.Ik vind het ook altijd een beetje gek. Maar met alle reclame die ons om de oren wordt geslagen van koop dit en dat, want dat is nog beter dan het vorige, begrijp ik wel dat het soms erg moeilijk is om nog naar jezelf te luisteren. Veel mensen willen gewoon mee met de trend, er bij horen, en geloven ook werkelijk dat ze gelukkiger zullen worden met het laatste nieuwe model van eender wat, omdat dat is waarop verkopers en marketing op inspelen. Ze weten waar mensen gevoelig voor zijn en ze weten ook precies hoe ze een advertentie moeten opstellen en aan de man brengen die letterlijk inspeelt op de hersenen en onze gevoelens/gedachten. Je moet dus ofwel sterk zijn en vasthouden aan wat jij ECHT wil ofwel gewoon geen enkele reclameblaadjes meer opentrekken en alle posters straal negeren. Ik persoonlijk doe beide.
quote:Skaya schreef op 29 december 2014 @ 15:20:

Ik heb onlangs ook eens de grove borstel (voorzichtig) door mijn kledingkast gehaald en er een heel deel uitgehaald dat ik uiteindelijk niet draag, hoewel ik ze vaak nog wel mooi vind maar niet helemaal zitten zoals is wil of niet 100% bij me passen. Alleen het deel waarbij je er werkelijk vanaf geraakt vind ik moeilijker. De meeste van deze kleding is zo goed als niet (of niet (foei!)) gedragen, dus nu probeer ik ze dan maar door te verkopen op het net, maar dit vlot echt niet. Oudere dingen breng ik sowieso naar een kringwinkel, maar alles zomaar weggeven zou me toch uiteindelijk wat te kostelijk worden om daarna voor een deel opnieuw aan te leggen. Dus ik vind het wel een beetje sneu. Ik heb al geprobeerd te ruilen, maar ik heb zo goed als geen vriendinnen met dezelfde maat én smaak, dus dat is ook niet ideaal en leid ook tot compromisruilen.

Wat doen jullie hiermee?

Het verbaast me wel dat er hier toch veel mensen tussen zitten die willen gaan consuminderen, dat is vrij zeldzaam tussen alle mensen die net méér en méér willen. Ik vind het wel tof dat er toch nog anderen zijn die hier bewuster in willen worden.

Ik bewaar alles wat nog mooi is en ik zonde vind om weg te doen. Ik doe het in een koffer of stofvrije box.

Maar alleen goede kwaliteit gaat daar in.

Meer en meer kopen. Is vaak niet meer terug kunnen vinden of niet meer weten wat je hebt?
quote:Pumps_italiaans schreef op 29 december 2014 @ 18:12:

[...]

Ik bewaar alles wat nog mooi is en ik zonde vind om weg te doen. Ik doe het in een koffer of stofvrije box.

Maar alleen goede kwaliteit gaat daar in.

Meer en meer kopen. Is vaak niet meer terug kunnen vinden of niet meer weten wat je hebt?Je kan er dus moeilijk afscheid van nemen? Ik kan me anders wel voorstellen dat je na verloop van jaren heel wat boxen/koffers zal moeten vullen.
Ik heb meer het probleem dat ik echt mooie kleding heb, prachtige schoenen met bijpassende tassen maar uit gemak me in een spijkerbroek hijs, makkelijke schoenen aantrek en een floddertas gebruik want daar zit alles al in en die kan niet vies worden. Ik ben dus zo zuinig op mijn spullen dat ik ze niet gebruik

Eigenlijk heb ik helemaal geen leven voor mooie nette kleding maar ik vind ze zo geweldig.
Ja, ook dat is herkenbaar, zeker nu ik het op dit moment niet voor werk nodig heb.

Verder nog het 'probleem': Het aanbod is te groot aan kledingzaken, -merken etc. etc. Het is niet gewoon een jas voor naar buiten, een broek om te werken en een broek voor de net, 4 blouses en truien die overal bij kunnen en een jurk voor de zomer en eentje voor kerst, en dat je daar dan vijf of tien jaar mee vooruit kan. Zou wel overzichtelijk zijn. Maar dan moet je óók wel kwaliteit hebben en ik denk dat veel kleding daar kwalitatief niet aan voldoet. Of ik ken de juiste merken voor dameskleding niet.

Vreemd genoeg zie ik dit onderscheid wel bij kinderkleding en zou ik het denk ik als man ook makkelijker vinden, zeker op schoenengebied! Maar vrouwenmode en -schoenenmode? Het lijkt wel gemáákt voor de wegwerpmaatschappij en dat wil ik niet meer.
quote:NYC schreef op 29 december 2014 @ 19:43:

Maar vrouwenmode en -schoenenmode? Het lijkt wel gemáákt voor de wegwerpmaatschappij en dat wil ik niet meer.Klopt. Ik vind de kwaliteit van kleding soms heel erg tegenvallen. En dat geldt vaak net zo goed voor duurdere kleding. Bovendien is vrouwenkleding ook meer modegevoelig. Volgens mij zit daar ook een deel van het probleem. Als je één leuke broek koopt heb je het risico dat hij morgen uit elkaar valt en je geen broek meer hebt, maar als je er meerdere koopt heb je weer kans dat ze hopeloos uit de mode zijn voordat ze versleten zijn. Gevolg: een kast vol kleding en niks om aan te trekken.
Ik heb gekeken en ik heb echt wel wat nodig, ondergoed en basis leggings, blousjes. maar op mijn bh's na dus geen grote uitgaves. Ik heb nog mooi winter en zomerschoenen, slippers, dus daar kan ik best nog een jaar meedoen. Dus ik maak dit jaar een lijstje met wat echt vervangen moet en ga gewoon op zoek in de sales

Kinderen moeten alleen wel alles bijna nieuw.. allebei 1 maat gegroeid in 1,5 maand.
Ik wil eigenlijk ook wel meedoen, lijkt mij echt wel leuk!

Maar ik loop al jaaaaaaren met een stuk of 5 jeans, ik wil eigenlijk nieuwe kopen....waarom gaan die krengen niet gewoon kapot ofzo?!

Weet je wat, ik doe eens weer lekker gek...IK DOE MEE!
Prrrr, mauw miawwwww.
Ik heb gisteren nog snel 2 beha's gekocht, grote maat dus ik krijg last van mijn rug als ze 'op'zijn. Vandaag naar de stad voor een paar nette laarzen (zocht ik al maanden naar), wat lekkere onderbroeken en ik ben klaar.

Ik hoef dan 1 jaar geen kleding winkel in dus dan weet ik ook zeker dat ik het vol hou. Manlief keek me ongelovig aan toen ik zei dat ik een jaar geen kleding zou kopen.

Make up heb ik genoeg om de nachtwacht na te kunnen schilderen(op ware grootte)dus echt niets meer nodig.
Make up mag ik hopelijk wel kopen toch?

Anders doe ik niet mee
Prrrr, mauw miawwwww.
quote:Jane-Ice schreef op 30 december 2014 @ 09:44:

Make up mag ik hopelijk wel kopen toch?

Anders doe ik niet mee Make-up valt er niet onder

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven