Mode & Beauty alle pijlers

een jaar geen kleding kopen

24-12-2014 16:08 2698 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).

Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.

Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.

Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.

Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
mieke1966 wijzigde dit bericht op 24-12-2014 16:39
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
% gewijzigd
Komt er nu een tabel oid? Ik ga wel kleding kopen, want ik koop toch niet zo veel. Zit op een gemiddelde van 31 euro per maand en dat is inclusief schoenen, haha. Maar sportkleding telt hopelijk niet mee? Dat vind ik meer een kwestie van praktisch dan van mooi, maar dat is voor mij zo in ieder geval.

Ik wil wel in de adviesraad, en ik ben erg benieuwd of iedereen het een jaar volhoud!
quote:bootje_op_de_golven schreef op 30 december 2014 @ 09:59:

[...]

Make-up valt er niet onder

Ooh gelukkig!

Anders zie ik er nieeeeet uit
Prrrr, mauw miawwwww.
Grinnik, alleen vrouwen kunnen dit. Ondergoed,panty's, sportkleding en beha's vallen nu al niet meer onder kleding kopen
Oh gelukkig, want ik kan echt niet zonder nieuwe lingerie succes iedereen!
quote:waterplant schreef op 30 december 2014 @ 10:35:

Grinnik, alleen vrouwen kunnen dit. Ondergoed,panty's, sportkleding en beha's vallen nu al niet meer onder kleding kopen

Echt hé. Ik vind dat deze spulletjes echt wel moeten meetellen. Vooraf kleding inslaan helpt eigenlijk ook niet, want dan koop je gewoon op een sneller tempo wat je anders nog zou kopen. Dus eigenlijk ben je al gediskwalificeerd als je vooraf gaat hamsteren.

quote:spuit-elf schreef op 29 december 2014 @ 20:35:

[...]

Klopt. Ik vind de kwaliteit van kleding soms heel erg tegenvallen. En dat geldt vaak net zo goed voor duurdere kleding. Bovendien is vrouwenkleding ook meer modegevoelig. Volgens mij zit daar ook een deel van het probleem. Als je één leuke broek koopt heb je het risico dat hij morgen uit elkaar valt en je geen broek meer hebt, maar als je er meerdere koopt heb je weer kans dat ze hopeloos uit de mode zijn voordat ze versleten zijn. Gevolg: een kast vol kleding en niks om aan te trekken.

De kwaliteit van de stof heeft in 9 van de 10 gevallen dan ook echt helemaal niets met het merk te maken (de afwerking soms wel). Viscose is bijvoorbeeld in elke prijsklasse dezelfde comfortabele rommel. Katoen kan dan weer wel van heel duurzaam naar rommel gaan afhankelijk van hoe de vezels geweven zijn (en dit kan bij eender welke prijsklasse of merk het geval zijn). Natuurlijk is katoenteelt heel zwaar voor het milieu vanwege de hoge waterkost e.d., dus je doet daar ook alleen "goed" mee als je van plan bent dit jaren te dragen i.p.v. elke maand een versleten stukje te vervangen.

Maar eigenlijk kan je het echt super makkelijk zien wanneer je voor goede of slechte kwaliteit gaat.

Ik hou me er zeker ook niet altijd aan (bv. bij iets leuk dat in de solden staat durf ik me wel eens laten meeslepen), maar er is echt een makkelijke manier om te zien of je iets beter zou laten hangen of het kan kopen. Goed kijken en voelen! Eerst en vooral kan je best op ooghoogte kijken hoeveel pluis er al vooraf op de kleding zit (is dit veel heb je sowieso rommel) en daarna moet je er eens wat met je handen over wrijven, nu niet tot je door de stof zit, maar slechte kwaliteit pluist echt onmiddellijk erger en vormt makkelijk van die lelijke bobbeltjes of bij sommige andere stoffen maak je dan snel van die fijne draadjes of lusjes. Als je je dan inbeeld wat dit zou geven als je er werkelijk eens mee zou gaan zitten of een jas over draagt (frictie) weet je ook dat je er je na een paar keer niet meer goed in zal voelen. Een stof moet zo glad mogelijk zijn en prints moeten best in de stof zijn gedrukt, diegene die er op liggen zijn niet soepel en barsten bij het minste.
Wat een mooie bijdrage, Skaya! Ik doe komend jaar niet mee aan de uitdaging, wel zet ik mijn wekelijkse opruimactie voort en ga ik komend jaar beter op echte kwaliteit letten. Bij googlen op duurzame kleding kwam ik uit op een zaakje hier bij mij in de buurt. Ik weet niet of duurzame kleding ook werkelijk betekent dat het duurzaam is in het gebruik/de levensduur van het kledingstuk.
quote:Fauley schreef op 30 december 2014 @ 10:12:

Komt er nu een tabel oid? Ik ga wel kleding kopen, want ik koop toch niet zo veel. Zit op een gemiddelde van 31 euro per maand en dat is inclusief schoenen, haha. Maar sportkleding telt hopelijk niet mee? Dat vind ik meer een kwestie van praktisch dan van mooi, maar dat is voor mij zo in ieder geval.

Ik wil wel in de adviesraad, en ik ben erg benieuwd of iedereen het een jaar volhoud!

Tabel lijkt me een goed idee. Is TO nog ergens?

Ik doe wel mee. Ik twijfel alleen nog of ik van te voren een paar panty's ga kopen, want daar ga ik het gewoon echt niet mee redden, een jaar lang. (Sorry Skaya, ik hoop dat ik mezelf nu niet al diskwalificeer )
Het gaat er toch om om niet onnodige dingen te kopen, omdat de kasten uitpuilen?

Een panty en BH heb je gewoon nodig. Het is toch armoe om dat vanwege de afspraak niet te kopen?

Ik doe niet mee met de uitdaging, maar ik heb wel een regel die ervoor zorgt dat ik al in geen tijden overbodige miskopen heb. Ik koop dus nooit in de uitverkoop. Als ik het niet wilde hebben voor de volle mep, dan koop ik het ook niet voor minder. Het werkt goed bij mij.
quote:sinnombre schreef op 30 december 2014 @ 12:19:

Ik doe niet mee met de uitdaging, maar ik heb wel een regel die ervoor zorgt dat ik al in geen tijden overbodige miskopen heb. Ik koop dus nooit in de uitverkoop. Als ik het niet wilde hebben voor de volle mep, dan koop ik het ook niet voor minder. Het werkt goed bij mij.

Ik wacht net soms wel. Omdat ik het idioot vind dat ik er de volle mep zou aan geven als ik 3 weken later 30 % korting kan hebben.

Ik ga natuurlijk wel geen half jaar wachten.

De laatste tijd doen ze overigens de helft van de tijd korting. Dan weer wegens die actie, dan weer wegens die actie, dan weer half season, dan weer echte solden.

Je vraagt je op de duur af of de prijs niet gewoon standaard 20 % wordt opgedreven om er later 20 à 30 % vanaf te doen tijdens "acties" zonder verlies te lijden.
quote:Skaya schreef op 30 december 2014 @ 11:04:

[...]

Echt hé. Ik vind dat deze spulletjes echt wel moeten meetellen. Vooraf kleding inslaan helpt eigenlijk ook niet, want dan koop je gewoon op een sneller tempo wat je anders nog zou kopen. Dus eigenlijk ben je al gediskwalificeerd als je vooraf gaat hamsteren.

[...]

De kwaliteit van de stof heeft in 9 van de 10 gevallen dan ook echt helemaal niets met het merk te maken (de afwerking soms wel). Viscose is bijvoorbeeld in elke prijsklasse dezelfde comfortabele rommel. Katoen kan dan weer wel van heel duurzaam naar rommel gaan afhankelijk van hoe de vezels geweven zijn (en dit kan bij eender welke prijsklasse of merk het geval zijn). Natuurlijk is katoenteelt heel zwaar voor het milieu vanwege de hoge waterkost e.d., dus je doet daar ook alleen "goed" mee als je van plan bent dit jaren te dragen i.p.v. elke maand een versleten stukje te vervangen.

Maar eigenlijk kan je het echt super makkelijk zien wanneer je voor goede of slechte kwaliteit gaat.

Ik hou me er zeker ook niet altijd aan (bv. bij iets leuk dat in de solden staat durf ik me wel eens laten meeslepen), maar er is echt een makkelijke manier om te zien of je iets beter zou laten hangen of het kan kopen. Goed kijken en voelen! Eerst en vooral kan je best op ooghoogte kijken hoeveel pluis er al vooraf op de kleding zit (is dit veel heb je sowieso rommel) en daarna moet je er eens wat met je handen over wrijven, nu niet tot je door de stof zit, maar slechte kwaliteit pluist echt onmiddellijk erger en vormt makkelijk van die lelijke bobbeltjes of bij sommige andere stoffen maak je dan snel van die fijne draadjes of lusjes. Als je je dan inbeeld wat dit zou geven als je er werkelijk eens mee zou gaan zitten of een jas over draagt (frictie) weet je ook dat je er je na een paar keer niet meer goed in zal voelen. Een stof moet zo glad mogelijk zijn en prints moeten best in de stof zijn gedrukt, diegene die er op liggen zijn niet soepel en barsten bij het minste.

Ik ga ze niet hamsteren maar wel kopen met de tijd, echt niet dat ik met een BH 85H uitgelubberd rond ga lopen.

Moet gewoon 2 nieuwe per jaar en die zijn duur. En voor de rest heb ik echt wat dingen die aan vervanging toe zijn, dus die komen er ook.

Maar ik vind het ruilen bv wel een leuk idee voor de boven kleding, daar zal ik eens in duiken.

En als er door zo'n topic iemand minder gaat kopen en er beter over nadenkt is het toch al super goed?

Rigide gedoe mag je natuurlijk helemaal zelf weten maar hoef je mij niet op te leggen.
quote:sinnombre schreef op 30 december 2014 @ 12:19:

Het gaat er toch om om niet onnodige dingen te kopen, omdat de kasten uitpuilen?

Een panty en BH heb je gewoon nodig. Het is toch armoe om dat vanwege de afspraak niet te kopen?

Als ik mezelf dit soort uitzonderingen toe sta ga ik morgen weer uitgebreid ondergoed shoppen en vind ik opeens dat ik 3 nieuwe bh's nodig heb.
quote:spuit-elf schreef op 30 december 2014 @ 12:52:

[...]

Als ik mezelf dit soort uitzonderingen toe sta ga ik morgen weer uitgebreid ondergoed shoppen en vind ik opeens dat ik 3 nieuwe bh's nodig heb.Ik doe dat nu al niet hoor
quote:AnnaP1977 schreef op 30 december 2014 @ 12:52:

Rigide gedoe mag je natuurlijk helemaal zelf weten maar hoef je mij niet op te leggen.Hahaha, je hebt gelijk, maar ik weet van mezelf dat ik dat soort rigide gedoe echt nodig heb. Het geeft me ook een soort rust om mezelf de mogelijkheid helemaal te ontzeggen om toch iets te kopen: hoef ik er ook niet over na te denken of ik misschien toch een nieuwe sportbh nodig heb. Van te voren kopen wat je komend jaar echt nog nodig gaat hebben vind ik daarom wel weer logisch.
quote:AnnaP1977 schreef op 30 december 2014 @ 12:54:

[...]

Ik doe dat nu al niet hoor

Dan maakt het inderdaad ook niet uit. Maar voor een echte shopaholic is cold turkey de enige remedie

(Ik geloof dat ik me door dit topic begin te realiseren dat ik best wel een verslaving heb... )
quote:Annelaure schreef op 24 december 2014 @ 18:26:

Ik heb nog sokken van toen ik 14 was. Ik snap niet hoe mensen gaten in sokken kunnen krijgen, of in panty's. Mutsen gaan bij mij dan weer heel snel kapot.???? Wat is daar niet aan te snappen? Door ze veel te dragen komen er gaten in. Sokken en panty's ( die draag ik trouwens erg weinig want ik vind ze vreselijk zitten), zijn daarom bij mij een van de weinige dingen die vaak nieuw gekocht worden. Ik doe ongeveer een jaar met een paar nieuwe sokken of kniekousen (die draag ik in de winter), maar dat is puur omdat ik in de zomer nooit sokken draag. Mijn sokkenseizoen loopt van oktober tot april ongeveer. Zodra ik met blote voeten kan, doe ik het want dat vind ik fijner.
Ik ben vorige week sinds lange tijd nog wezen winkelen in de uitverkoop en ik kwam na een hele dag thuis met welgeteld twee topjes die ook nog eens voor wat warmer weer bestemd zijn. Ik vond dat er voornamelijk zooi (heel veel polyester kleding, en slechte kwaliteit en pasvorm) in de winkels hing. Nu zit ik nog lang niet zonder en kan met wat ik heb hangen nog tijden vooruit, maar een mens wil soms wel eens wat anders. De laatste tijd koop ik heel veel tweedehands op ebay en in de kringloop. De leukste dingen vind ik daar, voor weinig en wel goede kwaliteit. Ik ben ook handig op de naaimachine dus verander hier en daar soms wat. Meedoen aan deze uitdaging gaat voor mij niet denk ik? Want je mag ook geen tweedehands kleding kopen.
quote:ciambella schreef op 29 december 2014 @ 12:32:

Wow ik herken dit zo! Ik denk dat ik ook verkeerde keuzes heb gemaakt in de kleding die ik in de loop der jaren gekocht heb. Eigenlijk zou ik vanaf 0 helemaal een nieuwe garderobe moeten samenstellen, beginnend met een aantal basisstukken. Maar ja, dan ga ik dus weer kopen. Verder ben ik ook wel gevoelig voor wat op het moment helemaal hot en in is.

Ik ga deze uitdaging aan om een jaar geen kleding te kopen, leuk!Dit lezende denk ik ineens aan mijn kleurenanalyse die ik jaren geleden heb laten doen en waarvan ik zoveel plezier heb, nog steeds en voor de rest van mijn leven. Ik weet nu precies welke kleuren me wel en niet staan, die echt wat voor me doen, en dat maakt winkelen ene heel stuk sneller en makkelijker want je kunt gewoon de rest van de kleding die niet jouw kleur is, overslaan. Hoef je niet naar te kijken of te passen. Ik neem mijn kleurenwaaier altijd mee, en weet inmiddels ook wel uit mijn hoofd welke kleuren ik eruit moet pikken. Wat modellen betreft, kijk in je kast in welke kleren je je het fijnst voelt, waarom is dat zo, welk model hebben die kleren? Als je dit weet, kun je ook miskopen voorkomen.
Ik vind het altijd zo leuk om te lezen dat mensen kunnen slagen bij de kringloop. Het enige dat ik er zie hangen is lelijke C&A en Miss Etam-zooi van vijf of tien jaar terug in maat 44. Spulletjes al net zo, nooit een leuk hip te schuren commode of ledikant, wel grote zware eikenhouten wandkasten, voetenbanken en collecties oude mokken en glazen bedrukt met reclame.

Ik ben TO niet, maar ik vind dat iedereen mee mag doen aan de uitdaging, al dan niet met tabel. Het gaat meer om een soort bewustwording vind ik, en de weg daar naartoe is voor iedereen anders. Het is niet erg als je nieuwe sokken, onderbroeken, schoenen of een winterjas koopt. Of een schitterende kwalitatief goede rok of blazer. Het gaat erom (vind ik dan) dat we ons minder laten verleiden door de mode, hebbedingen en impulsaankopen en dat we meer naar kwaliteit en duurzaamheid gaan kijken. Zoals iemand hier al schreef: het hoeft geen armoedige toestand te worden.
Ja, zo'n kleurenanalyse heb ik ook ooit laten doen, jaren terug alweer, maar zodoende weet ik ook naar welke kleuren ik moet kijken. Ik ben een wintertype en gelukkig zitten daar ook veel van mijn favoriete kleuren tussen. Heb een zwak voor de kleur okergeel maar helaas staat mij dat dus echt niet. :(
quote:spuit-elf schreef op 30 december 2014 @ 13:00:

[...]

Dan maakt het inderdaad ook niet uit. Maar voor een echte shopaholic is cold turkey de enige remedie

(Ik geloof dat ik me door dit topic begin te realiseren dat ik best wel een verslaving heb... )Oehh dan hou je vast wat centen over dit jaar. Sparen?
quote:AnnaP1977 schreef op 30 december 2014 @ 13:32:

[...]

Oehh dan hou je vast wat centen over dit jaar. Sparen?

Ja, ik wil sowieso meer sparen. Verder wil ik mijn geld meer uitgeven aan leuke dingen doen en minder aan nutteloos consumeren.

Het gaat me nog niet eens zo zeer om het geld, maar kopen om het kopen is zo'n verspilling. Ook hoor je van steeds meer producten dat ze worden geproduceerd door uitbuiting en kinderarbeid of dat er veel dierenleed aan te pas komt. Het is eigenlijk belachelijk dat ik daar misschien wel aan mee werk door onnodig te gaan lopen winkelen.
Hoi Mieke,

Heb in 2012 ook meegedaan aan Thefashionchallenge...en ben eraan verslaafd geraakt! Inmiddels koop ik al 3 jaar vrijwel geen kleding meer (na een paar jaar moest ik wel nieuwe sloffen en sokken kopen, toen heb ik gesmokkeld). Winkels trekken mij helemaal niet meer, ben bang dat ik over een jaar niet meer weet hoe het winkelen ook alweer ging (dan moet ik toch echt stoppen, want verkoop nu ook kleding die ik weinig heb gedragen op marktplaats)!
respecteer de overtuigingen van een ander
Maar zie je er dan nog wel netjes uit als je niets meer geeft om winkelen/kleding kopen?
quote:Sylphide75 schreef op 30 december 2014 @ 13:24:

[...]

Dit lezende denk ik ineens aan mijn kleurenanalyse die ik jaren geleden heb laten doen en waarvan ik zoveel plezier heb, nog steeds en voor de rest van mijn leven. Ik weet nu precies welke kleuren me wel en niet staan, die echt wat voor me doen, en dat maakt winkelen ene heel stuk sneller en makkelijker want je kunt gewoon de rest van de kleding die niet jouw kleur is, overslaan. Hoef je niet naar te kijken of te passen. Ik neem mijn kleurenwaaier altijd mee, en weet inmiddels ook wel uit mijn hoofd welke kleuren ik eruit moet pikken. Wat modellen betreft, kijk in je kast in welke kleren je je het fijnst voelt, waarom is dat zo, welk model hebben die kleren? Als je dit weet, kun je ook miskopen voorkomen.Heb ik ook wel eens over nagedacht. Heb het niet gedaan omdat ik zo enorm eigenwijs ben. Ik heb gewoon een aantal favoriete kleuren en ik vind die mooi staan, dus daar zal ik ook niet snel vanaf wijken. Ik moet gewoon de bezem door de kast halen
quote:Skaya schreef op 29 december 2014 @ 18:24:

[...]

Je kan er dus moeilijk afscheid van nemen? Ik kan me anders wel voorstellen dat je na verloop van jaren heel wat boxen/koffers zal moeten vullen.

Nou, een oude koffer - defect door hard gooien op luchthaven - met 3 wieltjes heb ik drie jaar geleden gevuld met miskopen en mooie dingen die met kleine aanpassingen nog verantwoord draagbaar zijn.

Alleen speciale kleding gaat er in. Kleding waarbij ik tegen mezelf zeg: "Wat zonde dat ik dat nooit heb gedragen. Het is zo mooi." Begin dit jaar heb ik er wat dingen uit gehaald. Ik had een paar goed passende basisstukken gevonden. Had ik zomaar een paar sets.

Als een reiskoffer mee moet dan gaat de inhoud tijdelijk in een lege box. Ik heb hier wel meerdere lege boxen staan die in elkaar passen. Heel handig voor opruimen en ordenen wat langere tijd in beslag neemt. Vol zijn ze stapelbaar.

Doorzichtig ook.

Ik haat rommel en gooi met plezier dingen weg als ik er een goede vervanging voor heb.

Maar bewaren volgens het principe "Gooi geen oude schoenen weg voordat je nieuwe hebt."

Ik heb er grote moeite mee om te vinden wat ik echt nodig heb. Ik koop vaak reserve en soms bevalt dat zo goed dat ik er extra zuinig op ben. Een week geen behoefte voelen om het te dragen dan gaat het terug naar de winkel.

Ja, ik kan gewoon genieten van de schatten die ik heb gevonden.

Miskopen - bij gebrek aan beter of versleten - doe ik met evenveel liefde weg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven