Mode & Beauty alle pijlers

Eeuwige kledingfrustratie... Herkenbaar?

17-09-2020 22:36 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames!

Zojuist heb ik mijn zomergarderobe uit het hanggedeelte van mijn kast gehaald en netjes opgevouwen, en mijn herfst/wintergarderobe uit het liggende gedeelte gehaald en opgehangen. Dit ritueel doe ik dus 2x per jaar en ik stuit dan altijd weer op dezelfde problemen. Namelijk: ik kom wéér tot de conclusie dat ik zo’n veertig procent van mijn zomergarderobe wederom een hele zomer niet heb gedragen, maar kan het niet over mijn hart verkrijgen om de spullen weg te gooien (omdat de kwaliteit nog goed is, omdat ik niet weet of ik het in de toekomst toch nog wel ga dragen, of omdat ik hoop ooit nog andere kledingstukken aan te schaffen waardoor ik dingen weer mooier kan combineren... Enzovoorts.) Ander probleem: ik kom tot de conclusie dat ik een groot deel van mijn wintergarderobe niet meer met plezier draag, maar krijg het niet aangevuld met kleding die ik mooi vind, waar ik écht gelukkig van word en die lang mooi blijft.
Kortom, klassiek voorbeeld van een té volle kast, maar nooit kleding om te dragen ;-D

Ik probeer enigzins minimalistisch te leven en niet zomaar dingen aan te schaffen. Maar voor kleding lukt dat me echt heel slecht. Ik heb een poos geprobeerd te investeren in duurdere merken zoals bijvoorbeeld Cos, maar ik vond de kwaliteit van de kleding niet bepaald denderend, moest er altijd erg voorzichtig mee omspringen en op de hand wassen. Niet ideaal. En na twee jaar intensief dragen raak ik er toch weer op uitgekeken. Dus nu koop ik dan goedkopere kleding (vero moda, h&m, mango), die qua kwaliteit natuurlijk nog meer tegenvalt. En dan voel ik me weer schuldig als ik het na een jaar dragen weer weggooi en denk ik: waarom heb ik hier niet beter over nagedacht toen ik ‘m kocht?

Wie herkent dit? Wie heeft tips of oplossingen? Hoe bouw je nou een duurzame garderobe op, waar je niet binnen een jaar op uitgekeken raakt?
Zal een mens niet altijd wat uitgekeken geraken op de kleding die ie al een tijd draagt? Ik denk het wel.
mammezel schreef:
17-09-2020 22:39
Zal een mens niet altijd wat uitgekeken geraken op de kleding die ie al een tijd draagt? Ik denk het wel.
Nee, heb ik geen last van, als ik eenmaal iets leuk en/of mooi vind dan kan dat vele jaren aanhouden. Zelfs op dit moment draag ik een shirt dat ik al 6 jaar heb en draag het nog steeds met veel plezier. Ik heb best wel veel dat al oud is en dat komt omdat ik geen afscheid kan nemen ook omdat mijn kleding ook zolang gewoon mooi blijft. Gelukkig maar, want de kleding van het afgelopen seizoen vond ik verschrikkelijk met al dat zwart en andere donkere kleuren of die schreeuwerige prints, dus ik heb me gewoon goed kunnen kleden zonder kooplust. Mijn buit dit seizoen is welgeteld 1 shirt.
Alle reacties Link kopieren
Misschien Googlen op capsule wardrobe?

Ik raak niet binnen een jaar uitgekeken op mijn kleding. Voor mij is "lekker zitten" de belangrijkste graadmeter, en zolang het lekker zit ben ik dus al snel tevreden (ik kies dingen wel eerst uit op looks maar ik heb geen kleding die niet lekker zit, die weiger ik aan te trekken).

Sommige dingen ga ik écht niet meer dragen, maar dat zijn de kledingstukken die ik al langer dan 5 jaar heb (2 truien van 8 jaar oud en een jurk van 11 jaar oud), die mogen dan wel weg ookal zijn ze nog niet stuk.
Alle reacties Link kopieren
Download Vinted en verkoop alles wat je niet draagt voor niet al te veel geld. In je kast laten hangen levert toch niks op en met lagere prijzen verkoop je echt goed, is mijn ervaring. Geeft meteen ruimte in je kast en in je hoofd. Je droeg het toch niet dus het was nu niet leuk genoeg en er kan iets veeeeeel leukere voor terug komen :)

Ga dan op zoek naar duurdere/duurzamere (in meerdere aspecten) merken waarbij de pasvorm goed is en die je qua stijl aanspreken. Het was voor mij best een zoektocht maar ik ben uiteindelijk uitgekomen bij Fabienne Chapot, Mödstrom, By Bar, Free People, Sissy Boy. Dat is persoonlijk natuurlijk. Ik koop dat niet nieuw. Alleen in de uitverkoop, maar veel liever nog via eerder genoemde app. Als je het merk en jouw maat van dat merk kent, gaat het bijna altijd goed.

Zo vul je (langzaam) je kast met duurzame en daardoor duurdere merken. De pasvorm blijft mooit, de kleuren blijven mooi, de kleding is vaak tijdloos. Zo veel verschil met de goedkope tricot troep van vero moda e.d.

Het is wel een proces van een paar jaar om dit goed voor elkaar te krijgen, maar ik vind het een leuk proces. Lekker op Vinted ‘struinen’

Er zullen vast forummers zijn die de capsule closet aanraden. Voor mij werkt dat niet want ik heb welgeteld 0 basics in mijn kast (ik hou van print en kleur en uitgesproken en en) maar allicht voor jou het onderzoeken waard :)
Alle reacties Link kopieren
nina210 schreef:
17-09-2020 22:49
Download Vinted en verkoop alles wat je niet draagt voor niet al te veel geld. In je kast laten hangen levert toch niks op en met lagere prijzen verkoop je echt goed, is mijn ervaring. Geeft meteen ruimte in je kast en in je hoofd. Je droeg het toch niet dus het was nu niet leuk genoeg en er kan iets veeeeeel leukere voor terug komen :)

Ga dan op zoek naar duurdere/duurzamere (in meerdere aspecten) merken waarbij de pasvorm goed is en die je qua stijl aanspreken. Het was voor mij best een zoektocht maar ik ben uiteindelijk uitgekomen bij Fabienne Chapot, Mödstrom, By Bar, Free People, Sissy Boy. Dat is persoonlijk natuurlijk. Ik koop dat niet nieuw. Alleen in de uitverkoop, maar veel liever nog via eerder genoemde app. Als je het merk en jouw maat van dat merk kent, gaat het bijna altijd goed.

Zo vul je (langzaam) je kast met duurzame en daardoor duurdere merken. De pasvorm blijft mooit, de kleuren blijven mooi, de kleding is vaak tijdloos. Zo veel verschil met de goedkope tricot troep van vero moda e.d.

Het is wel een proces van een paar jaar om dit goed voor elkaar te krijgen, maar ik vind het een leuk proces. Lekker op Vinted ‘struinen’

Er zullen vast forummers zijn die de capsule closet aanraden. Voor mij werkt dat niet want ik heb welgeteld 0 basics in mijn kast (ik hou van print en kleur en uitgesproken en en) maar allicht voor jou het onderzoeken waard :)
Dank voor je tips! Vinted ga ik alleen echt niet meer aan beginnen. Heb al meermaals enorm veel tijd gestoken in het uploaden van mijn garderobe en heb er nog nooit een kledingstuk verkocht, ondanks goede prijzen en mooie, duidelijke foto’s. Ik raak er alleen gefrustreerd van haha. Maar voor kleding aanschaffen heb ik nog nooit op Vinted gekeken, misschien moet ik dat eens een kans geven.
Alle reacties Link kopieren
Maar kun je leuke zomerkleding niet doordragen in het najaar en/of winter?

Ik heb bepaalde zomerkleding die echt dun is, dus niet geschikt. Net zoals ik bepaalde winterkleding heb die daarbuiten echt te warm is, maar bijna al mijn kleding is geschikt voor 3of4 seizoenen, gewoon door te combineren met panty's en vestjes.

Leuke kleding die past bewaar ik trouwens ook als ik het lang niet heb gedragen. Heel vaak herontdek ik het opeens weer en draag het dan zo weer een periode intensief.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Ik heb best veel kleding, als in heel veel kleding. En het meeste droeg ik niet zolang het opgevouwen in mijn kasten hing. Kasten, meervoud, want ik heb nu eenmaal veel kleding.

Door de kasten anders in te richten waarbij ik zorg dat ik de kleding goed zie, combineer ik beter en vaker. En daardoor draag ik eigenlijk alles wel regelmatig (als in eens in de 3 maanden want zoals ik zei heb ik nogal veel kleding).

Mijn ultieme tip : boven kleding bovenaan aan hangers waar je door kunt 'bladeren'. Onderkleding onderaan aan hangers, waar je door kunt 'bladeren'. Zo pak je niet het bovenste van de stapel.

Andere tip: gewassen kleding onderaan op de stapel leggen en kleding die bovenop de stapel ligt aantrekken.
anoniem_400504 wijzigde dit bericht op 17-09-2020 23:07
27.13% gewijzigd
Kledingstukken die ik alleen kan dragen als ik er iets bij koop ga ik niet meer bewaren. Kledingstukken die niet fijn zitten ook niet meer. Net zo min als kleding die pas leuk staat als ik vijf kilo afval. En ik bewaar geen oude kleding meer voor als ik ooit ga verven of zo. Zo probeer ik mijn kast uit te dunnen. Ik vind namelijk dat ik teveel kleding heb. Ik heb, buiten sportkleding, panty's en sokken, geen kleding meer gekocht de afgelopen 10 maanden en ik wil dat nog een half jaar volhouden. Zo wil ik dergelijke frustraties verminderen.
Wat mij ook goed helpt niet teveel aan te schaffen is dat ik alleen kleding koop dat niet gestreken hoeft. Dat is het eerste dat ik onderzoek als ik iets mooi vind.
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens naar kleding van travelstof. Dat kreukt niet, zit heeeeeerlijk, blijft heel mooi en er zitten veel tijdloze dingen tussen. Op Marktplaats wordt er veel van dat merk verkocht. Gemiddeld wordt er ongeveer de helft voor betaald. Dat lijkt veel maar het blijft zo lang mooi dat het er nog als nieuw uitziet. Je moet wel je maat weten. Dat kan per soort kledingstuk verschillen.

Ze hebben ook een basiscollectie in zwart, donkerblauw, middenblauw en geloof grijs. Een aantal basisstukken is heel erg handig. Je kan het rustig houden met andere effen kledingstukken of juist combineren met drukke prints en felle kleuren. Het is zo makkelijk te combineren.

Je hebt een aantal Nederlandse merken waarvan Studio Anneloes de grootste (en vind ik leukste) collectie heeft. Je hebt ook Jane Lushka, Helena Hart en Penn en Ink.

Het is nieuw niet goedkoop maar het is de prijs echt waard. Ik kocht nooit tweedehands kleding maar met de kleding van Studio Anneloes doe ik dat nu wel en ben erg blij met mijn garderobe-uitbreiding voor Marktplaats prijzen.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar!

Twee tips:
Kleding ruilen! Ik doe weleens kledingruil-avondjes met vriendinnen, of via speciale ruilevenementen. Ook zit er een ruilwinkel in de stad waar ik woon, waar je punten krijgt voor je kleding die je weer kan inwisselen voor andere kleding bij hen. Super leuk voor de items die nog mooi zijn maar die je niet draagt.

Style met je eigen kledingkast. Ik maak af en toe een avondje vrij om nieuwe combinaties te verzinnen met de kleding die ik al heb. Daar maak ik dan foto’s van, van het hele setje dus. Want anders trek ik ‘s morgens met mijn niet wakkere hoofd toch steeds die oude vertrouwde combinaties weer aan.
Alle reacties Link kopieren
Als je het nog niet weg wil doen maar wel overzicht wil hebben zou ik de kleding die je al 3 maanden niet aan heb gehad in een doos op zolder zetten. Heb je het daarna de volgende 5 maanden niet gemist dan kan het weg.
Het boek van Lonneke Nooteboom vond ik erg verhelderend. Hoe richt je je kast in zodat je in 2 sec de juiste outfit te pakken hebt en hoe stel je die outfit samen? En wat moet je wel/ niet kopen. Erg goede leuke tips, waar je echt iets aan hebt, ik iig.
Gek, ik heb nooit problemen met de kleding van Cos.
Alle reacties Link kopieren
Paar jaar terug mijzelf aan de capsulewardrobe gewaagd. Beste beslissing ooit. Ik heb diverse sets en methodes bekeken (pinterest, een blog links en rechts). Daarna twee weken lang een foto gemaakt van mijn outfit van die dag (wat draag ik, welke kleuren)

Ik draag dus schijnbaar altijd een ‘uniform’. Kledingstukken die ontzettend op elkaar lijken. Skinny jeans of slimfit pantalon, blouse met vest of t-shirt met vest. En in de zomer blouses met korte mouwen en t-shirts. Dat scheelde mij al een halve kast aan rokjes en rokken, ‘voor die ene keer’. Jurken heb ik op drie stuks na allemaal weggedaan. En al die zooi als geborduurde Ibizatuniekjes die ik toch nooit droeg, vesten met ingewikkelde of onpraktische sluiting, paperbagbroek weggegeven of in de kledingcontainer gegooid.
Daarna gekeken naar de kleuren: wat draag ik en wat past een beetje bij elkaar?

Vervolgens gekeken naar hoeveel items zo’n capsule nu heeft en zo’n hoeveelheid uitgezocht. Maandje proefdraaien. Dat beviel prima dus toen heb ik steeds de mooiste en comfortabele drie truien uitgezocht, drie vesten, etc. Scheelde ook weer enorm.

De kleur in mijn outfits komt van riemen, tassen en overige accessoires. En dat is makkelijk te wisselen (en zaken als riemen slijten gewoon dus dat vind ik dan geen verspilling). Wat ik nu in de ochtend ook slaapdronken bijeen grijp, het past bij elkaar.

Relatief dure stukken (wollen winterjas, goede trenchcoat, laarzen) kies ik enkel in de meest tijdloze variant. Voorheen had ik flashy dingen maar na twee keer dragen had je ook zoiets van ‘Heb je haar weer met haar grasgroene laarzen’. Een andere sjaal geeft zo’n jas weer een heel nieuwe look.

En het belangrijkste: het hoeft niet allemaal in één weekend te gebeuren.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
mabelle schreef:
17-09-2020 23:29
Als je het nog niet weg wil doen maar wel overzicht wil hebben zou ik de kleding die je al 3 maanden niet aan heb gehad in een doos op zolder zetten. Heb je het daarna de volgende 5 maanden niet gemist dan kan het weg.
Nou ik mis veel van mijn kleren wel. Veel daarvan als 3.5 maand niet aangehad. Vanwege dat die in NL liggen en ik nu in China ben.
Leef al die tijd uit mijn koffer en daar past veel in, 25 kg aan vrouwenkleren heb je 3 keer zoveel keuze/combinatie als 25 kg aan mannenkleren. Om nog maar niet te spreken over dat ik in al die tijd ook geen hoge hak aan heb gehad en nog wat meer dingen.

Dus nee veel kleren gaan bij mij niet weg.

Wat ik trouwens wel heb dat ik een stuk of wat jurken, rokken heb, gekocht van toen ik nog 78kg was en ben nu 61 kg. Doet toch ook wel iets met je kleding maat. Vooral rond mijn middel trouwens nog niet eens mijn borstkas, daar was het met 78kg al mager.
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren
Ik vond nog kleding uit de tijd dat ik nog geen centrale verwarming had en die was van prachtige chique wol en in perfecte kleuren. Maar in een huis met centrale verwarming (behalve als het hartje winter is) is die veel te warm. Ik draag dus zomerkleding door met zo nodig een vestje. Wol staat mij echt het beste maar helaas, ik kan het niet dragen.

Ik heb de kleding wel in mijn kast teruggehangen en doe het niet weg.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Weet je welke kleuren en pasvormen je goed staan?

Ik heb jaren geleden een kleuren- en stijlanalyse laten doen en kwam er toen achter dat een groot deel van de kleren die maar in mijn kast bleven hangen, mij ook eigenlijk niet mooi stonden. De kleur (te warm) of vorm (te losvallend) pasten niet bij mij, terwijl het op zichzelf wel echt mooie kledingstukken waren. Daardoor durfde ik ze niet weg te gooien, maar trok ik ze onbewust dus ook eigenlijk nooit aan.

Sindsdien denk ik veel bewuster na over de kleding die ik aanschaf. Prachtige trui in oranje/rood? Leuk, maar niet voor mij. Geweldige klokkende rok of luchtig tuniekje? Staat vast prachtig bij een ander, maar ik moet accepteren dat ik er het lichaam niet voor heb.
rumforviva schreef:
17-09-2020 23:55
Gek, ik heb nooit problemen met de kleding van Cos.
Ik wel. Bewerkelijk en snel stuk. Enorme tegenvallers omdat ik het wel echt mooie items vind.

Ik mag van mezelf 1 doos bewaren met kleding die ik wel leuk vind maar niet draag. Past dat niet dan ga ik schiften.
1 doos winter, 1 doos zomerkleding en de rest moet in de kast en aan.
Ik zie nu mijn collega die haar kast aan het afdragen is en hoe ongelukkig ze is in bepaalde kledingstukken. Net niet flatteus, net niet comfortabel. Ik heb genoeg comfortabele leuke kleding dus ik hoef in die categorie niks te bewaren.
veensteker schreef:
17-09-2020 23:16
Kijk eens naar kleding van travelstof. Dat kreukt niet, zit heeeeeerlijk, blijft heel mooi en er zitten veel tijdloze dingen tussen. Op Marktplaats wordt er veel van dat merk verkocht. Gemiddeld wordt er ongeveer de helft voor betaald. Dat lijkt veel maar het blijft zo lang mooi dat het er nog als nieuw uitziet. Je moet wel je maat weten. Dat kan per soort kledingstuk verschillen.

Ze hebben ook een basiscollectie in zwart, donkerblauw, middenblauw en geloof grijs. Een aantal basisstukken is heel erg handig. Je kan het rustig houden met andere effen kledingstukken of juist combineren met drukke prints en felle kleuren. Het is zo makkelijk te combineren.

Je hebt een aantal Nederlandse merken waarvan Studio Anneloes de grootste (en vind ik leukste) collectie heeft. Je hebt ook Jane Lushka, Helena Hart en Penn en Ink.

Het is nieuw niet goedkoop maar het is de prijs echt waard. Ik kocht nooit tweedehands kleding maar met de kleding van Studio Anneloes doe ik dat nu wel en ben erg blij met mijn garderobe-uitbreiding voor Marktplaats prijzen.
Ik ben ook aan het kijken naar broeken van travelstof maar ik ben met name bang dat het te koud is voor de winter. Hoe is jouw ervaring daarmee?
Kleding die ik een jaar niet gedragen heb breng ik naar de kledingbank.
lollypopje schreef:
17-09-2020 22:57
Maar kun je leuke zomerkleding niet doordragen in het najaar en/of winter?
Dat lijkt me een goed idee TO.
Ik heb veel weggeven aan anderen en werd daar heel blij van, ondanks dat ik daarmee natuurlijk geen cent verdiende.
Nieuwe dingen kopen, daarmee zou ik nu echt voorzichtiger zijn en beter over nadenken of je het echt gaat dragen.

Ik draag mijn kleding meer nu er minder hangt (logisch) maar dat geeft wel echt rust en overzicht.
Kleding die je niet meer draagt wegdoen.
Ik had hetzelfde. Heb bovenstaande gedaan en toen bij de h&m naar leuke sets gekeken (staan op vele kledingsites gewoon voorbeelden van setjes kleding). En daarnaast via zalando een box besteld met sets. Was 1 keer “veel” geld kwijt maar draag dit nu al super lang en kan het onderling weer combineren.
Zelf ben ik rampzalig qua inrichting, kleding en kleuren, dus dit was ideaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven