Mode & Beauty alle pijlers

Gele randjes in kleding van zonnebrand

10-06-2023 15:13 17 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik haal net mijn off white jeans short van de waslijn en wit met roze top en ik zag dat ze gele randjes hadden, waarschijnlijk van de zonnebrand. Nu weet ik niet of dat van de action zonnebrand is of dat ik toen nog die van Lidl gebruikte. Ik hoop het laatste. Dat topje heb ik net 1x aangehad en was nieuw.

Ik lees allemaal dingen op internet wat zou werken, bleek, waterperoxide, groene zeep, baking soda, afwasmiddel etc. Maar wat werkt nou echt goed zonder de stof helemaal te beschadigen? Ben vast niet de enige die dit probleem heeft of heeft gehad.

Bleek valt al af want ik wil het roze niet bleken in de top af andere vlekken vooroorzaken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vloeibaar wasmiddel erop smeren en dan minstens een dag laten trekken. Dan uitwassen en dan is het bij mij altijd weg.
We’re all mad here
Alle reacties Link kopieren Quote
Vaak is zonnebrand maar ook zweetvet.

Azijn en/of bakingsoda helpt vaak goed, even laten intrekken wel.
Afwasmiddel en azijn, ook goed.
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga beide eens proberen volgende week en andere lichte kleding waar ik nog geen randjes zie ook even preventief insmeren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat preventief insmeren lijkt me nutteloos. ;-)
Jaja.
Volgende keer eerst even insmeren, in laten trekken en dan pas kleren aan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zag laatst de tip van haarlak sprayen op de stof voor het dragen. Zelf nog niet geprobeerd trouwens.

Bij wassen met bleek wassen met koud water, want juist met warm trekt de vlek in de stof.
Alle reacties Link kopieren Quote
Banananaa schreef:
10-06-2023 19:48
Volgende keer eerst even insmeren, in laten trekken en dan pas kleren aan.
Ja dat doe ik ook maar blijkbaar wacht ik dan niet lang genoeg. Of het gaat met zweten alsnog mis.
Alle reacties Link kopieren Quote
Graze schreef:
10-06-2023 22:28
Ja dat doe ik ook maar blijkbaar wacht ik dan niet lang genoeg. Of het gaat met zweten alsnog mis.
Het kan ook aan het soort zonnebrand liggen. Bij P20 heb ik altijd heel snel gele vlekken in de kleding, bij andere zonnebrand veel minder snel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Veel vlekken bleken er uit als je het in de zon hangt. Evt tussendoor nog een keer natter maken en opnieuw ophangen.

En totaal niet je vraag, maar action zonnebrand wordt afgeraden omdat het vaak oude partijen zijn en de kwaliteit niet te garanderen is. SPF kan veel lager zijn dan de verpakking doet vermoeden, dus als je jezelf goed wilt beschermen, koop je beter je zonnebrand ergens anders (al snap ik ook dat je niet alles zomaar kunt kopen, zonnebrandcreme is echt verschrikkelijk duur…)
Alle reacties Link kopieren Quote
Minik schreef:
10-06-2023 23:30
Veel vlekken bleken er uit als je het in de zon hangt. Evt tussendoor nog een keer natter maken en opnieuw ophangen.

En totaal niet je vraag, maar action zonnebrand wordt afgeraden omdat het vaak oude partijen zijn en de kwaliteit niet te garanderen is. SPF kan veel lager zijn dan de verpakking doet vermoeden, dus als je jezelf goed wilt beschermen, koop je beter je zonnebrand ergens anders (al snap ik ook dat je niet alles zomaar kunt kopen, zonnebrandcreme is echt verschrikkelijk duur…)
Action heeft ook eigen merk (Zenova). Eentje van de nieuwe lijn is best getest enzo door de consumentenbond dit jaar. Die heb ik gekocht. Kan dus niet oud zijn want het is een nieuwe lijn. En de verpakking was verzegeld dus ook niet open gemaakt in de winkel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Plata schreef:
10-06-2023 22:04
Ik zag laatst de tip van haarlak sprayen op de stof voor het dragen. Zelf nog niet geprobeerd trouwens.

Bij wassen met bleek wassen met koud water, want juist met warm trekt de vlek in de stof.
Waarom? Wat gebeurt er op hogere temperatuur? Bijvoorbeeld bloed moet je koud wassen, want de eiwitten stollen bij hogere temperaturen. Doen hogere temperaturen ook iets met bleek?

Haarlak is een spulleke dat gemaakt is om haar hard te maken. Als je dat op je kleding spuit wordt het toch hard?
Alle reacties Link kopieren Quote
Zolang er geen chemicus jouw kledingstukje heeft onderzocht in een lab, is het raden wat de oorzaak is en wat er dus op los gelaten moet worden om het te verhelpen, áls dat mogelijk is.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
wolkewitje schreef:
11-06-2023 01:02
Waarom? Wat gebeurt er op hogere temperatuur? Bijvoorbeeld bloed moet je koud wassen, want de eiwitten stollen bij hogere temperaturen. Doen hogere temperaturen ook iets met bleek?

Haarlak is een spulleke dat gemaakt is om haar hard te maken. Als je dat op je kleding spuit wordt het toch hard?
Het schijnt dat koud water altijd al de bedoeling is met bleek. Ook als je er de vloer ermee doet. Dan werkt het beter. De precieze chemische verklaring daarvoor weet ik ook niet, maar ik heb dat het met koud water moest wel altijd onthouden.

En haarlak snap ik wel; wordt ook gebruikt om bijvoorbeeld houtskooltekeningen te fixeren. Je legt er een dun laagje op, dan trekt het dus niet in de stof eronder. En lang niet alle haarlak wordt knetterhard hoor, is op papier ook niet zo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Graze schreef:
11-06-2023 00:24
Action heeft ook eigen merk (Zenova). Eentje van de nieuwe lijn is best getest enzo door de consumentenbond dit jaar. Die heb ik gekocht. Kan dus niet oud zijn want het is een nieuwe lijn. En de verpakking was verzegeld dus ook niet open gemaakt in de winkel.
Ah weer wat geleerd!
Alle reacties Link kopieren Quote
Groene zeep helpt niet, wasmiddel met azijn werkt niet, ossengal werkt ook niet. Het lijkt zelfs of de vlekken erger zijn geworden. Misschien dat ik volgende week nog glansspoelmiddel ga testen maar ik denk dat dat weinig nut heeft aangezien al het andere ook niet werkt.

Baal hier echt zo van want er zitten dure kledingstukken tussen. Ik koop in ieder geval geen wit meer qua zomerkleding.
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor je de kleding weg doet, probeer wasbenzine!
Daar heb ik witte shirtjes met gele vlekken weer spierwit mee gekregen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven