Mode & Beauty alle pijlers

Grijs haar uit laten groeien op je 40e

29-11-2019 20:37 2997 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al jaren denk ik eraan om mijn grijze haren uit te laten groeien. Heel moeilijk, want ik ben pas begin 40. Maar mijn haar (krullend) wordt steeds droger van al dat verven en daar komt bij dat ik de laatste tijd steeds meer haren verlies. Daarbij moet ik iedere 3 weken mijn uitgroei bijwerken en dat ben ik ook zat. Want ik ben met het resultaat eigenlijk nooit echt tevreden. Nu dus besloten mijn haar niet meer te verven, maar wat is het confronterend. Ik heb op internet veel gelezen over het laten uitgroeien van je haar en filmpjes bekeken van vrouwen die het durfden. Er is best veel te vinden, er zijn zelfs youtubers die het hele proces vastleggen.

En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.

Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.

Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
jongengrijs wijzigde dit bericht op 07-02-2020 23:05
8.13% gewijzigd
Superhuisvrouw schreef:
01-02-2020 14:35
Ik gaf het even als een voorbeeld aan ,Pejeka schreef van dat ze dames kende die 80 waren met prachtig grijs haar.
Alleen schreef ik dat er wel een verschil is of je 40 bent gezien de topic titel al zo grijs wilt zijn wat je op je tachtigste ook nog kunt zijn.
Neem nou Quinty Trustfull 48 maar dat zou je niet zeggen ze ziet er nog steeds goed uit. Zou het haar kort en grijs zijn dan leek,ze ook gelijk ouder.

En dat laatste betwijfel ik dus. Tuurlijk, knip het in een ouderwets damesmodel, doe er nog een watergolf of permanent overheen en de kans is groot dat ze ouder lijkt. Ook als het knalrood of diepzwart zou zijn en al helemaal als je van jezelf voorheen niet dieprood of zwart was.
Maar er is kort en kort (ik vind geschoren ook niks) en je hebt grijs en grijs.

Ik denk eigenlijk dat de meesten de grijze kleur krijgen die bij ze past. Maar eerlijk is eerlijk, verf is gewoon leuk speelgoed. In de jaren dat ik verfde heb ik alle natuurlijke tinten wel eens gehad, van heel lichtblond tot heel donkerbruin, en alles ertussenin. Ik verfde omdat ik grijs was, maar ook omdat ik graag speel met mijn uiterlijk. Daarom gebruik ik ook make-up en ik wissel ook nogal eens qua kapsel en bril, maar daarnaast heb ik ook niet 1 vaste kledingstijl. De ene dag heb ik zin in een romantische jurk, een dag later een jeans met leren jas. Soms wil ik donkerrood gelakte nagels, een dag later liever puur natuur.

Doe dus vooral wat je leuk vindt en nog meer: wat bij je past. Bij jou, bij je levensfase, bij je uiterlijk, bij je dag, bij je afspraken en bij je humeur. De ene vijftiger is de andere niet. De ene tachtiger is de andere niet. En een dagje strand is toch iets anders dan een sollicitatiegesprek.

Maar ik vind wel, en dat is echt persoonlijk, dat de verkeerde kleur je er niet jonger op maakt. En dat is nou precies wat er vaak misgaat. Dan starten ze rond 40 met bruin. Dan gaat die kleur uit het assortiment en gaat er een andere tint in en ineens zijn ze 20 jaar verder met donkerbruin terwijl je, naarmate je ouder wordt, vaak beter juist wat lichter kunt gaan, omdat je huid ook verandert. Maar dat kan met de huis-tuin-en keukenverf van de drogist niet, dus moet het ofwel ontkleurd worden, of het blijft donker.
En dan heb je dus een 60 plusser met overduidelijk geverfd haar dat met wat pech ook nog eens flink dunner wordt, zodat je de hoofdhuid er doorheen kunt zien. *Gecombineerd met een passende hoeveelheid rimpels, een ouderdomsvlekje hier en daar, zakkende oogleden en een kwabbende kaaklijn. Dat alles gegarneerd met een kalkoenkeel. Nou, denk maar niet dat een potje haarverf je dan nog kan redden.

*lezen met een snufje sarcasme en een theelepeltje zout.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik ben het er wel mee eens dat verven in een te donkere kleur ook ouder kan maken.
pejeka schreef:
01-02-2020 09:50
En vrouwen van 10 jaar ouder zijn niet mooi meer? Je houdt op mooi te zijn zodra je je (nep)jeugd verliest? Raar. Ik ken vrouwen van in de 80 die grijs en wel prachtig zijn, toppunt van elegantie, welbespraakt, goed gekleed, enz. En nee, die zien er niet meer uit als 30, hebben nooit iets gedaan om krampachtig "jonger" te lijken, maar wát een prachtige vrouwen!
Ik vind zelf dat er wel een houdbaarheidsdatum zit aan mooi zijn en bij de ene mens is dat jammer genoeg vroeger dan bij een ander. Schoonheid vergaat nu eenmaal. Persoonlijk kan ik mensen van 80 niet meer mooi vinden. Wel kun je vaak nog zien dat iemand vroeger mooi is geweest.
Ik denk dat je mening daarover nog wel gaat veranderen tegen de tijd dat je zelf 80 bent. Ik moest er als tiener niet aan denken om samen met een vijftiger in bed te liggen. Tjee, dat waren vieze ouwe mannetjes, gatver. En mijn toenmalige baas had daar ook nog zo'n baard bij. Brrrrrrrrrrrrrrr.

Man is nu 56.

Met geschoren hoofd. En grijze haren in zijn drie-dagen-baard.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ceylon schreef:
01-02-2020 16:27
En dat laatste betwijfel ik dus. Tuurlijk, knip het in een ouderwets damesmodel, doe er nog een watergolf of permanent overheen en de kans is groot dat ze ouder lijkt. Ook als het knalrood of diepzwart zou zijn en al helemaal als je van jezelf voorheen niet dieprood of zwart was.

Ik denk eigenlijk dat de meesten de grijze kleur krijgen die bij ze past. Maar eerlijk is eerlijk, verf is gewoon leuk speelgoed. In de jaren dat ik verfde heb ik alle natuurlijke tinten wel eens gehad, van heel lichtblond tot heel donkerbruin, en alles ertussenin. Ik verfde omdat ik grijs was, maar ook omdat ik graag speel met mijn uiterlijk. Daarom gebruik ik ook make-up en ik wissel ook nogal eens qua kapsel en bril, maar daarnaast heb ik ook niet 1 vaste kledingstijl. De ene dag heb ik zin in een romantische jurk, een dag later een jeans met leren jas. Soms wil ik donkerrood gelakte nagels, een dag later liever puur natuur.

Doe dus vooral wat je leuk vindt en nog meer: wat bij je past. Bij jou, bij je levensfase, bij je uiterlijk, bij je dag, bij je afspraken en bij je humeur. De ene vijftiger is de andere niet. De ene tachtiger is de andere niet. En een dagje strand is toch iets anders dan een sollicitatiegesprek.

Maar ik vind wel, en dat is echt persoonlijk, dat de verkeerde kleur je er niet jonger op maakt. En dat is nou precies wat er vaak misgaat. Dan starten ze rond 40 met bruin. Dan gaat die kleur uit het assortiment en gaat er een andere tint in en ineens zijn ze 20 jaar verder met donkerbruin terwijl je, naarmate je ouder wordt, vaak beter juist wat lichter kunt gaan, omdat je huid ook verandert. Maar dat kan met de huis-tuin-en keukenverf van de drogist niet, dus moet het ofwel ontkleurd worden, of het blijft donker.
En dan heb je dus een 60 plusser met overduidelijk geverfd haar dat met wat pech ook nog eens flink dunner wordt, zodat je de hoofdhuid er doorheen kunt zien. *Gecombineerd met een passende hoeveelheid rimpels, een ouderdomsvlekje hier en daar, zakkende oogleden en een kwabbende kaaklijn. Dat alles gegarneerd met een kalkoenkeel. Nou, denk maar niet dat een potje haarverf je dan nog kan redden.

Doe maar een kilo zout! :-D
Ik ben 61 en heb geen van de kenmerken die jij zo beeldend beschrijft. Behalve het grijze haar...
:hihi:
Ceylon schreef:
01-02-2020 17:02
Ik denk dat je mening daarover nog wel gaat veranderen tegen de tijd dat je zelf 80 bent. Ik moest er als tiener niet aan denken om samen met een vijftiger in bed te liggen. Tjee, dat waren vieze ouwe mannetjes, gatver. En mijn toenmalige baas had daar ook nog zo'n baard bij. Brrrrrrrrrrrrrrr.

Man is nu 56.

Met geschoren hoofd. En grijze haren in zijn drie-dagen-baard.
Nee, mijn mening gaat niet veranderen naar mate ik zelf ouder word. Ik ben 54 en mijn man is 58. Vroeger waren wij veel mooier. Wij zien er allebei nog steeds goed uit van wat ik zo hoor van mensen maar het wordt er niet beter op wat uiterlijk betreft en ik ben realistisch dus het gaat er ook niet beter op worden. Mijn man heeft gelukkig nog een volle bos met haar maar hij wordt wel steeds grijzer en ik ben eerlijk , dat vind ik jammer. Een drie dagen baard heeft hij nooit want hij scheert zich gelukkig elke dag. Hij heeft wel een hekel aan scheren maar dat doet hij voor mij want ik hou niet van ongeschoren.
vrijenblij20220 schreef:
28-01-2020 09:24
Ik had dus wel alles gelezen maar ik vind dat TO een beetje aan het doorslaan is. Ook door de manier hoe ze reageert op mensen die grijs haar of een uitgroei niet mooi en zelfs onverzorgd vinden. Het lijkt wel of ze alleen maar positieve reacties wil horen maar als je een topic opent dan kun je ook negatieve reacties verwachten. Dat er in Nederland nog veel werk aan de winkel is wat betreft het aanvaarden van grijs haar vond ik zwaar overdreven. Waarom zou dat nodig zijn? De mensen die grijs haar niet mooi vinden die krijg je toch niet zo ver en de mensen die het wel mooi vinden die verven niet of stoppen er mee.
En dat is helemaal waar. Positieve en negatieve reacties zullen altijd blijven. Er zullen ook altijd voor- en tegenstanders van grijs en geverfd haar zijn. Ik vind zelf enorme uitgroei ook niet mooi maar snap aan de andere kant ook wel dat ontkleuren niet voor iedereen een optie is omdat het een heftig proces is. Iedereen moet zelf weten wat hij met zijn haar doet.
pejeka schreef:
30-01-2020 19:45
Ik vind woorden die oneigenlijk gebruikt worden, altijd raar. Dus je haren laten knippen bij de kapper en dat "stoer" noemen, vind ik raar ja.
Je plaat is blijven hangen Pe. Maar wel ''stoer'' dat jij zo achter je mening staat! :D
Superhuisvrouw schreef:
31-01-2020 19:30
Dat filmpje wat afschuwelijk waarom zou je zoiets doen.
Alle vrouwelijkheid is er gelijk ook vanaf.
Heb het filmpje gekeken,inderdaad heftig. Ik had zelf voor een korter kapsel zoals een bobline gekozen of ik had het uit laten groeien. Maar aan de andere kant heb je het voordeel dat je gelijk helemaal van die uitgroei af bent.

En voor de rest: Ik vind iedereen STOER :D die achter zijn eigen besluit staat. Of je het nou laat verven of grijs laat worden. Het belangrijkste is
dat degene er zich goed bij voelt en daar heeft een ander niets mee te maken.
Ceylon schreef:
01-02-2020 16:27

Daarom zie ik bij die oudere botox vrouwen vaak een sjaaltje om de keel..
Camouflage van de kalkoenen keel :rofl: :rofl:
nou, mijn instagram is live hoor jongens! Jullie kunnen me vanaf nu volgen. Stuur me even een pb'tje, dan stuur ik je een link.

Hoe werkt dat eigenlijk met instagram, ik wilde een anoniem account openen maar mijn zwager had me direct al toegevoegd.
jongengrijs schreef:
02-02-2020 00:04
nou, mijn instagram is live hoor jongens! Jullie kunnen me vanaf nu volgen. Stuur me even een pb'tje, dan stuur ik je een link.

Hoe werkt dat eigenlijk met instagram, ik wilde een anoniem account openen maar mijn zwager had me direct al toegevoegd.

Ow, en waarschuwing: ik ben helaas niet zo fotogeniek en mijn haar is op dit moment nogal een ramp. Ik moet echt naar de kapper maar dat kan pas weer in maart. Tot die tijd moet ik het hier maar even mee doen. Verder ben ik ook aan het experimenteren met de curly girl methode en daardoor moet ik mijn geliefde stylingprodukten die mijn haar minder droog maakten even missen. Dus verwacht zeker geen glitter en glamour!
Ik had nog nooit van de Curly Girl methode gehoord... ;-) Ik vroeg me dan ook af wat CG de hele tijd in dit topic was.
Overigens ben ik een forum nitwit, volgens mij heb ik mezelf een PB gestuurd, met de vraa over Instagram.....maar je hebt een PB JEG (als we dan toch afkortingen er in gooien) ;-)
Je hebt een pb'tje!
Ik vind je prachtig!
Wat lief, dank je wel!
Ik ben alleen een meelezer in dit topic; zelf ben ik ook jong en grijs (wordend).
Mag ik mss je insta?
Ik heb niet alles gelezen, maar ik ben 40 en heb mijn verf vorig jaar uit laten groeien. Nou, iedereen in mijn omgeving vond er inderdaad wat van. Nu is het peper-en-zout, dat zou dan het allerlelijkst moeten zijn, waarschuwden mensen me van tevoren.

Dikke vette onzin. Ik ben er echt superblij mee. Allemaal mooie schakeringen, het is echt een schouwspel. Al helemaal tegenover die saaie colorblock bruin die het eerst was. Ik werd hiervoor standaard een paar jaar jonger geschat en nu nog steeds. Het gaat allemaal meer om je uitstraling dan om je haarkleur.

Echt supercool dat je een insta bent begonnen! Inspiratie voor anderen! go #grombre!
lief van je, luistervink! Vind het echt leuk om te lezen dat mensen zo positief zijn over dit topic. En goed dat je hebt doorgezet! Hier ook peper en zout en dus veel verschillende kleurschakeringen, al is het wel wennen want de kleur is zo anders dan wat ik ooit had.

Het ding met mijn instagramaccount is dat vrienden, kennissen en collega's een mailtje hebben gekregen dat ik een account heb geopend. Net weer een melding dat een collega mij nu volgt. Hm, dat was niet helemaal de bedoeling. Wilde dit liever niet al teveel aan de grote klok hangen. Stom.

Aan de andere kant: waar zou ik me voor moeten schamen. En Aaf Brandt Corstius schrijft er ook gewoon colums over. Misschien is het maar beter dat mensen het weten, ze komen er vroeg of laat toch achter.
Luistervink schreef:
02-02-2020 18:39
Ik heb niet alles gelezen, maar ik ben 40 en heb mijn verf vorig jaar uit laten groeien. Nou, iedereen in mijn omgeving vond er inderdaad wat van. Nu is het peper-en-zout, dat zou dan het allerlelijkst moeten zijn, waarschuwden mensen me van tevoren.

Dikke vette onzin. Ik ben er echt superblij mee. Allemaal mooie schakeringen, het is echt een schouwspel. Al helemaal tegenover die saaie colorblock bruin die het eerst was. Ik werd hiervoor standaard een paar jaar jonger geschat en nu nog steeds. Het gaat allemaal meer om je uitstraling dan om je haarkleur.

Echt supercool dat je een insta bent begonnen! Inspiratie voor anderen! go #grombre!
Ik ben het met je eens dat dat gemêleerde veel mooier is...ik heb ook nog genoeg eigen haar kleur er doorheen, ik was juist bang dat ik een wit pluizebol zou worden.Dat is in zonlicht bijna een doodslook!! ;-)
Account2 schreef:
03-02-2020 12:22
Ik ben het met je eens dat dat gemêleerde veel mooier is...ik heb ook nog genoeg eigen haar kleur er doorheen, ik was juist bang dat ik een wit pluizebol zou worden.Dat is in zonlicht bijna een doodslook!! ;-)
Ik ken iemand die op jonge leeftijd juist knalwit was en dat hoopte ik ook te hebben. Het staat haar prachtig en om een of andere rare reden lijkt ze nu jonger dan toen ze haar haar verfde. Omdat het zo uitgesproken is oogt ze veel hipper.
Nu ook wel vrede met mijn streepjes. :)
https://www.kekmama.nl/artikel/persoonl ... 1580570220
Leuk artikel! Je leest toch steeds meer verhalen van vrouwen die ervoor kiezen niet meer te verven. Leuk en inspirerend.

Ik vind het niet normaal trouwens hoe zacht mijn uitgroei is en hoe mooi de grijze haren glanzen. Waarom in godsnaam heb ik die arme haartjes jarenlang zo "mishandeld"?

Vandaag had ik mijn sollicitatie. Baret gewoon glad vergeten, zit totaal niet in mijn systeem. En het was natuurlijk geen probleem, gesprek ging goed. Na afloop zat ik met een oud-collega wat te eten toen hij vroeg hoe oud ik was. Ik zei: 42. Hij: oh joh, ik had je veel jonger geschat. 35 ofzo.

Kijk, dat kreeg ik dus standaard te horen toen ik mijn haren nog wél verfde en ik dacht dat dat niet meer zou gebeuren als ik ermee zou stoppen. Niet dus. Of nog niet misschien :)
Mannen halen er zo 10 jaar van de leeftijd af,als ze moeten schatten want ze weten dat vrouwen daar gevoelig voor zijn.😀😀

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven