Mode & Beauty alle pijlers

Grijs haar uit laten groeien op je 40e

29-11-2019 20:37 2997 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al jaren denk ik eraan om mijn grijze haren uit te laten groeien. Heel moeilijk, want ik ben pas begin 40. Maar mijn haar (krullend) wordt steeds droger van al dat verven en daar komt bij dat ik de laatste tijd steeds meer haren verlies. Daarbij moet ik iedere 3 weken mijn uitgroei bijwerken en dat ben ik ook zat. Want ik ben met het resultaat eigenlijk nooit echt tevreden. Nu dus besloten mijn haar niet meer te verven, maar wat is het confronterend. Ik heb op internet veel gelezen over het laten uitgroeien van je haar en filmpjes bekeken van vrouwen die het durfden. Er is best veel te vinden, er zijn zelfs youtubers die het hele proces vastleggen.

En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.

Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.

Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
jongengrijs wijzigde dit bericht op 07-02-2020 23:05
8.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
05-12-2019 17:52
Als ik zo al die artikelen zie die hier allemaal gepost worden is grijs behoorlijk hip and happening.
Dan moet ik gaan verven.......
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik moet toegeven dat ik het mooi vind.
Ik blijf mijn haar nog verven, maar ik begrijp degenen die voor grijs haar gaan steeds beter.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
-Simone- schreef:
05-12-2019 16:33
Jongengrijs, durf je nog steeds? Na al die pagina's commentaar? Alhoewel het steeds absurder wordt, ik zit me inmiddels echt te bescheuren hier :rofl:

Mensen kunnen echt vreemd zijn.
Natuurlijk durf ik nog. Dat er mensen zijn die het niet mooi vinden en niet snappen weet ik inmiddels. Alsof ik me daar wat van aan zou trekken.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
05-12-2019 17:23
Geinig, wel.




Zeker als je het verhaal erachter weet .

https://historianet.nl/maatschappij/dag ... are-killer
Dank, wat een mooi verhaal!
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Ohhhh, die drie zussen... Ik twijfelde al een tijdje over hoe lang ik mijn haar eigenlijk wil laten groeien, vond lang altijd iets voor jonge meiden. Maar ik ga mijn mening maar eens herzien denk ik.

Artikel is voor mij in elk geval heel herkenbaar. Precies zoals ik het ook ervaar.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Geronimo2 schreef:
05-12-2019 08:48

Je uiterlijk zegt ook iets over hoe je over jezelf denkt, goed verzorgde slanke vrouwen (let op, het gaat niet over mooi of lelijk), houden van zichzelf in mijn ogen, ze vinden zichzelf het waard om geld en tijd te steken in hun lichaam en uiterlijk. Dat zegt niets over hun intelligentie of dat ze oppervlakkig zijn, maar eerder dat ze op alle fronten het beste uit zichzelf willen halen.

Man of vrouw, door te roepen dat het om het innerlijk gaat is zo'n dooddoener.

Je uiterlijk zegt ook iets over hoe je over jezelf denkt: vrouwen die hun individualiteit, authenticiteit voorop stellen en hun eigen unieke schoonheid kiezen houden van zichzelf, ze vinden zichzelf het waard om voorbij oppervlakkigheden als de tirannie van jeugdigheid te kijken, ze kiezen er ondanks alle vooroordelen voor hun eigen smaak en weg. Dat zegt niets over hun leeftijd of slonzigheid maar over het kiezen voor hun eigen weg boven een Hollywood schoonheidsideaal.

Die litanie dat grijs je alleen maar ouhouhoud maakt en verslonst is zo'n dooddoener.


Fixed that for you ;-D
Alle reacties Link kopieren
Qiyara schreef:
05-12-2019 18:01
:worship: :yes: Zo waar!
Herken me volledig in dit artikel, van de vele complimenten (die ik voorheen vrijwel niet kreeg), tot het uit poppen van mijn kleur ogen. Ik ben een blije grijze vrouw en gezegend met mijn vroeg grijs zijn. Mijn nietszeggende, vage, donkerblonde kleur die ik hiervoor had stond lang niet zo mooi.
Ow wow wat een goed artikel, ik kan me er helemaal in vinden! En wat staat het ze goed! Heb nu helemaal zin om grijs te worden :)
Alle reacties Link kopieren
RegretteRien schreef:
05-12-2019 22:42
Je uiterlijk zegt ook iets over hoe je over jezelf denkt: vrouwen die hun individualiteit, authenticiteit voorop stellen en hun eigen unieke schoonheid kiezen houden van zichzelf, ze vinden zichzelf het waard om voorbij oppervlakkigheden als de tirannie van jeugdigheid te kijken, ze kiezen er ondanks alle vooroordelen voor hun eigen smaak en weg. Dat zegt niets over hun leeftijd of slonzigheid maar over het kiezen voor hun eigen weg boven een Hollywood schoonheidsideaal.

Die litanie dat grijs je alleen maar ouhouhoud maakt en verslonst is zo'n dooddoener.


Fixed that for you ;-D
:proud:
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
jongengrijs schreef:
05-12-2019 18:36
Natuurlijk durf ik nog. Dat er mensen zijn die het niet mooi vinden en niet snappen weet ik inmiddels. Alsof ik me daar wat van aan zou trekken.
Nog ff en ik voel me lelijk omdat ik nog niet grijs ben. :hihi:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
05-12-2019 22:56
Nog ff en ik voel me lelijk omdat ik nog niet grijs ben. :hihi:
Hopelijk ben je dan niet van nature rood en heb je een kort kapsel want dat schijnt het allerergste te zijn.
Dreamer schreef:
05-12-2019 15:53
Geronimo, als jij haar verven en make up de norm vindt, vind je dat dan niet kwetsend voor mensen die dat niet kunnen doen? Ik zou nooit, ook niet als ik zou willen, aan die norm kunnen voldoen, namelijk.

ik vind het nogal wat als iemand ervan uitgaat dat 'de norm' is, dat je die producten gebruikt.
Ik vind niet dat het de norm is maar het is de norm. Uiterlijke verzorging (dus ook make-up/ haarverf en mode is een wereldwijde miljardenindustrie, de gemiddelde vrouw heeft meer kleding in haar kast dan ze ooit nodig heeft, verft haar haar en gebruikt make-up. Hier is er al snel een stelling belachelijk als het gaat om veel geld verdienen, jezelf knap vinden of modieus, als je jonger lijkt dan je bent, als je wel een drugs gebruikt of dronken bent, botox gebruikt en zo gaan we maar door. Het lijkt me ook heel vermoeiend als je zo gelukkig bent met je keuze dat je toch nog beledigd kan raken over zoiets oppervlakkigs als uiterlijk. Begrijp het ook eerlijk gezegd niet, het zijn ook alleen de mensen met grijs haar die zo gepikeerd reageren, het leven wordt een stuk leuker als je niet de behoefte voelt om je keuze zo met hand en tand te verdedigen.
Alle reacties Link kopieren
Mermedina schreef:
05-12-2019 22:59
Hopelijk ben je dan niet van nature rood en heb je een kort kapsel want dat schijnt het allerergste te zijn.
Bruin van nature. Saai natuurlijk, want egaal bruin, daar moeten eigenlijk highlights in.
Na 30 jaar pittig kort ben ik nu ineens over op schouderlengte.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
05-12-2019 23:05
Ik vind niet dat het de norm is maar het is de norm. Uiterlijke verzorging (dus ook make-up/ haarverf en mode is een wereldwijde miljardenindustrie, de gemiddelde vrouw heeft meer kleding in haar kast dan ze ooit nodig heeft, verft haar haar en gebruikt make-up. Hier is er al snel een stelling belachelijk als het gaat om veel geld verdienen, jezelf knap vinden of modieus, als je jonger lijkt dan je bent, als je wel een drugs gebruikt of dronken bent, botox gebruikt en zo gaan we maar door. Het lijkt me ook heel vermoeiend als je zo gelukkig bent met je keuze dat je toch nog beledigd kan raken over zoiets oppervlakkigs als uiterlijk. Begrijp het ook eerlijk gezegd niet, het zijn ook alleen de mensen met grijs haar die zo gepikeerd reageren, het leven wordt een stuk leuker als je niet de behoefte voelt om je keuze zo met hand en tand te verdedigen.
Jij was het hoor, die vond dat een vrouw ongeveer haar hele wezen uit haar uiterlijke verzorging moest halen. En dat ze anders niet van zichzelf hield of niet het beste uit zichzelf haalde of weet ik veel. En nu noem je het oppervlakkig...
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
05-12-2019 23:09
Bruin van nature. Saai natuurlijk, want egaal bruin, daar moeten eigenlijk highlights in.
Na 30 jaar pittig kort ben ik nu ineens over op schouderlengte.
Ik ben onbestemd donkerblond. Boerenhondenmelk, of zoiets. Het wachten op grijs duurt lang...
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
05-12-2019 23:16
Ik ben onbestemd donkerblond. Boerenhondenmelk, of zoiets. Het wachten op grijs duurt lang...
We zullen aan de grijze verf moeten.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
05-12-2019 23:21
We zullen aan de grijze verf moeten.
Ja, want anders denkt iedereen dat we ons haar verven. Want iedere vrouw verft haar haar immers. Ze zullen zich wel afvragen waarom we zo'n rare kleur hebben gekozen...
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
05-12-2019 23:05
Ik vind niet dat het de norm is maar het is de norm. Uiterlijke verzorging (dus ook make-up/ haarverf en mode is een wereldwijde miljardenindustrie, de gemiddelde vrouw heeft meer kleding in haar kast dan ze ooit nodig heeft, verft haar haar en gebruikt make-up. Hier is er al snel een stelling belachelijk als het gaat om veel geld verdienen, jezelf knap vinden of modieus, als je jonger lijkt dan je bent, als je wel een drugs gebruikt of dronken bent, botox gebruikt en zo gaan we maar door. Het lijkt me ook heel vermoeiend als je zo gelukkig bent met je keuze dat je toch nog beledigd kan raken over zoiets oppervlakkigs als uiterlijk. Begrijp het ook eerlijk gezegd niet, het zijn ook alleen de mensen met grijs haar die zo gepikeerd reageren, het leven wordt een stuk leuker als je niet de behoefte voelt om je keuze zo met hand en tand te verdedigen.

Dus, als die vrouwen die niet verven en geen make up gebruiken zijn niet normaal volgens jou.

Dat iets een wereldwijde miljardenindustrie is, wil nog niet zeggen dat je abnormaal bent, als je daar niet aan meedoet. Maar goed, dat zal een wellus-niettus 'spelletje' worden, als ik hier met jou over doorga.

Ik ga verder met mijn abnormale leven :lmao:
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Trouwens wel bijzonder: vrouwen die niet verven die verklaren hier waarom ze dat doen. Vrouwen die wel verven, die zeggen dat je dan verslonst, er oud en ongezond uitziet en weet ik wat niet al, maar dan is het raar als je hier tegenin gaat en jezelf 'met hand en tand verdedigt'. Alsof iets verduidelijken, uitleggen en verklaren gelijk hetzelfde is als met hooivorken op de barricades.

En alsof de stukken die al die vrouwen die wél verven schrijven, niet als 'jezelf met hand en tand verdedigen' genoemd kunnen worden. Maar nee, zet de ander lekker weg in een hoekje. Zo makkelijk joh.
Later is nu
Ik zie in dit topic vooral dat sommige mensen elkaar proberen te overtuigen maar dat lukt toch niet. De meeste mensen blijven toch wel bij hun eigen standpunt . Het is ook een verschil in smaak of je grijs haar bij een vrouw wel of niet mooi vind. Bij die laatste foto van die 3 zussen bekijkt de ene het als zie je wel dat het wel mooi is en de mensen die dezelfde smaak hebben dan ik zien het weer als 'bewijs' dat het juist niet mooi is. Ik ben nog niet grijs maar weet zeker dat ik mijn haren later absoluut niet zo wil als die 3 zussen. Een ander die dat wel mooi vind moet dat dan vooral wel doen. Doe vooral waar je jezelf lekker bij voelt. Het is maar goed dat er verschil is in smaak want anders zagen we er ongeveer allemaal hetzelfde uit.
Alle reacties Link kopieren
Dat is ook zo, Blondie :-]
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
06-12-2019 09:07
Trouwens wel bijzonder: vrouwen die niet verven die verklaren hier waarom ze dat doen. Vrouwen die wel verven, die zeggen dat je dan verslonst, er oud en ongezond uitziet en weet ik wat niet al, maar dan is het raar als je hier tegenin gaat en jezelf 'met hand en tand verdedigt'. Alsof iets verduidelijken, uitleggen en verklaren gelijk hetzelfde is als met hooivorken op de barricades.

En alsof de stukken die al die vrouwen die wél verven schrijven, niet als 'jezelf met hand en tand verdedigen' genoemd kunnen worden. Maar nee, zet de ander lekker weg in een hoekje. Zo makkelijk joh.


Eens.

Ik vind mijn uiterlijk héél erg belangrijk. En: ik vind MIJN uiterlijk heel erg belangrijk. Ik voel me prettiger in kleding die goed zit, met wat mascara en lippenstift en ik vind make-up leuk speelgoed dus ik maak er regelmatig meer werk van. Ik heb sieraden en die kies ik heel zorgvuldig, ik heb geen kilo´s maar wat ik heb komt wel van de juwelier. Tassen en schoenen idem: leren items die jarenlang meegaan en daar is geen marktspul meer bij.

Maar ik ben wel te zwaar volgens de ´norm´ (de modische norm, de wetenschap denkt er anders over). En ik ben grijs. Dat grijs is iets van de laatste paar jaar. En ik verf niet meer omdat het grijs me beter staat. Maakt het me ouder? Nee. Maakt het me jonger? Nee. Boeit me dat? Nee.
Het enige doel ´s ochtends is dat ik blij word van mijn spiegelbeeld. En omdat ik geen 20 meer ben, mijn eigen stijl heb ontwikkeld en ook precies weet welke kleur lippenstift het beste staat, kan ik dat in tien minuten regelen.

Tegelijkertijd vind ik vrij weinig van anderen. Ik was gisteren in de stad (vanwege een sollicitatie). Er was markt, het zonnetje scheen en 5 december, dus bizar druk daar. Ik denk 98% vrouwen. Ik heb eens om me heen gekeken, doe ik normaal niet zo snel. En toen viel me op dat de mensen die opvielen iets aparts hadden. Een ouder dametje met een knalrode muts op. Een vrouw die heel erg goed gekleed was (lees; in een stijl die me aanspreekt). Een man die slonzig gekleed was maar waanzinnig mooie ogen had. De rest gaat toch redelijk op in de massa.
Wat me ook opviel; het merendeel was 40+, ik zag maar weinig opgetutte dames. De meesten kiezen toch voor relaxed. Dikke jas, makkelijke schoenen, geen make-up, haar met de afdruk van het kussensloop er nog in. En heel veel uitgroei. Nou snap ik op zich best nog dat je nog even wacht totdat het kerst is, maar een aantal keren dacht ik toch; misschien moet je met een tweede spiegel ook je achterkant eens bekijken. Want vaak genoeg is geverfd haar niet mooi. En dan heb ik het niet zozeer over hoe jong of oud het maakt, maar het is dof, een tikje vaal en heel ver verwijderd van de glanzende lokken van de reclame. Of je nou grijs bent of niet, als je het niet een beetje verzorgt/bijhoudt wordt het er niet mooier op.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Misschien ging die hele "uitgroeiclub op de markt" wel dankzij dit topic voor grijs.

"Dare to be grey"... ;-)
Ceylon schreef:
06-12-2019 09:30
Eens.

Ik vind mijn uiterlijk héél erg belangrijk. En: ik vind MIJN uiterlijk heel erg belangrijk. Ik voel me prettiger in kleding die goed zit, met wat mascara en lippenstift en ik vind make-up leuk speelgoed dus ik maak er regelmatig meer werk van. Ik heb sieraden en die kies ik heel zorgvuldig, ik heb geen kilo´s maar wat ik heb komt wel van de juwelier. Tassen en schoenen idem: leren items die jarenlang meegaan en daar is geen marktspul meer bij.

Maar ik ben wel te zwaar volgens de ´norm´ (de modische norm, de wetenschap denkt er anders over). En ik ben grijs. Dat grijs is iets van de laatste paar jaar. En ik verf niet meer omdat het grijs me beter staat. Maakt het me ouder? Nee. Maakt het me jonger? Nee. Boeit me dat? Nee.
Het enige doel ´s ochtends is dat ik blij word van mijn spiegelbeeld. En omdat ik geen 20 meer ben, mijn eigen stijl heb ontwikkeld en ook precies weet welke kleur lippenstift het beste staat, kan ik dat in tien minuten regelen.

Tegelijkertijd vind ik vrij weinig van anderen. Ik was gisteren in de stad (vanwege een sollicitatie). Er was markt, het zonnetje scheen en 5 december, dus bizar druk daar. Ik denk 98% vrouwen. Ik heb eens om me heen gekeken, doe ik normaal niet zo snel. En toen viel me op dat de mensen die opvielen iets aparts hadden. Een ouder dametje met een knalrode muts op. Een vrouw die heel erg goed gekleed was (lees; in een stijl die me aanspreekt). Een man die slonzig gekleed was maar waanzinnig mooie ogen had. De rest gaat toch redelijk op in de massa.
Wat me ook opviel; het merendeel was 40+, ik zag maar weinig opgetutte dames. De meesten kiezen toch voor relaxed. Dikke jas, makkelijke schoenen, geen make-up, haar met de afdruk van het kussensloop er nog in. En heel veel uitgroei. Nou snap ik op zich best nog dat je nog even wacht totdat het kerst is, maar een aantal keren dacht ik toch; misschien moet je met een tweede spiegel ook je achterkant eens bekijken. Want vaak genoeg is geverfd haar niet mooi. En dan heb ik het niet zozeer over hoe jong of oud het maakt, maar het is dof, een tikje vaal en heel ver verwijderd van de glanzende lokken van de reclame. Of je nou grijs bent of niet, als je het niet een beetje verzorgt/bijhoudt wordt het er niet mooier op.
Nu voel ik me aangesproken :proud: Op werkdagen of als ik ergens op visite ga zie ik er zo goed mogelijk uit, haren in model (wel deels grijs), make-upje, leuke jurk of bloesje. Maar als ik nergens heen hoef of alleen naar de markt zou je me zo een euro geven voor een kop koffie. Mijn haar is dan wel schoon en gekamd, tanden gepoetst, maar verder doe ik er niets aan, en met een beetje pech heb ik mijn favoriete oude kleding aan die ze zelfs bij het Leger des Heils niet meer hoeven.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
06-12-2019 09:44
Nu voel ik me aangesproken :proud: Op werkdagen of als ik ergens op visite ga zie ik er zo goed mogelijk uit, haren in model (wel deels grijs), make-upje, leuke jurk of bloesje. Maar als ik nergens heen hoef of alleen naar de markt zou je me zo een euro geven voor een kop koffie. Mijn haar is dan wel schoon en gekamd, tanden gepoetst, maar verder doe ik er niets aan, en met een beetje pech heb ik mijn favoriete oude kleding aan die ze zelfs bij het Leger des Heils niet meer hoeven.
Hahahaha...ooh ik idem hoor...zo nu en dan. Vooral als het koud is. In de zomer wil ik vaak meer moeite doen. Maar als het koud is met het functioneel zijn (lees: warm) en zo snel mogelijk thuis bij de warmte. Ik ga niet voor niks een aantal maanden naar Spamje. Daar dooe ik dan ook weer meer moeite.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
06-12-2019 09:44
Nu voel ik me aangesproken :proud: Op werkdagen of als ik ergens op visite ga zie ik er zo goed mogelijk uit, haren in model (wel deels grijs), make-upje, leuke jurk of bloesje. Maar als ik nergens heen hoef of alleen naar de markt zou je me zo een euro geven voor een kop koffie. Mijn haar is dan wel schoon en gekamd, tanden gepoetst, maar verder doe ik er niets aan, en met een beetje pech heb ik mijn favoriete oude kleding aan die ze zelfs bij het Leger des Heils niet meer hoeven.

Dankzij het forum denk ik er nog wel eens aan om m'n joggingbroek toch om te wisselen voor m'n spijkerbroek. Volgens sommige mensen maar een minimale verbetering, waarschijnlijk :proud:
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven