Mode & Beauty alle pijlers

Hoeveel geld geef jij uit aan een winterjas?

22-09-2019 18:00 201 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben even benieuwd wat jullie uitgeven aan een winterjas. Onlangs tegen een winterjas aangelopen die aan al mijn wensen voldoet. Ik ben veel buiten en deze jas is waterdicht, warm, niet zwaar en hij staat goed! Maar dan de prijs, 450 euro! Heeft ooit iemand dit aan een jas uitgegeven? Ik gok nu op de uitverkoop...
Rosanna1985 schreef:
22-09-2019 19:30
Ik ben zelf gepromoveerd - en heb dus ook veel collega 's zien promoveren - en ik kan je verzekeren dat short/jeans en t-shirts daar vaak voorkwamen ;-)
Natuurlijk wil de familie soms wel iets netter komen, maar het HOEFT niet want een groot deel van het publiek zijn collega 's en die komen gewoon in hun toevallige plunje waarmee ze die dag zijn komen werken.
Een promotie is toch ook gewoon binnen dus heb je eigenlijk zelfs niet echt een jas nodig?
Natuurlijk HOEFT het niet. Maar soms kun je het fijn vinden om er van top tot teen mooi uit te zien. Ik vind het fijn om me mooi aan te kleden voor een gelegenheid. En anders heb je ‘m voor begrafenissen en bruiloften.

Ik heb wel meer dingen die ik zelden heb gedragen, feestkleding bijvoorbeeld.

Ik ben overigens bij diverse promoties geweest, en iedereen was altijd heel netjes gekleed. Volgens mij hangt het van de faculteit af. En van degene die promoveert en wat voor mensen er komen. Net zoals niet elke bruiloft even chic is.
lisbeth schreef:
22-09-2019 19:44
Ik draag maat 36. In het verleden 38. Vrij gangbare maat en ik heb altijd jassen gevonden
Van die maten maken ze er veel meer dan van grote maten. :)
Rosanna1985 schreef:
22-09-2019 19:45
Bij ons was er niet echt een diner/feest, enkel een receptie achteraf gewoon in het gebouw van de universiteit zelf.

Dat de gasten zich opkleden vind ik niet zo vreemd, maar het verbaast mij wel dat de collega 's dit dan blijkbaar ook doen? Want die hebben soms wel 1 of 2 promoties per maand... Die brengen dan elke keer geen chique outfit mee en kleden zich dan na hun werkdag om?

Er waren enkele collega' s gewoon netjes maar er zaten veel vrienden en oud-studiegenoten in de zaal. Allemaal keurig netjes.
fashionvictim schreef:
22-09-2019 19:45
Bij de promoties waar ik te gast ben geweest was de promovendus zelfs in rokkostuum en kregen we als gasten ook een do's en don'ts briefje met daarin kledingvoorschriften, dus die jeans en shorts en "kloffies" lijken me wat overdreven van die poster.
Bij mijn eigen promotie en de promoties waar ik geweest ben, had iedereen wel zijn “normale” kleding aan. Gewoon de jeans, shirts en schoenen waarin ze die dag werkten.
Ik heb nog nooit iemand een rokkostuum of pak zien dragen bij een promotie.
Rosanna1985 schreef:
22-09-2019 19:45
Bij ons was er niet echt een diner/feest, enkel een receptie achteraf gewoon in het gebouw van de universiteit zelf.

Dat de gasten zich opkleden vind ik niet zo vreemd, maar het verbaast mij wel dat de collega 's dit dan blijkbaar ook doen? Want die hebben soms wel 1 of 2 promoties per maand... Die brengen dan elke keer een chique outfit mee en kleden zich dan na hun werkdag om?
Ben al bij meerdere promoties geweest dn meestal is iedereen toch wel netjes gekleed. Nette broek en jasje voor mannen en nette broek of jurk voor vrouwen. Chiquer dan dat is niet gebruikelijk en spijkerbroeken heb ik ook al gezien
Alle reacties Link kopieren
Ik zou 450 euro nog te doen vinden als je hem idd van plan bent om jaren te gaan dragen. Ik heb op dit moment 3 winterjassen die ik afwissel, beetje afhankelijk van wat ik aan werkkleding aan heb. Voor geen van de drie meer dan 200 euro betaald, maar ze waren wel alledrie in de uitverkoop. Ik draag ze alledrie al jaren (lees meer dan 5 jaar) en ook dit jaar gaan ze weer gewoon mee. Denk wel dat voor 1 van de 3 dit het laatste jaar wordt, hij begint wat te slijten bij de schouder waar altijd mijn werktas aan hangt. Maar de kleur is nog steeds mooi.

Ik zorg overigens ook wel goed voor mijn jassen, ze gaan elk jaar als het seizoen klaar is naar de stomerij.
lisbeth schreef:
22-09-2019 19:44
Ik draag maat 36. In het verleden 38. Vrij gangbare maat en ik heb altijd jassen gevonden

Ik heb maat 38 maar die is juist altijd snel weg. De 44-ers en 34/36-ers blijven altijd over.
Alle reacties Link kopieren
PhiIae schreef:
22-09-2019 19:48
Bij mijn eigen promotie en de promoties waar ik geweest ben, had iedereen wel zijn “normale” kleding aan. Gewoon de jeans, shirts en schoenen waarin ze die dag werkten.
Ik heb nog nooit iemand een rokkostuum of pak zien dragen bij een promotie.
Zou het van de universiteit afhangen dan? In Utrecht is een donker pak met das of rokkostuum volgens mij zelfs "verplicht" voor promovendi en paranimfen.
fashionvictim wijzigde dit bericht op 22-09-2019 19:52
13.33% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
PhiIae schreef:
22-09-2019 19:48
Bij mijn eigen promotie en de promoties waar ik geweest ben, had iedereen wel zijn “normale” kleding aan. Gewoon de jeans, shirts en schoenen waarin ze die dag werkten.
Ik heb nog nooit iemand een rokkostuum of pak zien dragen bij een promotie.

Ik krijg de indruk dat het erg aan de universiteit ligt.
Wageningen bijvoorbeeld staat wel bekend om zijn minder formele uitingen, zal ik maar zeggen. Maar daar was het dus niet.
anoniem_310255 wijzigde dit bericht op 22-09-2019 19:52
13.93% gewijzigd
herfstappeltaart schreef:
22-09-2019 19:49
Ik heb maat 38 maar die is juist altijd snel weg. De 44-ers en 34/36-ers blijven altijd over.
Online kan ik hem dan meestal wel vinden
lisbeth schreef:
22-09-2019 19:44
Ik draag maat 36. In het verleden 38. Vrij gangbare maat en ik heb altijd jassen gevonden
Dat hangt er echt vanaf bij wat voor ketens en winkels je koopt.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
22-09-2019 19:45
Bij de promoties waar ik te gast ben geweest was de promovendus zelfs in rokkostuum en kregen we als gasten ook een do's en don'ts briefje met daarin kledingvoorschriften, dus die jeans en shorts en "kloffies" lijken me wat overdreven van die poster.
Het is zeker niet overdreven. De meeste collega 's komen werken in jeans/t-shirt en kleden zich dan niet om voor de promotie.
Ik heb het wel over België trouwens. Er zijn bvb. ook geen paranimfen. De norm lijkt zo 'n beetje te zijn dat het om de wetenschappelijke inhoud gaat en dat de kleding die echt niet beter of minder gaat maken. Zo heb ik ook op wetenschappelijke conferenties nog sprekers gezien in short en t-shirt en dat werd ook perfect aanvaard. Natuurlijk zijn de promovendus zelf en de voorzitter en de jury meestal wel wat netter gekleed.
PhiIae schreef:
22-09-2019 19:48
Bij mijn eigen promotie en de promoties waar ik geweest ben, had iedereen wel zijn “normale” kleding aan. Gewoon de jeans, shirts en schoenen waarin ze die dag werkten.
Ik heb nog nooit iemand een rokkostuum of pak zien dragen bij een promotie.

Wageningen? :biggrin:
Rosanna1985 schreef:
22-09-2019 19:52
Het is zeker niet overdreven. De meeste collega 's komen werken in jeans/t-shirt en kleden zich dan niet om voor de promotie.
Ik heb het wel over België trouwens. Er zijn bvb. ook geen paranimfen. De norm lijkt zo 'n beetje te zijn dat het om de wetenschappelijke inhoud gaat en dat de kleding die echt niet beter of minder gaat maken. Zo heb ik ook op wetenschappelijke conferenties nog sprekers gezien in short en t-shirt en dat werd ook perfect aanvaard. Natuurlijk zijn de promovendus zelf en de voorzitter en de jury meestal wel wat netter gekleed.

O ja, Belgie is misschien anders.
Nitflex schreef:
22-09-2019 19:52
Dat hangt er echt vanaf bij wat voor ketens en winkels je koopt.
Tommy, Bijenkorf etc
Mijn duurste jas tot nog toe was in de uitverkoop 200 euro. Ik denk dat ik er ongeveer 5 jaar mee heb gedaan. Eigenlijk is hij nu wel toe aan vervanging, maar ik heb een enorme hekel aan shoppen voor een jas. Dus het kan best zijn dat ik het dit jaar weer een keertje oversla.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
22-09-2019 19:54
O ja, Belgie is misschien anders.
Sommige academici doen het ook echt gewoon uit principe niet. Omdat enkel de wetenschappelijke inhoud er zou moeten toe doen. Ik ken bvb. een briljante professor die uit principe als hij in de zomer in de jury van een promotie zit altijd in korte broek en t-shirt komt. Daar staat hij dan tussen al die andere juryleden in een pak. Maar hij stelt wel de lastigste vragen...
Alle reacties Link kopieren
Ik koop elk jaar 1 of 2 jassen, altijd in de sale van dure merken. Ik merk dat die toch wat warmer zijn en ik ben een koukleum. Zo heb ik deze zomer in de hittegolf een prachtige wollen mantel gescoord in de 80% korting. Ja ik heb hem nog steeds niet aangehad, maar van die aankoop ga ik geen spijt hebben.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
22-09-2019 18:14
Met zulke bedragen reken ik altijd nog ouderwets terug naar guldens en dan hebben we het hier over 1000 gulden en dat vind ik absurd voor een jas, tenzij de jas geheel is gemaakt van natuurlijke materialen.
Nou, iets minder hoor. In 2018 moet je een factor 1,8830 gebruiken voor het omrekenen naar een gulden. Er is ook nog zoiets als inflatie. Dus een jas van 450 euro zou nu ongeveer 845 gulden kosten. :biggrin:

Mijn beste winterjas kostte 10 jaar geleden zeker 250 euro, misschien meer. Maar dat is een jas die wind en water dicht is, met een donzen binnenjas, die je los kan maken voor als je hem wilt wassen. Fijn model, mooie kleur. En ik gebruik hem de laatste jaren minder omdat het gewoon vaak niet koud genoeg is. Maar toen ik nog met de scooter naar mijn werk moest, was ik er zo blij mee, elke winter wil. In mijn optiek een koopje.

Maar voor de Nederlandse winters heb je nauwelijks een echte winterjas nodig. Ik heb meestal een relatief dunne jas aan, die wel wind/waterdicht is. Wel zo handig voor op de fiets. Als het echt, echt koud is, doe ik wel een extra vestje aan. Ik denk dat deze 60 euro was.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Rosanna1985 schreef:
22-09-2019 19:59
Sommige academici doen het ook echt gewoon uit principe niet. Omdat enkel de wetenschappelijke inhoud er zou moeten toe doen. Ik ken bvb. een briljante professor die uit principe als hij in de zomer in de jury van een promotie zit altijd in korte broek en t-shirt komt. Daar staat hij dan tussen al die andere juryleden in een pak. Maar hij stelt wel de lastigste vragen...
Best wel lullig als je er als promovendus zelf wel veel waarde aan hecht. En ook narcistisch van die professor om op die manier in het middelpunt te staan.
Am Yisrael Chai!
Ballys_ schreef:
22-09-2019 20:00
Ik koop elk jaar 1 of 2 jassen, altijd in de sale van dure merken. Ik merk dat die toch wat warmer zijn en ik ben een koukleum. Zo heb ik deze zomer in de hittegolf een prachtige wollen mantel gescoord in de 80% korting. Ja ik heb hem nog steeds niet aangehad, maar van die aankoop ga ik geen spijt hebben.
Maar wat moet je met zoveel jassen. Als ik ieder jaar twee jassen zou kopen dan had ik na 4 jaar 8 jassen. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ze dan versleten zijn. Wat moet je met 8 jassen
lisbeth schreef:
22-09-2019 20:04
Maar wat moet je met zoveel jassen. Als ik ieder jaar twee jassen zou kopen dan had ik na 4 jaar 8 jassen. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ze dan versleten zijn. Wat moet je met 8 jassen
Ik heb er inmiddels ook wel zoveel. Ik draag ze allemaal nog. Ik pas mijn jas aan op mijn outfit of het weer.
lisbeth schreef:
22-09-2019 19:56
Tommy, Bijenkorf etc
Ja, dat bedoel ik dus. Tommy is een heel groot en mainstream merk. Bijenkorf koopt van bepaalde merken meerdere maten in. Maar van de wat kleinere merken is het gewoon 1 exemplaar per maat.
fashionvictim schreef:
22-09-2019 20:04
Best wel lullig als je er als promovendus zelf wel veel waarde aan hecht. En ook narcistisch van die professor om op die manier in het middelpunt te staan.

Ik vind dat ook een beetje puberaal eigenlijk. Kijk mij eens tegen de geldende normen aantrappen uit " principe". Net of de wetenschappelijke inhoud opeens belangrijker wordt in je korte broek.
Elke gelegenheid vereist nu eenmaal bepaalde kleding hoor. Ik ga ook niet in mijn cocktailjurk naar het strand.
anoniem_310255 wijzigde dit bericht op 22-09-2019 20:29
0.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
22-09-2019 19:50
Zou het van de universiteit afhangen dan? In Utrecht is een donker pak met das of rokkostuum volgens mij zelfs "verplicht" voor promovendi en paranimfen.
Eerder aan de faculteit dan aan de universiteit.
Bij rechten of economie wordt een rokkostuum gedragen maar bij iets als aardwetenschappen kan het zelfs zo zijn dat de promovendus gewoon in t-shirt en gympen komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven