Mode & Beauty alle pijlers

Ik heb "het" weer

02-10-2018 12:29 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
... shopdrang

Eens in de paar maanden krijg ik de drang om vanalles te gaan kopen. Ik heb echter niks "nodig". Kast al opgeruimd in de hoop nieuwe aankopen te kunnen rechtvaardigen, zit nog steeds te vol ...
Ik kan precies niet happy blijven met wat ik heb. Bepaalde stuks draag ik al jaren maar een heel deel hangt er te hangen omdat ik het beu ben (dat vooral) / het niet goed zit/ ... .
Ik weet dat nieuwe dingen kopen me maar even happy maakt (ik hou ervan op internet rond te struinen en door een winkelcentrum te zwerven) en dan wordt het ook weer "gewoon" en wil ik weer wat nieuws.
meestal duurt zo'n bui toch wel meerdere weken.
En dan voel ik me wat rot omdat ik me bezig hou met zo'n banale dingen als kleding en uiterlijk (en mijn man geeft er dan ook nog eens geen bal om).

Maar ik kan de verleiding soms niet weerstaan !!!

gelukkig gaan er geen kapitalen door en kunnen we het best betalen maar toch.

Hoort misschien eerder onder "psyche" thuis ;-)

herkenbaar voor iemand?
"I'm Not crazy. My reality is just different from yours" ( - Cheshire Cat)
RegretteRien schreef:
02-10-2018 13:00
En een doorpassessie? Waarbij je gaat zoeken of je nieuwe combinaties uit je kast kunt maken, hoe je haar/ make up/ schoenen/ accesoires het best combineren? Al je schoenen poetsen/ inspuiten, kleding die vermaakt moet worden om optimaal te passen naar de kleermaker, dingen die je normaal niet draagt wegens handwas/ strijken onder handen nemen. Dingen die je echt niet meer draagt wegens pasvorm, vlekken of gaten in een textielbak/ naar de kringloop.

Je bent er mee bezig en je hebt meer mogelijkheden terwijl het minimale kosten met zich mee brengt.
Dit vind ik een heel leuk idee! Misschien kun je het ook samen met een vriendin doen die dezelfde maat heeft en kun je dingen uitwisselen die de een niet meer draagt en voor de ander heel leuk zijn. Heb je toch ook wat 'nieuws' in je kast hangen.
Alle reacties Link kopieren
Alle kleding op een bult gooien. Alles wat je niet mooi meer vindt of wat niet past, weg ermee. Alleen de dingen overhouden die je echt graag draagt. Sinds ik dat gedaan heb is mijn shopdrang zo goed als weg.

Ik heb voor de herfst/winter 1 paar schoenen en 1 trui/jurk gekocht. Ook niet naar de prijs gekeken, gewoon gekocht wat ik echt heel graag wilde hebben.

Dit werkt heel goed, want alles wat aan mijn kledingrek heb vind ik mooi, en bijna alles kan ik bij elkaar aan.
Alle reacties Link kopieren
Sinds een jaar een capsule wardrobe en dat spaart mij zoveel tijd (en geld). Als een basisstuk aan vervanging toe is koop ik ook heel gericht een nieuw stuk. Kan ik nu weken over doen. Waar ik vroeger dan gewoon een of twee (ach vooruit, kleur drie is ook handig) soortgelijke maar netniet vervangers kocht.

Wat ik vroeger met kleding had, heb ik nu met kapsels (wel of niet korter, wel of niet verven) of iets kleins zoals een ketting of set oorbellen zoeken.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
18-10-2018 08:12
Alle kleding op een bult gooien. Alles wat je niet mooi meer vindt of wat niet past, weg ermee. Alleen de dingen overhouden die je echt graag draagt. Sinds ik dat gedaan heb is mijn shopdrang zo goed als weg.

Ik heb voor de herfst/winter 1 paar schoenen en 1 trui/jurk gekocht. Ook niet naar de prijs gekeken, gewoon gekocht wat ik echt heel graag wilde hebben.

Dit werkt heel goed, want alles wat aan mijn kledingrek heb vind ik mooi, en bijna alles kan ik bij elkaar aan.
Ik heb erg veel dingen in mijn kast in categorie "gaat wel" of mooi maar niet goed zittend maar zonde om weg te doen. Ik kan dat niet goed.
Ik weet dat shoppen voor mij een manier is om soms te compenseren hoor en om even niet na te denken of te.piekeren. momenteel weer even in een mindere periode en dus weer veel tijd aan het verprutsen op 2dehands ed.
Gelukkig ben ik nogal gek op kleding ruilen en de kringloop dus tot nu toe weinig kosten...

Lady jij had vroeger toch zo gigantisch veel jurken en schoenen?
Heb je alles weggedaan?was dat niet heel moeilijk?
"I'm Not crazy. My reality is just different from yours" ( - Cheshire Cat)
Alle reacties Link kopieren
minionette schreef:
18-10-2018 20:00
Ik heb erg veel dingen in mijn kast in categorie "gaat wel" of mooi maar niet goed zittend maar zonde om weg te doen. Ik kan dat niet goed.
Ik weet dat shoppen voor mij een manier is om soms te compenseren hoor en om even niet na te denken of te.piekeren. momenteel weer even in een mindere periode en dus weer veel tijd aan het verprutsen op 2dehands ed.
Gelukkig ben ik nogal gek op kleding ruilen en de kringloop dus tot nu toe weinig kosten...

Lady jij had vroeger toch zo gigantisch veel jurken en schoenen?
Heb je alles weggedaan?was dat niet heel moeilijk?
Ja, klopt! Ik had gigantisch veel. Ja, het was heel moeilijk om dingen weg te doen, en het heeft me verschillende rondes gekost... en ik ben er nog niet helemaal, maar wel bijna. Ik kocht jarenlang elke maand wel iets van 5 tot 10 dingen. En ik deed bijna nooit iets weg want het had niet de kans om te slijten.

Het moeilijkste was de gedachte 'zonde om weg te doen want ik heb er zoveel geld voor betaald'. Maar ja, het geld was al uitgegeven. Ik heb een klein aantal dingen verkocht, en verder veel weggegeven en naar de kringloop gebracht. Zakkenvol (ik gok iets van 10 vuilniszakken). Het meeste was nog in perfecte staat, ook best dure dingen. Ik heb alleen nog de dingen over die ik en mooi vind, en wat goed past en het belangrijkste: dingen die ik graag draag.

Ik mis helemaal niets van wat ik heb weggedaan. Niets! Ik heb 30 dingen aan mijn kledingrek hangen en daar doe ik het tot het eind van het jaar mee. Ik heb wel meer dingen hoor, maar was benieuwd of ik met zo'n 'capsule wardrobe' vooruit kon. Dat gaat helemaal prima. Sterker nog, ik denk dat ik bijna de helft nog steeds niet heel veel draag. Deze methode is een soort vangnet voor me, om te kijken wat ik nodig heb, maar wel met de achterliggende gedachte dat ik ook nog even in mijn andere kast kan kijken als ik uitgekeken ben op het spul aan mijn rek.

Ik denk dat ik in totaal nog iets van 100 kledingstukken heb (zonder sokken en ondergoed, maar ook daar heb ik niet heel veel meer van). Als ik ga verhuizen wil ik nog van iets van 30 dingen af.

Schoenen is lastiger. Ik had meer dan 60 paar, dat heb ik terug weten te brengen naar 30. Nog steeds veel te veel. In mijn 'capsule' heb ik 4 paar schoenen waarvan ik de afgelopen 2 maanden maar 2 paar heb gedragen. Ik denk dat ik in de komende maanden alsnog van heel veel schoenen afscheid ga nemen.

Ik zeg niet dat het makkelijk is, het was echt een proces voor mij, maar ik voel me echt zo veel lichter en ik ben ook gewoon blijer met wat ik heb, want alles wat aan mijn rek hangt vind ik prachtig!
Ik vind het inmiddels heerlijk om de kledingkast op te ruimen. Alles wat niet meer mooi is: weg. Ik heb kledingstukken aan vriendinnen gegeven en ook een paar laarzen. Het staat hen beter! Fantastisch toch, zo geniet ik er meer van dan dat ik er 'meh' in uitzie. Ik heb ook kledingstukken van hun overgenomen. Van zakken kleding kan ik kortingsbonnen bij de H&M halen.
Zo heb ik minder 'wat doe ik aan' frustratie, want alles wat wel oké is ligt nog in mijn kast. Ik ga geen kleding meer kopen of behouden die qua maat niet perfect past.

De afgelopen jaren heb ik veel mooie spullen gekocht, dus ik hoop dat ik deze winter met minder kopen vooruit kan. Twee weken geleden heb ik voor het laatst geshopt met als doel voorlopig niet meer te winkelen voor kleding of schoenen.
Het is lastig, want de mode zit in mijn straatje nu. Vooral bij de Vila en Sting. Mooie kleuren en ook wel aangesloten kleding.
Ik heb echter al vier jurken, een shirt en een trui aangeschaft. Maarrr: ze zijn ook echt supergaaf. Ga er volop van genieten deze winter. En niet meer kopen. *spreekt zichzelf moed in*
Lady_Day schreef:
18-10-2018 08:12
Alle kleding op een bult gooien. Alles wat je niet mooi meer vindt of wat niet past, weg ermee. Alleen de dingen overhouden die je echt graag draagt. Sinds ik dat gedaan heb is mijn shopdrang zo goed als weg.

Ik heb voor de herfst/winter 1 paar schoenen en 1 trui/jurk gekocht. Ook niet naar de prijs gekeken, gewoon gekocht wat ik echt heel graag wilde hebben.

Dit werkt heel goed, want alles wat aan mijn kledingrek heb vind ik mooi, en bijna alles kan ik bij elkaar aan.
Capsule wardrobe dus, fijn !

BTW ik had er nog nooit van gehoord. Trouwens Lady Day echt knap hoor dat je het hebt gekund, zoveel lozen.
Mij had het echt pijn gedaan, het idee dat het zoveel geld heeft gekost.
Maar goed, rust in je hoofd is ook wat waard. Qua kleding dan.
Alle reacties Link kopieren
Hier helpt het als ik de binnenstad vermijd. En voor dingen die ik toch nodig heb (van Hema, Blokker, etc) naar een ongezellig winkelcentrum in de wijk ga.

Die sfeer van de stad, de herfstkleuren... dan heb ik opeens van alles nodig. Denk ik dan.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Gekopbloemen schreef:
19-10-2018 11:04
Capsule wardrobe dus, fijn !

BTW ik had er nog nooit van gehoord. Trouwens Lady Day echt knap hoor dat je het hebt gekund, zoveel lozen.
Mij had het echt pijn gedaan, het idee dat het zoveel geld heeft gekost.
Maar goed, rust in je hoofd is ook wat waard. Qua kleding dan.
Het deed me ook pijn en ik kon het ook niet a la konmari in 1 ronde doen. Ik denk dat ik het in iets van 5 rondes heb gedaan. Maar nu ik op mijn rek heb hangen wat ik echt graag draag, mis ik mijn andere spullen niet. Ook niet wat op mijn zoldertje ligt.

Voor mij hoeft het echt niet dat ik maar max 30 dingen heb hoor. Maar ik weet nu wel dat ik het kan en dat ik niet het gevoel heb dat ik iets tekort kom.

Het lastigste vond ik de kennis dat ik letterlijk duizenden euro's aan spul in zakken aan het stouwen was. Het idee van weggegooid geld. Maar zoals ik al eerder aangaf heb ik dat geld toch al uitgegeven. Ik krijg het niet meer terug. Ik had plezier in het kopen en ik hoop dat nu iemand anders veel plezier van mijn spullen zal hebben.

Ik houd nog steeds heel veel van kleding. Ik kan daar ook oprecht blij van worden, maar voor nu ben ik gewoon heel blij met de dingen die ik heb.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit nu midden in het proces en heb alles ook op een bult gegooid a la Kon Marie. Nu heb ik ongeveer een halve IKEA shopper vol, die grote blauwe, om weg te doen. Een klein deel is zomerkleding en dat berg ik nu op. Ongeveer de helft gevuld van een 60 literbak. Er zitten nog items in die ik best veel heb gedragen, nog goed zijn, maar op uit gekeken ben. Ik wil wachten tot volgend jaar en dan kijken of het alsnog weg gaat of niet.

Klein deel moet nog zoals de broeken en de topjes en verwacht dat er wel meer weg gaat, en dan door met de schoenen. De tassen heb ik recentelijk nog gedaan maar heb ook niet superveel. Dan de jassen en sjaaltjes etc..

Ik ben me er van bewust geworden van wat ik heb en nieuwe combinaties ontdekt. Alle hangers zijn andersom gehangen in de kast. Zodra ik een kledingstuk gebruik gaat deze terug gedraaid worden. Alles wat niet gedragen wordt gaat dan ook weg volgend jaar. Misschien kan je ook hiermee beginnen TO?

Wat Lady Day zegt, het kan je veel inzicht bieden in je shopdrang en gedrag. Best confronterend zo'n berg.

Alles is nu terug gehangen op kleur wat ik wilde houden en als ik nu de kast open trek krijg ik er een blij gevoel van
Alle reacties Link kopieren
Leuk om al jullie methodes te lezen. Ik heb zelf best veel kleding maar dat is ook van ja - ren. Veel past ook niet meer omdat ik van 69 naar 94 kg ben gegaan in 8 jaar, helaas.
Heb alles wat écht veel te klein is, inmiddels weggedaan. Wel met moeite hoor want er zaten ook dingen bij van bijv bruiloften of kerst of jubilea en dat had ik dan maar 1 of 2 keer aangehad. Niet wetende dat ik zoveel zwaarder zou worden.

Afgelopen tijd ook weer aardig wat weggedaan. Maar ik probeer nu ook dingen helemaal af te dragen. Dus op zaterdag weer die hele oude spijkerbroek aan en die gebruik ik daarna nog een paar keer om te klussen en op een gegeven moment kan ie echt weg.

En waar ik eerst bijv 5 oude t-shirts had (voor klussen en je-weet-maar-nooit), is nu 2 oude t-shirts ook wel genoeg.

Ik zou eigenlijk helemaal geen kleding kopen deze winter. Maar nieuwe baan is zowel representatief als soms fysiek (dingen sjouwen) en dat vraag weer een klein beetje andere kleding dan mijn vorige zittende beroep. Dus toch 2 broeken en 2 basics gekocht.

Komende week breng ik (met pijn in het hart) 4 feestjurken naar de kringloop. Ze zijn gewoon echt te klein...
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Zo'n berg is superconfronterend. Ik schaamde me er gewoon voor. Heel veel dingen met de prijskaartjes er nog aan. Schandalig eigenlijk.

Broodtrommel, maar wat jij zegt klopt wel.... de boel echt grondig aanpakken geeft je heel veel inzicht in je gedrag. Ik was een echte emo-shopper. Dan voelde ik me niet goed, en kocht ik wat. Alsof dat de 'magic bullet' was. Ik heb dingen in dozen gevonden waarvan ik compleet vergeten was dat ik ze uberhaupt aangeschaft had. Heel ziekelijk. En ik had heel erg het 'dubbel kopen'. Dan had ik een toffe jurk in het zwart, maar dan moest ik em ook in het navy en grijs. Om vervolgens alleen die zwarte te dragen want dat was mijn favoriet.

Zoals ik al zei, ik houd heel erg van kleding en ik vind het ook belangrijk, maar om in die behoefte te voorzien hoef je niet compleet los te gaan.

Ik ben ook gestopt met het kopen om het kopen van andere dingen. Make up, toiletspullen, rommeltjes voor in huis. Ook dat heb ik a la konmari aangepakt. Dat was heel makkelijk trouwens. Alle oude troep weg. Die Chanel lippenstift die ik al 3 jaar niet gebruikt hebt die ga ik echt niet weer gebruiken in de toekomst. Niks geen 'in het geval dat'. In het geval dat komt namelijk nooit. Alles weg. Ik heb nu 1 fles shampoo, 1 potje conditioner en 1 styling product en niet 10 halfvolle flessen van elk (wat ik eigenlijk niet meer gebruiken wilde, maar 'zonde' vond om weg te gooien'.
En als het op is, koop ik een nieuwe. Niks geen half lege flessen in mijn badkamer meer. Iets van 30 vuilniszakken aan troep weggedaan. Ik heb nog steeds helemaal niets gemist!
Alle reacties Link kopieren
Knap van jullie dat jullie het kunnen!

Mijn valkuil is dus echt de kringloop.
Soms dingen die ik echt mooi vind maar vaak dingen gekocht die wel " leuk" waren maar net niet wauw. En dan hangen ze daar en zijn best mooi en toch wil ik ze niet aan.
Een hoop spullen lagen klaar om weg te doen. Heb ik het niet kunnen laten om naar swishing beurs te gaan en ben met meer thuis gekomen dan waar ik mee vertrokken ben :facepalm:
De helft daarvan kan zo de zak weer in maar enkele stuks zijn nog wel "ok".
En nu is het zondag weer zo'n beurs...

Kwaad doe ik er niemand mee he maar het is zo zinloos op zich he.

En ik zou ook nog wat nieuwe spullen willen maar daarbij ga ik nu wel echt veel selectiever worden idd. Beste manier is nog alles in winkelmandje steken elke dag bekijken en als ik het na een week nog.wauw vind pas kopen.

En ja, ik emo shop dus. En als ik niet shop heb ik andere projecten nodig om me op te focussen. Maar ik er is altijd wel iets...
"I'm Not crazy. My reality is just different from yours" ( - Cheshire Cat)
Alle reacties Link kopieren
Klopt helemaal Lady Day. Vooral de afgelopen twee jaar heb ik gemerkt een emo shopper te zijn. En dat is niet alleen met kleding zo, maar wat je zegt, rommeltjes voor in huis, make up spul, lps en weet ik al wat meer. Ook liep ik steeds vaker in de stad rond om even gedachten te verzetten en als afleiding, je komt vervolgens dingen tegen en je koopt het. Het levert je een kortstondig pleziertje op en het beland op de grote stapel. Ach, je kent het vast wel. Ik vind het in ieder geval erg knap dat je zover bent gekomen. Dat van die pijn, de kennis dat je er zoveel geld aan uit hebt gegeven, herken ik jammergenoeg ook wel.

Dat ik een soort van stijl / identiteitscrisis had hielp ook niet. Op een gegeven moment in mijn hoofd gehaald dat ik wel eens rokken wilde proberen en jurken, maar dan deels van het type wat eigenlijk te netjes voor mij is of niet te combineren met rest van mijn kast. Het idee sprak me vooral aan, maar de praktijk niet. Maar ja, dan hangt het in je kast en denk je, later doe ik het nog wel aan en het te zonde vinden om weg te doen of uberhaupt te dragen want het heeft veel geld gekost. Maar ondertussen hangt het wel jaren ongedragen in de weg.

Ik ben al een jaar of anderhalf bezig om spullen in mijn huis te verminderen door de boel op markten te verkopen. Dan ga je het huis af en je stopt wat dingen in een tas waar je op uitgekeken bent of dingen die al op zolder/in de berging zijn verdwenen. Dat is echter niet zo effectief dan alles op 1 bult te gooien van hetzelfde type. Dan pas zie je echt hoeveel je hebt van alles.

Door spullen op mp en vlooienmarkten verkocht te hebben werd mijn huis steeds leger en werd ik daar gaandeweg veel rustiger van (al sleepte ik nog steeds veel naar binnen). Dat merkte ik echter pas toen ik al een tijdje bezig was. Je hoeft al die meuk niet meer schoon te maken en je hebt weer overzicht. Je kan weer ademen. De spullen die je dan nog hebt, die je echt leuk vind, komen weer tot hun recht en daar word je pas echt vrolijk van ipv beklemmIng. Dan zie je pas in wat voor belemmering het is (geweest). Ik zag enorm op tegen schoonmaken en opruimen en het was vooral heel druk in huis.

Ben er nog lang niet hoor. Merk dat ik nog wel stappen moet maken om bijv de kleding weg te doen waarvan ik niet perse echt blij meer wordt, of zelfs qua pasvorm, maar die ik wel ok vind en nog in goede staat of zgan zijn, want verspilling, zonde geld etc.. Vandaar de hangertjes omgekeerd, hopelijk is dat net die stap die ik dan nodig ben om die drempel over te gaan.

Het geeft me nu wel al de inzicht in de kleding die ik nu graag draag, wat bij me staat qua pasvorm en de kleuren die mijn voorkeur hebben. Het zorgt er hopelijk voor dat ik minder ga shoppen en bewuster ben hierin. Mijn valkuil is iig herkend en dat is de eerste stap denk ik dan maar. Ik was vorig weekend met mijn moeder de stad in en ik mocht iets uitzoeken rond de 100 euro. Niets uitgezocht want niets nodig en hetgeen ik nog zou willen (een mooi zwart vest) niet tegen gekomen :)

Want tja, had wel een mooie tas uit kunnen kiezen, maar wanneer draag ik mijn 7 andere mooie tassen dan? ;)
broodtrommel wijzigde dit bericht op 19-10-2018 20:29
8.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Om de boel echt aan te pakken denk ik dat het essentieel is dat je alles op 1 bult gooit. Ik ging wel vaker een kast langs, om er vervolgens 1 ding uit te halen voor de kringloop maar als je alles bij elkaar hebt dan zie je pas hoeveel je hebt.

De kringloop was ook altijd mijn valkuil. Niet voor kleding maar wel voor andere troepjes. Ik had meerdere halve serviezen in de kast staan, gewoon omdat ik ze leuk vond. Ik zeg staan, want alle is weg behalve 1 servies van Iittala wat al een halve eeuw te koop is, dus als er wat stuk gaat kan ik het gewoon vervangen.

Voor mij werkt 'konmari' echt perfect. Het klinkt misschien wat zweverig en idioot 'does this spark joy?' maar het werkt wel. En ook vooral geen dingen bewaren 'voor het geval dat'. Als het geval echt voorkomt dat ik naar een gala moet, dan koop ik daar wel een jurk voor. Dan doe ik echt die jurk die ik 10 jaar geleden 1x gedragen heb niet aan. Dus weg ermee.

Ik heb mezelf wel beloofd dat als ik wat nieuws wil kopen en het kost meer dan 100 euro dan denk ik er 30 dagen over na en als ik het na 30 dagen nog steeds wil, dan koop ik het (methode van de minimalists). Ik kijk dan ook niet naar de prijs. Dit werkt ook fantastisch goed. Ik heb nog steeds wel de drang hoor, vooral als ik me rot voel (en dat is vaak het afgelopen jaar). Dan ga ik even op perfectly basics of zalando kijken en gooi ik wat in mijn mandje, maar ik reken gewoon niet af. Bijna altijd kieper ik de volgende dag het mandje weer leeg (terwijl ik eerder meteen gekocht had).

De hangertjes omgekeerd, dat doe ik ook. Geeft je echt meteen inzicht in wat je draagt.

Ik was echt verslaafd aan shoppen. Duizenden euro's gewoon verspild aan spul wat ik niet nodig had en niet eens echt wilde. Maar goed... ik heb het nu wel aardig onder controle.
Alle reacties Link kopieren
Nectarinepit schreef:
02-10-2018 13:49
Ik kan juist niets leuks vinden in de winkel.

Ik heb nieuwe kleding nodig voor het najaar en de winter, maar ik vind niets wat me aanspreekt of wat ik écht leuk vind. De afgelopen weken een paar keer gaan winkelen, maar ik kom steeds teleurgesteld (maar vooral gefrustreerd) thuis zonder iets gekocht te hebben.
Hier ook iemand die bijna niks kan vinden qua kleding. Wat al genoemd is, de mode is nu veel met printjes en wijduitlopend ( en laat dat nou net niet mijn smaak zijn..) :-[
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Ik ken Konmari alleen 'van horen zeggen'. Maar in een NL serie werd het zinnetje gebruikt 'Het sparkt geen joy' en daar moet ik nog vaak aan denken.

Ons werk zit op een nieuwe locatie en e.e.a. moet nog verder aangekleed worden. Een paar dingen die 'geen joy sparken' zijn al op het werk beland. Bijv een vaas die best leuk is maar die me aan een ex doet denken. (Hij liet een hele tijd niks horen en toen ben ik naar Ikea gegaan...) Op het werk staat ie erg leuk en dan erger ik me er niet aan.

Qua kleding zit ik bij sommige dingen te dubben of ik er nog een leuke basic bij koop zodat ik het weer ga dragen, of dat ik ze gewoon weg doe. De categorie basics is hier op het moment wat karig, veel verwassen/gekrompen etc. En bij de kringloop hier zijn de basics vaak ook een beetje verwassen/grauw.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
19-10-2018 19:54

Voor mij werkt 'konmari' echt perfect. Het klinkt misschien wat zweverig en idioot 'does this spark joy?' maar het werkt wel. En ook vooral geen dingen bewaren 'voor het geval dat'. Als het geval echt voorkomt dat ik naar een gala moet, dan koop ik daar wel een jurk voor. Dan doe ik echt die jurk die ik 10 jaar geleden 1x gedragen heb niet aan. Dus weg ermee.

Ik heb mezelf wel beloofd dat als ik wat nieuws wil kopen en het kost meer dan 100 euro dan denk ik er 30 dagen over na en als ik het na 30 dagen nog steeds wil, dan koop ik het (methode van de minimalists). Ik kijk dan ook niet naar de prijs. Dit werkt ook fantastisch goed. Ik heb nog steeds wel de drang hoor, vooral als ik me rot voel (en dat is vaak het afgelopen jaar). Dan ga ik even op perfectly basics of zalando kijken en gooi ik wat in mijn mandje, maar ik reken gewoon niet af. Bijna altijd kieper ik de volgende dag het mandje weer leeg (terwijl ik eerder meteen gekocht had).

De hangertjes omgekeerd, dat doe ik ook. Geeft je echt meteen inzicht in wat je draagt.

Ik was echt verslaafd aan shoppen. Duizenden euro's gewoon verspild aan spul wat ik niet nodig had en niet eens echt wilde. Maar goed... ik heb het nu wel aardig onder controle.
Heb je wel eens nagedacht over consignatie? Dan verdien je er ook nog wat aan en kan je weer aan vakantie uitgeven of in je spaarpotje stoppen. In het verleden heb ik veel aan kringlooen gegeven maar het levert toch echt wel veel op als je dingen verkoopt op een vlooienmarkt of in consignatie als je daar geen zin in hebt. Zo wordt de pijn een beetje verzacht. Twee weken terug toch 340 euro omgezet, wat een weekend Parijs/ Disneyland is in November

Maar ben het met je eens. De KonMari methode werkt voor mij ook het beste, vooral omdat je als je elk stuk door je handen laat glijden en je er niet blij van wordt het je doet inzien wat je niet meer moet kopen. Want waarom zou je rond lopen in kleding waarin je je Meh voelt.

En er is niets mis met shoppen, het zal altijd een hobby blijven, maar wel wat bewuster (ook voor de planeet) en dingen die je echt plezier geven omdat je je daar beter door voelt.
Alle reacties Link kopieren
broodtrommel schreef:
19-10-2018 20:48
Heb je wel eens nagedacht over consignatie? Dan verdien je er ook nog wat aan en kan je weer aan vakantie uitgeven of in je spaarpotje stoppen. In het verleden heb ik veel aan kringlooen gegeven maar het levert toch echt wel veel op als je dingen verkoopt op een vlooienmarkt of in consignatie als je daar geen zin in hebt. Zo wordt de pijn een beetje verzacht. Twee weken terug toch 340 euro omgezet, wat een weekend Parijs/ Disneyland is in November

Maar ben het met je eens. De KonMari methode werkt voor mij ook het beste, vooral omdat je als je elk stuk door je handen laat glijden en je er niet blij van wordt het je doet inzien wat je niet meer moet kopen. Want waarom zou je rond lopen in kleding waarin je je Meh voelt.

En er is niets mis met shoppen, het zal altijd een hobby blijven, maar wel wat bewuster (ook voor de planeet) en dingen die je echt plezier geven omdat je je daar beter door voelt.
Ik heb een stuk of 10 dingen verkocht, maar ik vind het teveel gedoe om eerlijk te zijn. Door niet meer te shoppen bespaar ik al snel 400 a 500 euro per maand. Dat is voor mij genoeg beloning. Bovendien ga ik sowieso veel bewuster met mijn geld om en ik ben gewoon verbaasd hoe weinig ik deze maand uitgegeven heb, terwijl ik echt niet het gevoel heb dat ik extra zuinig leef of zo. Nee, ik koop gewoon wat ik nodig heb. Ik lunch in het weekend nog steeds in de stad en ik koop nog steeds verse stoommaaltijden bij de Appie.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat snap ik wel. Ik vind het ook echt leuk, dus dat is wel een verschil. En ik hou niet eens 400-500 over per maand na aftrek vaste lasten dus vind het wel fijn iets "extra's" te hebben. Al heb je natuurlijk gelijk, alles wat je niet uit geeft bespaar je en dat is meer dan voor een habbekrats iets ongebruikts weg te doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat van dat extraatje hoor. Die tijden heb ik ook wel gehad maar dat is op dit moment niet aan de orde bij mij. Ik werk veel en ik ben gewoon hartstikke moe. Ik heb geen zin in dat 'gedoe'. Ik heb ook geen zin om op vakantie te gaan, dus dat komt goed uit, haha.
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg ook wel de tip om dingen op MP te verkopen voor een paar tientjes. Maar ik vind het zó'n gedoe. Heb ook geen vaste momenten in de week dat ik standaard thuis ben dus afspraken maken geeft al gedoe.

En ik trek het me ook aan als mensen niet komen opdagen of boos worden of weet ik veel dus dat bespaar ik me maar. Gewoon alles in de zak en naar het goede doel. Heb sowieso al low-budget kleding en t meeste is ook uit de tijd... dan zoeken ze daar maar uit of het nog in de winkel gehangen wordt of direct naar Afrika gaat.

Aandachtspunt is vooral dat ik dingen moet kopen die ik ook echt draag. En niet een hele outfit voor een bruiloft of elke kerst 2 nieuwe jurken. Wat ook al jaren niet meer gebeurt.
Vooral geen dingen die 'leuk zijn zodra ik iets ben afgevallen' want dat is wel de grootste valkuil geweest :facepalm:
Je kunt méér.
Lady was Marktplaats geen optie of had je daar door de omstandigheden geen puf voor. Dat zou ik me namelijk ook goed voor kunnen stellen.
Alle reacties Link kopieren
Gekopbloemen schreef:
20-10-2018 15:27
Lady was Marktplaats geen optie of had je daar door de omstandigheden geen puf voor. Dat zou ik me namelijk ook goed voor kunnen stellen.
Wel eens gedaan. Zat ik met een twijfelkont in mijn huis die 30 minuten op een paar laarzen heeft gelopen om vervolgens van de koop af te zien. Wat een gedoe zeg. Geen zin in!
Alle reacties Link kopieren
Als ik Koopkriebels krijg ga ik online shoppen. Dan speur ik wel een uur of langer naar dingen die ik echt echt ECHT leuk vind en mik het in het winkelmandje.
Als ik tevreden ben ga ik naar afrekenen, kijk ik naar de eindprijs, schrik me de blubber en sluit de pagina. Dan ben ik weer een paar weken zoet, EN trots op dat bedrag wat ik NIET heb uitgegeven :proud:
Werkt best goed bij mij.

1 a 2 keer per jaar mag ik van mezelf,en dan doe ik ook alles wat ik niet draag weg.
De confrontatie hoeveel dat de eerste keren was ,was ook een eyeopener en hulpmiddel tegen impulsaankopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven