Mode & Beauty alle pijlers

'Made in Italy' mode, goedkope fast fashion?

08-04-2026 17:40 94 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een vriendin van mij is helemaal weg van het merk 'Made in Italy'. Inmiddels 3 zaakjes in ons stadje die dit verkopen want ik ben wel eens door haar daarheen gesleept. Nou heb ik vroeger in de (high end en bruidsmode) mode gewerkt en best wel wat verstand van stoffen en hoe een kledingstuk in elkaar is gezet. Ik vind deze ontwerpen al niet mijn ding qua smaak op een heel enkel kledingstuk na, maar vooral de kwaliteit vind ik erg slecht. Slechte pasvorm (alles is one size lijkt het wel) de stoffen zijn kwalitatief ook niet best en hoe het in elkaar geraffeld is, is al helemaal om te huilen. Nu heb ik dus mot met mijn vriendin; zij vind het prima kleding, van hoger niveau dan Primark. Ik heb het gevoel dat het door Chinese gastarbeiders in Italië wordt gemaakt. Die dus veel te lange dagen maken en waarschijnlijk onderbetaald worden. Maar eerlijk is eerlijk, zelf weet ik soms ook niet waar mijn kleding vandaan komt. Maar ik draag kleding jarenlang, zij vaak 1 seizoen. Wie kent dit merk en wat is je ervaring ermee?
'If you obey all the rules, you miss all the fun'. (Katherine Hepburn)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een paar zomer/strandjurken hiervan.
Geen topkwaliteit en toch gaan ze al jaren mee en (die ik heb) is geen polyester.
Trust me... Nobody cares.
Alle reacties Link kopieren Quote
SurferRosa schreef:
08-04-2026 18:43
Ik denk juist dat dit merk niét in Italie is gemaakt.
Zeker niet
Alle reacties Link kopieren Quote
Isabellaa schreef:
08-04-2026 18:46
Ik heb een paar zomer/strandjurken hiervan.
Geen topkwaliteit en toch gaan ze al jaren mee en (die ik heb) is geen polyester.
Ah, dus een positieve ervaring. Bedankt.
'If you obey all the rules, you miss all the fun'. (Katherine Hepburn)
Alle reacties Link kopieren Quote
SurferRosa schreef:
08-04-2026 18:43
Ik denk juist dat dit merk niét in Italie is gemaakt.
Waarom denk je dat en waar zou het dan wel gemaakt zijn?
'If you obey all the rules, you miss all the fun'. (Katherine Hepburn)
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat zou mijn ervaring met dat merk toevoegen dan? Ga je dan zeggen dat de mevrouwen op het Vivaforum het ook troep vinden? Of ga je bakzeil halen als de mevrouwen op het Vivaforum allemaal helemaal weglopen met Made in Italy?

Ik vind het vooral nogal puberaal om ruzie te gaan maken over een kledingmerk. Dan zeg je toch gewoon 'staat je leuk'?
Graftak!
Alle reacties Link kopieren Quote
Gaat ze ineens totaal andere spullen kopen als jij zegt "ik vind dit rotzooi"?

Hou het desnoods op "niet helemaal mijn ding qua stof en pasvorm, ik verkies duurder".
Dan weet ze ook genoeg maar heb je haar én het merk niet helemaal afgebroken.


Hoe zeker ben je overigens dat jouw dure kledij zeker clean is en niet gemaakt in Bangladesh met een labeltje erop genaaid in pakweg Frankrijk?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
TinyTiny schreef:
08-04-2026 18:16
Dat gaat niet over het merk
Ze hebben het wel over het label Made in Italy.

De intrede van de Chinezen in de textielindustrie in Prato, vooral de snelle mode, creëerde een sterke concurrentiesfeer in de sector. Het hoge tempo waarmee ze kleding met het label 'Made in Italy' produceren en de lage prijzen waarvoor deze kleding wordt verkocht, hebben ervoor gezorgd dat veel Italiaanse bedrijven de sector hebben verlaten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
08-04-2026 19:28
Ze hebben het wel over het label Made in Italy.

De intrede van de Chinezen in de textielindustrie in Prato, vooral de snelle mode, creëerde een sterke concurrentiesfeer in de sector. Het hoge tempo waarmee ze kleding met het label 'Made in Italy' produceren en de lage prijzen waarvoor deze kleding wordt verkocht, hebben ervoor gezorgd dat veel Italiaanse bedrijven de sector hebben verlaten.
Dat iets een label heeft waar made in Italy op staat (waar inderdaad tegenwoordig nogal wat haken en ogen aan zitten) heeft niets te maken met een merk dat 'made in Italy' heet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb 1 vest van dat merk en dat is een prima basic zwart vest van goede kwaliteit. Hij was €89 in een grote maten speciaalzaak.
Ik kocht hem in de sale.
Het is geen polyester en de snit is prima. Niet heel spannend maar gewoon fijn basic vest met zakken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Isabellaa schreef:
08-04-2026 18:24
Serieus dit? Omdat ze een andere kleding smaak heeft dan TO?
Wat een raar en vergezocht idee. En het is pas goed als ze "kwalitatief goede basis kleding" koopt?
Wat een nare bemoeizucht.
Vriendin vraagt to om advies. En die ziet meteen dat er een probleem is met de keuzes (zowel qua smaak als qua duurzaamheid). Daarnaast gaat goedkope polyester kleding enorm ruiken. Niet prettig voor to of haar vriendin. Dit "merk" valt inderdaad onder goedkope kermis/markt kleding. Gelukkig kan to haar vriendin hierin ondersteunen.
Alle reacties Link kopieren Quote
SweetFirefly schreef:
08-04-2026 17:56
Nee, ze mag kopen wat ze wil natuurlijk. Het ging er om dat ze mijn mening vroeg over een outfit en ik aangaf dat ik het niet zo geslaagd vond. (Broek en jasje van polyester dat in mijn ogen niet mooi in elkaar gezet is. Losse draadjes en de broek liep schuin in de taille in een punt richting kruis.)
Ik ben benieuwd of ik met te professionele ogen naar deze kleding kijk.
Maar vraagt ze of het leuk staat, of vraagt ze of het wel goed in elkaar is gezet?

Losse draadjes en een scheve broek ziet ze zelf ook wel, neem ik aan. Plus ze geeft zelf aan dat het een hoger niveau is dan Primark, dan weet ze dat toch dat het niet de hoogste kwaliteit is, anders zou ze de vergelijking met een kwalitatief goed kledingmerk maken (denk ik).
Alle reacties Link kopieren Quote
evelien2010 schreef:
08-04-2026 19:49
Vriendin vraagt to om advies. En die ziet meteen dat er een probleem is met de keuzes (zowel qua smaak als qua duurzaamheid). Daarnaast gaat goedkope polyester kleding enorm ruiken. Niet prettig voor to of haar vriendin. Dit "merk" valt inderdaad onder goedkope kermis/markt kleding. Gelukkig kan to haar vriendin hierin ondersteunen.

Hoe krijg je het bedacht.
Trust me... Nobody cares.
Alle reacties Link kopieren Quote
evelien2010 schreef:
08-04-2026 19:49
Vriendin vraagt to om advies. En die ziet meteen dat er een probleem is met de keuzes (zowel qua smaak als qua duurzaamheid). Daarnaast gaat goedkope polyester kleding enorm ruiken. Niet prettig voor to of haar vriendin. Dit "merk" valt inderdaad onder goedkope kermis/markt kleding. Gelukkig kan to haar vriendin hierin ondersteunen.
Wat een hautaine onzin zeg :facepalm:
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren Quote
SweetFirefly schreef:
08-04-2026 18:17
Nee, er zijn geen financiële problemen. Ze hoeft ook geen advies want zij draagt wat zij wil en ik draag wat ik wil.

Nogmaals, het gaat mij om de kleding van Made in Italy. Misschien heeft iemand er goede ervaringen mee? Zit hem dat dan in de prijs-kwaliteit verhouding of toch in de ontwerpen of snelle nieuwe collecties.
Maar wat boeit het je? Wil je per se bevestigt hebben dat je gelijk hebt?
Het kledingmerk bestaat en het wordt verkocht, dus naast jouw vriendin zullen er genoeg andere mensen zijn die dit merk ook leuk vinden. Jij vindt het troep, waarom laat je het daar niet bij?
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee, ze vroeg niet om advies, ze vroeg mijn mening over een pak dat ze al gekocht had.
'If you obey all the rules, you miss all the fun'. (Katherine Hepburn)
Alle reacties Link kopieren Quote
SweetFirefly schreef:
08-04-2026 20:29
Nee, ze vroeg niet om advies, ze vroeg mijn mening over een pak dat ze al gekocht had.

En dat draagt ze nu misschien met minder plezier omdat je niet gewoon kon zeggen dat het haar goed stond.
Trust me... Nobody cares.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heel eerlijk? Ik zie dat merk wel eens op de markt. Volgens mij is het zo'n whole sale merk. Als in een merk wat geen eigen winkels heeft en ook geen eigen webshop maar wat je dus wel kan kopen voor in je winkel of marktkraam maar dan niet van Temu, Ali of Shein. Hoeft niet slecht te zijn maar om het nou hoger te plaatsen dan een Primark? Nee.

En ik heb ook zoiets van als iemand je echt advies vraagt dat je dan best eerlijk mag zijn. Ze vragen toch niet voor niks advies.
Alle reacties Link kopieren Quote
Graze schreef:
08-04-2026 21:19

En ik heb ook zoiets van als iemand je echt advies vraagt dat je dan best eerlijk mag zijn. Ze vragen toch niet voor niks advies.

Welk advies? De vriendin vroeg geen advies zegt ze. Met welk doel zou je dat dan nog zeggen als het al gekocht is?

SweetFirefly schreef:
08-04-2026 20:29
Nee, ze vroeg niet om advies, ze vroeg mijn mening over een pak dat ze al gekocht had.
Trust me... Nobody cares.
Alle reacties Link kopieren Quote
Isabellaa schreef:
08-04-2026 20:55
En dat draagt ze nu misschien met minder plezier omdat je niet gewoon kon zeggen dat het haar goed stond.
Maar het stond haar toch niet goed? Vriendin loopt in kleding die volgens to (en meerdere mensen hier) rechtstreeks van de markt komt, die slecht in elkaar zit en waarmee ze na korte tijd een bedenkelijke geur met zich meedraagt. Moet je dan gaan liegen? Terwijl vriendin om een mening vraagt. Wees gewoon eerlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
SweetFirefly schreef:
08-04-2026 20:29
Nee, ze vroeg niet om advies, ze vroeg mijn mening over een pak dat ze al gekocht had.
Dan kun je ook zeggen dat deze kleur haar zo leuk staat
Ze verwacht geen recensies van haar aankoop
Alle reacties Link kopieren Quote
evelien2010 schreef:
08-04-2026 21:43
Maar het stond haar toch niet goed? Vriendin loopt in kleding die volgens to (en meerdere mensen hier) rechtstreeks van de markt komt, die slecht in elkaar zit en waarmee ze na korte tijd een bedenkelijke geur met zich meedraagt. Moet je dan gaan liegen? Terwijl vriendin om een mening vraagt. Wees gewoon eerlijk.
Evelien, je bedoelt het vast goed maar je beweert dingen die hier niet gezegd zijn. Vriendin vroeg mijn mening over een pak. Ze vroeg niet aan mij hoe het haar zou staan, sterker nog ze had het niet aan maar liet me de kledingstukken zien. De kleding is gekocht in een winkel. Over de geur begon jij zelf, niemand anders.
Maar nogmaals, laatste keer nu, het gaat me niet om mijn interactie met haar, het gaat me om de kleding, of er mensen zijn die het ook kopen en hun ervaring er mee. Tot nu toe best positieve reacties van ervaringsdeskundigen.
'If you obey all the rules, you miss all the fun'. (Katherine Hepburn)
Alle reacties Link kopieren Quote
evelien2010 schreef:
08-04-2026 21:43
Maar het stond haar toch niet goed? Vriendin loopt in kleding die volgens to (en meerdere mensen hier) rechtstreeks van de markt komt, die slecht in elkaar zit en waarmee ze na korte tijd een bedenkelijke geur met zich meedraagt. Moet je dan gaan liegen? Terwijl vriendin om een mening vraagt. Wees gewoon eerlijk.

Je trolt. Nogal doorzichtig.
Trust me... Nobody cares.
Alle reacties Link kopieren Quote
SweetFirefly schreef:
08-04-2026 18:54
Ah, dus een positieve ervaring. Bedankt.
Pffff. En nu?
Alle reacties Link kopieren Quote
SweetFirefly schreef:
08-04-2026 21:57
Evelien, je bedoelt het vast goed maar je beweert dingen die hier niet gezegd zijn. Vriendin vroeg mijn mening over een pak. Ze vroeg niet aan mij hoe het haar zou staan, sterker nog ze had het niet aan maar liet me de kledingstukken zien. De kleding is gekocht in een winkel. Over de geur begon jij zelf, niemand anders.
Maar nogmaals, laatste keer nu, het gaat me niet om mijn interactie met haar, het gaat me om de kleding, of er mensen zijn die het ook kopen en hun ervaring er mee. Tot nu toe best positieve reacties van ervaringsdeskundigen.
Ik heb zelfs wel eens jaren terug iets bij de Primark gekocht, wat Prima aankoop bleek.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat je gewoon je eerlijke mening geeft als je vriendin ernaar vraagt, dat snap ik wel. Moet ook gewoon kunnen in en vriendschap.

Maar verder is kleding die goedkoop oogt, slecht in elkaar zit en als een vaatdoek om je lijf hangt, toch gewoon what you see is what you get.

Je verwacht hier neem ik aan niet te lezen dat het merk stiekem high end is, als je zelf al van kilometers afstand ziet dat het beroerde kwaliteit is toch.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven