'Made in Italy' mode, goedkope fast fashion?
woensdag 8 april 2026 om 17:40
Een vriendin van mij is helemaal weg van het merk 'Made in Italy'. Inmiddels 3 zaakjes in ons stadje die dit verkopen want ik ben wel eens door haar daarheen gesleept. Nou heb ik vroeger in de (high end en bruidsmode) mode gewerkt en best wel wat verstand van stoffen en hoe een kledingstuk in elkaar is gezet. Ik vind deze ontwerpen al niet mijn ding qua smaak op een heel enkel kledingstuk na, maar vooral de kwaliteit vind ik erg slecht. Slechte pasvorm (alles is one size lijkt het wel) de stoffen zijn kwalitatief ook niet best en hoe het in elkaar geraffeld is, is al helemaal om te huilen. Nu heb ik dus mot met mijn vriendin; zij vind het prima kleding, van hoger niveau dan Primark. Ik heb het gevoel dat het door Chinese gastarbeiders in Italië wordt gemaakt. Die dus veel te lange dagen maken en waarschijnlijk onderbetaald worden. Maar eerlijk is eerlijk, zelf weet ik soms ook niet waar mijn kleding vandaan komt. Maar ik draag kleding jarenlang, zij vaak 1 seizoen. Wie kent dit merk en wat is je ervaring ermee?
'If you obey all the rules, you miss all the fun'. (Katherine Hepburn)
donderdag 9 april 2026 om 06:43
donderdag 9 april 2026 om 06:46
Ja dat kan maar het is haar vriendin en ze kent haar al langer dan vandaag. Geef je dan een eerlijk of een wenselijk antwoord?Lila-Linda schreef: ↑08-04-2026 21:44Dan kun je ook zeggen dat deze kleur haar zo leuk staat
Ze verwacht geen recensies van haar aankoop
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
donderdag 9 april 2026 om 07:27
donderdag 9 april 2026 om 07:47
donderdag 9 april 2026 om 07:53
ach, als ik zie dat iemand blij is met een nieuwe jurk, een rondje draait en vraagt: hoe vind je hem?!Mabel schreef: ↑09-04-2026 07:47Vriendin vraagt zelf naar de mening. Als je dan alleen wil horen dat het prachtig is, vraag het dan niet, of zeg dat er maar 1 mening is toegestaan.
Fijne vriendschap ook, als je over een kledingstuk al niet eerlijk mag zijn. Alle woorden op een weegschaal is niet mijn idee van vriendinnen zijn.
Dan zeg ik: staat je leuk, of mooie kleur oid
Dan ga ik niet zaniken over stiksels
Vriendin is er blij mee, dat is toch waar het om gaat?
donderdag 9 april 2026 om 08:09
Ik leer mijn kinderen al: 'als je het antwoord niet wilt horen, moet je de vraag niet stellen'. Prima basis om de verantwoordelijkheid van het antwoord bij jezelf te houden ipv die bij degene te leggen die een eerlijk antwoord geeft.Mabel schreef: ↑09-04-2026 07:47Vriendin vraagt zelf naar de mening. Als je dan alleen wil horen dat het prachtig is, vraag het dan niet, of zeg dat er maar 1 mening is toegestaan.
Fijne vriendschap ook, als je over een kledingstuk al niet eerlijk mag zijn. Alle woorden op een weegschaal is niet mijn idee van vriendinnen zijn.
donderdag 9 april 2026 om 08:16
Denk dat het inderdaad net de situatie is hoe je reageert. Een luchtige vraag over iets waar iemand blij mee is, daar reageer je gewoon positief op. Heb je een gesprek over dit onderwerp en dat gaat over details, dan reageer je anders. Niet onnodig negatief met mensen communiceren, wel eerlijk als de situatie dat vraagt.Lila-Linda schreef: ↑09-04-2026 07:53ach, als ik zie dat iemand blij is met een nieuwe jurk, een rondje draait en vraagt: hoe vind je hem?!
Dan zeg ik: staat je leuk, of mooie kleur oid
Dan ga ik niet zaniken over stiksels
Vriendin is er blij mee, dat is toch waar het om gaat?
donderdag 9 april 2026 om 08:30
Ik snap niet wat je denkt op te lossen met dit topic
“kijk hier een heel topic wat zegt dat het slechte fast fashion is!”. Niet erg helpend toch? Laat haar lekker in haar waarde. Ik heb overigens volgens mij ook paar kledingstukken met zo’n label erin, via een fastfashion website als modemusthaves of zo. Ik draag die dingen meestal jarenlang naar grote tevredenheid.
donderdag 9 april 2026 om 08:54
Ik heb er ook een zomerjurk van in de kast hangen' droeg hem alleen met barbeques 5 a 6 keer per jaar en ik kreeg na 3 jaar nog altijd complimenten erover. En hij wordt op 60 graden gewassen... ik ben er nu zelf op uitgekeken en draag hem nu alleen nog in en om huis en nu zit hij vol chloorvlekken van het poetsen maar voor fast fashion heeft hij zijn geld meer dan opgebracht.Charlie591 schreef: ↑09-04-2026 08:30Ik snap niet wat je denkt op te lossen met dit topic“kijk hier een heel topic wat zegt dat het slechte fast fashion is!”. Niet erg helpend toch? Laat haar lekker in haar waarde. Ik heb overigens volgens mij ook paar kledingstukken met zo’n label erin, via een fastfashion website als modemusthaves of zo. Ik draag die dingen meestal jarenlang naar grote tevredenheid.
donderdag 9 april 2026 om 09:16
Zo lang die vriendin er blij mee is. Als ik kleding koop bij de Primark, Zeeman of vergelijkbaar dan verwacht ik niet dat zoiets jaren mee gaat want dat kun je niet verwachten voor 3 euro. En Jel_NL heeft vaak leuke outfits van budget merken, vaak valt het dan alsnog tegen als ik in de winkel ga kijken nadat ik iets bij haar heb gezien. Laatst nog een pakje gekocht bij Action voor 12 euro. Leuk ding maar je ziet dat de afwerking niet heel geweldig is maar dat zie je niet op afstand. Zit verder lekker dus ik ben er blij mee voor de zomer.
donderdag 9 april 2026 om 09:51
Ik kom het inderdaad veel op Vinted tegen, plus een paar andere onbekende merken (bv. Emily & Me). Dat lijkt mij allemaal fast fashion, maar goed, dat is H&M en Zara eigenlijk ook. Volgens mij is dat allemaal hetzelfde qua kwaliteit.LemoosGaatDoor schreef: ↑08-04-2026 18:26Ik ken het niet maar weet alleen dat Vinted er vol mee staat waarvan het merendeel geclassificeerd is als ‘nieuw met kaartje’*. Dat zal niet voor niets zijn.
*uiteraard is daarvan 99% gelogen want iedere gek kan gewoon met het ‘veiligheidsspeldje’ dat kaartje er weer aan vastzetten.
donderdag 9 april 2026 om 10:43
Echt nog nooit van gehoord.
Overigens kun je ook met de zogenaamde kleding van "fast fashion ketens" ook best meedere jaren doen. Het is niet per se waar dat dat al na vijf jaar helemaal uit elkaar valt en kapot gewassen is. Ook niet als je geen bergen kleding hebt en de stukken meerdere keren per maand draagt.
Overigens kun je ook met de zogenaamde kleding van "fast fashion ketens" ook best meedere jaren doen. Het is niet per se waar dat dat al na vijf jaar helemaal uit elkaar valt en kapot gewassen is. Ook niet als je geen bergen kleding hebt en de stukken meerdere keren per maand draagt.
donderdag 9 april 2026 om 11:33
Ik heb wat dingen van andere merken die ook uit Italië komen. Die zijn van een groothandel en daar is een random merkje op geflikkerd, dezelfde truien met andere merkjes heb ik. Ik denk dat die Made In Italy daar ook vandaan komt. Gewoon groothandel spul. Over het algemeen mediocre kwaliteit idd.
En niks daar tegen, het zijn mijn favo truien dus ik heb ze gehoard als één of andere smeagol.
Ze zijn echt heel fijn!
En niks daar tegen, het zijn mijn favo truien dus ik heb ze gehoard als één of andere smeagol.
donderdag 9 april 2026 om 11:50
Wat zet je dat grappig!Ugli schreef: ↑09-04-2026 11:33Ik heb wat dingen van andere merken die ook uit Italië komen. Die zijn van een groothandel en daar is een random merkje op geflikkerd, dezelfde truien met andere merkjes heb ik. Ik denk dat die Made In Italy daar ook vandaan komt. Gewoon groothandel spul. Over het algemeen mediocre kwaliteit idd.
En niks daar tegen, het zijn mijn favo truien dus ik heb ze gehoard als één of andere smeagol.Ze zijn echt heel fijn!
donderdag 9 april 2026 om 12:06
Het is inderdaad waarschijnlijk fast fashion, gemaakt door Chinezen in Italië.
Maar bijna alles is fast fashion. Je zegt zelf al, jij weet ook niet waar jouw kleding vandaan komt. Maar omdat jij het langer draagt, is het minder erg? Doe je ook zo ingewikkeld als ze bij de Only, Primark of H&M koopt? Zij wordt blij van dat merk.
Ik had vroeger ook een vriendin met een uitpuilende kledingkast, allemaal goedkope items. Zelf kocht ik liever minder kleding van betere kwaliteit (ook weer geen high fashion ofzo). Ik had liever 1 mooie zwarte spijkerbroek, dan 3 goedkope. Maar ieder zijn ding.
Maar bijna alles is fast fashion. Je zegt zelf al, jij weet ook niet waar jouw kleding vandaan komt. Maar omdat jij het langer draagt, is het minder erg? Doe je ook zo ingewikkeld als ze bij de Only, Primark of H&M koopt? Zij wordt blij van dat merk.
Ik had vroeger ook een vriendin met een uitpuilende kledingkast, allemaal goedkope items. Zelf kocht ik liever minder kleding van betere kwaliteit (ook weer geen high fashion ofzo). Ik had liever 1 mooie zwarte spijkerbroek, dan 3 goedkope. Maar ieder zijn ding.
donderdag 9 april 2026 om 12:33
Daarnaast zijn er ook regelmatig grote, duurdere merken slecht in het nieuws vanwege de omstandigheden waarin het gemaakt wordt.
Je kan niet 100% uitsluiten dat er geen kinderhanden of dwangarbeid aan te pas komt. Ik ken het merk wel, hangt hier ook in een lokaal boetiekje. Kwaliteit niet heel best maar het is duidelijk seizoensmode en niet bedoeld om jaren te dragen.
Je kan niet 100% uitsluiten dat er geen kinderhanden of dwangarbeid aan te pas komt. Ik ken het merk wel, hangt hier ook in een lokaal boetiekje. Kwaliteit niet heel best maar het is duidelijk seizoensmode en niet bedoeld om jaren te dragen.
donderdag 9 april 2026 om 13:02
Ik denk niet dat het in Italië is gemaakt. Je hebt zo’n naam niet nodig als dat zo was geweest. Op de websites staat ook nergens dat het daar gemaakt is en dat is wel iets wat je in de omschrijving zou zetten.
donderdag 9 april 2026 om 13:10
Eens.Lila-Linda schreef: ↑09-04-2026 07:53ach, als ik zie dat iemand blij is met een nieuwe jurk, een rondje draait en vraagt: hoe vind je hem?!
Dan zeg ik: staat je leuk, of mooie kleur oid
Dan ga ik niet zaniken over stiksels
Vriendin is er blij mee, dat is toch waar het om gaat?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
donderdag 9 april 2026 om 17:18
Snap het doel van dit topic ook niet maar vooruit toch alles gelezen.
Ik heb 13 jaar terug bij de primark 3 jurkjes gekocht toen ieder €7,- per stuk flink afgeprijsd.
En geloof het of niet ik draag ze nog steeds en krijg nog altijd complimenten.
Ze zijn nog steeds echt mooi gaat niet in de droger maar verder doe ik er niks speciaals mee.
Terwijl ik vorig jaar 2 dure broeken in een boetiek heb gekocht (€200,- per broek de originele prijs) en daar heb ik er al 1 weg van gedaan omdat die super snel sleet en kapot ging.
Tja wat is dan de fastfashion?
Ik heb 13 jaar terug bij de primark 3 jurkjes gekocht toen ieder €7,- per stuk flink afgeprijsd.
En geloof het of niet ik draag ze nog steeds en krijg nog altijd complimenten.
Ze zijn nog steeds echt mooi gaat niet in de droger maar verder doe ik er niks speciaals mee.
Terwijl ik vorig jaar 2 dure broeken in een boetiek heb gekocht (€200,- per broek de originele prijs) en daar heb ik er al 1 weg van gedaan omdat die super snel sleet en kapot ging.
Tja wat is dan de fastfashion?
ibiopviva wijzigde dit bericht op 09-04-2026 18:50
1.08% gewijzigd
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
donderdag 9 april 2026 om 18:22
Als het haar trouwjurk is, ja dan zeg ik ook dat ie prachtig is, ook al vind ik het niks.Lila-Linda schreef: ↑09-04-2026 07:53ach, als ik zie dat iemand blij is met een nieuwe jurk, een rondje draait en vraagt: hoe vind je hem?!
Dan zeg ik: staat je leuk, of mooie kleur oid
Dan ga ik niet zaniken over stiksels
Vriendin is er blij mee, dat is toch waar het om gaat?
Maar over een huis-, tuin- en keukensetje van Temu-allooi kan ik gewoon eerlijk zijn tegen mijn vriendinnen. Doen ze bij mij ook gelukkig. En dan is het aan mij om te bepalen of ik daar iets mee doe of niet.
Moet er niet aan denken dat mijn vriendinnen altijd alles alleen maar geweldig vinden wat ik doe of koop. Ze mogen best uitnodigen tot wat reflectie. Fijn juist als ze daarmee voorkomen dat ik voor gek loop met een schuin toelopend stuk stof richting kruis.
donderdag 9 april 2026 om 21:32
Nou daar zou ik dus wel ruzie over krijgen. Ik hoef niet per se vrienden te blijven met iemand die zo achteloos doet over uitbuiting en verspilling.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in