'Made in Italy' mode, goedkope fast fashion?
woensdag 8 april 2026 om 17:40
Een vriendin van mij is helemaal weg van het merk 'Made in Italy'. Inmiddels 3 zaakjes in ons stadje die dit verkopen want ik ben wel eens door haar daarheen gesleept. Nou heb ik vroeger in de (high end en bruidsmode) mode gewerkt en best wel wat verstand van stoffen en hoe een kledingstuk in elkaar is gezet. Ik vind deze ontwerpen al niet mijn ding qua smaak op een heel enkel kledingstuk na, maar vooral de kwaliteit vind ik erg slecht. Slechte pasvorm (alles is one size lijkt het wel) de stoffen zijn kwalitatief ook niet best en hoe het in elkaar geraffeld is, is al helemaal om te huilen. Nu heb ik dus mot met mijn vriendin; zij vind het prima kleding, van hoger niveau dan Primark. Ik heb het gevoel dat het door Chinese gastarbeiders in Italië wordt gemaakt. Die dus veel te lange dagen maken en waarschijnlijk onderbetaald worden. Maar eerlijk is eerlijk, zelf weet ik soms ook niet waar mijn kleding vandaan komt. Maar ik draag kleding jarenlang, zij vaak 1 seizoen. Wie kent dit merk en wat is je ervaring ermee?
Ik denk er anders over.
woensdag 8 april 2026 om 17:56
Nee, ze mag kopen wat ze wil natuurlijk. Het ging er om dat ze mijn mening vroeg over een outfit en ik aangaf dat ik het niet zo geslaagd vond. (Broek en jasje van polyester dat in mijn ogen niet mooi in elkaar gezet is. Losse draadjes en de broek liep schuin in de taille in een punt richting kruis.)
Ik ben benieuwd of ik met te professionele ogen naar deze kleding kijk.
Ik denk er anders over.
woensdag 8 april 2026 om 17:57
Kon je niet gewoon: leuk hoorSweetFirefly schreef: ↑08-04-2026 17:56Nee, ze mag kopen wat ze wil natuurlijk. Het ging er om dat ze mijn mening vroeg over een outfit en ik aangaf dat ik het niet zo geslaagd vond. (Broek en jasje van polyester dat in mijn ogen niet mooi in elkaar gezet is. Losse draadjes en de broek liep schuin in de taille in een punt richting kruis.)
Zeggen
woensdag 8 april 2026 om 18:00
Als een vriendin mijn mening vraagt ben ik ook eerlijk. Daar heb je tenminste wat aan. Dan is het nog aan haar of ze het koopt.
woensdag 8 april 2026 om 18:00
Daar krijg je toch geen ruzie om?ik ken iemand die alles gelijk weg gooit na het dragen.zij draagt altijd goedkope kleding .en vind dat ik veel te veel bewaar .
Maar ik draag vaak dure kleding. Gooi toch weg zegt ze dan maar ik peins er niet over.maar ruzie krijgen we daar niet over.ik zeg ook niet tegen haar koop eens n keer iets moois wat iets duurder dan mag zijn dan draag je het ook langer.
Zij moet weten wat zij doet en ik wat ik doe.
Maar ik draag vaak dure kleding. Gooi toch weg zegt ze dan maar ik peins er niet over.maar ruzie krijgen we daar niet over.ik zeg ook niet tegen haar koop eens n keer iets moois wat iets duurder dan mag zijn dan draag je het ook langer.
Zij moet weten wat zij doet en ik wat ik doe.
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
woensdag 8 april 2026 om 18:01
Natuurlijk. Maar juist door mijn achtergrond vraagt ze dit en ik ga niet liegen.
Even voor de duidelijkheid, het kost onze vriendschap niet, zo zwaar is het allemaal niet. Ik wil graag ervaringen van draagsters. Zoals ik al zei, er zijn hier diverse winkels die dit verkopen dus er zijn veel afnemers.
Ik denk er anders over.
woensdag 8 april 2026 om 18:09
Misschien kan je voorzichtig informeren of ze financiële problemen heeft. Niet iedereen heeft budget voor goede kleding. Ze doet misschien haar best voor leuke kleding maar slaat volledig de plank mis. Wijs haar op kwalitatief goede basiskleding. En dan kan ze die aanvullen met iets tijdelijks. Of ga samen shoppen bij goede winkels (of tweede hands). Ze heeft misschien wel wat advies nodig.
woensdag 8 april 2026 om 18:13
Heb je al even gegoogled?
Een van de eerste links die ik vind over in Italië geproduceerde kleding: https://www.vpro.nl/de-wereld-van-de-ch ... ns-werk-in
Een van de eerste links die ik vind over in Italië geproduceerde kleding: https://www.vpro.nl/de-wereld-van-de-ch ... ns-werk-in
woensdag 8 april 2026 om 18:15
Nog een linkje: https://www.projectcece.be/blog/663/is- ... -duurzaam/
woensdag 8 april 2026 om 18:16
Dat gaat niet over het merkZarah schreef: ↑08-04-2026 18:13Heb je al even gegoogled?
woensdag 8 april 2026 om 18:17
Het gaat niet over kleding dat gemaakt is in Italie, maar over het merk ‘made in italy’.Zarah schreef: ↑08-04-2026 18:13Heb je al even gegoogled?
TO, ja, dit is goedkope fast fashion. Het kan best een iets betere kwaliteit hebben dan Primark, maar dat zegt niet zoveel natuurlijk.
Where is my mind?
woensdag 8 april 2026 om 18:17
Nee, er zijn geen financiële problemen. Ze hoeft ook geen advies want zij draagt wat zij wil en ik draag wat ik wil.
Nogmaals, het gaat mij om de kleding van Made in Italy. Misschien heeft iemand er goede ervaringen mee? Zit hem dat dan in de prijs-kwaliteit verhouding of toch in de ontwerpen of snelle nieuwe collecties.
Nogmaals, het gaat mij om de kleding van Made in Italy. Misschien heeft iemand er goede ervaringen mee? Zit hem dat dan in de prijs-kwaliteit verhouding of toch in de ontwerpen of snelle nieuwe collecties.
Ik denk er anders over.
woensdag 8 april 2026 om 18:22
Je hebt toch zelf al ervaren wat de snit, de stoffen en afwerking doen bij enkele stukken van dit merk?SweetFirefly schreef: ↑08-04-2026 18:17Nee, er zijn geen financiële problemen. Ze hoeft ook geen advies want zij draagt wat zij wil en ik draag wat ik wil.
Als ik zo even google vind ik wel enkee boetiekjes die merk verkopen. Het is goedkoop en zal daardoor best heel wat mensen aanspreken. Net als dat massa’s mensen via Primark, Shein, H&M etc. Kleding kopen.
Where is my mind?
woensdag 8 april 2026 om 18:24
evelien2010 schreef: ↑08-04-2026 18:09Misschien kan je voorzichtig informeren of ze financiële problemen heeft. Niet iedereen heeft budget voor goede kleding. Ze doet misschien haar best voor leuke kleding maar slaat volledig de plank mis. Wijs haar op kwalitatief goede basiskleding. En dan kan ze die aanvullen met iets tijdelijks. Of ga samen shoppen bij goede winkels (of tweede hands). Ze heeft misschien wel wat advies nodig.
Serieus dit? Omdat ze een andere kleding smaak heeft dan TO?
Wat een raar en vergezocht idee. En het is pas goed als ze "kwalitatief goede basis kleding" koopt?
Wat een nare bemoeizucht.
woensdag 8 april 2026 om 18:26
Ik zie het vaak op braderieën en marktkramen.
Ik ken het niet maar weet alleen dat Vinted er vol mee staat waarvan het merendeel geclassificeerd is als ‘nieuw met kaartje’*. Dat zal niet voor niets zijn.
*uiteraard is daarvan 99% gelogen want iedere gek kan gewoon met het ‘veiligheidsspeldje’ dat kaartje er weer aan vastzetten.
*uiteraard is daarvan 99% gelogen want iedere gek kan gewoon met het ‘veiligheidsspeldje’ dat kaartje er weer aan vastzetten.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
woensdag 8 april 2026 om 18:43
woensdag 8 april 2026 om 18:45
Maar waarom zoek jij naar andere ervaringen?SweetFirefly schreef: ↑08-04-2026 18:17Nee, er zijn geen financiële problemen. Ze hoeft ook geen advies want zij draagt wat zij wil en ik draag wat ik wil.
Je vriendin is blij, dat is toch voldoende?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in