Mode & Beauty alle pijlers

Puntkomma tattoo

05-12-2018 12:20 165 berichten
Binnenkort laat ik een puntkomma tatoeage zetten op m'n pols.
Deze tattoo heeft voor de mensen die hem hebben, grote symbolische waarde. Het betekent dat je ervoor kiest dat voor jou het leven doorgaat, na een zelfmoordpoging of depressie. Dat je voor het leven kiest, als het ware. Daarom heeft het lang geduurd voordat ik deze tattoo "durf" te laten zetten.
Wie hier heeft ook zo'n tatoeage? Of een andere tattoo met (voor jou) grote symbolische betekenis?
anoniem_370992 wijzigde dit bericht op 05-12-2018 12:35
2.86% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
06-12-2018 13:43
omdat je nu weet waar de puntkomma voor staat, kun je je ogen er niet meer voor sluiten en wel als je niet weet waar de tattoo voor staat? Het blijft dezelfde persoon

Tja, zo werkt dat nou eenmaal. Ik zou willen dat ik de betekenis nooit te weten was gekomen want ik vind het zelf óók niet leuk om gelijk een bepaald beeld bij iemand te hebben, of dat nou beeld nou klopt of niet.
Vergelijk het met een bepaalde uitgesproken kledingstijl, gothic ofzo, dat geeft je toch een bepaald beeld van een persoon? Dat is gewoon iets menselijks.
.
Alle reacties Link kopieren
Ana_Isabel** schreef:
06-12-2018 13:45
Maar het is jouw tatoeage niet, dus hoe kun jij bepalen of er een definitie van een boodschap in zit of niet?
Ja duh, ik leer net hier dat een punt komma een boodschap heeft.
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
06-12-2018 13:45
Voor mij niet..
Ik weet nu iets van deze persoon dat ik eerder niet wist. En dan bedoel ik niet eens dat ze een kennelijk met zelfmoord bezig is, maar vooral óók het feit dat ze daarmee te koop wil open.
Echt
Zo kortzichtig dit. Je maakt jezelf en de omgeving zo groot. Veel te groot en belangrijk.
Een persoon zet zo'n tattoo voor zichzelf. Op een plek waar hij/zij dat zélf dagelijks kan zien. Omdat hij/zij daar kracht uithaalt. Dat heeft helemaal niets, maar dan ook níets met 'mee te koop lopen' te maken. Integendeel zou ik zelfs willen zeggen.
Later is nu
impala schreef:
06-12-2018 13:47
Ja duh, ik leer net hier dat een punt komma een boodschap heeft.
Elke tatoeage zend toch een boodschap uit? Jij vat hem denk ik verkeerd op. Jij zegt dat ze "te koop loopt" (erg koude benadering) met haar gevoelens of poging tot zelfmoord. Ik lees juist de zin in het leven en doorzettingsvermogen.
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
06-12-2018 13:47
Echt
Zo kortzichtig dit. Je maakt jezelf en de omgeving zo groot. Veel te groot en belangrijk.
Een persoon zet zo'n tattoo voor zichzelf. Op een plek waar hij/zij dat zélf dagelijks kan zien. Omdat hij/zij daar kracht uithaalt. Dat heeft helemaal niets, maar dan ook níets met 'mee te koop lopen' te maken. Integendeel zou ik zelfs willen zeggen.

Dat is als in je blootje rond gaan lopen en dan zeggen dat je er niet mee te koop loopt dat je naturist bent want je doet het voor jezelf.
Het één is onlosmakelijk verbonden met het ander, ook als dat helemaal niet je opzet of doel is.
.
Anoniem262821034 schreef:
06-12-2018 13:52
Dat is als in je blootje rond gaan lopen en dan zeggen dat je er niet mee te koop loopt dat je naturist bent want je doet het voor jezelf.
Het één is onlosmakelijk verbonden met het ander, ook als dat helemaal niet je opzet of doel is.
Je kunt iedereen zo wel in hokjes plaatsen.
Als ik mijn haar verf, haal je zo 10 jaar van mijn leeftijd af. En gelukkig maar. Ik zie er graag jonger uit.
Alle reacties Link kopieren
Tja. Een universeel suïcideteken laten zetten en dan raar opkijken als je in een hokje geplaatst wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ana_Isabel** schreef:
06-12-2018 14:01
Je kunt iedereen zo wel in hokjes plaatsen.
Als ik mijn haar verf, haal je zo 10 jaar van mijn leeftijd af. En gelukkig maar. Ik zie er graag jonger uit.

Ja klopt. Dat doen mensen nou eenmaal. Jij ook.
Kan je heel hard roepen dat die hokjes onterecht zijn, of je kiest er voor om er niet in te gaan zitten. Dat mag iedereen zelf weten.
.
Alle reacties Link kopieren
dat hokje is niet zo'n probleem, wel wat je daar vervolgens mee doet
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Anoniem262821034 schreef:
06-12-2018 14:24
Ja klopt. Dat doen mensen nou eenmaal. Jij ook.
Kan je heel hard roepen dat die hokjes onterecht zijn, of je kiest er voor om er niet in te gaan zitten. Dat mag iedereen zelf weten.
Nou dan? :idee:
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig is je eigen gevoel, altijd je eigen probleem.

We willen soms graag dat anderen zich aanpassen aan ons, zodat wij ons niet vervelend voelen, maar zo werkt het gelukkig niet.

Een oordeel van een ander, zegt niets over jou, maar alles over die ander.

Zoveel mensen zoveel oordelen. Er zal ook iemand zijn die jou veroordeelt omdat je je iets aantrekt van de oordelen van anderen. Zo houden we onszelf lekker bezig.
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
06-12-2018 15:20
dat hokje is niet zo'n probleem, wel wat je daar vervolgens mee doet

Ik doe daar niks mee. Hooguit terughoudend zijn in contact.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen tattoo, ik wil niet elke dag de herinnering aan de depressie op mijn lijf hebben.

Wel heb ik een pinky promise ring van Fred and Far gekocht. Ik doe hem om wanneer ik er behoefte aan heb, https://www.capitalfm.co.ke/lifestyle/2 ... res-means/
Anoniem262821034 schreef:
06-12-2018 15:30
Ik doe daar niks mee. Hooguit terughoudend zijn in contact.
Ik vind dat anders heel wat.
Alle reacties Link kopieren
Ana_Isabel** schreef:
06-12-2018 15:35
Ik vind dat anders heel wat.

Dat mag.
.
Ik vind het heel mooi, TO.

Toen ik 16 was zat ik thuis met psychische problemen, had al veel ambulante behandelingen gehad en had besloten tot een opname van een jaar. Op mijn 17e verjaardag heb ik een tattoeage cadeau gekregen van mijn ouders, waar ik zelf om had gevraagd, in een brief.
Deze tattoeage is hartstikke zichtbaar, en als mensen vragen waar hij voor staat vertel ik het altijd: Dat ik door een moeilijke periode ben gegaan, en deze tattoeage heb laten zetten om mezelf eraan te herinneren dat ik moet blijven vechten.

Ik vind het trouwens juist goed als mensen de puntkomma zichtbaar dragen. Zou ik ook doen, als ik hem zou nemen (Ook bij mij zijn de klachten chronisch). Juist omdat er zo'n stigma op ligt, omdat pscychische problematiek zo'n taboe is. En omdat daar jaarlijks duizenden slachtoffers door vallen. Door suïcide. Mensen die zich schaamde, niet durfde te praten over wat ze meemaakten en geen hulp zochten.

Ja, iemand herkent het en heeft een oordeel over me. Maar als dat oordeel negatief is omdat ik psychische problemen heb, of omdat ik ermee te koop zou lopen, ben je toch niet mijn type mens.

Ik wil dat taboe juist doorbreken, en iemand die minder over mij denkt door problemen waar ik niks aan kan doen, die minder over mij denkt omdat ik sta voor wie ik ben met al mijn kwetsbaarheden, die ga ik niet 'pleasen' door mijn problemen verborgen te houden.
impala schreef:
06-12-2018 13:47
Ja duh, ik leer net hier dat een punt komma een boodschap heeft.
Je leert hier dat een punt komma een boodschap KAN hebben. Dat jij niet in staat bent om dit los te koppelen van deze toevallig door meerdere personen toegevoegde betekenis en daar direct aannames en een waardeoordeel aan hangt, maakt nog steeds dat het jouw probleem is en niet die van de drager.
En deze mensen zetten hun tattoo net om dezelfde reden als jij: omdat zij er waarde aan hechten, omdat zij er iets bij ervaren en ik hoop oprecht dat het ze geen ruk uitmaakt wat moeder, buurvrouw of die collega er van vindt. Ze hebben hem omdat zij ervoor gekozen hebben.

Daarnaast (en ik weet niet meer wie dit schreef) vind ik het persoonlijk erg hypocriet om het wel oké te vinden dat een tattoo met een zelfde symboliek voor de drager wel kan.
En nee, voor mij is het niet anders. Lopen met suïcidale gedachten en een poging doen valt ook onder ziek zijn, daar kies je niet voor. Het is voor mij niet anders dan dat. En m.i. mag mag trots zijn op een persoonlijke overwinning. Als anderen dat dan scharen onder "aandacht vragen" is het gelukkig nog steeds niet het probleem van de drager. Sterker nog, als ze het er wel voor deden zou ik er alle begrip voor hebben. Mensen die hiermee kampen, daar is te weinig aandacht en begrip voor.
Ook het "het is voor altijd" punt is achterhaald. Je zet er iets anders overheen of laat hem weghalen. Hoe simpel kan het zijn.

En het is idd makkelijk om er gewoon niet over te vragen / te beginnen. En eigenlijk maakt de drager het dan makkelijker, tenminste als je weet wat een betekenis kan zijn. Dan kun je vooraf dus je vragen aan de kant zetten. Dus wat je er ook van vindt, wat het het ook met je doet, als kijker maak je toch echt zelf het probleem en niet de ander.
Alle reacties Link kopieren
GenieInABottle schreef:
06-12-2018 12:22
Nee hoor, het is niet het probleem van degene met de tattoo. De ander heeft er moeite mee, omdat deze uitgaat van aannames. Zoals je nl. al leest zijn er ook mensen die hem zetten om anderen te steunen. En er zullen heel veel gelijke tattoos zijn die met een andere idee gezet zijn, door mensen die mss niet eens weten dat dit teken nu hiervoor als symbool wordt gebruikt.

Dat je 'last' kunt hebben van zichtbare tattoos, dat kan. Maar daar hebben ze vast over nagedacht voordat ze hem lieten zetten.

Sommigen hier lezen voor mij als: "als je kaal bent door behandelingen wil ik je alleen met een pruik zien, want anders zie ik dat het niet goed met je gaat. En je moet je beseffen dat je anderen confronteert met jouw ziekte als je geen pruik op zet, en dat is heel ongewenst..."
Precies! Ik maak me geen moment druk om hokjes en wat anderen van mij denken. Het helpt me en dat is voor mij het belangrijkste.
LoVaKo schreef:
06-12-2018 19:03
Ik vind het heel mooi, TO.

Toen ik 16 was zat ik thuis met psychische problemen, had al veel ambulante behandelingen gehad en had besloten tot een opname van een jaar. Op mijn 17e verjaardag heb ik een tattoeage cadeau gekregen van mijn ouders, waar ik zelf om had gevraagd, in een brief.
Deze tattoeage is hartstikke zichtbaar, en als mensen vragen waar hij voor staat vertel ik het altijd: Dat ik door een moeilijke periode ben gegaan, en deze tattoeage heb laten zetten om mezelf eraan te herinneren dat ik moet blijven vechten.

Ik vind het trouwens juist goed als mensen de puntkomma zichtbaar dragen. Zou ik ook doen, als ik hem zou nemen (Ook bij mij zijn de klachten chronisch). Juist omdat er zo'n stigma op ligt, omdat pscychische problematiek zo'n taboe is. En omdat daar jaarlijks duizenden slachtoffers door vallen. Door suïcide. Mensen die zich schaamde, niet durfde te praten over wat ze meemaakten en geen hulp zochten.

Ja, iemand herkent het en heeft een oordeel over me. Maar als dat oordeel negatief is omdat ik psychische problemen heb, of omdat ik ermee te koop zou lopen, ben je toch niet mijn type mens.

Ik wil dat taboe juist doorbreken, en iemand die minder over mij denkt door problemen waar ik niks aan kan doen, die minder over mij denkt omdat ik sta voor wie ik ben met al mijn kwetsbaarheden, die ga ik niet 'pleasen' door mijn problemen verborgen te houden.
Mooi!
Wow, even "bijgelezen" vanaf vanmorgen. Wilde een lange reactie schrijven, maar de posts van LoVaKo en Genie hierboven verwoorden precies hoe ik erover denk.
Vind het wel een interessante discussie. Ben blij met de lieve en begrijpende reacties, maar snap ook de "tegen"reacties. Mensen worden niet graag geconfronteerd met zichtbare uitingen van ziekte. Als het gaat om een zichtbaar bewijs van een psychische ziekte, en dat bewijs is ook nog eens een vrije keuze geweest, dan kan er onbegrip ontstaan. Maar, met alle respect, dat boeit mij dus niet.
Als iemand zich ongemakkelijk voelt door mijn tattoo, dan is dat niet mijn probleem.
Natuurlijk word ik in een hokje geplaatst met die puntkomma. Maar ik ben altijd al een buitenbeentje geweest. Ik luister naar metal en gothic en zie er ook zo uit; zwarte kleren en tattoos ( overigens zijn mijn 1e drie tattoos gezet voordat de tatoeage-hype begon). Toch heb ik altijd leuk werk gehad, fijne vrienden, mooi huid en een geweldige man.
Ik begin dat nu weer te waarderen, zie alles niet meer zo zwart. Mijn leven mag doorgaan, na de depressie. En daarom laat ik de puntkomma zetten.
FadeToBlack schreef:
06-12-2018 21:29
Wow, even "bijgelezen" vanaf vanmorgen. Wilde een lange reactie schrijven, maar de posts van LoVaKo en Genie hierboven verwoorden precies hoe ik erover denk.
Vind het wel een interessante discussie. Ben blij met de lieve en begrijpende reacties, maar snap ook de "tegen"reacties. Mensen worden niet graag geconfronteerd met zichtbare uitingen van ziekte. Als het gaat om een zichtbaar bewijs van een psychische ziekte, en dat bewijs is ook nog eens een vrije keuze geweest, dan kan er onbegrip ontstaan. Maar, met alle respect, dat boeit mij dus niet.
Als iemand zich ongemakkelijk voelt door mijn tattoo, dan is dat niet mijn probleem.
Natuurlijk word ik in een hokje geplaatst met die puntkomma. Maar ik ben altijd al een buitenbeentje geweest. Ik luister naar metal en gothic en zie er ook zo uit; zwarte kleren en tattoos ( overigens zijn mijn 1e drie tattoos gezet voordat de tatoeage-hype begon). Toch heb ik altijd leuk werk gehad, fijne vrienden, mooi huid en een geweldige man.
Ik begin dat nu weer te waarderen, zie alles niet meer zo zwart. Mijn leven mag doorgaan, na de depressie. En daarom laat ik de puntkomma zetten.
Nogmaals, gewoon doen als jij erachter staat en het wil.
LoVaKo schreef:
06-12-2018 19:03


Ik wil dat taboe juist doorbreken, en iemand die minder over mij denkt door problemen waar ik niks aan kan doen, die minder over mij denkt omdat ik sta voor wie ik ben met al mijn kwetsbaarheden, die ga ik niet 'pleasen' door mijn problemen verborgen te houden.
Ik ook. Maar niet altijd. En niet overal. En niet met iedereen. En ik wil al helemaal niet dat de vooroordelen van een ander mij beperken.
Nemaìn’ schreef:
06-12-2018 21:47
Ik ook. Maar niet altijd. En niet overal. En niet met iedereen. En ik wil al helemaal niet dat de vooroordelen van een ander mij beperken.
Dat snap ik dan ook wel weer hoor, het is fijn om de keuze te hebben. Ik zou sowieso mijn tattoeages niet op plekken zetten waar ik ze absoluut niet zou kunnen verbergen (handen, gezicht).
Al schaam ik me ook niet meer voor mijn littekens, ik ben nog steeds blij dat ze niet op mijn armen zitten. Maar die hebben voor mij dan weer een andere lading dan een bewust gekozen tattoeage.
Mijn littekens zijn vervaagt en ik vind het minder een statement dan de ; . Het zou mij bijvoorbeeld verschrikkelijk tegenwerken op mijn werk, dus ik zou het dan alleen zetten op een plek waarop het altijd afgedekt is (ook zomers).
Nemaìn’ schreef:
06-12-2018 21:47
Ik ook. Maar niet altijd. En niet overal. En niet met iedereen. En ik wil al helemaal niet dat de vooroordelen van een ander mij beperken.
Dat snap ik dan eigenlijk ook wel weer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven