Mode & Beauty alle pijlers

Scheve tanden ondanks spalk

22-11-2019 23:00 17 berichten
Hallo.

10 jaar geleden een beugel gehad, daarna een spalkje achter mijn tanden geplaatst. 3 jaar geleden was deze geknapt en kreeg ik een nieuwe. In die week dat ik wachtte op de nieuwe spalk ontstond er een spleetje tussen mijn voortanden. Volgens de tandarts ging dit wel heeeel snel.. Ze hebben uiteindelijk met 2 mensen de tanden bij elkaar gedrukt en de spalk vast gemaakt.

Nu ontstaat er weer een spleetje, echter zit de spalk gewoon vast. Hoe kan dit?! Maandag moet ik naar de tandarts maar ben bang dat het kwaad al geschied is.. 😩 Wil echt niet weer zo'n spleet tussen mijn voortanden.
Terug naar de orto, de tandarts kan er niks mee hoor.

Soms wil je kaak en gebit gewoon terug in de vorm die voor hen het fijnst is.

Heb je geen nachbeugel/bitje meegekregen? Dat mijn oudste strakjes ook naast de spalk. Ze zijn ondertussen zo ver dat ze weten dat mijn dochter anders nog een beugel moet.

(Niet voor een spleetje maar voor een kaak die echt niet goed is gegroeid. En ze anders in haar gehemelte gaat bijten.)

Maar ze weten dat na jaren soms de boel terug wil naar zijn oorspronkelijke vorm.

Dus moet ze zo veel mogelijk en voor 'altijd' die nachtbeugel in strakjes.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 22-11-2019 23:06
6.90% gewijzigd
Ik heb ook 17 jaar nadat mijn beugel verwijderd was (en een spalkje was geplaatst) weer een nieuwe beugel genomen. Was gewoon allemaal weer scheef gaan staan. Mijn spalkje werd toen ook verwijderd en idd binnen een paar dagen was er van alles verschoven. Kan idd heel erg snel gaan.
Ik heb nu overigens ook voor altijd een nachtbeugel (bitjes).
Snowpink schreef:
22-11-2019 23:07
Ik heb nu overigens ook voor altijd een nachtbeugel (bitjes).
Zie.
Alle reacties Link kopieren
Weet je zeker dat hij nog op alle plaatsen vast zit? Soms schiet hij op éen tand los zonder dat je dat in de eerste instantie merkt...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een nachtbeugel, draag hem niet elke nacht maar zo nu en dan en dan heb ik hem ook echt weer even nodig.
Lucifer2018 schreef:
22-11-2019 23:05
Terug naar de orto, de tandarts kan er niks mee hoor.

Soms wil je kaak en gebit gewoon terug in de vorm die voor hen het fijnst is.

Heb je geen nachbeugel/bitje meegekregen? Dat mijn oudste strakjes ook naast de spalk. Ze zijn ondertussen zo ver dat ze weten dat mijn dochter anders nog een beugel moet.

(Niet voor een spleetje maar voor een kaak die echt niet goed is gegroeid. En ze anders in haar gehemelte gaat bijten.)

Maar ze weten dat na jaren soms de boel terug wil naar zijn oorspronkelijke vorm.

Dus moet ze zo veel mogelijk en voor 'altijd' die nachtbeugel in strakjes.
Mijn tandarts heeft ook mijn beugel gezet etc. Die doet orthodontie erbij denk ik dan.

Nee alleen een spalkje. Ze hebben toen de spalk los ging en vervangen moest worden gekozen voor een bitje. Alleen een week later toen het bitje klaar was pastte die niet meer omdat het al zover verschoven was. Daarom weer spalk.
Snowpink schreef:
22-11-2019 23:06
Ik heb ook 17 jaar nadat mijn beugel verwijderd was (en een spalkje was geplaatst) weer een nieuwe beugel genomen. Was gewoon allemaal weer scheef gaan staan. Mijn spalkje werd toen ook verwijderd en idd binnen een paar dagen was er van alles verschoven. Kan idd heel erg snel gaan.
Pff zonde is dat he! Ik denk soms ook aan een beugel. Het staat nog redelijk recht maar nu een mini spleetje en een tand is gedraaid. Het is dan maar een kleine correctie, maar toch... Maar een beugel voor alleen de bovenkaak lijkt me alleen al zeer prijzig! 😒
Saivash schreef:
22-11-2019 23:10
Weet je zeker dat hij nog op alle plaatsen vast zit? Soms schiet hij op éen tand los zonder dat je dat in de eerste instantie merkt...
Ja, ik heb alle tanden nagevoeld etc. Maar ik voel niks dat los zit.
Je mag ook een andere orto nemen, of daar een second opinion vragen. Wat ik zou doen.
KlavertjexVier schreef:
22-11-2019 23:14
Pff zonde is dat he! Ik denk soms ook aan een beugel. Het staat nog redelijk recht maar nu een mini spleetje en een tand is gedraaid. Het is dan maar een kleine correctie, maar toch... Maar een beugel voor alleen de bovenkaak lijkt me alleen al zeer prijzig! 😒
Ik heb ook alleen boven gedaan. Wel een invisalign. Was inderdaad erg duur en het was puur cosmetisch, maar ik ergerde me kapot, terwijl niemand om me heen het zag. Als ik nu foto's terug zie van voor de beugel dan ben ik zo blij dat ik het toch gedaan heb. Maar goed, ik ben ook een ijdeltuit wat tanden betreft.
Snowpink schreef:
22-11-2019 23:24
Ik heb ook alleen boven gedaan. Wel een invisalign. Was inderdaad erg duur en het was puur cosmetisch, maar ik ergerde me kapot, terwijl niemand om me heen het zag. Als ik nu foto's terug zie van voor de beugel dan ben ik zo blij dat ik het toch gedaan heb. Maar goed, ik ben ook een ijdeltuit wat tanden betreft.
Hihi ik vind mijn tanden ook belangrijk. Wat kostte zoiets dan,en voor hoe lang?
Een slotjes beugel zal wel goedkoper zijn maar tja, die zie je ook wel goed...
KlavertjexVier schreef:
22-11-2019 23:29
Hihi ik vind mijn tanden ook belangrijk. Wat kostte zoiets dan,en voor hoe lang?
Een slotjes beugel zal wel goedkoper zijn maar tja, die zie je ook wel goed...
2000 euro voor de hele behandeling. incl de nachtbeugel. Ik heb er 6 maanden mee gelopen. Elke 2 weken een ander bitje. Ja het was veeeeele malen duurder dan een slotjesbeugel, maar ik zou het zo weer doen. Je zag er niks van. Het belangrijkste vond ik (vakantie)foto's. Heel oppervlakkig, i know, maar in die 7 maanden maakten we een lange verre reis en ik wilde echt niet met een blokjesbeugel op die foto's.

Voor mijn werk vond ik dit ook beter.

Oh en het resultaat was wel sneller dan met blokjes. daar had ik een jaar voor moeten uittrekken.
Mooie bijkomstigheid was overigens ook dat ik moeiteloos 10 kg afviel in die tijd omdat je met die beugel niet kunt eten dus elk eetmoment haal je de bitjes eruit. Tja, dan denk je wel een paar keer na voordat je een snoepje oid pakt. Was me echt de moeite niet.
Alle reacties Link kopieren
Tanden bewegen je hele leven lang. Ook mensen die nooit een beugel nodig hebben gehad kunnen opeens scheve tanden krijgen. Het gebeurt dus ook vaak dat je tanden weer in de originele scheve stand komen te staan als je de beugel niet langer draagt. Misschien is een nachtbeugel eventueel iets voor je zodat je tanden druk blijven houden, is een spalkje alleen niet voldoende.
Alle reacties Link kopieren
Kan het zijn dat je met je ondertanden je boventanden naar voren duwt?
Mijn vader had dat en zijn onderkaak bleek eigenlijk te klein te zijn, dus wat hij ook zou beugelen, het probleem zou altijd terugkomen. Hij heeft toen een kaakoperatie gehad en daarna weer een beugel. Nu is dat wel een extreem voorbeeld hoor maar veel mensen duwen met hun ondertanden de voortanden weer naar voren, of met hun tong.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven